Jump to content

Bliksemafleider

carl
 Share

Recommended Posts

De vraag is eigenlijk of dat door statische lading komt of door en onderdruk die je creeert als je een plaat van het plateau af haalt!?!

Ehhh nee... Wanneer de platen gewassen zijn en dus vrij van statische elektriciteit, plakt het niet. Maar zoals gezegd, het plateau van mijn draaitafel is niet geaard.

Wil niet al te gewelddadig overkomen, maar je schijnt `t er ook af te kunnen schieten.   :mellow: 

Vraag me overigens af wat zo`n koperen mat weegt..?

Dat is een vanouds bekent apparaat. Dit werkt met ionisering van de lucht en doet het dus wél. Ik heb ook zo'n ding van een ander fabricaat, maar die doet het dus niet.

De koperen mat weegt erg weinig. Hij is vliesdun en lijkt qua gewicht op een vel printerpapier.

Edited by Hans van Liempd

Als ik met een doekje met record cleaner vloeistof een lp schoonmaak heb ik geen last van statische elektriciteit.

Doe ik dat niet dan heb ik soms last van.

Het koperen matje wil nog wel eens aan de lp blijven hangen.

Wat ik mezelf wel afvraag waarom dit nu een borstel moet zijn. Zou een koperen staafje niet hetzelfde doen?

Misschien moet de lucht daarna afgeveegd worden? :blink: We hebben tenslotte van doen met 100% Thunderon! Lijkt mij geen goedje om lichtvaardig mee om te gaan :D

Maar je hebt een punt, een geleidend staafje of draadje zou het effect ook moeten hebben. Sterker nog, dat heb je al in de vorm van de tone arm (als die niet van hout is).

Edited by Pjotr

Ik weet niet hoor maar volgens mij moet je wel heel dicht op het plaat oppervlak zitten om deze energie af te vangen en op het zelfde potentiaal te brengen als de rest van de set.

Zou je dan niet iets moeten hebben wat ook werkelijk contact maakt??

Een simpel meeloop borsteltje met carbon haren voldoet al hiervoor.

Wel even het borsteltje zelf ook aan het zelfde aardpotentiaal verbinden als de aarde van je platenspelert.  

Ik kan het laten zakken.

De Furutech staat ook vrij van de plaat,het koper zal wel van hogere kwaliteit zijn dan dat draadje van mij.

Als een meeloop borsteltje met carbon haren al voldoet dan is de Furutech overbodig.

Werkt het niet dan is er geen e350 overboord.

Testing :D

Ja zo makkelijk is het ook niet hè :D Overigens zijn er gewoon losse Thunderon borsteltjes te koop: http://www.soundring.com.au/thunderon-conductive-record-brush/ Dit is wel de vinylofiele versie met dito prijskaartje. Het zelfde ding heb ik elders voor $14,99 gezien.

Overigens kwam ik ook het volgende tegen op een site waar ze allerhande borstels verkopen:

"Note: Conductive fibers are NOT recommended for use with unencapsulated electronic microcircuits. Minute pieces of conductive material have been known to cause short circuits."

Dat spreekt de boel weer tegen. Kan v.d.Hull dadelijk naast ijzervijlsel opruimen ook borstenharen gaan ruimen...

Edited by Pjotr

De vraag is of voor deze toepassing de koper wel een goede kwaliteit moet hebben. Het voordeel van zo'n borstel is wel dat door al die haartjes het contactoppervlak groter wordt en wellicht meer statische elektriciteit geabsorbeerd wordt. Ik zal eens zoeken op internet of er niet een of ander industrieel borsteltje is met koper erin verwerkt.

Overigens had Canton indertijd een meeloopborsteltje in het programma wat deze functie ook had.

Het is mij geen geld waard,echt knetteren doet het hier niet en ik let goed op als ik de lp van de koperen mat haal.

Desalnietemin vind ik het een leuk experiment.

Het zegt nog niets maar ik hen 2 lp gedraaid en de mat blijft netjes op het plateau liggen,geluk misschien.

Ik ga erin geloven als de mat blijft liggen als ik 10 of meer lp's heb gedraaid.

Het is nu warm en droog mooi klimaat om het te testen lijkt mij.

Edited by Groovy

De opwarming van ons water en onze bodem heeft natuurlijk te maken met het grote aantal mensen wat hier woont wat bovendien erg welvarend is. Welvaart betekent energieverbruik.

Ik heb inmiddels een adres gevonden waar je zo'n borsteltje kan krijgen voor een betaalbare prijs. Linken lukt me hier niet meer..

Edited by carl

Ik wil er wel eentje hebben om uit te proberen. De prijs is me niet duidelijk.

Als je trouwens zoekt op Thunderon record brush vindt je een verkoopadres en zelfs een you tube filmpje. Kopers zeggen dat het niet werkt athans niet beter dan een carbon brush. Misschien is de idee van Furutech om hem net boven de plaat te hangen toch wel geniaal.

Denk je dat echt? Ik heb bij dit ding het gevoel van een probleem op te willen lossen dat er niet of nauwelijks is. The proof is indeed in eating of the pudding.

Ik hou het echter bij mijn eigen Levindesign borstel van geitenhaar waarvan ik weet dat het super werkt en niet verslijt (in tegenstelling tot die carbon prullen). Verder mogen de koperen en carbon mat hun werrk doen. Om nog een stellage bij de draaitafel te wurmen heb ik niet veel zin.

Ik hou niet van meeloopborstels. Doe je alle moeite om de plaat zo nauwkeurig mogelijk rond te laten lopen, zet je er zo'n kwastje op. 

Zou best wel `ns mee kunnen vallen.

Denk dat `n degelijk zwaar plateau + dito aandrijving er evenveel moeite mee heeft als `n op stoom liggende Amtrak die wordt tegengewerkt door `n fruitvlieg.

Zeker als je de borsteldruk net als de vtf van je toon arm kunt instellen.  :)