Sodejuu Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Met draaitafels/loopwerken kopen is het net als met auto's kopen. De meesten kopen een auto of draaitafel op het uiterlijk en wat de geldbuidel toelaat, en niet rationeel. Met elementjes ligt dat iets anders. Omdat het zo klein is en de draaitafel toch de blikvanger is en niet het element, wordt daar wel een stuk rationeler gekozen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Bij draaitafels draait alles om resonantie-controle. erger nog KT, het gaat om "energie beheersing" in het algemeen, niet alleen om die van resonanties. Ieder trilling kan roet in het eten gooien, niet alleen die die resoneren. Dan zijn er ook nog twee van die energiestromen te onderscheiden, ten eerste de "interne", trillingen van de naald, via het element, headshell, arm, chassis, spindle, plateau, naald ... Die moet voor beide concepten op gelijksoortige manier aangepakt worden. De tweede stroom is de "externe", trillingen vanuit de buitenwereld waarvan je liever hebt dat ze het verbindende element tussen arm / spindel niet bereiken. Daar zien we de grootste invloed van het type opbouw. @Stef Kijk eens naar Avid, kon wel eens "best of both worlds" zijjn, zware geveerde loopwerken. @all 'k heb het hear al wel eens eerder gevraagd, wat is het bestaansrecht van een massa loopwerk als het op een trillgsarme tafel beter functioneert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2010 Author Report Share Posted 23 februari 2010 Met draaitafels/loopwerken kopen is het net als met auto's kopen. De meesten kopen een auto of draaitafel op het uiterlijk en wat de geldbuidel toelaat, en niet rationeel. Wanneer dat zo was had ik iets anders... de Fat Bob vind ik niet bepaald een schoonheid, zeker niet met de ET arm. @ Stef, een massaloopwerk klinkt in mijn oren wat "vaster" dan een subchassis. Wat compacter zeg maar. Meer drive en minder romatiek. Het is maar waar je van houd. Maar het lijkt me mogelijk door de juiste (lees foutieve) armkeuze en element dit precies om te draaien. Toch denk ik dat de phonotrap en element belangrijkere dingen zijn om eerst in orde te hebben. Daar is voor veel minder geld veel meer resultaat te halen. Alhoewel die natuurlijk ook niet echt goedkoop zijn wanneer het toppers zijn. Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen.. investeer liever b.v. 2000 euro in een element + phonotrap dan in een betere arm of loopwerk. Of je moet tweedehands gaan shoppen. Dit natuurlijk zoals ik het ervaar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Met draaitafels/loopwerken kopen is het net als met auto's kopen. De meesten kopen een auto of draaitafel op het uiterlijk en wat de geldbuidel toelaat, en niet rationeel. Wanneer dat zo was had ik iets anders... de Fat Bob vind ik niet bepaald een schoonheid, zeker niet met de ET arm. Hans, wij zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen . Ik vind mijn Bob ook niet mooi, maar het ding doet het zo goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2010 Author Report Share Posted 23 februari 2010 Bij draaitafels draait alles om resonantie-controle. erger nog KT, het gaat om "energie beheersing" in het algemeen, niet alleen om die van resonanties. Ieder trilling kan roet in het eten gooien, niet alleen die die resoneren. Dan zijn er ook nog twee van die energiestromen te onderscheiden, ten eerste de "interne", trillingen van de naald, via het element, headshell, arm, chassis, spindle, plateau, naald ... Die moet voor beide concepten op gelijksoortige manier aangepakt worden. De tweede stroom is de "externe", trillingen vanuit de buitenwereld waarvan je liever hebt dat ze het verbindende element tussen arm / spindel niet bereiken. Daar zien we de grootste invloed van het type opbouw. @all 'k heb het hear al wel eens eerder gevraagd, wat is het bestaansrecht van een massa loopwerk als het op een trillgsarme tafel beter functioneert? De akoestische terugkoppeling maar niet te vergeten...!!! Een massaloopwerk draai m.i. rustiger z'n rondjes en heeft door z'n massievere opbouw een hogere resonantie die dan weer makkelijk te dempen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Als jullie een bepaalde arm / element combi nemen, ervanuitgaand dat deze goed matched met elkaar en de phonotrap enz ... is er volgens jullie ervaring dan een groot verschil in sound als je deze arm op een ander loopwerk plaatst? Kort antwoord: Ja Maar ik heb hier dan ook al eerder opgemerkt dat ik het loopwerk het meest bepalend vind voor de sound. Zaken als timing en ruimtelijke afbeelding worden zeer door het loopwerk bepaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 beste subchassis loopwerk is voor mij nog altijd sme 30 daar kun je een voet tegen aan stampen hij doet totaal niks ,element blijft gewoon rustig in de groeven , Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 beste subchassis loopwerk is voor mij nog altijd sme 30 daar kun je een voet tegen aan stampen hij doet totaal niks ,element blijft gewoon rustig in de groeven , Wollie toch @ Hij doet totaal niks. (dat is niet veel wollie ik dacht dat een DT muziek moest maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 De akoestische terugkoppeling maar niet te vergeten...!!! Da's een van de dingen die ik onder externe energie / trillingen versta. Hans, t.a.v. je opmerking over prijs/waarde die je aan bepaalde componenten hecht, als je de absolute waarde bekijkt zal het "mechanische" werk altijd relatief duurder zijn, dus als je daar heel veel winst vandaan wilt halen zul je exceptioneel veel meer moeten uitgeven. Electronica is nu eenmaal relatief goedkoop, zelfs absolute top producten (als je de hype-toeslag er af haalt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Bij draaitafels draait alles om resonantie-controle. erger nog KT, het gaat om "energie beheersing" in het algemeen, niet alleen om die van resonanties. Ieder trilling kan roet in het eten gooien, niet alleen die die resoneren. Dan zijn er ook nog twee van die energiestromen te onderscheiden, ten eerste de "interne", trillingen van de naald, via het element, headshell, arm, chassis, spindle, plateau, naald ... Die moet voor beide concepten op gelijksoortige manier aangepakt worden. De tweede stroom is de "externe", trillingen vanuit de buitenwereld waarvan je liever hebt dat ze het verbindende element tussen arm / spindel niet bereiken. Daar zien we de grootste invloed van het type opbouw. Dat klopt, ik heb het woord resonantie niet echt goed gekozen. Ik bedoelde eigenlijk precies wat jij zegt. PS zelfs een zware massatafel (de mijne weegt 35 kilo.....) heeft nog baat bij een goede stabiele opstelling op een "dode" ondergrond, toevallig vandaag weer eens meegemaakt door de zware metalen (!) plaat bovenop mijn rack eraf te halen en de tafel op de 3 poten daarvan neer te zetten. Laag is (nog) rustiger, slanker en doortekender geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Frenske daar zit een heel verhaal achter dat was bij Her Berritz in Herzogenrath die had altijd het mooiste audioproducten van Duitsland daar was Pruis en die zaak in Hilversum niks tegen als wat nieuws uit was op high-end hij had het gewoon hij belde mij op dat die op een vrijdag een SME 30 kreeg maar het probleem was ,hij was A-technisch dus ik bouwde met hem die draaitafel op en voor de arm liet die een andere komen de week erop kom ik langs en dan zei die wiellie koek mal wie gut das tonabnemer klinkt en trap vol op die draaitafel en het element speelde gewoon door dat hoef je met Linn niet te proberen dus SME 30 is voor een geweldige draaitafel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 PS zelfs een zware massatafel (de mijne weegt 35 kilo.....) heeft nog baat bij een goede stabiele opstelling op een "dode" ondergrond, toevallig vandaag weer eens meegemaakt door de zware metalen (!) plaat bovenop mijn rack eraf te halen en de tafel op de 3 poten daarvan neer te zetten.Laag is (nog) rustiger, slanker en doortekender geworden. Volgens mij is dat effect ook groter bij een massa loopwerk. Gebruik je een sub chassis dan zal de ondergrond minder belangrijk zijn. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Met draaitafels/loopwerken kopen is het net als met auto's kopen. De meesten kopen een auto of draaitafel op het uiterlijk en wat de geldbuidel toelaat, en niet rationeel. Helaas heb je hier maar al te vaak gelijk in Roger, en worden DT's de laatste jaren helaas ook maar al te vaak op uiterlijk gemaakt. Uiteraard zijn daar gelukkig nog steeds uitzonderingen op, zoals de hier ook al genoemde SME tafels (afgruwelijk om te zien wat mij betreft, maar heel erg goed). Gelukkig heb ik ook een DT die niet bepaald moeders mooiste is (tenzij je van plexiglas houd, ik eigenlijk niet, maar hoorde een zelfde tafel als dit met het element wat ik toen had en de zelfde phonotrap bij een vriend van me en mo Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 (...) Een massaloopwerk zonder subchassis zal het min of meer afvoeren in zijn massa; voordat DAT in resonantie komt moet je wel met heul grof geschut komen.