Henri Posted 25 mei Report Share Posted 25 mei Ik wil mijn SONY CD speler digitaal op mijn DAC aansluiten. Dat kan op 2 manieren : - Toslink - COAX Kabellengte ongeveer 2 meter. Welke heeft de voorkeur en waarom ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 mei Report Share Posted 25 mei Voor een CD speler zal het technisch niet veel uitmaken, beide interfaces hebben voldoende bandbreedte om het signaal door te laten. Toslink heeft het voordeel dat je de boel galvanisch scheid maar vind ik zelf vaak een mindere interface dan de coax. Deze laatste heeft een iets grotere band breedte maar die is voor de CD dan weel niet nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 25 mei Report Share Posted 25 mei Volgens mij heb je die vraag ook al op AF gesteld. COAX heeft voordelen en nadelen en Optisch evenzo. Optisch wordt in feite twee keer extra omgezet, van digitaal naar optisch en vice versa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 26 mei Author Report Share Posted 26 mei Ik heb het inderdaad ook op AF gepost, maar daar kreeg ik slechts één reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Over het algemeen vind ik de coax mooier, vooral ook omdat er meer aanbod is van kabels. 2 meter is trouwens best lang, staat de cd speler zover weg van je dac? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 48 minutes ago, Henri said: Ik heb het inderdaad ook op AF gepost, maar daar kreeg ik slechts één reactie. Ik denk dat er op die reactie ook weinig was aan te vullen. Mogelijk volgen er daarom niet meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 51 minutes ago, Henri said: Ik heb het inderdaad ook op AF gepost, maar daar kreeg ik slechts één reactie. Waarschijnlijk omdat het zo simpel is en kan. Ik gebruik Hirschmann Koka 799 coax en 2 Rean cinch pluggen. Bij elkaar nog geen €10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Audiophonics biedt prima COAX kabels voor een nette prijs op basis van Canare kabel en stekkers. Voordeel is dat deze zijn gekrompen en de stekker 75ohm impedantie. Dat geldt voor een gesoldeerde coax kabel met RCA pluggen helaas niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Exact Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 5 hours ago, Duclaasie said: Audiophonics biedt prima COAX kabels voor een nette prijs op basis van Canare kabel en stekkers. Voordeel is dat deze zijn gekrompen en de stekker 75ohm impedantie. Dat geldt voor een gesoldeerde coax kabel met RCA pluggen helaas niet Mooie kabels en krimp stekkers daar. Maar zal het echt wat uitmaken? M.i. bepaald de coaxkabel uiteindelijk de impedantie. Bij mijn 1e werkgever in de ICT hadden we 50Ω, 75Ω en 93Ω. Daar gingen dezelfde BNC krimp stekkers op. Ik heb zelfs nog een tang. Maar goed voor die paar centen die de kabel en stekkers kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 19 minutes ago, Tubejack said: Mooie kabels en krimp stekkers daar. Maar zal het echt wat uitmaken? M.i. bepaald de coaxkabel uiteindelijk de impedantie. Bij mijn 1e werkgever in de ICT hadden we 50Ω, 75Ω en 93Ω. Daar gingen dezelfde BNC krimp stekkers op. Ik heb zelfs nog een tang. Maar goed voor die paar centen die de kabel en stekkers kosten. BNC met krimpstekkers is feitelijk de beste oplossing. Ik zou er toe in staat zijn om de aansluitingen op mijn apparatuur er voor aan te passen als ik het zou gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 48 minutes ago, Duclaasie said: BNC met krimpstekkers is feitelijk de beste oplossing. Ik zou er toe in staat zijn om de aansluitingen op mijn apparatuur er voor aan te passen als ik het zou gebruiken. Klopt. Ik heb gewoon een goedkoop kabeltje tussen mijn CXC loopwerk en Dac en dat klinkt me toch mooi. Soms mooier dan streaming. Maar even praktisch, als je een 2 meter spdif kabel nodig het en geen krimptang. Dan kost inderdaad zo'n kabel van Audiophonics ook geen hoofdprijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 26 mei Author Report Share Posted 26 mei 9 hours ago, pjotr27 said: Over het algemeen vind ik de coax mooier, vooral ook omdat er meer aanbod is van kabels. 2 meter is trouwens best lang, staat de cd speler zover weg van je dac? Niet dat hij er zover vandaan staat, maar ik moet de toestellen uit de kast schuiven om aan de aansluitingen te kunnen. Vandaar de langere kabel. Is dat een probleem ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 26 mei Author Report Share Posted 26 mei 8 hours ago, Tubejack said: Waarschijnlijk omdat het zo simpel is en kan. Ik gebruik Hirschmann Koka 799 coax en 2 Rean cinch pluggen. Bij elkaar nog geen €10. Je heft zelf gesoldeerd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 26 mei Author Report Share Posted 26 mei 8 hours ago, Duclaasie said: Audiophonics biedt prima COAX kabels voor een nette prijs op basis van Canare kabel en stekkers. Voordeel is dat deze zijn gekrompen en de stekker 75ohm impedantie. Dat geldt voor een gesoldeerde coax kabel met RCA pluggen helaas niet Kan je me een LINK sturen van het ideale product bij Audiophonics ? Dank bij voorbaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 34 minutes ago, Henri said: Je heft zelf gesoldeerd ? Ja. Ze hebben een aantal verschillende waaronder deze https://www.audiophonics.fr/en/cables-numeriques-cables-numeriques-coaxial/audiophonics-canare-digital-coaxial-cable-75-ohm-rca-rca-2m-p-6136.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 18 minutes ago, Tubejack said: Ja. Ze hebben een aantal verschillende waaronder deze https://www.audiophonics.fr/en/cables-numeriques-cables-numeriques-coaxial/audiophonics-canare-digital-coaxial-cable-75-ohm-rca-rca-2m-p-6136.html Dat is inderdaad de versie die ik bedoel. Voor dat geld kun je zelf eigenlijk niet eens bezig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 26 mei Author Report Share Posted 26 mei 18 minutes ago, Tubejack said: Ja. Ze hebben een aantal verschillende waaronder deze https://www.audiophonics.fr/en/cables-numeriques-cables-numeriques-coaxial/audiophonics-canare-digital-coaxial-cable-75-ohm-rca-rca-2m-p-6136.html Ik neem aan dat deze dan ook oké is ? https://www.audiophonics.fr/en/cables-numeriques-cables-numeriques-coaxial/audiophonics-canare-digital-coaxial-cable-75-ohm-rca-rca-sleeved-2m-p-10669.html Een coax verbinding is beter omdat je dan niet aan beide zijden extra moet omzetten, een Toslink is dan weer galvanisch gescheiden. Welke feature brengt met meeste voordeel ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Je kan ook deze nemen en overgaan op BNC...BNC naar Tulp Verloopstekker - BNC naar Tulp Verloopstekker, BNC Male naar, Tulp Female. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 21 minutes ago, Roots said: Je kan ook deze nemen en overgaan op BNC...BNC naar Tulp Verloopstekker - BNC naar Tulp Verloopstekker, BNC Male naar, Tulp Female. Daar heb je niets aan, dat is RCA naar BNC. Dat is alleen zinvol als je al BNC aansluiting op je apparatuur hebt. Daarnaast is de kwaliteit van die connectoren, en eigenlijk alles van allekabels.nl, zeer bedenkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 40 minutes ago, Henri said: Ik neem aan dat deze dan ook oké is ? https://www.audiophonics.fr/en/cables-numeriques-cables-numeriques-coaxial/audiophonics-canare-digital-coaxial-cable-75-ohm-rca-rca-sleeved-2m-p-10669.html Een coax verbinding is beter omdat je dan niet aan beide zijden extra moet omzetten, een Toslink is dan weer galvanisch gescheiden. Welke feature brengt met meeste voordeel ? Dat is exact dezelfde kabel, maar dan met een kous. Als je daar 5,- voor overhebt moet je het zeker doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Het gaat meer om het idee heh...Die verlopen van cinch naar BNC zijn echt wel te vinden...Of zoals jij voorstelde gewoon het chasisdeel vervangen: Neutrik NBB 75 DSG B - BNC chassisdeel. Krimpen is echt niet nodig. Laat Henri maar eens onder kap kijken of die digitale cinch chassis gesoldeerd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 35 minutes ago, Roots said: Het gaat meer om het idee heh...Die verlopen van cinch naar BNC zijn echt wel te vinden...Of zoals jij voorstelde gewoon het chasisdeel vervangen: Neutrik NBB 75 DSG B - BNC chassisdeel. Krimpen is echt niet nodig. Laat Henri maar eens onder kap kijken of die digitale cinch chassis gesoldeerd is. Krimpen is wel degelijk nodig voor een integer signaal, dat is simpelweg inherent aan een goede transmissie van een digitaal signaal. Dit is ook al eerder besproken en met meting door @kappa7 aangetoond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Als je al die rompslomp niet wil Henri zou ik gewoon optisch gaan (of cinch), en dat hoeft echt geen dure kabel te zijn...Been there done that. Ik tot wel 8 meter optisch gehad, maar ook USB met die lengte....Optisch was echt niet slechter dan USB, wel iets vetter, maar soms ook mooier. Heb nu in mijn PC een een Pink Faun AES/EBU/BNC Bridge...AES is echt wel een stapje beter dan optisch...Maar ik ben nog bezig met een dedicate voeding en zo. 14 minutes ago, Duclaasie said: Krimpen is wel degelijk nodig voor een integer signaal, dat is simpelweg inherent aan een goede transmissie van een digitaal signaal. Dit is ook al eerder besproken en met meting door @kappa7 aangetoond. Kappa werkt op luxe jachten met lange digitale kabels en daar gaat natuurlijk alles professioneel. Het gaat erom of wij dat horen met onze korte lengtes en gesoldeerde digitale chassisdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Dat heeft natuurlijk niets met een yacht te maken, je wil toch gewoon een goede verbinding, dat geld voor elke connectie die je maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts