stefk Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 kijk Jack mensen mogen gerust schermen met het gegeven dat auto's zuiniger zijn dan 20j geleden, dat is ook zo ! Maar vertel er ook eens bij dat het aantal auto's met minstens 30% is gestegen op 20j tijd en er ongeveer 40% meer kilometers worden afgelegd dan 20j geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 kijk Jack mensen mogen gerust schermen met het gegeven dat auto's zuiniger zijn dan 20j geleden, dat is ook zo ! Maar vertel er ook eens bij dat het aantal auto's met minstens 30% is gestegen op 20j tijd en er ongeveer 40% meer kilometers worden afgelegd dan 20j geleden. Beste Stef, En wat dan nog. We worden steeds ouder en in betere gezondheid. Mobiliteit is toch een mooie vooruitgang. Wanneer kom je eens langs om te luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 Ik doe mee !!! Is idd veel te lang geleden dat ik die nog gezien heb ... Je hebt een PM van mij Stef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 Beste Stef, En wat dan nog. We worden steeds ouder en in betere gezondheid. Mobiliteit is toch een mooie vooruitgang. Wanneer kom je eens langs om te luisteren? volledig mee akkoord Hans waar ik moeite mee heb, is de stelling dat er minder CO2 uitstoot is omdat we met zuinigere wagens rijden ... de eenzijdige berichtgeving Prik maar wat data Hans, zaterdagen en zondagen zijn prima, en dan zie ik wat kan ... Mail me maar, het is nog steeds de goodold stefenilse mail ik mis ook de kersen en de krieken Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 ik heb net het filmpje bekeken dat door Treshold geplaatst was. kan je zien hoe we met zn alle belazerd worden door de industrie. net mn vaatwasser moeten vervangen na 10 jaar. ik gaf in de winkel aan dat ik dat wel snel vond voor een dergelijk apparaat. gaf de verkoopster aan dat dit heel normaal was. erg slecht. zo een apparaat moet toch minstens 15 jaar mee kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 ik heb net het filmpje bekeken dat door Treshold geplaatst was. kan je zien hoe we met zn alle belazerd worden door de industrie. net mn vaatwasser moeten vervangen na 10 jaar. ik gaf in de winkel aan dat ik dat wel snel vond voor een dergelijk apparaat. gaf de verkoopster aan dat dit heel normaal was. erg slecht. zo een apparaat moet toch minstens 15 jaar mee kunnen. Gisteren was er op één een item over dit fenomeen Gaan electrische apparaten echt sneller stuk dan vroeger ... ja dus Klein vb: een motortje van 150W uit een toestel van 30j oud, een mixer bvb, weegt meer dan de huidige 400W motor + de nieuwe zijn niet zo stevig vastgemaakt ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 We leven in een wegwerpmaatschappij Stef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 24 mei 2013 Report Share Posted 24 mei 2013 We leven in een wegwerpmaatschappij Stef. De garantie voor continue omzet wordt zo ingebouwd in de apparaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 mei 2013 Report Share Posted 24 mei 2013 Mn Sony 29" CRT (de eerste met platte beeldbuis, 55 kilo) is nu 15 jaar oud en speelt nog steeds (bij een familie lid). De levensduur van een hedendaagse LCD TV is rond 3 jaar (vooral de wat goedkopere). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 mei 2013 Report Share Posted 24 mei 2013 We doen het ons zelf aan! Elektronica mag niks meer kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 mei 2013 Report Share Posted 24 mei 2013 Kan het zijn dat het met software zoveel branduren en dan vanzelf uitschakelt met software matige storing wat niet waar is. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 24 mei 2013 Report Share Posted 24 mei 2013 Ik heb weleens van een ingewijde gehoord dat de levensduur van apparaten bij Philips in het ontwerpproces bepaald wordt. Zo zouden er chips bestaan met een ingebakken verouderingsproces waardoor de levensduur van een apparaat kan worden beheerst. Ik heb zelf met de drum van mijn vorige laserprinter meegemaakt dat het ding na zoveel afdrukken softwarematig als versleten werd beschouwd terwijl de afdrukken nog prima waren. Het werkte als volgt: Bij het plaatsen van een nieuwe drum brandt een zekering door en dan begint een softwarematige teller te lopen. De oplossing was eenvoudig: vervang de zekering in de drum en bij het terugplaatsen reset de teller en begint hij weer bij nul te tellen. Die drum heeft het daarna nog heel lang goed gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 mei 2013 Report Share Posted 24 mei 2013 http://www.apfelkraut.org/2011/03/the-untold-story-of-planned-obsolescence/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 mei 2013 Report Share Posted 24 mei 2013 sja op Philips was altijd de uitdrukking 'geprogrammeerde degeneratie' van toepassing. ontworpen om uit elkaar te vallen. Een Philips versterker kraakte na 2 jaar en een Sony pas na 20 jaar. mijn laatste Philips-vergissing was de SACD-1000. leuk bedacht en voor uitvoering een 1. na twee jaar leefden er bijna geen SACD-1000's meer. wegens een besparing van enkele euri aan condensatoren. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 mei 2013 Report Share Posted 24 mei 2013 En een chip die veel te heet werd. Uit betrouwbare bron weet ik dat naderhand in kleine oplage een goeie batch is gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 mei 2013 Report Share Posted 26 mei 2013 Ik denk dat Philips, als oude gloeilampfabrikant, een stapje te ver is gegaan met het inbouwen van veroudering. Daardoor gingen de spullen te snel stuk. Misschien helpt het om als consument minder merkentrouw te blijven. Want bedrijven als Apple en Philips vertrouwen erop dat hun marketing er wel voor zorgt dat de consument zich bindt aan een merk, door een soort lifestyle aan prodcten te koppelen. M.a.w.: koop meer High-End apparatuur! 1x in de 30 jaar de caps van je versterker vervangen i.p.v. elke 2 jaar een nieuwe kopen. En koop alleen nog maar van merken die bewezen duurzaam zijn. Koop dus een tweedehands Mercedes in plaats van een nieuwe Fiat. Over 20 jaar rijdt die Mercedes nog (hier of in de woestijn ) maar de Fiat ligt op de sloop. Je ziet hoe de overheid zich weer voor het karretje van de industrie laat spannen. Nu moeten bezitters van oldtimers ook belasting betalen. Wat nog erger is: ze mogen in de winter niet rijden. Onder het motto van "vieze vervuilende auto" word je zo gedwongen om naast de oldtimer er ook een nieuwe bij te kopen. Zeer on-duurzaam en zeer slecht voor het milieu. Want het produceren van een nieuwe auto kost zoveel energie, dat "rijd" je er niet uit. Ook de milieubeweging is te naief om dit spelletje door te hebben. Wat is er vervuilender dan de spaarlamp? In een spaarlampenfabriek in China wil je niet werken met al dat kwik. Erg korte-termijn denken voor een paar kilootjes minder CO2 uitstoot op de eigen energie-balans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 mei 2013 Report Share Posted 26 mei 2013 Steekt in Nederland het fenomeen "repaircafé" ook de kop op? best interessant en sociaal Het gaat niet alleen om de inbouw van veroudering, vele huidige apparaten en:of onderdelen worden gelijmd waardoor je niet anders kunt dan nieuw te kopen want anders trek je het toestel stuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 26 mei 2013 Report Share Posted 26 mei 2013 Steekt in Nederland het fenomeen "repaircafé" ook de kop op? best interessant en sociaal Het gaat niet alleen om de inbouw van veroudering, vele huidige apparaten en:of onderdelen worden gelijmd waardoor je niet anders kunt dan nieuw te kopen want anders trek je het toestel stuk. Ja Stef ze steken hier ook de kop op, laatst iets over gezien op TV. Prima initiatief, als hier in buurt eentje was zou ik zeker eens gaan kijken, misschien ook zelf lekker mee "prutsen". Ik heb zelf jaren lang een videorecorder aan de praat gehouden met quad-snaartjes gemaakt van de rubbers van Grolsch beugelflesjes. Hardstikke leuk om te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 mei 2013 Report Share Posted 26 mei 2013 Het gaat niet alleen om de inbouw van veroudering, vele huidige apparaten en:of onderdelen worden gelijmd waardoor je niet anders kunt dan nieuw te kopen want anders trek je het toestel stuk. Pfff, het wordt steeds erger. Vroeger waren het nog klik-systemen (o.a. bij Sony). De importeur kreeg info over waar je moest drukken en dan liet de helft van de behuizing (van de walkman) los waardoor je overal bij kon. We moeten echt weer gaan sparen voor kwalitatief hoogwaardigere producten. Veel duurzamer in elke betekenis van het woord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 mei 2013 Report Share Posted 26 mei 2013 Niet bepaald, het linkje laat slechts zien hoe goed internet fungeert als platform voor extroverte onkunde. Als je iets wilt linken wat wel het lezen waard zou kunnen zijn: http://acmg.seas.harvard.edu/people/faculty/djj/book/bookchap7.html#pgfId=113237 bedankt voor dit "standaardwerk ". Ik zal er eens wat mensen mee confronteren die bezig zijn op dit vlak. Het zou me niets verbazen als ze deze basiskennis niet hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 26 mei 2013 Report Share Posted 26 mei 2013 Blijft natuurlijk, dat de mens de natuur niet moet vervuilen, laat staan de lucht die we weer moeten inhaleren. Qua natuur maken we er een zootje van hormonen in het grondwater, (minuscuul) plastic in het water en de oceanen. Het kan niet op! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 26 mei 2013 Report Share Posted 26 mei 2013 Het meest grappige vind ik onze ruimte-afval, dat al problematisch is en een gevaar voor onze satellieten. En de Chinezen, die een eigen satelliet vernietigen met een raket om hun kunde of macht te demonstreren. Dat blijkt al een werkende satelliet gekost te hebben met dank aan één van de brokstukken. LOL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 mei 2013 Report Share Posted 26 mei 2013 We moeten echt weer gaan sparen voor kwalitatief hoogwaardigere producten. Veel duurzamer in elke betekenis van het woord. Dat deden we in de jaren 70 en 80 ook. Ook toen, waren écht goede spullen duur en duurzaam. En zijn gewoon weer op te knappen, voor de volgende 25 jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts