Duclaasie Posted 30 april Author Report Share Posted 30 april 1 hour ago, Roots said: En dan ga je luidspreker aansluitingen omwisselen? Maar goed het is jou feestje...Ik bemoei me er niet meer mee. Nee, natuurlijk niet, maar dat is toch verreweg de makkelijkste manier om te valideren? Als ik op de speakers wissel, dan klopt het met andere bronnen niet, dus het kán alleen in de phono aangepast worden. Op ieder ander punt aanpassen is ridicuul, want je moet het aanpakken bij de bron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 april Author Report Share Posted 30 april 59 minutes ago, carl said: In alle eerlijkheid Klaas. Denk je dat te horen los nog van het feit, dat ik niet denk dat de polariteit in een opname consequent is. Polariteit in opnames is zeker niet consequent, juist dáárom vind ik dat de set moet kloppen. Ik kwam onderstaande overzicht tegen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 1 mei Author Report Share Posted 1 mei De plaatjes spreken voor zich denk ik. Ik vermoed dat de foutieve spoel simpelweg te weinig wikkelingen heeft. Je kunt denk ik zelfs op de foto’s zien en zien dat de goede spoel dikker is gewikkeld. Goede spoel Afwijkende spoel Afwijkende spoel Goede spoel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei 20 hours ago, Duclaasie said: Ik ben zelf een vrij kritisch luisteraar en probeer dingen ook altijd technisch te staven. Ik stond dan ook vrij kritisch tegenover dit effect, temeer omdat ik er al eens vaker mee heb geëxperimenteerd en het toen niet significant was. Ik denk dat @renen zijn bevinding ook nog wel zal duiden, die viel namelijk bijna van de bank. Maar dan nog, als de opname die je beluistert in tegenfase op “de band” is gezet kan het juist beter klinken met het omwisselen van de polariteit. Je kunt het simpelweg niet altijd goed hebben. En het feit dat de opname die je met René hebt beluisterd zo uitpakte wil niet zeggen dat dat met elke opname zo is. In tegendeel, met een andere opname kan een andere fase weer werken. Ik heb op mijn voorversterker een knop op de ab waarmee ik de fase kan omdraaien. Hoor verschil, maar het is heel wisselend (per opname dus) wat het resultaat is. Soms is in fase mooier, soms uit fase. Vandaar dat ik er niet in geloof Klaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei (edited) Vand 15 minutes ago, Edje2 said: Je kunt het simpelweg niet altijd goed hebben. Vandaar dat op sommige Meridian CD spelers de polariteit schakelbaar was. PS ik zal mijn Chesky test cd weer eens proberen. Edited 1 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei 1 hour ago, Edje2 said: Maar dan nog, als de opname die je beluistert in tegenfase op “de band” is gezet kan het juist beter klinken met het omwisselen van de polariteit. Je kunt het simpelweg niet altijd goed hebben. En het feit dat de opname die je met René hebt beluisterd zo uitpakte wil niet zeggen dat dat met elke opname zo is. In tegendeel, met een andere opname kan een andere fase weer werken. Ik heb op mijn voorversterker een knop op de ab waarmee ik de fase kan omdraaien. Hoor verschil, maar het is heel wisselend (per opname dus) wat het resultaat is. Soms is in fase mooier, soms uit fase. Vandaar dat ik er niet in geloof Klaas. Drukke dagen en wat andere dingen te doen. Nu weer even op het forum... Ik was erbij . Ik ben bezig met een verslag, komt er één dezer dagen aan. Maar dat gaat zéker niet zo diep als hier... Bij de plaat van Paolo Conte hoorde ik het meteen dat het klonk zoals het thuis klonk. En bij mij staat het niet uit fase, want lekker aanwijsbaar allemaal en al helemáál geen mega breed beeld. Zoals het uit fase is. Ik vond het wel raar van Klaas, dattie het schakelbaar wilde maken . Maar blijkbaar gebeurd dat vaker, en kan het zelfs ook per opname verschillen. Bizar toch eigenlijk? Dat daar geen eenheid in is afgesproken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei Is trouwens 1,6H niet heel erg veel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 1 mei Author Report Share Posted 1 mei 55 minutes ago, Roots said: Is trouwens 1,6H niet heel erg veel? Lees je zelf wel eens in voor je een vraag stelt? 1,8 of 1,9H voor het laag kantelpunt en 45mH voor het hoog is bij een LCR zowat de standaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 1 mei Author Report Share Posted 1 mei 1 hour ago, René N. said: Ik vond het wel raar van Klaas, dattie het schakelbaar wilde maken . Maar blijkbaar gebeurd dat vaker, en kan het zelfs ook per opname verschillen. Bizar toch eigenlijk? Dat daar geen eenheid in is afgesproken? Dat er nooit een standaard voor is afgesproken vind ik ook vreemd. Ik denk dat ik maar stickertjes ga maken voor op de platenhoezen met 0° en 180°, zodat ik fase daar op kan aanpassen per plaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei (edited) Hoe weet je trouwens of de polariteit van de andere apparaten wel goed is (haha)? Heb je trouwens bij elektrostaten ook last van polariteit ? Edited 1 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei (edited) 1 minute ago, carl said: Heb je trouwens bij elektrostaten ook last van polariteit. Uiteraard. Is precies hetzelfde verhaal. Heb je dan geen abs. fase op de CJ? Edited 1 mei by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei 13 minutes ago, Duclaasie said: Lees je zelf wel eens in voor je een vraag stelt? 1,8 of 1,9H voor het laag kantelpunt en 45mH voor het hoog is bij een LCR zowat de standaard Neuh...Ik had wel even gezocht of ze te koop zijn. Zou best kunnen dat je zelf moet gaan wikkelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei Wil je de fase op de phono schakelbaar maken Klaas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei (edited) 2 hours ago, thingman said: Uiteraard. Is precies hetzelfde verhaal. Heb je dan geen abs. fase op de CJ? De gouden wet van de High End Toine: hoe duurder hoe minder (haha). Maar een schakelaar is te overwegen. De vraag is waar? Edited 1 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei Heb nog een Krell KSP7B boven staan daar zit ook gewoon een 180 graden schakelaar op...Is natuurlijk heel wat anders dan de plus en min omdraaien op 1 luidspreker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 1 mei Author Report Share Posted 1 mei 3 hours ago, carl said: Hoe weet je trouwens of de polariteit van de andere apparaten wel goed is (haha)? Heb je trouwens bij elektrostaten ook last van polariteit ? Meten met een scoop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 1 mei Author Report Share Posted 1 mei 3 hours ago, Edje2 said: Wil je de fase op de phono schakelbaar maken Klaas? Mwah, het kán als ik dat zou willen. Kan het relais voor het omschakelen van de ingangen zo aanpassen. Alleen dan heb je weer overgangen in het toch al zwakke signaal. Dood for thought Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 1 mei Author Report Share Posted 1 mei 57 minutes ago, Roots said: Heb nog een Krell KSP7B boven staan daar zit ook gewoon een 180 graden schakelaar op...Is natuurlijk heel wat anders dan de plus en min omdraaien op 1 luidspreker. Als het goed is wissel je inderdaad beide kanalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jason Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei Maar als,je de fase van luidspreker, of signaal gaat wisselen krijg je dan geen hele rare dingen? Sommige luidspreker fabrikanten zetten de tweeters al uit fase t.ov de woofers dacht ik wel eens gelezen te hebben.. Als je dan weer alles omkeert krijg je heel raar beeld lijkt mij.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei 1 hour ago, carl said: De gouden wet van de High End Toine: hoe duurder hoe minder (haha). Maar een schakelaar is te overwegen. De vraag is waar? Mark Levinson heeft ze ook. Waar? Nergens. Als het er niet op zit is het er niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei 3 minutes ago, Jason said: Maar als,je de fase van luidspreker, of signaal gaat wisselen krijg je dan geen hele rare dingen? Sommige luidspreker fabrikanten zetten de tweeters al uit fase t.ov de woofers dacht ik wel eens gelezen te hebben.. Als je dan weer alles omkeert krijg je heel raar beeld lijkt mij.. Nee, aan het filter en diens verhoudingen verandert niets. De relatieve polriteiten blijven gewoon behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei 3 minutes ago, Jason said: Maar als,je de fase van luidspreker, of signaal gaat wisselen krijg je dan geen hele rare dingen? Sommige luidspreker fabrikanten zetten de tweeters al uit fase t.ov de woofers dacht ik wel eens gelezen te hebben.. Als je dan weer alles omkeert krijg je heel raar beeld lijkt mij.. Bij een midden toner is de fase verschuiving zo groot door de grote capaciteit van de Condensators die ervoor zitten ervoor zorgen dat de faseverschuivingen zo groot zijn dat je beter de plus en min kan omdraaien omdat je dan meer faserein uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei 30 minutes ago, Roots said: Bij een midden toner is de fase verschuiving zo groot door de grote capaciteit van de Condensators die ervoor zitten ervoor zorgen dat de faseverschuivingen zo groot zijn dat je beter de plus en min kan omdraaien omdat je dan meer faserein uitkomt. Dat hangt sterk van het filter af. Bij sommige configuraties wel en andere weer niet. Je kunt dat niet in zijn algemeenheid stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei 49 minutes ago, Duclaasie said: Mwah, het kán als ik dat zou willen. Kan het relais voor het omschakelen van de ingangen zo aanpassen. Alleen dan heb je weer overgangen in het toch al zwakke signaal. Dood for thought Ik zou dat dan zeker niet in de phono zetten, eerder in de voorversterker. Anders kun je alleen de phono omschakelen. Maar wat als je met de streamer wilt kunnen wisselen? Maar zoals ik al eerder had gezegd zou ik het geen oplossing vinden. Ga nog maar eens meer luisteren met andere opnames , dan kom je wellicht tot een heel andere conclusie. Zonder aan jullie conclusies te twijfelen naar hebben jullie wel op exact hetzelfde volume geluisterd bijvoorbeeld en met hetzelfde nummer? Ik ben daar zelf al vaker mee de mist in gegaan. Dus later nogmaals proberen te herhalen wat je hebt gehoord laat soms iets heel anders horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei Als een of enkele dB's geluidsdrukverschil dit soort veranderingen zouden kunnen brengen zou deze hobby erg frustrerend blijken te zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts