Jump to content

Michael Green Roomtuning

Erjee
 Share

Recommended Posts

Beste Thingman,

Hoe lang ben je al bezig met ASC Tubetraps te bestuderen, te kopen, na te bouwen (met hun goedkeuring) en zelf te verkopen? Dat is niet over 1 nacht ijs gegaan, toch? Ik heb al eens gemeld dat ik pas een half jaar bezig ben met Green's methode. Dat zal ongetwijfeld VEEEEEL korter zijn dan hoe jij bezig bent. Dus is het vanzelfsprekend dat je door je veel grotere theoretische en praktische ervaring makkelijker jouw methode kunt verwoorden. En net van jou, met je grotere kennis dan mij, had ik verwacht dat je veel nieuwsgieriger zou zijn en minder defensief.

Er wordt wel eens een bepaalde opvatting of toepassing als "foutief" betiteld, maar nooit wordt uitgelegd WAT er nu foutief is. Bijvoorbeeld die lamellen.

Leg eens uit hoe die Shutters moeten functioneren en waarom dat niet kan.

Dan ben je dus niet meer bedrieglijk aan het redeneren (wat drogredeneren

is ;) )

Hallo Erjee,

Het gaat me niet om het verdedigen van mijn theorie, noch om het neerhalen van die van iemand anders; dat is me te ongenuanceerd en daarvoor ligt het onderwerp me te na aan het hart.

Ik heb simpelweg de behoefte om akoestiek inzichtelijk te maken, en dat ik daarbij mijn toevlucht neem tot een zorgvuldige woordkeus zonder al te veel theoretische diepgang is op zichzelf voor een goed verstaander een aanduiding dat ik de theorie beheers. Anders kun je 'm immers niet verwoorden in specifieke situaties.

Nu zeg jij dat ik (of de lezer in het algemeen) wat clementie moet tonen omdat je, zoals je zelf zegt, nog niet zo lang bezig bent en de theorie nog niet zo beheerst. Welnu, akoestiek is heel weinig theorie en heel veel praktijk en experimentele ervaring. Met theorie alleen lukt het niet, anders zou akoestiek allang en breed een geaccepteerd en ge

• 6 months later...

Hai Erjee,

Je moet eens een voorbeeld geven van een kamer en wat je ermee op zijn Greens mee kan doen en hoeveel dat globaal kost. Ik denk dat we daar allemaal wat meer mee kunnen dan verwijzigingen wat toch abstacties blijven.

Groet,

Carl

Dit is nu een voorbeeld dat een commercieel belang Hear wel kan omdat het zeer informatief is. Ik ga het eens rustig lezen vanavond.

Mooie stoel trouwens.

Carl

Naar mijn idee is die Misjel Groen ook gewoon een centenklopper :blink: Ik word iig al misselijk van zijn aangezicht. Wat een popiejopie zoals ie op de foto staat. Die straalt echt het vertrouwen van een gladde oplichter uit.

Sorry, niks voor mij <_<

Hai Erjee,

Die Ikea is dus een imitatie wat ze vaak doen. Volgens mij gaat het om een oud design. Moet je toch eens naar zoeken.

Overigens ben ik wel sceptisch over die Green maar lijken me die te tunen panelen bijvoorbeeld niet per definitie onzin. Of al die kussentjes nu al of niet beter zijn dan veel goedkopere typen? Mijn hifi handelaar gelooft er wel in terwijl hij dat niet zo verkoopt.

Carl

Ha die Carl,

Wel... het treft; ik ben afgelopen week begonnen met het verhuizen naar een andere luisterkamer.

Om diverse redenen heb ik namelijk besloten om de kamer die ik vanaf het begin heb gebruikt, te verruilen voor een andere kamer.

Deze heeft als nadeel, dat ie kleiner is.

Als voordeel heeft die nieuwe kamer;

* Ligt op de oostzijde van het huis; 's zomers veel koeler.

* Ligt aan de doodlopende weg ipv de drukke doorlopende weg achter ons huis; minder verkeerslawaai.

* Grenst niet aan de slaapkamers van mijn buren; minder politie op bezoek.

hier nog snel een update van de laatste situatie:

Rear2.JPG

Rear4.JPG

Front2.JPG

Daarvoor in de lange richting opgesteld;

48PZCsrear1.JPG

Front1.JPG

Van hieruit kan ik een stap-voor-stap analyse maken hoe ik deze kamer in gebruik neem.

De eerste stappen die ik heb genomen is het verwijderen van 2 (wand)kastdeuren,

verwijderen van wat schappen aan de muur, verwijderen van de zware gordijnen.

Het audiorack heb ik weer terug gemonteerd in 1 toren ipv 3 losse eenheden (ruimtegebrek).

Afgelopen paar dagen is er niet zoveel gebeurd verder, omdat ik een hardnekkige verkoudheid aan het wegzweten ben. M'n hoofdholten zitten nog vol met prut en m'n linker oor is half doof. Dus daarmee valt voorlopig niet zoveel te beginnen :(

Hopelijk ben ik dat dinsdag kwijt als ik een bezoekje breng aan Ron!

Iedere kamer is immers anders, dus klinkt ook anders, dus behoeft andere maatregelen dan mijn kamers. Een ieders smaak en gehoor is anders, dus daarvoor geldt hetzelfde.

Maar om een lang verhaal af te sluiten;

Omdat ik dus helemaal opnieuw begin kan ik jullie wel stap voor stap op de hoogte houden van mijn, euhm, stappen.

:)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Ik wordt steeds benieuwder hoe dit klinkt.... :huh:

Het voordeel van dit soort toepassingen dat ze, mits goed geregistreerd, uit de kamer weggenomen kunnen worden.

We zouden bijna eens een sessie moeten doen gericht op akoustische hulpmiddelen.

Carl

• 2 weeks later...

Ik ben laatst bij Erjee geweest en naast het feit dat het een hele leuke en interessante dag was, klonk zijn "budget"apparatuur zeker niet als budget apparatuur. Het was uitgewogen, niet direct en niet schreeuwerig en je werd in een warm, muzikaal bad gedompeld.

De ervaring bij Erjee voelde als een concertbezoek met je neus tegen het podium. Het was erg breed maar de zang pin-point uit het midden en dan die omhulling van klanken...heel erg mooi!

Het stereobeeld was voor mij erg onwennig, ik ben gewend de zanger(-es) aan te kijken, maar had daar bij Erjee wat moeite mee. Hij was er wel erg blij mee en ik denk, ook omdat de klank zo mooi was, dat ik het met een weekje luisteren ook wel zal waarderen.

Het eerste wat je bij Erjee hoort als je gaat zitten is dat het lijkt alsof de speakers achter je staan! Dit komt door zijn reflecterende RoomTunes. Na twee minuten begon voor mij het geluid al wat meer naar voren te gaan en werkelijk ruimtelijkheid aan te nemen. De bekkens op "Three to get ready waren zo ver weg en zo goed te volgen dat ik er blij van werd!

Erjees systeem is heel erg apart. Niks is standaard, zelfs de speakeropstelling niet. Dit is een redelijke drempel om het te waarderen. Ik sta voor alles open en had geen enkel vooroordeel over zijn set (ook omdat ik me geen compleet beeld had kunnen vormen in onze correspondentie). De apparatuur was ontzettend goed dankzij het hout, de klemmen en de veren. Nooit had ik kunnen denken dat een 50-euro-cd-speler van Sony mij zo kon boeien!

Master the vibrations!

Zoals al gezegd, die resonantiepanelen lijken me wel wat. Daardoor vul je de ruimte denk ik wat meer. Misschien moet je eens uitleggen Erjee wat een en ander doet.

Carl

• 2 months later...

Is het meneer Green naar het hoofd geschoten? Zeg jij nu dat je het vetrouwen in hem hebt opgezegd?

Jammerlijke praktijken...

Naar mijn idee is die Misjel Groen ook gewoon een centenklopper :blink:  Ik word iig al misselijk van zijn  aangezicht. Wat een popiejopie zoals ie op de foto staat. Die straalt echt het vertrouwen van een gladde oplichter uit.

Sorry, niks voor mij <_<

Had ik dan toch gelijk :blink::o

BTW, krijgen jullie bij dit topic ook zo'n vervelend log-on schermpje voor eoa Linux aplicatie :confused::confused::confused: