Jump to content

Ruimte Akoustiek

mordante
 Share

Recommended Posts

Van het weekend waren twee collega audiofielen bij mij op bezoek. Ik zat namelijk te denk om tzt weer eens wat aan mijn set te verbeteren en wist niet helemaal waar de eerste verbeter punten zouden liggen. Daar kwamen oa 2 dingen uit. Mijn speakers zouden beter kunnen maar ook mijn ruimte is niet ideaal er zijn natuurlijk nog meer punten die verbeterd kunnen worden. Het verstandigste lijkt mij om als eerste te kijken of ik wat dingen kan doen aan de ruimte. Zelf zat ik te denken een een diffusers tegen het plafond en een bass trap in een hoek van de kamer. Uit kosten overwegingen zat ik te denken om deze zelf te maken. Ik moet het eerst nog eens bespreken met mijn vriendin of dat soor dingen überhaupt in de huiskamer mogen. Dus daar lopen we direct tegen een ander probleem aan dat mijn luister ruimte is teven huiskamer. Het kunnen dus geen al te opvallende traps en diffusers worden.

Om met de trap te beginnen. Ik had ergens gelezen dat je van Rockwool 851 of 850

pipe_section_850.jpg

Best aardige DIY traps kan maken. Maar heeft een van jullie enig idee waar je als particulier dit soort materialen kan kopen? Bij de Gamma ed gaat het niet lukken denk ik en ik heb ook geen tientalle meters nodig.

Alle advies is welkom.

Van het weekend waren twee collega audiofielen bij mij op bezoek. Ik zat namelijk te denk om tzt weer eens wat aan mijn set te verbeteren en wist niet helemaal waar de eerste verbeter punten zouden liggen. Daar kwamen oa 2 dingen uit. Mijn speakers zouden beter kunnen maar ook mijn ruimte is niet ideaal er zijn natuurlijk nog meer punten die verbeterd kunnen worden. Het verstandigste lijkt mij om als eerste te kijken of ik wat dingen kan doen aan de ruimte. Zelf zat ik te denken een een diffusers tegen het plafond en een bass trap in een hoek van de kamer. Uit kosten overwegingen zat ik te denken om deze zelf te maken. Ik moet het eerst nog eens bespreken met mijn vriendin of dat soor dingen

Jij hebt dus plaat materiaal gebruikt? Ik heb inderdaad op de site van Toine een voorbeeld gezien hoe je van buis isolatie materiaal een trap kan maken. Het idee van een buis spreek mij wel aan want doe kan ik in een hoek zetten met eventueel een plantje of zo er bovenop.

Wat heb jij gemaakt? Heb je daar wat foto's van?

Mordante hoi

Je mag niet vergeten dat Hansko de bastraps heeft gemaakt na advies, en dus metingen en dergelijke, van Toine. hij is niet boem pats beginnen "bouwen".

Suc6 in ieder geval.

Wat je deur betreft naar buiten en de smalle ruimte, mag je je set niet een beetje naar links verplaatsen waardoor er wel 2 mensen naast elkaar kunnen binnenlopen?

Gr

Stef

Jij hebt dus plaat materiaal gebruikt? Ik heb inderdaad op de site van Toine een voorbeeld gezien hoe je van buis isolatie materiaal een trap kan maken. Het idee van een buis spreek mij wel aan want doe kan ik in een hoek zetten met eventueel een plantje of zo er bovenop.

Heb geen foto's. Wel op de site van Ren

Hoi Arjan,

Mochten defusers en basstraps toch niet door de WAF-test komen, of/en vind je dat zelf ook geen mooie oplossing voor een woonkamer, zijn er nog voldoende andere oplossingen, die vaak nog een stuk betaalbaarder zijn ook.

Bijvoorbeeld, wat ik al voorstelde: De CD-kasten niet allemaal tegen elkaar aan, maar meer verspreid over de wand.

Achter de bank, daar waar de eettafel staat, aan de wanden een paar mooie grote, dikke kleden in plaats van die kleine schilderijtjes.

In die hoek een massale plant.

Onder de eettafel kun je onzichtbaar een noppen matras plakken. Zie je niets van, maar doet meer dan je zou verwachten.

Die zelfde noppenmatrasjes kun je ook oprollen, met tot de helft een stuk plastic mee gerold en in een zak of rieten mand stoppen. Heb je een goedkope en goede basstrap, die behoorlijk ver naar onder door loopt.

Ik denk echter dat wanneer je een duidelijk betere sound wilt als wat je nu hebt dat je met andere speakers meer gaat bereiken dan met akoestische aanpassingen.

Die sprankeling in het hoog gaat er echt niet komen met een akoestische aanpassing, hoe groot dan ook.

Het gemis aan kracht in het laag en laag-midden gaat er ook echt niet komen door middel van akoestische aanpassingen in de ruimte.

Dat zijn twee eigenschappen die jouw speakers helaas missen.

Het klinkt absoluut niet verkeerd, en de akoestiek is voor een moderne woonkamer ook zeker niet beroerd te noemen, maar voor jouw muziekkeuze zijn het vooral de speakers die niet helemaal geschikt zijn.

Als ik er een percentage aan zou moeten verbinden zou ik zeggen dat je 80% wint met de speakers, en nog een 20% kan winnen door de akoestiek te verbeteren.

Een goede speaker klinkt ook in een mindere akoestiek goed.

Een speaker die niet geschikt is voor de muziek waar je graag naar luistert zal dat nooit worden, ook niet in een optimale akoestiek.

Mvg. Miracle.

Hoi Arjan,

Mochten defusers en basstraps toch niet door de WAF-test komen, of/en vind je dat zelf ook geen mooie oplossing voor een woonkamer, zijn er nog voldoende andere oplossingen, die vaak nog een stuk betaalbaarder zijn ook.

Bijvoorbeeld, wat ik al voorstelde: De CD-kasten niet allemaal tegen elkaar aan, maar meer verspreid over de wand.

Achter de bank, daar waar de eettafel staat, aan de wanden een paar mooie grote, dikke kleden in plaats van die kleine schilderijtjes.

In die hoek een massale plant.

Onder de eettafel kun je onzichtbaar een noppen matras plakken. Zie je niets van, maar doet meer dan je zou verwachten.

Die zelfde noppenmatrasjes kun je ook oprollen, met tot de helft een stuk plastic mee gerold en in een zak of rieten mand stoppen. Heb je een goedkope en goede basstrap, die behoorlijk ver naar onder door loopt.

Ik denk echter dat wanneer je een duidelijk betere sound wilt als wat je nu hebt dat je met andere speakers meer gaat bereiken dan met akoestische aanpassingen.

Die sprankeling in het hoog gaat er echt niet komen met een akoestische aanpassing, hoe groot dan ook.

Het gemis aan kracht in het laag en laag-midden gaat er ook echt niet komen door middel van akoestische aanpassingen in de ruimte.

Dat zijn twee eigenschappen die jouw speakers helaas missen.

Het klinkt absoluut niet verkeerd, en de akoestiek is voor een moderne woonkamer ook zeker niet beroerd te noemen, maar voor jouw muziekkeuze zijn het vooral de speakers die niet helemaal geschikt zijn.

Als ik er een percentage aan zou moeten verbinden zou ik zeggen dat je 80% wint met de speakers, en nog een 20% kan winnen door de akoestiek te verbeteren.

Een goede speaker klinkt ook in een mindere akoestiek goed.

Een speaker die niet geschikt is voor de muziek waar je graag naar luistert zal dat nooit worden, ook niet in een optimale akoestiek.

Mvg. Miracle.

Ik denk ook dat ik meer kan met beter speakers maar ik vind mijn ruimte soms wat hard. Ik ga komende tijd indien ik voldoende tijd heb ook proberen veel naar andere luidsprekers te luisteren. Misschien een keer een middag naar Studio Alkmaar. Ik weet niet of het wat is maar ben wel nieuwschierig naar de Von Schweikert VR4 gen3 hebben staan. Deze gaan in elk geval in het laag en hoog verder door dan mijn speakers. Het zijn alleen wel een soort van TL speakers dus ik heb zo mijn twijvels. Maar luistern kan geen kwaad.