(...) Dat grof geschut staat meestal reeds opgesteld en de draaitafel staat vrijwel altijd onbeschut in de vuurlinie. Het grof geschut bestaat uit tenminste twee hifi-luidsprekers die vrijwel het hele audiogebied op fors niveau kunnen weergeven. Dus ook de diepste bassen, die zo'n massaloopwerk in eigenresonantie kunnen brengen. Zo'n massaloopwerk resoneert weliswaar fundamenteel bij 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 (...) Een massaloopwerk zonder subchassis zal het min of meer afvoeren in zijn massa; voordat DAT in resonantie komt moet je wel met heul grof geschut komen.(...) Dat grof geschut staat meestal reeds opgesteld en de draaitafel staat vrijwel altijd onbeschut in de vuurlinie. Het grof geschut bestaat uit tenminste twee hifi-luidsprekers die vrijwel het hele audiogebied op fors niveau kunnen weergeven. Dus ook de diepste bassen, die zo'n massaloopwerk in eigenresonantie kunnen brengen. Gelukkig dan maar dat ik vellen heb die geen laag weergeven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Gelukkig dan maar dat ik vellen heb die geen laag weergeven! Bofkont !!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Carl ik waardeer je antwoord maar dat is niet mijn vraag Stel dat je je Graham + element op een andere draaitafel zou monteren, zou het klankverschil dan groot zijn? Gr Stef Hai Stef, Ik heb altijd de strategie gehad weinig te kopen maar als dan ook gelijk een grote stap. In die zin heb ik niet de ervaring van loopwerken te wisselen met gelijke armen en elementen. Dat is natuurlijk wel het voordeel van een goede dealer waarvan er weinig zijn (ik durf geen namen meer te noemen) Wat loopwerken betreft als je ze goed op een rek op de muur bevestigd zouden de verschillen niet zo groot moeten zijn mits sprake is van een goed loopwerk. Uiteindelijk is het doel van een loopwerk om rondjes te draaien zonder de rest te beinvloeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Carl ik waardeer je antwoord maar dat is niet mijn vraag Stel dat je je Graham + element op een andere draaitafel zou monteren, zou het klankverschil dan groot zijn? Gr Stef Hai Stef, Ik heb altijd de strategie gehad weinig te kopen maar als dan ook gelijk een grote stap. In die zin heb ik niet de ervaring van loopwerken te wisselen met gelijke armen en elementen. Dat is natuurlijk wel het voordeel van een goede dealer waarvan er weinig zijn (ik durf geen namen meer te noemen) Wat loopwerken betreft als je ze goed op een rek op de muur bevestigd zouden de verschillen niet zo groot moeten zijn mits sprake is van een goed loopwerk. Uiteindelijk is het doel van een loopwerk om rondjes te draaien zonder de rest te beinvloeden. @ikdurf geen namen meer te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 februari 2010 Report Share Posted 25 februari 2010 Met veel belangstelling heb ik hear de laatste posts gelezen omtrent mijn vraag ... bepaalde materie moet ik nog doorgronden Nu al bedankt vr de feedback Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 februari 2010 Report Share Posted 25 februari 2010 Met veel belangstelling heb ik hear de laatste posts gelezen omtrent mijn vraag ... bepaalde materie moet ik nog doorgronden Nu al bedankt vr de feedback Ge moest maar weer 'ns een rondje NL doen Stef, met een bezoekje aan Marco en mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 februari 2010 Report Share Posted 25 februari 2010 Met veel belangstelling heb ik hear de laatste posts gelezen omtrent mijn vraag ... bepaalde materie moet ik nog doorgronden Nu al bedankt vr de feedback Ge moest maar weer 'ns een rondje NL doen Stef, met een bezoekje aan Marco en mij. Ging ik je eerlijk gezegd nog over mailen ... Maar ook omgekeerd ... als je naar Gent moet, ben je van harte welkom om je zinnen eens op een andere manier te verzetten ik mail je nog, of dit WE Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 februari 2010 Report Share Posted 25 februari 2010 Het moeilijkste in heel het draaitafel gebeuren vind ik je "sound" vinden heb al meermaals mooie DT kunnen beluisteren, zowel bij dealers als bij mensen thuis. voor mij klinkt het dan altijd heel mooi en heel goed omdat het mijn eigen DT en set sterk overstijgt. Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts