carl Posted 13 augustus 2004 Report Share Posted 13 augustus 2004 Van de week naar draaitafels geluisterd. In die van mij zit een Benz Glider en in die van de (Hifi) winkel een Benz Wood. Die veel duurdere draaitafelcombinatie klonk niet wat er van verwacht mocht worden. Niet los en niet makkelijk en ook gemis aan een zekere scherpte. Nog even zitten napraten want de handelaar kon daar ook moeilijk omheen. Hij weet het toch aan het nog niet goed ingespeelde element. Kortom de Glider overgezet. Vervolgens klonk het perfect. Het karakter van de Glider was terug maar dan op alle fronten beter. Of die Wood nu volledig anders klinkt dan de Glider of dat inspelen nu echt zoveel uitmaakt weet ik niet. Dat zal ik nog wel een keer horen als de Wood is ingespeeld. Wel frappant. De les is toch wel dat je effen moet doorexperimenteren. Een goede zaak doet dat. Overigens luisterde ik op dezelfde apparatuur als van mezelf met uitzondering van de luidsprekers dat waren Sonus Fabers Cremona's. Ik had niet gedacht dat die dingen zo makkelijk door 70 wat buizen onder controle gebracht konden worden. Die dingen zijn dus echt niet mis inclusief veel WAF. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 augustus 2004 Report Share Posted 13 augustus 2004 Inspelen van elementen? Wat een flauwekul! Lijkt wel een verkooptrucje. Ik geloof er in ieder geval niet in. Als het niet meteen naar verwachting klinkt, komt meteen de kreet "inspelen" om de hoek kijken... Van luidsprekers kan ik me er nog iets bij voorstellen. Lijkt meer op onwetendheid van de dealer, die niet kan verklaren waarom een 'dure' set niet voldoende presteerd. Laat je niet overhalen tot een aankoop die later tegenvalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 13 augustus 2004 Report Share Posted 13 augustus 2004 Het inspelen van elementen vind ik geen flauwekul, zeker niet bij de categorie elementen waar het hier om gaat. De hele constructie kan bij nieuwe elementen nog wat stug zijn. Desalniettemin moet inspelen wel juist worden gebruikt. Dus bij nieuwe elementen die nog niet gespeeld hebben en niet als excuus voor een slecht spelende combinatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 14 augustus 2004 Report Share Posted 14 augustus 2004 Gedeeltelijk eens met inspelen,gezien de ophanging v/d cantilever. Maar ik neem aan dat Beide elementen nog niet "ingespeeld"waren ? Wat het klankkarakter ook beinvloed is de omgevingstemperatuur. Beluister eerst een stukje bekend muziek.En daarna (niet doen als je twijfelachtig bent) een haarf Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 14 augustus 2004 Report Share Posted 14 augustus 2004 Inspelen van elementen is geen onzin. Met behulp van een scoop en de nodige tijd kun je het ook "zien".. groet, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 augustus 2004 Report Share Posted 14 augustus 2004 Desalniettemin moet inspelen wel juist worden gebruikt. Juist. Ik zie hear te pas en te onpas (en vooral de laatste tijd...) de kreet 'inspelen' opduiken. Tot meubels aan toe..... Vooral als de prijs van het gebodene tot Hi-End normen stijgt. Dan moet je me niet kwalijk nemen dat ik er een beetje sceptisch tegenover sta. De klank bevalt je of hij bevalt je niet. Punt uit. Het kan niet zo zijn dat een "scherp randje" door het 'inspelen' verdwijnt. Een winkel die met dit argument komt aanzetten neem ik niet meer serieus . Dan ben ik weg... Daarom bevalt de aanschaf van 2ehands spullen mij zo goed. Dan ben je meteen van dat geheimzinnige gedoe van het 'inspelen' af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus 2004 Author Report Share Posted 14 augustus 2004 Hai allemaal, Ik ging dus om platenspelers met elkaar te vergelijken. Op die van mij zat een ingespeelde Benz Glider. Op die van de dealer een Benz Wood die niet veel gespeeld had. De reden was dat we zo goed mogelijk de combinaties met elkaar wilden vergelijken. De dealer had geen extra Glider en vanwege de familieverwantschap hebben we samen voor een Benz Wood gekozen die net binnen was. Op een bepaald moment hebben we dus de Glider omgezet. Zou best kunnen dat de combinatie met de Glider gewoonweg beter was. De Glider is zonder meer een heel mooi element. Inspelen is natuurlijk deels een uitvinding van de winkeliers om mensen te laten wennen aan een nieuw geluid. Toch moet ik zeggen dat mijn phonotrap na een dag beduidend beter ging spelen en dat je het verhaal over inspelen van elementen vaker leest. Ik zal zeker nog eens naar die Wood gaan luisteren, niet om hem te kopen maar om een beter beeld te krijgen over het nut van inspelen van elementen. Het verhaal over de platenspeler is natuurlijk een ander want daar was ik met de Glider heel enthousiast over. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 augustus 2004 Report Share Posted 14 augustus 2004 Desalniettemin moet inspelen wel juist worden gebruikt. Juist. Ik zie hear te pas en te onpas (en vooral de laatste tijd...) de kreet 'inspelen' opduiken. Tot meubels aan toe..... Vooral als de prijs van het gebodene tot Hi-End normen stijgt. Dan moet je me niet kwalijk nemen dat ik er een beetje sceptisch tegenover sta. De klank bevalt je of hij bevalt je niet. Punt uit. Het kan niet zo zijn dat een "scherp randje" door het 'inspelen' verdwijnt. Een winkel die met dit argument komt aanzetten neem ik niet meer serieus . Dan ben ik weg... Daarom bevalt de aanschaf van 2ehands spullen mij zo goed. Dan ben je meteen van dat geheimzinnige gedoe van het 'inspelen' af. Je moet idd niet "inspelen" en "gewenning" met elkaar gaan verwisselen. Die grens is ook erg klein. Ik heb wel gemerkt dat een element echt wel een behoorlijke tijd nodig heeft om "los" te komen. Dat kan toch wel oplopen tot een 100 uur of soms nog meer. Dan ga je idd twijfelen of het dan gewenning is. Bij een element zou dat ook kunnen. Ik heb het met mijn element iig nog niet uitgeprobeerd, want nog eentje van dit kaliber kopen, alleen om die factor uit te sluiten, doe ik dus niet . Het is wel zo dat ik na verloop van gebruikstijd meer en mooier van mijn platen kan genieten. Het doet dus toch wel wat Inspelen is dus zeker nodig. Ik heb het zelf ook gemerkt aan een NAD PP2 phonotrapje bij een kenns. Dat ding klinkt in het begin echt nergens naar en ook deze speelt pas echt mooi als ie al een uur of 50 dienst heeft gedaan. Nu zul je wel zeggen, gewenning. Helaas. Dat phonotrapje kreeg na een tijdje last van kanaalongelijkheid, veroorzaakt door dat flut MC/MM schakelaartje aan de achterzijde van dit prul. Omdat het nog in de garantietijd gebeurde, kreeg ie een nieuwe. De nieuwe aangesloten en raad eens hoe het klonk? Waardeloos dus. Echt nergens naar, net als de eerste toen die pas uit de doos kwam. Die ouwe "defecte" klonk echt veel voller en detailrijker toen ie ingeleverd werd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 augustus 2004 Report Share Posted 14 augustus 2004 Hai allemaal, Ik ging dus om platenspelers met elkaar te vergelijken. Op die van mij zat een ingespeelde Benz Glider. Op die van de dealer een Benz Wood die niet veel gespeeld had. De reden was dat we zo goed mogelijk de combinaties met elkaar wilden vergelijken. De dealer had geen extra Glider en vanwege de familieverwantschap hebben we samen voor een Benz Wood gekozen die net binnen was. Op een bepaald moment hebben we dus de Glider omgezet. Zou best kunnen dat de combinatie met de Glider gewoonweg beter was. De Glider is zonder meer een heel mooi element. Inspelen is natuurlijk deels een uitvinding van de winkeliers om mensen te laten wennen aan een nieuw geluid. Toch moet ik zeggen dat mijn phonotrap na een dag beduidend beter ging spelen en dat je het verhaal over inspelen van elementen vaker leest. Ik zal zeker nog eens naar die Wood gaan luisteren, niet om hem te kopen maar om een beter beeld te krijgen over het nut van inspelen van elementen. Het verhaal over de platenspeler is natuurlijk een ander want daar was ik met de Glider heel enthousiast over. Carl Hoi Carl, Ik heb zelf een Wood en ik ben er heel erg tevreden mee. Het is waar dat ie anders klinkt dan een Glider. Een Glider klinkt neutraler, een Wood iets voller. In het begin klonk ie een stuk dunner, maar maakte gelijk veel meer muziek dan het element dat ik ervoor in de (toen nog) Syncro/Linn Basik had. Toch is na verloop van tijd nog mooier gaan spelen. Als een Wood niet gelijk in het begin al fatsoenlijk klinkt, is er waarschijnlijk iets mis met de set up, of in het ergste geval met het element zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 augustus 2004 Report Share Posted 14 augustus 2004 Hai allemaal, Ik ging dus om platenspelers met elkaar te vergelijken. Op die van mij zat een ingespeelde Benz Glider. Op die van de dealer een Benz Wood die niet veel gespeeld had. De reden was dat we zo goed mogelijk de combinaties met elkaar wilden vergelijken. Kennelijk was dit toch appels met peren vergelijken. Natuurlijk is het leuk om naar mooie (dure) spullen te luisteren. Maar of je er wat aan hebt gehad... Als een Wood niet gelijk in het begin al fatsoenlijk klinkt, is er waarschijnlijk iets mis met de set up, of in het ergste geval met het element zelf. Dat vind ik nou ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus 2004 Author Report Share Posted 14 augustus 2004 Het klopt wel dat ik de Wood veel voller vond klinken en daarnaast een stuk minder los en minder ruimtelijk. Overigens vond ik de vergelijking wel goed omdat we de elementen hebben omgezet. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 augustus 2004 Report Share Posted 15 augustus 2004 De afgelopen tijd heb ik een tweetal elementen mogen " inspelen " eerstens een Benz Micro Wood en daarna een ZYX RS 100 Fuji en inderdaad ze hebben enige tijd nodig om helemaal los te komen. Echter het is beslist zo dat als bij de eerste kennismaking het geluid je niet aanstaat, dit met inspelen hooguit tot gewenning zal leiden. De Glider en de Wood zijn gebouwd rond dezelfde " generator ", het klankverschil ontstaat door de kast, een variant hierop is het element van Wilson Benesch, een Glider verpakt in koolstoffibers. Hierdoor is de Glider inderdaad wat meer analytisch - scherper - van karakter, terwijl de Wood inderdaad voller klinkt, zonder dat er overigens echt iets verloren gaat, de balans ligt gewoon een beetje anders. Kiezen tussen beiden zal bepaald worden door de persoonlijke smaak, waarbij niet uit het oog moet worden verloren dat ook de rest van de installatie invloed heeft op het uiteindelijke resultaat. Verschillen worden groter en anders van karakter als de vorm van de naald af gaat wijken, de Reference Silver heeft een duidelijk fijner geslepen naald, net als mijn ZYX en laat daardoor "veel" meer detail horen, ook minder plaatruis. NB inmiddels heeft Musical Surroundings ook de retip prijzen op de site staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 15 augustus 2004 Report Share Posted 15 augustus 2004 Klopt met die PP2 van NAD , dat was ik dus Ook mijn element van low budget klas Denon DL110 klonk de eerste 3 kilometers veel anders als nu Ik ben er 110% van overtuigd dat een element moet inspelen en niet zo zuinig ook , als je dit niet kan horen op je set wordt het tijd voor een KNO arts te raadplegen of je setje eens onder de loep te nemen groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 augustus 2004 Report Share Posted 18 augustus 2004 Hallo Carl, afgaan op hetgeen men in recensies zou hebben waargenomen lijkt mij heel erg gevaarlijk, een Avid die warm zou klinken lijkt me in elk geval niet te wijten aan het loopwerk, arm en element bepalen de klank voor een belangrijk deel, speaker en versterker doen de rest. Het loopwerk kan wel invloed hebben op het geluid, maar dan meer in termen van rust en levedigheid................. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tifosi Posted 19 augustus 2004 Report Share Posted 19 augustus 2004 Hoi, ik heb een technics draaitafel SL-D3 aangeloten op de standaard phono-amp van mijn PM 78, nu las ik dat de PP2 van NAD een niet al te dure phono-amp is, mijn vraag is, is deze amp duidelijk beter dan de phono-amp van mijn PM78. Ik gebruik een AT 95E element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 augustus 2004 Report Share Posted 19 augustus 2004 Hoi, ik heb een technics draaitafel SL-D3 aangeloten op de standaard phono-amp van mijn PM 78, nu las ik dat de PP2 van NAD een niet al te dure phono-amp is, mijn vraag is, is deze amp duidelijk beter dan de phono-amp van mijn PM78. Ik gebruik een AT 95E element. Ik weet zeker dat je veel plezier aan een PP2 zult beleven. Het is voor het geld een prima trapje. Natuurlijk is er beter, maar dan moet je wel wat dieper ind e buidel tasten. De PP2 klinkt anders dan de ingeboude phonotrap van je PM78. Ik vind 'm ook beter dan laatstgenoemde. Of je dat zelf ook zal vinden, zul je zelf moeten ervaren. Voor het geld hoef je 'm iig niet te laten liggen. Hou er wel rekening mee dat die een lange inspeeltijd nodig heeft en als het ff kan, vervang die butt-schakelaar op de achterzijde door een fatsoenlijke tuimelschakelaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 19 augustus 2004 Report Share Posted 19 augustus 2004 wat kost deze PP2 als ik mag vragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 augustus 2004 Report Share Posted 19 augustus 2004 wat kost deze PP2 als ik mag vragen? 100 euro Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 19 augustus 2004 Report Share Posted 19 augustus 2004 wat kost deze PP2 als ik mag vragen? 100 euro dat is inderdaad niet duur voor dat geld Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 19 augustus 2004 Report Share Posted 19 augustus 2004 Het is natuurlijk vrij eenvoudig voor de fabrikant om een element "ingespeelt" en al aan de klant af te leveren. Als ze dat niet doen leggen ze het "probleem" bij de klant. Is het een probleem? Ja en nee, vooral de sporing van een element heeft last van een nieuw net iets te stug element. De klank daar in tegen moet/mag niet dramatisch veranderen. Dat zou zowiezo slecht zijn omdat dan je element gedurende zijn leven steeds veranderd wat zijn eigenschappen betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts