Tubejack Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni (edited) Ik ken een bouwer, die van bepaalde luidspreker een aantal verschillende -bijna gelijkwaardige- modellen maakte. Die toch niet zo goed waren verdwenen subiet in de open haard. Nou ik heb geen open haard, dus aan zelfbouw luidsprekers begin ik maar niet. Maar FF ontoptic ik vind die Sonus Faber er qua kast heel erg mooi uit zien. En over die kast en het gedrag van de kast was Andy erg te spreken. Dus mooi dat er een filter upgrade mogelijk is. Edited 24 juni by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni (edited) Edited 24 juni by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni (edited) 10 hours ago, Duclaasie said: Ik denk dat een goed ontworpen tweeweg speaker daarom sowieso in het voordeel is. Daarnaast weet een goede ontwerper ook met goedkope componenten een goed resultaat neer te zetten, omdat hij rekening houdt met de bijeffecten van de gekozen componenten. Dure componenten is geen garantie voor een goed resultaat tenslotte. Ik speel met een 2 weg systeem. Dat heeft ook nadelen. Als je echt luid speelt, wordt het soms een rommeltje. Op normaal huiskamer niveau prima. In de overgang naar het midden zeg 3Khz dit een beetje een dip. Een zit 1 goedkope Mundorf MCap MKP Classic condensator in, van nog geen 10€. Upgrade is niet mogelijk, want de kast is verlijmd. Dure componenten laten soms horen, wat je nou net niet wil. Ik heb er een paar in mijn set, genadeloos zijn ze. Maar als het goed op elkaar afgestemd is het prachtig. Edited 24 juni by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni 33 minutes ago, Tubejack said: Ik speel met een 2 weg systeem. Dat heeft ook nadelen. Als je echt luid speelt, wordt het soms een rommeltje. Op normaal huiskamer niveau prima. In de overgang naar het midden zeg 3Khz dit een beetje een dip. Een zit 1 goedkope Mundorf MCap MKP Classic condensator in, van nog geen 10€. Upgrade is niet mogelijk, want de kast is verlijmd. Dure componenten laten soms horen, wat je nou net niet wil. Ik heb er een paar in mijn set, genadeloos zijn ze. Maar als het goed op elkaar afgestemd is het prachtig. Ach, ik speel met breedbanders. Natuurlijk zitten ook daar nadelen aan, maar die zitten ook aan systemen met een uitgebreid scheidingsfilter. Iedere luidspreker heeft wel iets. Het is de combinatie het magisch kan maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jason Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni 1 hour ago, Tubejack said: Upgrade is niet mogelijk, want de kast is verlijmd. Kun je er ook niet bij als je de drivers eruit haalt? zelf ook een mooie 15” breedband hier 1 weerstand, en een fraaie cap en dat was het filter… Klinkt erg fraai, maar zoals met alles… smaken verschillen..( gelukkig) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni 59 minutes ago, pjotr27 said: Ach, ik speel met breedbanders. Natuurlijk zitten ook daar nadelen aan, maar die zitten ook aan systemen met een uitgebreid scheidingsfilter. Iedere luidspreker heeft wel iets. Het is de combinatie het magisch kan maken... Hangt een beetje van mijn stemming af. Met die EL-34 versterker die er nu staat klinkt het meestal goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni 16 minutes ago, Jason said: Kun je er ook niet bij als je de drivers eruit haalt? zelf ook een mooie 15” breedband hier 1 weerstand, en een fraaie cap en dat was het filter… Klinkt erg fraai, maar zoals met alles… smaken verschillen..( gelukkig) Mooi. Nee helaas, de drivers zijn ook gelijmd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jason Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni Tsja dan wordt het lastig… zijn dat die marmeren luidsprekers Jack? Als het met “Hot melt” vast zit zou je je los kunnen fohnen.. En daarna weer met lijmen Maar ik denk dat je dit allang zelf uitgevogeld had.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni Er was laatst een filmpje op youtube van iemand die 2 filters had gebouwd, de ene met alleen top onderdelen, een paar honderd euro in het filter en de ander standaard onderdelen van een paar euro. In een blnde test kun hij nauwelijks verschil vaststellen en dacht overigens dat de standaard speaker met het dure filter was uitgerust. Erg eerlijk filmpje: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni Aanvulling op GR-research: ik heb ook wel eens wat filmpjes bekeken van deze man. Wat mij betreft heeft hij een hoog ASR gehalte: als het goed meet is het goed. Hij past klassieke sonus faber speakers aan, ontworpen door de meester Franco Serblin, en dan is het blijkbaar een stuk beter als het origineel. Die speakers worden geroemd om hun klank, maar meneer GR-research maakt er een eenheidsworst van door het filter zo aan te passen zodat ze klinken zoals "elke"moderne speaker. Er zijn vast mensen die dat mooi vinden, maar ik denk ook net zoveel mensen die het minder mooi vinden. Zoals eerder opgemerkt, hij verdient er de kost mee en ik denk niet dat de speakers die hij onderhanden neemt er altijd op vooruit gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni Duimpje up. Verkoopt dan een upgrade kit van wel 8 a 900 dollar en dan zit er een Sonicap in het hoog...Meer weet je niet...Ja dat het geen Sonus Faber meer is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 juni Report Share Posted 24 juni 50 minutes ago, Jason said: Tsja dan wordt het lastig… zijn dat die marmeren luidsprekers Jack? Als het met “Hot melt” vast zit zou je je los kunnen fohnen.. En daarna weer met lijmen Maar ik denk dat je dit allang zelf uitgevogeld had.. Ze zijn van speksteen Jason. Ik heb geen idee welke lijm gebruikt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 25 juni Report Share Posted 25 juni De Sonus Faber Amati Futura in de graphite uitvoering waren lange tijd mijn droomluidsprekers. Geweldige vormgeving, zoals alleen Italianen dit kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted vrijdag om 17:40 Report Share Posted vrijdag om 17:40 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted vrijdag om 19:10 Report Share Posted vrijdag om 19:10 https://oor.nl/interviews/deze-albums-haalt-dewollf-uit-de-bakken-bij-platenzaak-music-machine/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 14:28 Report Share Posted zaterdag om 14:28 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 20:25 Report Share Posted zaterdag om 20:25 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts