Jump to content

Informatie gevraagd mbt de Black diamond stylus voor de audio technica at95e


teigetje
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen,

ik heb een vraag mbt een vervangingsnaald voor de at95

Door een foutje (gewoon lomp geweest zeg maar...) is de naald van mijn splinternieuwe Thorens tas267 (rebranded at95) naar de haaien.

Ik moet dus een andere naald hebben, maar weet niet zo goed welke...

Ik heb de Analogis at95 black diamond met nude tip gezien voor ongeveer €40,00 incl. verzk. De recensies hiervan wisselen een beetje. De een is goed, de ander vindt de naald nog scheller klinken dan de originele at. Verder waren er -vooral in het begin van de productie- nogal wat kwaliteitsproblemen.

Verder ben ik nog iets tegengekomen wat misschien interessant kan zijn: NABER ATN95E Nude BLACK DIAMOND Nadel für Audio Technica ATN AT 95 E Swiss Made | eBay 

ik weet niet of er iemand bekend is met de naalden van de firma Naber? Ik kan er op het web niets over vinden.

Ten slotte zou ik nog kunnen kiezen voor een originele atn95ex voor ongeveer €31,00 incl. verzk.

Of is er iemand die nog een andere optie heeft? Ik wil maximaal €50,00 uitgeven voor een nieuwe naald. Ik vind high end hartstikke mooi of te zien en horen, maar voor mezelf is hi-fi (inmiddels) goed genoeg.

Alvast bedankt!

Groeten, Marcel

Link to comment
Share on other sites

Ik heb inderdaad al op pickupnaald gekeken.  Maar hifistudio79 is goedkoper met zijn naalden. 

Daar hebben ze alleen de black diamond niet (bij pickupnaald trouwens ook niet). 

Ik heb gelezen dat de at95ex al een redelijke stap vooruit is, maar weet dus niet of de bd van analogis dit ook is. 

Link to comment
Share on other sites

De ATN-95EX naald is idd iets beter dan de standaat ATN-95E. Het verschil is dat de E bonded is en de EX nude. De Black is alleen uitgeven door Analogis als ik me niet vergis. Ik zie dat niet echt als een verbetering. Een "black diamont" is een diamant waar veel koolstof in zit. (diamant is ook puur koolstof, maar geperst onder hoge druk en hoge temperatuur). Bij black is niet alle koolstof zich gaat zetten zoals dat hoort in een diamant rooster, daarom is die zwart.

Wil je echt een grote verbetering, zou ik voor Hyper Elliptic gaan. Die naald kost €129 en lijkt qua vorm heel veel om een Line Contact. Daar haal je echt veel meet detail mee uit de plaat. 

Analogue Service Limburg kan ze leveren

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, teigetje said:

@Sodejuu, ik denk dat ik dan voor de ex ga. De tijd dat ik heel graag high end wilde ligt al ver achter me. Ik ben na een recap van mijn ev en vv vorig jaar nog steeds verliefd op mijn 23 jaar oude rotel set.

Maar wel bedankt voor het meedenken! 

Groeten, Marcel 

Ik heb jaren met bijna dezelfde Rotel set en dezelfde Translator luidsprekers gespeeld. Wat is er met die Goldring 1006 gebeurt? Je set is m.i. goed genoeg voor een nieuwe 1006 of een model hoger in de reeks. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Die goldring hang nog steeds onder mijn rega. Klinkt hartstikke goed, maar €130-160 voor een naald.... Daarom dat ik voor mijn "nieuwe"  draaitafel op zoek was naar een goed element voor een redelijke prijs: de at95.  En daar zoek ik voor een redelijke prijs een nieuwe naald voor.  En daarbij draai ik niet zo heel vaak platen meer. Maar ik wil wel mijn platen behouden en redelijke geluidskwaliteit hebben. 

Edited by teigetje
Link to comment
Share on other sites

Ik draai ook af en en toe met een Goldring 1006 in een Technics SL-1210GR.  M.i. niet te vergelijken met zo'n AT elementje. Wat is nou €160? voor een échte diamand naald?  En dan niet zo vaak platen draaien maar wèl een nieuwe draaitafel?  Vind je het erg dat ik het niet snap? Is je Rega stuk dan?  Die phono versterker in je RC-972 verdient m.i. heel wat meer.  Maar goed ik snap wel meer dingen niet.  Succes met je Rotel set.  De 900 serie vind ik nog steeds heel mooi 🙋‍♂️

  

Link to comment
Share on other sites

Het is geen nieuwe draaitafel, maar een oude td166 mk1 die ik voor een zacht prijsje op de kop heb weten te tikken en o.a. voorzien heb van nieuwe armbedrading. Nee, mijn rega is niet stuk, maar een exemplaar uit 1998 met 230v motor. Iedere keer de snaar wisselen om van 33 naar 45 rpm te gaan en weer terug was ik wel een beetje klaar mee (ik mag graag maxi-singles draaien).  De 1006 is inderdaad een mooi element, maar of het heel veel beter is dan een at95, daar zijn de meningen over verdeeld.  En ik wil het wel eens proberen. Of het phono bordje in mijn vv echt zo goed is? Het is een insteekbordje wat destijds (1998) hfl. 150,00 kostte. En het gaat me inmiddels ook niet meer om het allerbeste geluid, maar om de muziekbeleving. Daarbij heb ik nu twee studerende kids, dus heb ik ook niet meer zoveel geld te besteden als 23 jaar geleden. Kun je mijn beredenering nu beter volgen? 

Groeten, Marcel 

Edited by teigetje
Link to comment
Share on other sites

Iets duidelijker, Voor 'erbij dus"  De rest komt vanzelf weer goed, als die kids de deur uit zijn, is mijn eigen ervaring Marcel. fl 150 zal nu ongeveer €150 zijn. Best veel voor een klein printje met wat op-ampjes er op.  Een van mijn phono-versterkers  kost $129. Ik ken er geen enkele phono-trap  een met zo'n nauwkeurige RIAA correctie. Klink ook nog goed. Het is alleen niet audiofiel of high-end.  Wat geeft het? 🙋‍♂️

 

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

Het was en is inderdaad veel geld voor een insteek bordje, maar ik zou wel eens willen weten - puur uit nieuwsgierigheid, want voor mij issie goed genoeg- wat dit bordje nu opbrengt. Er wordt bijna geen een rc972 aangeboden met phono ingang (het bewuste printje dus). Anyway lang verhaal kort: ik heb een installatie, die niet het beste, meest geavanceerd, natuurgetrouw en prijzigste is, maar ik ben er blij mee en nog steeds trots op. 

Link to comment
Share on other sites

Dat is wel erg veel voor zo'n printje. Ff gekeken wat erop zit. 2 instelbare zeners (LM431) voor de voeding en een eenvoudig trapje met wel aardige, maar geen super enkelvoudige opamps (NE5534). De rest bestaat uit standaard spul weerstanden en condensatoren. OK, de MELF weerstanden zijn iets duurder en beter dan de gewone SMD's, maar dat verklaart de prijs dus niet. Hier zit dus voor ca €10-€12 aan onderdelen op (inc PCB), en met de massa waar Rotel mee inkoopt, kun je dat ook nog eens door 2 of 3 delen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De atn95ex besteld en gemonteerd. Eerste indruk.... Niet echt goed. Wollig, alsof iemand een deken over mijn speakers heeft gegooid. Maar... een paar uur en diverse platen verder: wow! Rust, dat is het eerste wat mij opvalt. Dit klinkt mooi en gedetailleerd met heel veel rust in de muziek. 

Sorry, maar dit elementje klinkt minstens net zo goed als mijn goldring 1006. Een blijvertje! 

En ik ben blij dat ik niet voor de black diamond ben gegaan. Ik geloof niet dat deze beter klinkt dat de atn95ex. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...