In de hoek achter waar mijn eettavel staat zat ik te denken of ik daar inderdaad niet wat kan doen.

Hallo,

Wat is het probleem eigenlijk?

Ik vraag dit omdat elk probleem een andere aanpak vereist.

Een paar basstraps om het stereobeeld te verbeteren, zal niet helpen.

Een paar diffusors om basproblemen op te lossen ook niet.

Ik heb zelf wat basstraps gemaakt. Dat zijn 50 cm diameter, 1 m hoge dingen geworden. Normaal staan ze in de garage. Als ik ga luisteren sleep ik ze naar de huiskamer. Ik ben dan toch al bezig met het verslepen van de speakers, want normaal staan ze tegen de muur. Kost me tien minuten herinrichten van de huiskamer, maar dan is de winst ook zeer groot.

Groet,

Leobus

Ja, ik heb de hele bouwbeschrijving al een hele tijd op mijn site staan: zelfbouw tubes

Hou er wel rekening mee dat zelfs de grote diameters nog geen echte 'basstraps' zijn in de letterlijke zin van het woord! Het zijn echter zeer goede breedbandabsorbers voor het midlaag, met een zijdelingse uitwerking in het laag onder 70Hz, tenminste bij de diameters 42 en 52cm, De kleinere diameters 32 en 22cm zijn bijzonder geschikt voor strategische reflectiebeheersing in het middengebied.

In de tijd dat ik ze op grote schaal bouwde moest ik van de 52cm buizen altijd minimaal 15 stuks afnemen. Van alle andere diameters kon ik gewoon per stuk buizen afnemen. Toch heb je de 52cm buizen nodig wil je in het sublaag iets kunnen betekenen. Onlangs heb ik nog overleg gehad met iemand die zelf ging bouwen, en hij meldde me dat het nog altijd zo is dat de 52cm buizen per 15 meter minimumafname gaan. Je kunt ze dan echter 'custom' laten maken, d.w.z. zonder insnede in de lengterichting (het zijn immers schalen om dikke leidingen te isoleren).

Het probleem was destijds dat de schommelingen in productiekwaliteit te groot werden naar mijn zin. Van elke 15 buizen moest ik er 4 afschrijven omdat de densiteit niet regelmatig genoeg was. Dat zorgt voor structurele zwakte, want door het stofferen zet je spanning op de buizen in lengterichting en door zwakke plekken trekt de buis dan te makkelijk krom. Dat kun je ondervangen door inwendige versteviging (de 'deksels' met elkaar verbinden, zodat de spankracht van de stoffering niet op de buis zelf komt te staan).

De 42, 32 en 22cm buizen waren over het algemeen van betere kwaliteit en bovendien kun je ze zelf uit de voorraad per stuk uitkiezen op kwaliteit. Bij de minimumafname ging dat niet en reclameren bleek een beetje moeilijk, dus dat is de belangrijkste reden dat ik ermee gestopt ben.

Ik kocht mijn buizen altijd hier: groothandel

Succes!

Mordante hoi

Je mag niet vergeten dat Hansko de bastraps heeft gemaakt na advies, en dus metingen en dergelijke, van Toine. hij is niet boem pats beginnen "bouwen".

Suc6 in ieder geval.

Wat je deur betreft naar buiten en de smalle ruimte, mag je je set niet een beetje naar links verplaatsen waardoor er wel 2 mensen naast elkaar kunnen binnenlopen?

Gr

Stef

Klopt, maar Hans heeft een geheel ander type basstraps in gebruik, die bedoeld zijn om op specifieke probleemfrequenties (tertsbanden) te worden afgestemd. Dat zijn smalbandige absorbers. Tubes zijn breedbandige absorbers, niet specifiek bedoeld om echte smalbandige problemen op te lossen, maar wel heel geschikt voor een breedbandiger probleemgebied, met name in het midlaag (100-400Hz).

Misschien een keer een middag naar Studio Alkmaar. Ik weet niet of het wat is maar ben wel nieuwschierig naar de Von Schweikert VR4 gen3 hebben staan. Deze gaan in elk geval in het laag en hoog verder door dan mijn speakers. Het zijn alleen wel een soort van TL speakers dus ik heb zo mijn twijvels. Maar luistern kan geen kwaad.

In de hoek achter waar mijn eettavel staat zat ik te denken of ik daar inderdaad niet wat kan doen.

Als ze vlak tegen de muur moeten staan is de VR33 misschien ook t beluisteren waard

http://www.vonschweikert.com/techspecs/documents/positive_feedback_vr33.pdf

En betaalbaarder.

Op dit moment heb ik last van flutterecho en mid-laag dat vanaf de de muur achter de luisterpositie weerkaatst. Om welke frequenties het gaat weet ik niet. Als ik mijn mijn handen klap hoor ik daar een echo van in meer of mindere maten, afhankelijke waar ik in de ruimte ben.

Een set 2de hands 2de hands VR4 kost ongeveer

[(...) helaas heeft mijn huis geen ruimte die groot genoeg is om in te richten als dedicated luisterruimte. Mijn woonkamer is ongeveer 420cm breed 660cm diep en 270cm hoog.

Beste Mordante,

Jouw kamer heeft vrijwel ideale verhoudingen, volgens de IEC èn H.G. Olson, als luisterruimte van gemiddelde formaat ("mean", resp. "medium").

IEC "Recommended Room Proportions": 2,75 m (h) x 6,6 m (l) x 4,4 m (b ).

Olson "Ideal Room Ratios for Different Sized Rooms": 2,75 m (h) x 6,8 m (l) x 4,4 m (b ).

[(...) helaas heeft mijn huis geen ruimte die groot genoeg is om in te richten als dedicated luisterruimte. Mijn woonkamer is ongeveer 420cm breed 660cm diep en 270cm hoog.

Beste Mordante,

Jouw kamer heeft vrijwel ideale verhoudingen, volgens de IEC èn H.G. Olson, als luisterruimte van gemiddelde formaat ("mean", resp. "medium").

Olson "Ideal Room Ratios for Different Sized Rooms": 2,75 m (h) x 6,8 m (l) x 4,4 m (b ).

En jij denkt dat die decimeters afwijking van de "ideal room ratios" en "recommended proportions" geen verschil uitmaken? :lol:

Mordante kan rond 26Hz een probleem hebben met een retromodus, althans, als zijn luidsprekers dat aanspreken.

Verder liggen er twee axiaalmodi (beide veroorzaakt door samenvallende modi uit 2 resp. 3 richtingen) rondom 130Hz (128 en 131Hz), maar daarvoor zou ie de tubes die de grondslag van dit topic vormen succesvol kunnen inzetten. Uit zijn reactie maak ik op dat er een midlaagprobleem is, al is niet meettechnisch vastgesteld waar het precies ligt. Dat zou zomaar eens rond 130Hz kunnen zijn...

Niettemin is het zeker geen slechte ratio als je niet onder de 40Hz wilt komen en als je rondom 130Hz wat toegespitste maatregelen neemt. Het kan veeeeel slechter!

Toch is het de moeite waard om de maten precies te nemen, als je wilt weten waar de probleemfrequenties liggen op het punt van staande golven.

Die rieten mand van Miracle vind ik toch wel erg leuk bedacht. Ik heb zelf wel eens bedacht om achter een schilderij isolatie te doen. Zou dat gaan?

Als het schilderij diep genoeg is wel, maar volgens mij is een schilderij niet akoestisch doorlatend...

Het doek is dichtgeverfd, en poreuze absorptie kan enkel flutter en middengebied absorberen als het door geluidsgolven 'gezien' wordt. Dat is achter een schilderij net zomin het geval als achter een kast.

Wat wel werkt is absorptiemateriaal onder je tafelblad, onder de zitting van je stoelen en achter akoestisch transparante stof (dit laatste is het basisprincipe van een absorptiepaneeltje).

Beste Mordante,

En jij denkt dat die decimeters afwijking van de "ideal room ratios" en "recommended proportions" geen verschil uitmaken? :lol:

Mordante kan rond 26Hz een probleem hebben met een retromodus, althans, als zijn luidsprekers dat aanspreken.

Verder liggen er twee axiaalmodi (beide veroorzaakt door samenvallende modi uit 2 resp. 3 richtingen) rondom 130Hz (128 en 131Hz), maar daarvoor zou ie de tubes die de grondslag van dit topic vormen succesvol kunnen inzetten. Uit zijn reactie maak ik op dat er een midlaagprobleem is, al is niet meettechnisch vastgesteld waar het precies ligt. Dat zou zomaar eens rond 130Hz kunnen zijn...

Niettemin is het zeker geen slechte ratio als je niet onder de 40Hz wilt komen en als je rondom 130Hz wat toegespitste maatregelen neemt. Het kan veeeeel slechter!

Toch is het de moeite waard om de maten precies te nemen, als je wilt weten waar de probleemfrequenties liggen op het punt van staande golven.

Ik zal de maten eens exact gaan opmeten en misschien ook een tekening maken van de inrichting. Echter ik ben niet heel handig met paint en ik heb geen andere teken programma's. Misschien dat ik microsoft visio kan gebruiken op werk. Liefst wil ik wel speakers die onder de 40Hz ook nog dingen doen. Echter traps voor die frequenties gaan er niet inkomen ivm WAF.

Ik zal de maten eens exact gaan opmeten en misschien ook een tekening maken van de inrichting. Echter ik ben niet heel handig met paint en ik heb geen andere teken programma's. Misschien dat ik microsoft visio kan gebruiken op werk. Liefst wil ik wel speakers die onder de 40Hz ook nog dingen doen. Echter traps voor die frequenties gaan er niet inkomen ivm WAF.

Echte basstraps voor 35 en 50Hz bestaan in kant-en-klaar vorm en esthetisch bijzonder neutraal en verantwoord! Dan zien ze er nog het meest uit als een designradiator.

Formaat 150 x 100 x 11cm (HxBxD). Je moet echter wel bereid zijn om je portemonnee trekken. Ze werken echt wel, zoveel is zeker, maar een beetje bass-management voor een 'foute betonbak' kan je dan tussen 1300 en 2500 euro kosten. Er zijn inmiddels behoorlijk wat van die betonnen woonruimtes waar ze een plek gevonden hebben; MSV in Heerenveen is me erg dankbaar voor dat stukje omzet, maar voor zover ik het weet zijn die modules ook de enige basstraps die echt werken en probleemloos en neutraal in elke woonsituatie kunnen worden ingepast. Al het andere is teveel loze belofte; met driehoeken van schuim kun je nu eenmaal geen basproblemen oplossen, wat de schuimfabrikanten ook mogen beweren.

Ik zou me trouwens verder niet te druk maken om ratios en afmetingsverhoudingen! Het zijn immers gegevenheden waar niks aan te veranderen is.

Belangrijker is een zoveel mogelijk compromisloze opstelling (positie stoel en speakers) die je eventueel middels geluidsdrukmetingen in het laag wat kunt optimaliseren, maar ook dat is in een woonsituatie vaak niet zo makkelijk...

Electronische correctie op het laag zou, if all else fails, ook een prima oplossing zijn om pieken weg te nemen, maar dat weet je ongetwijfeld zelf ook al.

(...) En jij denkt dat die decimeters afwijking van de "ideal room ratios" en "recommended proportions" geen verschil uitmaken? :lol:

Beste Thingman,

Wat fijn dat je daar zo'n plezier over kunt hebben.

En ja, ik denk inderdaad dat die paar decimeters geen verschil van belang uitmaken.

De "ideal ratios" van IEC en Olson zijn natuurlijk óók niet "ideaal": ze zijn hoogstens optimaal.

Retromodus... axiaalmodus... ouwehoermodus! :lol:

Geluid is longitudinale golf met bepaalde frequentie(s). Bij lage frequenties wordt dit door een luidsprekermembraan initieel bolvormig afgestraald (zonder enig richtingseffect, dus niks axiaals), met reflecties tegen wanden, plafond, vloer, waarbij fasehoek van inval = fasehoek van uitval en er géén frequentieverandering optreedt.

(Wat wèl kan optreden, is fasegelijkheid en fase-ongelijkheid van de initiële golf en zijn reflectie(s), die respectievelijk tot een grotere en een kleinere amplitude kan leiden. Maar daar blijft het bij.)

Zonder watervaldiagram kan men niet uitsluiten dat er sprake is van mechanische resonantie (trillende vloer, plafondpanelen, houten wandbekleding, glaspanelen, kast o.i.d.): mechanische resonantie ijlt na (volhardt in zijn trilling) en is veel storender dan resonantie van alleen lucht.

Sid Smith (van dat leuke boekje) heb ik wel eens horen zeggen dat room calculators kloppen mits er in de kamer niet meer staat dan het A4 tje met de berekening erop. Ik vond het een overtuigend argument. In een normaal ingerichte ruimte staat namelijk bijzonder veel massa die meer invloed heeft dan die paar centimeters. Maar als ik zelf zou bouwen zou ik zekerheidshalve zeker laten doorrekenen.Een beetje Pepone van Don Camillo die atheist was maar voor de zekerheid regelmatig schietgebedjes deed.

PS hoe werkt nu een gesloten kast in een kamer met veel massa erin Toine. Dat zie je akoustisch ook niet maar dat schijnt wel weer een effect te hebben.

Sid Smith (van dat leuke boekje) heb ik wel eens horen zeggen dat room calculators kloppen mits er in de kamer niet meer staat dan het A4 tje met de berekening erop. Ik vond het een overtuigend argument. In een normaal ingerichte ruimte staat bijzonder veel massa die meer invloed heeft dan die paar centimeters.

Aandacht voor optimale afmetingsverhoudingen heeft daarom ook alleen maar zin als je inderdaad een dedicated muziekruimte gaat neerzetten, daar heb je helemaal gelijk in en daarom raadde ik Mordante aan om maar gauw met anderen dingen dan ratios bezig te gaan.

Maar als er dan toch nieuw gebouwd gaat worden, kun je dat het beste maar gelijk van de grond af aan goed doen, dunkt me. Ik zie in elk geval niet in hoe dat verkeerd kan zijn, aangezien alles meetelt in het uiteindelijk resultaat. Anders kun je net zo goed beweren dat het weinig zin heeft om kwalitatief goede apparatuur in een woonkamer te gaan neerzetten, omdat die ruimte zo vol met zooi staat dat je toch geen kwaliteitsweergave kunt neerzetten. Je zou ook kunnen zeggen dat je net zo goed je speakers achter de bank kunt verbergen omdat ruimtelijkheid in een volgestouwde woonkamer ver te zoeken is.

Te kort door de bocht: het streven is volgens mij om alle compromissen allereerst te kennen en om ze in de tweede plaats zoveel mogelijk te kunnen uitsluiten of verminderen.

Een ruimte met slechte verhoudingen werkt bijzonder nadelig uit op met name de basweergave. Vol of leeg, het blijft gewoon slecht, vooral als er een of meer retromodi zijn. Die zijn bijvoorbeeld de oorzaak dat je het laag niet goed krijgt, wat je ook probeert met opstelling en mooie glimmende nieuwe versterkers en veelbelovende speakers.

Dit komt helaas best vaak voor, denk je niet?

En ja, ik denk inderdaad dat die paar decimeters geen verschil van belang uitmaken.

Geluid is longitudinale golf met bepaalde frequentie(s). Bij lage frequenties wordt dit door een luidsprekermembraan initieel bolvormig afgestraald (zonder enig richtingseffect, dus niks axiaals), met reflecties tegen wanden, plafond, vloer, waarbij fasehoek van inval = fasehoek van uitval en er g

Geluid is longitudinale golf met bepaalde frequentie(s). Bij lage frequenties wordt dit door een luidsprekermembraan initieel bolvormig afgestraald (zonder enig richtingseffect, dus niks axiaals), met reflecties tegen wanden, plafond, vloer, waarbij fasehoek van inval = fasehoek van uitval en er g