Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ja, het hoog zal vast tekort schieten als je gewend bent aan opgefokte tweeters, eventueel nog aangedikt met esoterische condensatoren ervoor. Het schelle geluid dat doorgaans in audiofiele kringen als "lucht" wordt omschreven heeft zodoende nog maar weinig met werkelijkheidsweergave uit te staan.

Helaas mocht dit nogal de standaard worden in de laatste 25 jaar. De vele klachten over het niet kunnen temmen van schelheid zijn dan ook niet "van de lucht", om het maar eens plastisch te stellen. En om de schuld nou steeds weer op digitale hardheid en slechte opnames af te schuiven is zoooo sneu...

Edited by thingman

Vloeiend?  Wa's dat nou weer. Die audiofielen verzinnen ook van alles.

Vera Janacopoulos

Cantilene

Ambrosia, wat vloeit mij aan?
uw schedelveld is koeler maan
en alle appels blozen

de klankgazelle die ik vond
hoe zoete zoele kindermond
van zeeschuim en van rozen

o muze in het morgenlicht
o minnares en slank gedicht
er is een god verscholen

violen vlagen op het mos
elysium, de vlinders los
en duizendjarig dolen

21 minutes ago, mumsoft said:

Vloeiend?  Wa's dat nou weer. Die audiofielen verzinnen ook van alles.

Nou .... :rolleyes:  http://www.enjoythemusic.com/magazine/bas/0408/

Vanochtend nog een berg LP's uitgezocht die we hadden gekregen.  Daarbij is mijn Dual 1019 overleden. :( Volgens mij is het lager nog goed, maar het motortje of tussenwiel geeft een onbestendig knarsend geluid. :o Vervangen door een Sony PS-6750 met een Nagaoka MP200.  Daar zit een mooi vloeiend geluid in, dat is maar moeilijk te evenaren met digitaal. ;)

On 5/14/2019 at 6:54 PM, thingman said:

Dat was wel inclusief een paar duizend watt aan Krell versterking voor die prijs, TL! :)

Ja maar die waren alleen voor de sub en het hoog. Voor het laag en midden moest je zelf versterking  regelen.

6 hours ago, TL 200 said:

Dat is niet zo mooi.

Kraakt het wel vloeiend? ;)

Ach er zijn ergere dingen, zoals pijn in je rug. :(  Sterkte! De buizen zijn nog geen 3 weken oud en gaan retour leverancier. Ik heb er gisteravond een oud setje KT-77 er ingeschroefd :)

8 hours ago, TL 200 said:

Ik beweeg niet meer vloeiend. Mijn rug zit vast en doet verrekte zeer. Een paar tegels (40x60x6) versleept en later veel te lang krom gestaan bij het onkruid verwijderen. 😩

Doet je vrouw dat dan niet ? 😀 Het zal wel audiofiel toeval zijn, maar ik heb ook wat problemen - een film liggen bekijken in bed.

Edited by carl

10 hours ago, TL 200 said:

Ik beweeg niet meer vloeiend. Mijn rug zit vast en doet verrekte zeer. Een paar tegels (40x60x6) versleept en later veel te lang krom gestaan bij het onkruid verwijderen. 😩

Net als met alles, je moet het regelmatig een beetje bijhouden :)

Audiofiel, kweet niet. Wel een emotionele roller coaster gisteren, bij het 40-jarig jubileum van mijn vroegere chef en goede vriend, in het zandkasteel in de Bijlmer. Met 2 live bandjes waar hij in drumt. Teksten van de liedjes op een groot scherm van 16 lcd-schermen. Daarbij Jumping Jack Flash van de Stones. Kijk, toen voelde ik me alleen.

On 8 mei 2019 at 10:23 AM, leobus said:

Hij had het inderdaad over die Audyn True copper condensatoren. 

Vorige week heb ik nog de Zero Uno dac gehoord. Die had Lundahl trafos. Dat schijnen ook wel hele goede te zijn. Ik ga dat stuk van Audio Creatief nog een keer nalezen.

Groet,

Leobus

Gisteren bij Dion Audio verschillende uitgangscondensatoren getest. Als eerste de standaard papier in olie condensator. Die had ik thuis ook al gehoord en klonk best lekker. Daarna de Audyn true copper condensatoren. Dat viel eigenlijk tegen. Een beetje te analytisch en wat steriel. Tenslotte een paar Jantzen condensatoren die ik zelf ooit eens aangepast heb. Die had ik afgepeld en met bijenwas ingegoten in een houten omhulsel. Zie: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=15591&start=175

Met  deze condensatoren klonk het wat voller en muzikaler dan met de papier in olie cap. Stereobeeld was ook nog iets breder. Zowel Miquel als ik vonden dit de beste combi. Erg dure condensatoren als van Audionote of Jupiter hebben we maar niet aangeschaft voor deze experimenten.

Ik heb besloten deze dac aan te schaffen. Dit is echt een mooie dac die eigenlijk niet onder doet voor de peperdure Zero Uno dac die ik onlangs heb gehoord. Omdat het afspelen vanaf mijn laptop ook een hinderlijke scherpte oplevert, komt daar de multimedia PC (Ook van Dion Audio) nog bij. Ik kan niet wachten totdat het setje hier staat en speelt.;):D

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Dat er zoveel wijsheid in één persoon kan samenkomen, wat zijn we hier toch ontzettend bevoorrecht... Ik snap ergens wel dat zich hier nooit meer nieuwe leden melden: de ene fundamentalist die overal op moet reageren heeft de andere opgevolgd.

Ik heb in mijn leven vaak tests gedaan van allerlei pluimage. Neem nu een oogtest voor de brillenglazen. Wat is scherper zegt de opticien terwijl het zo verdomd veel op elkaar lijkt. Dan geef je toch een meer intuïtief antwoord en op basis daarvan koop je een nieuwe bril. Ik ben er nog nooit mee teruggegaan. Ik denk dus dat Leo het optimaal aanpakt binnen de onzekerheden waar hij geen invloed op heeft. Misschien had hij de test met eigen spullen thuis kunnen doen. Of het had uitgemaakt? Ik ga zeker bij hem luisteren naar het resultaat en hem vertrouwende wordt dat erg goed.

Ik heb zelf trouwens paper in oil in mijn phonotrap. Roger had er veel vertrouwen in (en ik weer een groot vertrouwen in Roger). Uiteindelijk moet je ook beslissen en met het gerelativeer van Wiel kom je ook niet veel verder. Zijn vrouw zal ook wel niet overleggen over het eten met hem: wil je de aardappels hard of zacht gekookt Wiel - dat hangt van de combinatie af en daarbij .........

Edited by carl

7 minutes ago, carl said:

Ik heb in mijn leven vaak tests gedaan van allerlei pluimage. Neem nu een oogtest voor de brillenglazen. Wat is scherper zegt de opticien terwijl het zo verdomd veel op elkaar lijkt. Dan geef je toch een meer intuïtief antwoord en op basis daarvan koop je een nieuwe bril. Ik ben er nog nooit mee teruggegaan.

Bij de opticien zeg ik gewoon het is scherper of onscherper. Als ik geen verschil zie, zeg ik: geen verschil.. niets intiutie voor mij :)

Nou Carl, dan ben ik nog kritischer dan jij, want ik ben wel eens 3x terug gegaan met mijn bril en kreeg telkens een andere/betere. Maar het vergelijk dat je maakt, spreekt mij wel aan. Een deel van de beoordeling is zeker intuïtief. Overigens had ik de set met de papier in olie condensatoren wel degelijk hier thuis gehoord. En daarbij is het dan handig/leuk als iemand die mijn set ook goed kent, ook meeluistert. Als je dan allebei tot hetzelfde oordeel komt, geeft dat net even wat extra vertrouwen. 

Groet,

Leobus

59 minutes ago, hayabusa said:

Bij de opticien zeg ik gewoon het is scherper of onscherper. Als ik geen verschil zie, zeg ik: geen verschil.. niets intiutie voor mij :)

Zo scherp ligt dat vaak niet hoor. Zeker als ze met kleuren gaan werken.

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...