Jump to content

marcel535i

Members
  • Posts

    21
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • Location
    Helmond
  • Interests
    Good sounding music and system (home+car)

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    Marantz: CD6000 (cd speler), UD5005 (all you can eat speler), and PM17 (amplifier)
    Denon: DCD800NE(b) (cd speler)
    B&W CDM-7se and DM4 (speakers)
  • Tweede set
    Beolab-1
    Denon DCD800NE(s) (cd speler)
    NAD versterker (voorversterker in gebruik)
  • Derde set
    Car: Audiotec fisher DSP 8 channels MATCH PP 86DSP, Eton speakers, JBL 12" woofer+amp, Silent Coat sound proof

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Even opbouwend commentaar verder: wat wel uitmaakt 1) source materiaal (mastering) 2) luidsprekers 3) kamer akoustiek 4) plaatsing speakers 5) versterker 6) pickup element 7) DAC/timing en natuurlijk de mind-set van de luisteraar = stemming al of niet met hulpmiddelen. En niet lachen: de vorm van je oren ! Luister maar eens en beweeg maar eens wat met je oorschelpen, meteen verschil hoorbaar.
  2. Verschillen bestaan alleen in brain-washed minds. Gewoon een kabel met lage impedantie dus voldoende koper en er is objectief vergeleken geen verschil meer. Je kan bij wijze van spreken een "lawn-mower cable" nemen. Klinkt duur maar ...... 5000 euro kabels is voor snobs
  3. Funkadelic - Maggot Brain Originele CD master
  4. Hier weer wel na een groot aantal jaren afwezigheid weer terug bij mijn geloof van CD's en afgevallen van de Streaming dwaling. Maar het oude testament (vinyl) sla ik over.
  5. Rainbow - Rising (Remaster) Kut geluid - klinkt als een radio commercial. Even kijken of ik een vinyl rip of oude master kan downloaden - CD'tje kan branden ter vervanging en CD doosje kan hergebruiken. Wel goede muziek met Blacky Richmore ..... Stargazer etc. maar een beetje doorbakken biefstuk met die remaster terreur
  6. Referentie is: ITU-R BS.1770 Je kan zelf ook iets maken, beetje met Matlab spelen.
  7. De waarde van de getalletjes is dat ze een maat zijn voor het verschil in luidheid van de muziek gemiddeld gezien en de piek. Min. Max. en Avg. geven voor het album als geheel de waardes weer. Over het algemeen is bij een hoger getal (in het "groen") het geluid veel natuurlijker en minder geknepen in de pieken wat duidelijk te horen is bij stemmen en percussie. Lage waardes geven al snel luistermoeheid bij mij. In ben van mening dat de luidheid geregeld moet worden met de volume knop op de versterker en niet in hoge mate bij het (re)masteren van de muziek. Eerste versies van CD's en vinyl scoren vaak veel hoger dan de remasters. CD Brothers is arms uit 1991 is biv. 16-13-20 Broncode is niet beschikbaar omdat sommige geld willen verdienen met de luxe versies en waarschijnlijk ook investeringen moeten doen. Overigens klinkt "Brothers in Arms" wel leuk qua dynamiek maar geluidsmatig is het ijskoud.
  8. Dark side of the moon: DR=10 voor SACD (2021) DR=10 voor CD (2016) DR=11 voor CD (1984) DR=12 voor reel-to-reel (tape) Dus stelling klopt niet (altijd) ! Overigens moeten we als we het over comprimeren hebben er bij zeggen dat het om dynamiek compressie gaat niet te verwarren met data compressie. Bron: https://dr.loudness-war.info/
  9. Dat is geweldig, voor een paar euro's koop je geweldige CD spelers die vaak hetzelfde euvel hebben en gemakkelijk met instructies via youtube en een paar euro's richting China voor wat onderdelen te repararen zijn en de CD'tjes kosten niks tegenwoordig.
  10. Even over upsamplen en digitaal en analoog. Bij een digitaal audio signaal zonder filter herhaald het audio spectrum zich rond veelvouden van de halve sample frequentie al of niet gespiegeld. Met een ideaal analoog filter zou je dit moeten wegfilteren zodat je deze spiegel frequenties (aliased frequenties) niet meer hoort. Zo'n filter bestaat niet. Met een truc van bij upsamplen nullen toe te voegen verschuift de halve sample frequentie zich als het ware naar een veel hogere frequentie. Nu hoeft het analoge filter niet meer zo ideaal te zijn en zal bij de originele halve sample frequentie nog weinig van het filter te merken zijn. Interpolatie ipv nullen geeft een theoretisch wat geleiderlijkere natuurlijkere overgang van de frequentie banden maar zal meer aliasing in lagere frequenites teweeg brengen is naar mijn mening niet nuttig en maakt het alleen complex. Het echte interpoleren wordt gedaan in het analoge domein filter.
  11. Ongeloofelijk mee eens.... via streaming heb je geen enkele zekerheid van wat je binnen krijgt, nu en over een week of over een jaar en ben je dus geen baas over jouw muziek. Met platen en CD's kun je referenties opzoeken over een bepaalde mastering/uitgave en die aanschaffen (lekker voordelig nu met CD's in ieder geval). Streaming is leuk denk ik voor achtergrond radio en om nieuwe dingen te ontdekken en die later aan te schaffen op plaat. MQA is een grote marketing grap geworden.
  12. Blondie, parallel lines, eerste CD release uit 1983. Niet audiofiel maar wel lekker volle dynamiek nog die we van de plaat kennen en lekker (nostalgische) muziek.
  13. Ik heb een UD5005 Marantz en die vreet alles inclusief SACD en je kan er ook nog vanaf USB HD tracks mee afspelen. Verder heb ik nog een DCD-800NE CD speler van Denon en die kan via USB ook nog DSD files afspelen naast FLAC. SACD rips of andere CD's rippen vind ik niet nodig want dat hebben anderen al gedaan en is simpel via download sites binnen te halen. Ik heb bijv. de hele catalogus Audio Fidelity Gold binnen gehaald. Downloads die me bevallen koop ik daarna op disc. (getuigen 1500+ CD's in de collectie) Overigens ben ik teruggekomen van streamen, lekker een plaatje of CD opzetten is veel leuker maar daar gaan de meesten nog wel achter komen....
  14. Audiofilie heeft niets te maken met wetenschap, maar wel interessant voor de wetenschap om Audiofilie te onderzoeken, misschien zijn er quantum mechanische effecten die op het moment dat je metingen doet de audiofiele werkelijkheid veranderen.
×
×
  • Create New...