Jump to content

Opslaan cd-collectie in een garagebox


Stijn Swinkels
 Share

Recommended Posts

Mijn cd collectie staat momenteel bij mijn ouders thuis, vanwege ruimtegebrek bij mij thuis.

Ik ben van plan als ze daar niet meer kunnen staan ze op te slaan in mijn garagebox.

De cd's zitten in een opbergsysteem dat vroeger te koop was bij Blokker of Giraffe dat ziet er zo uit (40 cd's systeem).

≥ opbergboxen (4) cd's zwart - Cd-spelers - Marktplaats.nl

Hetzelfde systeem heb ik ook voor videobanden en cassettebandjes.

De cd's zitten in hun originele doosje.  Cd singles, dubbel-cd's of cd boxen ziften ook in enkele doosjes omdat in het opbergsysteem alleen maar enkele cd-doosjes passen.

Mijn vraag is als ik deze collectie op deze manier in de garagebox zou opbergen dit de cd's niet zou beschadigen.

Ik denk er ook aan als dat niet voldoende is een dj-koffer te kopen en daar de schijfjes in te doen, en de cd-dozen/hoezen in in het systeem te laten zitten.

De garage is geïsoleerd in muur dak en deur,  maar puur vanwege de temperatuurwisselingen is de vraag of ik ze zo kan opbergen zodat ze daar ook goed blijven. Dus is opbergen in het doosjes in het systeem voldoende volgens jullie? Groeten Stijn.

 

Edited by Stijn Swinkels
Link to comment
Share on other sites

Welkom hier Stein.


Ik zou me in alle eerlijkheid het meest zorgen maken over vocht. Daarbij vermoed ik dat de CD’s langer in de garage gaan staan dan je nu denkt. Voor de spullen in mijn boot gebruik ik waterdichte “kratten”.  Lijkt me de beste oplossing:  je houdt alles bij elkaar, redelijk onkwetsbaar en het is bovendien waterdicht.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

I.d.d., vocht is een boosdoener voor cd's. Voor lp's juist niet, lijkt het, gezien al dat gewas hier. 😉  Heb zelf ooit lekkage gehad, en dat tastte voornamelijk de cd-boekjes aan, en in geringe mate de cd's zelf, maar die waren i.h.a. nog best af te luisteren. Video-banden en cassettes kunnen heel slecht tegen vocht, en zijn vast ook gevoeliger voor temperatuurswisselingen. De magnetische data-dragers van die dingen hebben niet het eeuwige leven.

CD's zijn ooit uitgevonden om de kwetsbaarheid van lp's te ontlopen, en ook om een hele symfonie op eén kant te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Stijn Swinkels said:

Dus is opbergen in het doosjes in het systeem voldoende volgens jullie?

Ja.
Vocht is voor een CD geen probleem. Wel voor boekjes. Vocht ontstaat door condens, daar heb je amper last van als de temperatuurswisselingen langzaam verlopen (geïsoleerde garage) en als die kastjes niet op de koude vloer staan maar op een pallet of een tafeltje.

Link to comment
Share on other sites

Desnoods zet je het nog in een doos en van de grond af. Koude wat optrekt van de grond is funest, maar dat is voor alles. Daarom moet je ook nooit een houten plaat van MDF of spaanplaat zomaar op de grond zetten, want dan trekt de kou erin en trekt het krom. Dan leg je een balkje op de grond en waar je de houten plaat dan op dat balkje zet. Zo kan je dat ook doen met je cd doosjes. 

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Dank voor de reacties en tips.

Dus als de boekjes in de originele doosjes zitten en daarnaast nog in het opbergsysteem dan is dat ook voldoende om de boekje en inlay's veilig droog te houden?

Het zijn aardig wat bakken, ruim 40. Ik ga ze dan iig van de grond af zetten op een doorgezaagde pallet.

Ze staan de komende jaren nog wel veilig, maar als mijn ouders ooit eens kleiner willen gaan wonen is geen plek voor mijn cd's.

Dat kan nog wel 20 jaar duren overigens dus ik zet ze zo lang mogelijk daar.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik zit ook met zo'n opslagprobleem van originele cd's (ik heb geen vinyl). Het zijn er meer dan 7.500 en momenteel heb ik ze in grote kartonnen dozen in een ongebruikte "archiefkamer" staan, maar die is heel snel veel te klein aan het worden... Ik had ook al aan een garagebox gedacht, maar die kartonnen dozen en kou en vocht lijkt me geen goed idee.

Link to comment
Share on other sites

Hoe meer je "opsluit" hoe meer last van condens, tenzij je inderdaad alles vacuum insealt. Zorg dat er goed geventileerd wordt, de garage, de dozen, in de dozen. Je kunt ook nog vochtvreters in een opslag opstellen, geen idee hoeveel energie dat kost. Ik had cd en boekje in kunststof hoesjes om ruimte te besparen, dat ging minder goed dan de originele doosjes. Als je die insteekhoesjes gebruikt dan staand opslaan met de opening naar boven en niet te strak in een doos proppen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de originele cd-doosjes en -boekjes in de dozen gestopt. Ja, ik weet dat het compacter kan door plastic sleeves te gebruiken bijvoorbeeld, maar ik wil alles origineel bijeen houden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...