Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

• Members

http://new-hifi-classic.de/files/TonArm-Liste_ohne_Bilder.pdf

http://new-hifi-classic.de/files/TA-Daten.pdf

Hopelijk kunnen bovenstaande databanken ( Analogue Audio Association) wel de toets der kritiek doorstaan.

Over 2 weken is het weer feest in Krefeld. ;)

Op zich zijn ze allemaal bruikbaar, maar wederom, die 2e link, kijk nog eens bij compliance... Is het nu statisch of dynamisch?

Niet dat je er niets aan hebt, maar met deze info heb je nog steeds geen idee of het Statisch of Dynamisch is. Van sommigen weet ik het, maar ook niet van allemaal. Sterker nog, zelfs sommige fabrikanten weten het gewoon niet omdat ze de boel oem laten bouwen.

We kunnen dit onderwerp trouwens op Krefeld gerust onder het genot van een bak koffie bespreken hoor...

Misschien kan JD aangeven wat hij niet goed vind aan zijn huidige combynatie.

Ik krijg namelijk het idee dat JD nu aan aan al massa loopwerken heeft beluisterd die inderdaad anders klinken dan de TD124.

Een ander element of arm zal daar niet veel aan kunnen doen.

Dat is het niet zo George. De 124 bij Hanze klonk n.l. zo goed, dat ik na een paar minuten alleen nog maar naar de muziek heb zitten luisteren.

Eerlijk gezegd snap ik Wils probleem ook niet. Bij Groovy klonk hij inderdaad prima.

Het was inderdaad niet de slechtste tafel bij Groovy. Ik weet overigens niet meer of toen de Denon 103 er nog in zat, of al de Benz Gold.

Het probleem is, dat als ik een paar keer iets heb gehoord wat echt muziek maakt, mij dat niet meer los laat.

Beste Eduard,

Inderdaad is het niet zo gemakkelijk om alle kombinaties te kennen.

Maar er zijn natuurlijk kombinaties te noemen die altijd goed zijn , dat kan natuurlijk ook minder spannend zijn.

Misschien is het een goed idee om het een en ander hier te posten en dan eventueel later aanvullingen toevoegen.

Om te beginnen aan elk voordeel zit meestal ook een nadeel.

Gemiddeld weg zou je kunnen denken aan een Grado Prestige Green voor een prijs van 59,00 euro , doodeenvoudig om dat dit element voor het geld een uitstekende prijskwaliteitsverhouding geeft.

Ook is dit element heel erg vergevingsgezind en kun je er nooit een buil aan vallen.

Het is een warm klinkend element, niet te verwarren met veel te veel laag of zo , maar geeft een hoge muzikale verfijning in deze prijsklasse.

Indien je meer helderheid wilt en een strak laag dan zou je kunnen denken aan een Audio Technica AT 95 e of AT 110 e van hetzelfde merk, het een en ander afhankelijk van de andere gebruikte komponenten.

Een ander merk die qua klank hier tussenin zit is Goldring die ook zeer goede MM elementen maakt.

Een MM element betekent dat het een Moving Magneet is , dus Bewegende Magneet dit magneetje zit achterin het cantilever, precies aan de andere kant dan waar de naald zit , als de naald beweegt dan beweegt het magneetje ook in tegengestelde richting , om het magneetje zitten spoeltjes van dus koperdraad, net als bij een Dynamo van een fiets, de krachtlijnen worden gesneden en er ontstaat een spanning van ongeveer 5 mV, deze waarde kan natuurlijk afwijken , omdat de magneet minder sterk of sterker kan zijn , ook het aantal windingen van de spoeltjes bepalen mede welke spanning uiteindelijk wordt gegenereerd.

Een MC element betekent dat het een Moving Coil is, dus Bewegende Spoel dit is exact andersom dan bij een MM element, de spoeltjes zitten aan het cantilever vast en de meestal vrij sterke en grote magneet staat stil , omdat de spoeltjes vrij weinig windingen hebben komt er ook veel minder spanning af ongeveer 0,5 mV dat is behoorlijk minder dan een MM element en zal dus extra versterkt moeten worden , voor een MM element is een Voorversterker nodig met Riaa correctie en bij een MC is een Voorvoorversterker( PrePre) nodig ook met Riaa correctie.

Waarom zoveel moeite doen voor een MC , omdat de weinige windingen ook weinig wegen , dus de bewegende massa is daardoor veel lager.

Wat ook van belang is , de vorm van de naald, ook het soort materiaal waarvan het cantilever is gemaakt, de spoelen van goud zilver of koper, de spandraad een zeer belangrijk onderdeel, het geleidings rubber (levensduur) uitgangsspanning omdat een zeer lage uitgangsspanniong zeer hoge eisen steld aan de voor-voorversterker.

Ook is het meetbaar dat de spanningen die door de ether zweven behoorlijk hoog zijn bv 2,5 mV ook worden deze spanningen gegenereerd door bv GSM en afhankelijk van de afstand zal deze een behoorlijke invloed kunnen uitoefenen op een signaaltje van 150 microVolt.

Daarom kan het van belang zijn om om het element een kooi van Faraday te maken.

Ook zeer goed afgeschermde interlinks met een lage capaciteit kunnen van belang zijn, neem tussen element en pre pre beslist niet een te lange interlink , deze kunnen ook brom problemen geven.

Verder zijn de prijzen van MC elementen gemiddeld hoger dan MM elementen bv een ''Nieuwe'' Denon MC 103 kost 170,00 euro mits deze is gecontroleerd en door de officiele Importeur is geleverd.

Het begint dus bij een MC van Denon de 103, want Denon maakt natuurlijk ook de MC DL 110 en DL 160 maar dit zijn High Output elementen , daar is niets mis mee en er is geen MC voorversterker nodig, omdat deze een spanning afgeven van ongeveer 2,5 mV en daardoor gewoon op een MM ingang aangesloten moeten worden.

Ze hebben echter wel een nadeel , want er zitten veel meer windingen op de spoeltjes, waardoor de bewegende massa weer behoorlijk omhoog gaat, dit maakt dat ze dus tussen een MM en een MC inzitten.

Qua klank is het echter wel een echte MC ,ook andere merken doen hieraan mee ,bv Benz Micro en met een super goed resultaat want de nieuwe Benz Micro Ebony LP high is een top element en zeer zeker de beste MC high die er op dit moment bestaat.

Ook zal ik proberen een lijst te maken met MC elementen qua kwaliteits niveau, dat dit niet eenvoudig is zal te begrijpen zijn omdat het nooit precies kan kloppen, omdat het een en ander afhankelijk is van de totale gebruikte componenten, en ook omdat niet ieder element in iedere arm past.

Ook interlinks en zeer zeker niet te vergeten phonovoorversterkers zijn heel belangrijk voor wat betreft het uiteindelijke resultaat.

1 Denon DL 103,over de gehele linie een goed klinkend element, met

een warm klankbeeld ook het holografisch beeld

ontbreekt niet, prijskwaliteitsverhouding zeer goed.

2 Goldring Eroica LX,zeer neutraal klinkend element,een zijig

klankkarakter,rustig en nooit opdringerig,maar wel muziek.

2 Benz Micro Gold, helder klinkend element,direct, detailrijk, de

ingang naar de wereld van de mooie MC's.

3 Audio Technica OC 9,zeer mooi element z,n geld meer dan waard

zeer detailrijk, toch fluweel zacht nooit scherp,mooi holografisch

geluidsbeeld,slank karakter, universeel toepasbaar.

4 Benz Micro Ace,''het'' element in zijn prijsklasse en daar nog ver

boven, een super prijskwaliteitsverhouding, de nieuwe Ace heeft

alles wat een element moet hebben in zijn prijsklasse en steld op

geen enkel vlak teleur, een kleintje Jan Allaerts.

5 Benz Micro Glider, mooi element, zijn geld waard, hoog oplossend

vermogen,gemakkelijk element voor armen,ruimtelijk,holografisch

breed stereobeeld,mooi in balans.

6 Transfiguration Aria,onderschat element ,in alles een trapje hoger,

dan de Glider,zeer muzikaal element,sprankelend.

7 Benz Micro Ruby,rustig klinkend element,mooi holografisch,goed in

van hoog tot laag, fluweelzacht,maar wel helder.

7 Lyra Dorian, muzikaal, helder,duidelijk, open,

ruimtelijk,slank in het laag, wat in veel kombinaties

een voordeel kan zijn.

Lijkt een beetje op een OC 9 maar dan een paar trapjes hoger.

Vergelijkbaar met een Benz Micro Glider, qua niveau.

8 Jan Allaerts Eco, een echte Jan Allaerts,helemaal in balans,heeft

alles zoals het zou moeten, maar staat behoorlijk in de schaduw

van zijn grotere broer, de boron Mk 1.

8 Bluenote, zeer verfijnt klinkend element,met een hoog oplossend

vermogen,ook een mooi holografisch geluidsbeeld,je bent erbij.

8 Transfiguration Spirit, onderschat element, zeer veel muzikaliteit,

ruimtelijk ,nooit scherp,strak laag,warm klinkend,aanbevolen.

9 Benz Micro Ebony LP high,super element,levendig,helder,

dynamisch,holografisch,zeer verfijnt,detailrijk,toch fluweelzacht,

kortom een topper,de beste high output die ik ken !

meet slecht, dus meetgegevens zijn niet erg belangrijk soms.

9 Benz Micro LP Ebony low, ook een hoogwaardig topklasse element,

misschien iets minder levendig dan de high, maar wel verfijnder,

meer gelijkend op een Jan Allaerts, niet helemaal het holografisch

maar wel er heel dichtbij.

9 Van Den Hul Colibri, heeft een zeer mooi ruimtelijk beeld,ook een

fluweelzacht hoog nooit scherp,maar wel heel helder,het element

heeft een slank laag en zal het in veel kombinaties goed doen,

ook een topklasse element, niet geschikt voor alle armen met een

statische compliance van 35 ziet dit element liever een lichte arm.

De Van Den Hul Black Beauty is eveneens een topper heeft

praktisch dezelfde technische gegevens, maar heeft volgens mijn

smaak een evenwichtiger klankbeeld.

De spreiding in kwaliteit is niet klein te noemen.

10 Jan Allaerts MC 1 Boron, tja,alle bewoordingen in positive zin zijn

hier toepasbaar.

Open,duidelijk,glashelder maar fluweelzacht,diepte,ruimte,hoogte,

breedte(stage), alles is aanwijsbaar,holografisch geluidsbeeld,

dynamisch,toch rustig,gemakkelijk,verfijnt,hoog oplossend

vermogen,neutraal, veel muzikale rijkdom, kippevel opwekkend

indien de muziek dat is,veel emotie overdracht,zeer lange

levensduur, alleen de hoger geklasseerde elementen van Jan

Allaerts zijn de concurrenten !

10 Koetsu Urushi Signature Tsugaru, is vergelijkbaar met een Jan

Jan Allaerts MC 1 Boron , maar de Koetsu heeft een prijskaartje

van 4500,00 en een MC 1 Boron van 1996,00.

11 Bluenote Tuscany een MC element van de bovenste plank met een afgifte spanning van 150 microVolt dus zal er

super Phono versterker voor moeten om al de kwaliteit bij de versterker te brengen.

11 Jan Allaerts MC 1 Mk 2 boron tja, ook dit MC element zit in de top klasse,dit element heeft ook een spanning

afgifte van 150 `microVolt, ook hier een heel erg goede Phonoversterker nodig, dit element is zeer coherent.

12 Lyra heeft een Titan i in het program, dit MC element is van eenzame klasse en iets minder gevoelig voor de

gebruikte Phono versterker omdat dit element beduidend meer spanning afgeeft.

Deze lijst zal in de toekomst verder uitgebreid worden en is aan veranderingen onderhevig, ook zal ik daar de klankmatige eigenschappen bijschrijven.

Alle besproken elementen zijn door mij persoonlijk beluisterd in div. combinaties

Dit wordt vervolgd,

MvG,

Haudio

rolleyes.gif

Had je deze al gelezen?

Uh .... mensen ....., moet een element echt inspelen?

Ja JD. Bij het Nagaoka element dat ik vorig jaar kocht kreeg ik naast tips. Ook het advies om even geduldig te zijn.  "Na zo' n 75 uur komt ie lekker los Jack en is het genieten geblazen"

Ja het rubber van de ophanging moet soepel worden en dat kan soms best even duren.

Zelfs elke keer als je begint met een koud element duurd het een nummer voor dat het element los komt.

Er is iets gebeurd.

Dit element heeft nog maar enkele uren gedraaid. Omdat ik volgende week op pad ga, leek het mij goed hem een aantal uren te laten draaien. Ik heb dat gedaan zonder geluid.  Vanavond dacht: laat ik het geluid eens aanzetten. Tot mijn verbazing klinkt het nu een stuk beter. Alleen de contrabas mist nog het echte laag. Of het nu goed is, betwijfel ik, hoewel ik mijn eigen lp's niet ken.

Nou dat weer  :D.

Het is zeker zo dat een element voor een luistersessie even moet inspelen/opwarmen Wil. Je moet Hans eens vragen om een keer langs te komen met zijn phonotrap. Volgens mij zit daar bij jou de crux.

Het is zeker zo dat een element voor een luistersessie even moet inspelen/opwarmen Wil. Je moet Hans eens vragen om een keer langs te komen met zijn phonotrap. Volgens mij zit daar bij jou de crux.

Die kost iets van 2700 euro Charles. Dat is nog al wat.

Waar ik (achteraf) zo van baal is, dat het gewoon 10,000 euro kost voordat je een TD124 op het niveau hebt zoals Hanze ze verkoopt.

Op dit moment kan ik alleen maar hopen;

1 Hopen dat de tafel niet helemaal gereviseerd hoeft te worden (volgens Ronald van Eijk niet) (scheelt 2000 euro)

2 Hopen dat ik element vindt dat goed genoeg is en niet aangetrokken wordt door het ijzeren plateau. (scheelt 1200 euro)

3 Hopen dat ik een betere- en zwaardere arm op de kop kan tikken (Jelco?) (scheelt 1200 euro)

4 Hopen dat de phono amp niet te fel klinkt. (scheelt 1500 euro)

Er is dus nog hoop  :D (scheelt 6000 euro)

Een wat zonniger scenario;

1 De tafel blijkt prima. (kosten: nul)

2 Ik vind een geschikt tweedehands (sub)top element voor 675 euro. De Benz Gold brengt 175 euro op. (kosten per saldo: 500 euro)

3 Ik vind een betere-, tweedehands-, middelzware arm voor 750 euro. De SME wordt verkocht voor 250 euro. (kosten per saldo: 500 euro)

4 De phono amp functioneert prima in de nieuwe match. (kosten: nul)

Je kunt een hoop doen met 1000 euro  :D.

Ik meldde al dat de speler beter is gaan klinken. Vandaag zal ik eens een paar meer audiofiele platen gaan draaien. Ik heb nog totaal geen idee, welke goede en welke minder goede opnames zijn.

JD wat betreft de phonotrap van hans

Stel dat deze ook die diepe contrabas niet laat horen dan weet je dat je het niet in die richting moet zoeken

Ik lees net dat je met relatief weinig centen en een ander element en een andere arm kan aanschaffen ... mooi mooi

Als je die trap van thuis probeert weet je in ieder geval waar je het moet zoeken Wil. Misschien kan je het geld beter in een product investeren dan verdelen over twee producten.

carl, on 19 Oct 2014 - 10:24 AM, said:

Als je die trap van thuis probeert weet je in ieder geval waar je het moet zoeken Wil. Misschien kan je het geld beter in een product investeren dan verdelen over twee producten.

Vanaf nu wil ik het goed aanpakken en in ieder geval voor 1 goede upgrade zorgen.  De ophanging van de motor is heel eenvoudig te verbeteren. Dat heeft effect op het gebied rond de 100Hz. Nog even en ik begin er verstand van te krijgen :D

Een wat zonniger scenario;

Vandaag zal ik eens een paar meer audiofiele platen gaan draaien.

Ik heb nog totaal geen idee, welke goede en welke minder goede opnames zijn.

Moet geen enkel probleem zijn voor iemand met jouw super muzikale oren.

Echter het gaat om de goede persingen! ( ipv de opnames )

Een goede persing herkennen is toch een peuleschil voor iemand van jouw muzikale status. Jij weet immers hier het beste hoe muziek instrumenten moeten klinken.

Moet geen enkel probleem zijn voor iemand met jouw super muzikale oren.

Echter het gaat om de goede persingen! ( ipv de opnames )

Een goede persing herkennen is toch een peuleschil voor iemand van jouw muzikale status. Jij weet immers hier het beste hoe muziek instrumenten moeten klinken.

Ik ben inmiddels druk bezig. 

Als we er even vanuit gaan dat de tafel goed is: kun je de Array van Hans misschien een paar daagjes lenen om te proberen?

Daarmee kun je vanuit je luisterstoel de afsluitweerstand en gain instellen zodat je kunt bepalen of de grootste bottleneck op dit moment in de phonostage zit (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht maar je weet het niet).

Heb je misschien een extra mat over die je op het plateau kunt leggen?

Of er zelf eentje snijden van kurk? Dat helpt ook alweer wat en je kunt de VTA van de arm zelf instellen.

Als dat allemaal niets of weinig uithaalt zou ik toch een goede winkelier inschakelen, er zijn diverse mogelijkheden daarvoor.

Ik denk zelfs dat Ronald van Eijk wel wat heeft liggen en bereid zal zijn om eens een ander element erin te schroeven en daar te gaan proberen hoe dat klinkt.

Dan weet je nog niet hoe het thuis klinkt maar je kunt zo wel een indruk krijgen van het karakter van een (MM) element.

Dus de tafel en je Sphinx meenemen.

Misschien een tip om eens te overwegen: een Decca London element.

Dat is weliswaar vintage maar kan soms heel goed uitpakken.

Als we er even vanuit gaan dat de tafel goed is: kun je de Array van Hans misschien een paar daagjes lenen om te proberen?

Daarmee kun je vanuit je luisterstoel de afsluitweerstand en gain instellen zodat je kunt bepalen of de grootste bottleneck op dit moment in de phonostage zit (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht maar je weet het niet).

Heb je misschien een extra mat over die je op het plateau kunt leggen?

Of er zelf eentje snijden van kurk? Dat helpt ook alweer wat en je kunt de VTA van de arm zelf instellen.

Als dat allemaal niets of weinig uithaalt zou ik toch een goede winkelier inschakelen, er zijn diverse mogelijkheden daarvoor.

Ik denk zelfs dat Ronald van Eijk wel wat heeft liggen en bereid zal zijn om eens een ander element erin te schroeven en daar te gaan proberen hoe dat klinkt.

Dan weet je nog niet hoe het thuis klinkt maar je kunt zo wel een indruk krijgen van het karakter van een (MM) element.

Dus de tafel en je Sphinx meenemen.

Misschien een tip om eens te overwegen: een Decca London element.

Dat is weliswaar vintage maar kan soms heel goed uitpakken.

Sander, a.s. woensdag ga ik met het hele hebben en houwen naar een winkel. Daarna hoop ik een heleboel meer te weten (gehoord te hebben). 

De phonostage van Hans kan ik nooit betalen. De verhouding lijkt me ook een beetje scheef.

Misschien kom ik het Decca London element wel tegen.

Op dit moment ben ik lp's aan het uitzoeken om mee te nemen. John Coltrane, Sonny Rollins en Pat Metheny gaan zeker mee.

Ik heb dat Decca Londen element in een Terminator arm hoort en dat is zeker niet slecht.

Echter na de retip was dit element niet meer te herkennen en was voor mij de glans er af.

Deze Decca doet het erg goed in lichte armen.

Het element zelf is overigens ook een feder gewicht.

Nu kreeg ik van iemand de tip om een mc element wat bv 2gr naalddruk nodig heeft dat je dat dan ook op 1.6 zou kunnen zetten.

Die 0.4 zou dan aangetrokken kunnen worden door het plateau van de Thorens.

Een beetje experimenteren met de naalddruk zeg maar :)

Nu kreeg ik van iemand de tip om een mc element wat bv 2gr naalddruk nodig heeft dat je dat dan ook op 1.6 zou kunnen zetten.

Ja, misschien kan dat wel.

Yup, dat opperde ik ook al een blz of wat terug. Maar dat stuitte toen op bezwaren, o.a. bij hobbelige platen.

Heb het eens nagemeten gisteren met mijn huidige DL160. Die wordt i.d.d. 0,4 gr. aangetrokken (hoe kom jij op die 0,4 gr Groovy, kan geen toeval zijn :D ) op 7 mm afstand van het ijzer. Op 10mm afstand is dat nog maar 0,03 gr. En bij 12mm kan ik het niet meer te meten ( <0,01 gr.). Afstanden zijn tussen naaldtip en een plaatje ijzer onder het wegertje.