-
Posts
19902 -
Joined
-
Last visited
About carl
- Currently Viewing Topic: Je kan doorslaan
Personal Information
-
Gender
Male
-
Location
Nijmegen
-
Interests
muziek/audio/
literatuur/strips/
zeilen/wijn
Audio Set(s)
-
Hoofdset
Luisterzolder:
Oracle Delphi Mark V draaitafel met Pluto mat en DIY bodemplaat op SSC "voetjes", Graham 2.2 arm, Benz Ruby Z low element, Chrystal Micro Diamond phono kabel, Pass Kloon phono, Crystal Piccolo interlink.
Thorens TD 321 op Bfly console, Jelco 750 d arm, Soundsmith Zephyr element, van de Hull 501 Phono kabel, Ampearl Phono pre , Grimm interlink
Auralic Mini streamer met voeding van Analoque service Limburg, Grimm interlink
Conrad Johnson Premier 17 LS voorversterker, Kimber PBJ, Conrad Johnson Premier 11 a eindversterker met gepaarde KT 120 buizen, Kimber 4 TC LS kabel,
Monitor Audio 20 SE LS en Sonore Harmonizers.
Geringe en gerichte demping luisterzolder met Akotherm en Twaron panelen. Zolder is bovendien akoestisch geïsoleerd.
Nessie Vinylcleaner platenwasser met L’Art Du Son wasmiddel -
Tweede set
Woonkamer:
Thorens TD 150 draaitafel met zware console, TP 13 a "kugel" arm met Cardas bekabeling, Nagaoka MP 200 element.
Auralic mini streamer met Analoque service Limburg voeding
Nakamichi 2 SE cassettedeck
Sony CD speler
Quad 34 voorversterker, Quad 303 of 304 eindversterker
Cabasse Galliottes minimonitoren met Cabasse Bass Compensator.
Kabels standaard.
-
Aristoteles nog langer geleden Roots (big, big smile). In ieder geval zijn in zijn tijd fantastische opnamen gemaakt met ruimtelijkheid en diepte. We kennen ze nog allemaal. Dus zo stom waren ze toen niet.
-
Ik zit nog even te denken Roots. Ik heb op mijn werk werkprocessen ontleed en verbeterd. Dan beschrijf je miniscuul welke stappen er gemaakt moeten worden om tot een bepaalde product te komen. Als je een geluidsopname wil reproduceren in de huiskamer doorloop je ook een aantal stappen. Een technicus noemt dat waarschijnlijk componenten. Al die componenten en dus niet alleen de verbindingskabel moeten in staat zijn die diepte en ruimtelijkheid door te geven. In die zin is de sterke focus op kabels toch enigszins overdreven lijkt me. Neemt niet weg dat ik sommige kabels (met andere opbouw) verschillend vind klinken. In die peperdure kabels geloof ik echter niet. Sterker nog als je een sterkte zwakte analyse tussen al die componenten maakt zal de kabel niet per definitie de zwakste schakel zijn.
-
Ik heb het gelezen en zeker ook de conclusies Roots (big smile).
-
De vraag is natuurlijk of de ene kabel dat nu substantieel beter doet dan de ander. Ik heb indertijd de oude Luisters met Jan Kool gelezen. Die wees toen al voortdurend op de kwaliteit van opnamen. Hij beweerde dat de meeste apparatuur indertijd al geschikt was die door te geven. Ik denk wel dat we de randvoorwaarden nu veel beter op orde hebben.
-
Toch nog even nagevraagd op Chat GPT. 1 Timingverschillen tussen links en rechts (fase-informatie) Je hersenen reconstrueren plaatsing en afstand van een geluid op basis van timingverschillen. Als een geluid eerder aankomt in links dan rechts (of andersom), plaats je het in het stereobeeld. Ook subtiele faseverschuivingen tussen kanalen geven een gevoel van diepte. Diepte = microscopische verschillen in tijd, fase en amplitude tussen kanalen. 2. Reflecties en galm in de opname zelf In een goede opname hoor je de natuurlijke reflecties van de ruimte (zaal, kerk, studio). Die informatie zit in het reverb-staartje (de nagalm) van instrumenten of stemmen. Onze hersenen gebruiken die galm om te bepalen: “Hoe groot is de ruimte?” Geen galm = droge, platte opname Natuurlijke galm = diepte, lucht en afstand 3. Kwaliteit van het opnameproces Microfoonplaatsing (bijv. ORTF, AB, Decca Tree) bepaalt hoeveel lokalisatie-informatie er in de opname zit. Meesterlijke opname-engineers weten hoe ze met afstand, reflectie en fase spelen. Diepte is dus vaak al vastgelegd in de opname zelf. Je systeem moet het alleen “loslaten”. 4. Precieze weergave van microdetails Een systeem moet zeer kleine signalen (microdynamiek) zuiver weergeven. Denk aan: ademhaling vóór een noot, de reflectie van een triangel, een voetstap op een houten vloer. Goedkope systemen vlakken die details af → plat geluid High-end systemen geven ze juist door → ruimte ontvouwt zich 5. Akoestiek van je luisterruimte Reflecties in jouw kamer kunnen het stereobeeld vervagen of versterken. Te veel vroege reflecties (van zijmuren of vloer) → diepte verdwijnt. Diffusie aan achterwand en demping op eerste reflectiepunten → ruimte opent zich. 6. Perfecte plaatsing van je speakers Symmetrie, afstand tot muren, toe-in en luisterdriehoek zijn cruciaal. Kleine afwijkingen (2–3 cm) kunnen het beeld naar voren of achteren trekken. Midrange moet “loskomen” van de speakers → dan ontstaat 3D-illusie. Bonus: Diepte komt ook uit stilte Hoe stiller het “zwart” tussen de noten, hoe duidelijker je afstand, richting en gelaagdheid ervaart. Daarom maken dingen als trillingsdemping, stroomkwaliteit en jittervrije digitale bronnen wél verschil bij echte high-end weergave. Aan al deze zaken (voorzover ik die in de hand heb) heb ik ruime aandacht gegeven in mijn set. Zeker de laatstgenoemde stilte mis ik hier niet terwijl de Vierdaagse feesten in volle gang zijn op 10 minuten fietsen hiervandaan
-
- Ik ben zoals je weet geen technicus Toine en ook Roots. Ik zou met mijn beperkte technische kennis zeggen dat de eigenschappen die jullie noemen bijvoorbeeld te maken hebben met fase en dat zit toch primair in de opname lijkt me. De apparatuur waaronder kabels moeten natuurlijk wel in staat zijn dat te laten horen. - ik heb trouwens genoeg sets van anderen gehoord om die eigenschappen die je noemt bij mij te missen als het er niet in zat.
-
Wat zou dan niet meetbaar zijn Roots?
-
Inmiddels ben ik mijn schoonmaakregime aan het toetsen aan deze tekst. Zit redelijk in hun lijn. Ik koop tegenwoordig hoofdzakelijk nieuw vinyl. Die gaan altijd de Nessie wasmachine in. Vaak zijn ze erg stoffig en maak ik ze eerst stofvrij. Goed teken trouwens want dan is het vinyl goed afgekoeld voordat het de hoes ingaat (te vroeg betekent vaak een kromme plaat). In de machine gebruik ik altijd L’art du Son wasmiddel (zonder alcohol) met het zuiverste water wat ik kan krijgen. Omdat de plaat na “afzuigen” maar pakweg 90 % schoon is was ik daarna nog een keer na met gedestilleerd water. Bij niet nieuwe platen doe ik eerst een voorwas met wasmiddel waar wel alcohol in zit. Daar gebruik ik nu Quality service voor. Zonodig herhaal ik dat nog een keer extra. Volgens mij zijn nieuwe en oude platen zo brandschoon. Ook nooit last van statische elektriciteit. PS ik heb kort met een de Gritter gewassen. Was hem gelukkig snel kwijt.
-
Je kan ook van iets heel complex naar iets tamelijk eenvoudig gaan. Ik denk dat mijn schoonmaakregime tot optimale resultaten leidt: witter dan wit bestaat niet volgens mij.
-
Bij Puresound kregen we toch wel ingespeelde apparatuur en ruim de tijd om te luisteren Peter. Echte goede apparatuur heb je trouwens redelijk snel door hoor. Verder schreef ik mijn reviews als een hulpmiddel voor geïnteresseerden. Probeerde “stiekem” de valkuilen aan te geven van het product. Lees je trouwens ook wel bij die kabelreviews.
-
https://thevinylpress.com/app/uploads/2024/03/PACVR_3rd-Ed-Ch1_2024-03.pdf
-
Dat zou ik kunnen Jack (big smile). In principe is Siltech/ Crystal wel te krijgen in het land van oorsprong via hobbyisten. Ik heb natuurlijk wat ervaringen met het reviewen van apparatuur. Importeurs en fabrikanten willen meestal toch wel een stevige greep hebben op het eindresultaat. In die zin nogal wat discussie gehad over de Harbeth 30 LS. In mijn huiskamer vond ik ze met dure randapparatuur maar doorsnee klinken. Op mijn zolder met mijn Quad 34/306 speelden ze echter de sterren van de hemel. Toen ik dat schreef en de importeur het concept las hadden ze daar moeite mee: volgens de reclame kinken de Harbeths namelijk overal goed (wat natuurlijk onzin is). Ik zelf wilde daarom zeker niet alles in huis hebben. Voor mij was het hobbywerk en ik had geen zin iets op te schrijven waar ik geen zin in had.
-
Ik kan me voorstellen dat een bedrijf als Siltech of Crystal dat veel geld besteedt aan reclame bang is voor het afbreukrisico. Ik vermoed dat Alpha zo’n kabel te leen vraagt bij fabrikant of importeur en niet bij bekende audioliefhebbers.