Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

  • Members
On 10/7/2020 at 10:08 PM, carl said:

Ik denk inderdaad dat de buis waarmee de versterker ontworpen de beste is. Ik ga toch nog eens opzoeken.

 

Dat zou je in theorie wel zeggen, maar ook hier is toch weer anders gebleken.

 

Ik ben ons nieuwe demomodel Octave V70 Class A aan het inspelen zodat hij daarna weer op dealer tournee kan. Deze is ontwikkeld voor de KT120's en KT150's. Door hem echter op low power te schakelen kun je hem weer met o.a. 6550's gebruiken. Die heb ik er nu in zitten, de SET 6550 =C= versies, ik vind hem dus gewoon serieus beter met die buizen er in. Nu kan dat ook een smaak ding blijken, buiten dat, met mijn 97dB rendement luidsprekers is de 25 Watt in Klasse A meer als voldoende, maar wat die 6550's aan rust en ruimte bieden, zit gewoon niet in die KT-power varianten.

 

Nu ben ik zeer benieuwd wat de dealers er van gaan vinden. Ik geef ze toch zo'n set 6550's extra mee, zodat ze dit ook zelf weer kunnen experimenteren.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga het eens even opzoeken Marco. De CJ premier 11 a buizen eindversterker is origineel bedoeld voor 6550 (Svetlana winged). Oh ja zeg het niet Onno want anders wil die de 6550 ook proberen 😀  Volgens mij is hij weer helemaal in Hifi.   Die 6550 zijn toch Tungsols. Deze 6550 zullen wel niet passen https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?S=6550-1#T=S&O={"iconly":0}

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Bij 6550 is het even oppassen. Svetlana Winged C die nu niet meer gemaakt worden zijn heel sterk. Je kon ze flink misbruiken. Het goede nieuws is, nieuwe TS zijn 100% exacte kopie van het origineel.  Een heel mooie verfijnde buis, maar minder robuust. Of je ze kunt gebruiken hangt van de versterker af.  Ik zou zelf even informeren bij CJ  🙋‍♂️

 

In die versterker van Onno, zou ik het zelf niet eens proberen.  Ws veel te bruut.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

 Oh ja zeg het niet Onno want anders wil die de 6550 ook proberen 😀  Volgens mij is hij weer helemaal in Hifi.  

Oh nee, die ga ik niet eens proberen. Ook geen KT-88 of KT-77 of EL-34. Simpel, omdat de versterker er niet voor is ontworpen. Die is echt ontworpen voor de KT-150 en de KT-120. En waar mijn voorkeur naar de KT-150 uitgaat. De fabrikant beveelt dat ook aan deze 2 type buizen.

Daarbij zeg ik ook dat de KT-150 buis mijn hart heeft gestolen. Ik hou van de kracht en de bloom en de verfijning.

De KT-150 buis heeft de kracht van een solide state versterker en de bloom en verfijning van een goede buis versterker.

Ja Carl, ik ben weer helemaal in de high-end. Want zo is het voor mij op dit moment. De Line Magnetic LM-150ia versterker is een grote vooruitgang in mijn set en eindelijk is voor mij mijn set op het niveau gekomen waar ik al jaren naartoe wilde. Maar niet lukte vanwege allerlei tegenslagen en andere ellende.

Overigens het upgraden van de set gaat nog door, zoals de ook onlangs aangeschafte Line Magnetic LP-33 phonostage. De Transistor Fat Bob S gaat ook de upgraden krijgen die ik ook al jaren wil, namelijk een 12 inch tonearm. Dat is de Jelco TK-850L geworden, waar ik vorige week zomaar tegenaan liep en mij gegund is (zo voelt het tenminste voor mij en ben zo dankbaar), omdat het de laatste was. Het speciale 12 inch armboard vanTransrotor en de Transrotor Konstant M1 motorsteuring staan ook in bestelling. Het nieuwe Creaktiv Audio 1-2 rack wordt over 2 weken ook geleverd. En dan wordt het weer flink sparen voor een MC element als vervanger voor het Jan Allaerts element die met prepensioen is. Het huidige MI element Goldring 2500 ben ik ook zeer tevreden over en is ook meegegroeid met de laatste updates.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Tubejack said:

Het goede nieuws is, nieuwe TS zijn 100% exacte kopie van het origineel.  Een heel mooie verfijnde buis, maar minder robuust. Of je ze kunt gebruiken hangt van de versterker af.  Ik zou zelf even informeren bij CJ  🙋‍♂️


Volgens het owners forum adviseert Conrad Johnson ze. Niet zo lang geleden KT 120 gekocht. Maar die 6550 ga ik zeker nog een keer proberen.

Link to comment
Share on other sites

Als je bij Conrad Johnson buizen bestelt voor de 11a krijg je de Tungsol 6550. Dat zeggen ze op het Owners forum. Ik ben je artikel nu aan het lezen Jack. Buizen zijn kennelijk niet zo betrouwbaar want van de 4 Tungstol 120 zijn er drie nog goed en moet je bij een de bias sterk aanpassen. Zijn tegelijk gekocht. Zouden ze bij Tungsol het productieproces niet voldoende op orde hebben?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Als je bij Conrad Johnson buizen bestelt voor de 11a krijg je de Tungsol 6550. Dat zeggen ze op het Owners forum. Ik ben je artikel nu aan het lezen Jack. Buizen zijn kennelijk niet zo betrouwbaar want van de 4 Tungstol 120 zijn er drie nog goed en moet je bij een de bias sterk aanpassen. Zijn tegelijk gekocht.

Prima dan kunnen die er blijkbaar in.  In 2 van mijn versterkers kan ik geen TS 6550 gebruiken.😕 Buizen koop ik zelf meestal gematched. Ook al zegt een leverancier dat, dat niet hoeft omdat ze e.e.a. slimme autobias schakeling hebben.  Op een gegeven ogenblik loopt er toch een uit de pas.

 

Als er van de 4, na zeg 2..3 jaar nog 3 goed zijn, vind ik dat best goed. Zoveel/vaak speel ik. Die "defecte" vervang ik gewoon door een andere die er 3 jaar op heeft zitten. Ik heb 2 grote lades vol buizen 🙂🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tubejack said:

Die "defecte" vervang ik gewoon door een andere die er 3 jaar op heeft zitten. Ik heb 2 grote lades vol buizen 🙂🙋‍♂️


Volgens mij heb ik nog 7 KT 120 buizen liggen. Ik zal ze eens laten doormeten.

 

Over doormeten gesproken ik heb ergens ooit gelezen dat doormeten van nieuwe buizen weinig zin heeft omdat ze binnen de kortste tijd andere waardes vertonen. Hoe zit dat nu?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:


Volgens mij heb ik nog 7 KT 120 buizen liggen. Ik zal ze eens laten doormeten.

 

Over doormeten gesproken ik heb ergens ooit gelezen dat doormeten van nieuwe buizen weinig zin heeft omdat ze binnen de kortste tijd andere waardes vertonen. Hoe zit dat nu?

 

Valt wel mee https://tubejack.nl/2017/06/05/onderzoek-naar-audio-buizen-deel-1-de-6550/  

 

Klein stukje uit de tekst [...] Hier de tester in actie.  Ik heb er een gloednieuwe TS 6550 ingestopt en de meter precies op 1000 afgesteld.  Daarna de 3 oude Tung-Sol 6550 getest en die meten ook nog prima rond de 900. [....]  Die "oude Tung-Sol 6550" waren 1,5 jaar oud en redelijk gebruikt.  De Svetlana's Winged C meten na 3 jaar nog bijna als nieuw.

Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2020 at 12:34 AM, audiofreak said:

En dan wordt het weer flink sparen voor een MC element als vervanger voor het Jan Allaerts element die met prepensioen is. 

 

Gaat de Jan Allaerts technisch richting het einde of ben je toe aan wat anders? Ik heb altijd begrepen dat deze een bijzonder hoge pensioenleeftijd hebben. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/14/2020 at 7:58 PM, marc said:

Gaat de Jan Allaerts technisch richting het einde of ben je toe aan wat anders? Ik heb altijd begrepen dat deze een bijzonder hoge pensioenleeftijd hebben. 

Zoals ik al opmerkte, prepensioen. Zoals ikzelf ook.😉😆

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, carl said:

Dan begint het leven pas zeggen ze  Onno  😇

Wellicht voor jou Charles. Maar voor mij begon het leven echt veel eerder. Brrr, ik moet er niet aandenken dat pas je leven begint als je met prepensioen of met pensioen gaat. Dan heb je dus jaren van je leven vergooid door juist niet te leven. Dat is zoiets als je zegt: "Ik ben pas gelukkig als ik mijn Porsche heb of als ik mijn droom hifiset heb". 
Gelukkig voor mezelf leef ik al vele vele jaren en leid ik een zeer boeiend interessant leven met ups en downs. De ups en downs horen gewoon bij het leven en doet je groeien en beseffen dat je juist leeft. Prepensioen betekend voor mij, dat je niet zoveel meer hoeft of moet. Ik moet dus niks, maar mag juist meer. 

Link to comment
Share on other sites

Zo erg is nu ook weer niet met mij gesteld hoor Onno. Ik hoor wel van mensen die gestopt zijn met werken bij overheid en bedrijfsleven dat er een last van hun schouder valt. Je werkt niet meer in een hiërarchie (met alle ellende van dien ) en je kan gewoon je gang gaan. Praktisch gezien werk ik nog een dag of drie per week voor mijn broer. Maar ook daar overleg ik wel, maar niet meer. Daarnaast speelt bij ons natuurlijk dat de kinderen op hun plaats beginnen te komen. In die zin wel een andere fase van het leven met veel aandacht voor (oude) vrienden.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij moeten dochter en schoonzoon ons kleinkind volgende week kwijt Onno. En als ze hier dan is gaat ze voor het raam staan en zegt alleen maar  “buiten” 😀 Ze vindt niet alleen ons maar ook onze omgeving geweldig. En als de crisis voorbij is plan je maar een dag in voor luisteren en wandelen.

Link to comment
Share on other sites

Toen ik met pensioen ging viel er ook een last van mijn schouders. Ik vond de verantwoording van steeds groter wordende projecten. Ik deed daar het ontwerp en de prijscalculatie van. En wanneer zo'n project dan de waarde van een halve jaaromzet krijgt kan wat verkeerd inschatten veel gevolgen hebben. Ik was dus blij toen ik daar van af was. Dit was ook de reden dat ik geen "projectje" na mijn pensioen op me wou nemen. Ik kende het bedrijf en de bazen te goed.

 

Als voorbeeld. Een staalconstructeur had zijn constructiebureau verkocht en wou rustig gaan leven. Hij werkte vaak voor ons bedrijf. Een paar dagen later stond zijn auto al weer op onze parkeerplaats. met de fietsen achterop. vanmiddag gaan we fietsen zei hij. Na een paar weken kwam hij weer. met de fietsendrager er op maar geen fietsen. Ik heb het te druk om te gaan fietsen zei hij. Nog weer later gaf hij aan verkeerd bezig te zijn. Hij maakte ca. 60 uur per week. Op zijn 67ste is hij overleden. Ik dacht toen... dat gaat mij niet gebeuren, mocht ik op mij 67ste overlijden, wil ik de tijd vooraf toch wel optimaal benut hebben. Gelukkig ben ik dat al weer drie jaar voorbij en GENIET al weer 5,5 jaar van mijn pensioen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Ik zeg sinds kort,  dat ik met pre-pensioen ben. Als je dat maar veel tegen jezelf zegt,  ga je dat vanzelf geloven. We hebben alles🙋‍♂️


Je hebt in ieder geval geen management boven je Jack. Wat wij er allemaal aan nutteloze administratieve last bijkregen werd erg veel. Ik heb wel eens gezegd dat ik projecten deed met ongelooflijke implicaties en dat niemand van de leiding geïnteresseerd was, maar o wee als ik een keer na een receptie wilde om te netwerken. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik ga vandaag "netwerken" Carl.  Met management heb ik eigenlijk nooit echt problemen gehad, ik ben zelf ook zo opgeleid, dan spreek je als techneut dezelfde taal. De meest uitbundige recepties meegemaakt. Die jij je waarschijnlijk niet kan voorstellen. Een aantal heel goede leidinggevende meegemaakt. Net als alle projecten die daardoor gewoon lukte.  Ik kijk er met veel plezier naar terug. Mooie tijd 🙂  Maar dat is het nog steeds, je moet er zelf wat van maken en niet gauw opgeven. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Tubejack said:

 Maar dat is het nog steeds, je moet er zelf wat van maken en niet gauw opgeven. 🙋‍♂️


Op veel dingen kijk ik met plezier terug daarover geen misverstand hoor Jack. Maar plezier heb ik nu ook 😷

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...