Jump to content

Waarom klinkt elke digitale "stream" anders?

WanFie
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, mumsoft said:

Yep, dat heb ik al eens vergeleken n.a.v. soortgelijke ervaring van Miracle. (je weet wel, den dieje). Pak zo'n flacje, pak daarvan dezelfde wav, en ga wat stoeien met omzetten. Van wav naar flac en terug. Vergelijk dan de resultaten. Geen verschil, wat ik je brom.

Punt is, een flac moet omgezet worden naar wave in de dac. Dat gebeurt met wat software, heel nauwgezet (bit perfect), in een chip. Die chip is vervuilend. Doet vieze dingen met de muziek, vernachelt de structuurinformatie. Wa's dat? Nou precies het verschil wat je  hoort maar niet kunt meten.

Flac wordt net zoals Wav omgezet naar PCM.  Wanneer er mensen zijn die denken dat eventuele verschillen door de rekenkracht van de PC komen. Sommige Wav bestanden vereisen meer rekenkracht dan Flac's met middelmatige compressie.

20 hours ago, Hans van Liempd said:

Na een avond luisteren en een keer terugschakelen naar de Picovoeding is er geen weg terug. Dit verschil is zo onwaarschijnlijk groot, dat doorspelen zonder lineaire voeding onmogelijk is. Veel transparanter, doortekender, beter hoorbare microdetails, beter hoorbare ruimte enz. Hopelijk werkt het op mijn voeding net zo goed.

Niet dus. Sterker nog, het werkt helemaal niet. De spanning zakt naar 4,57V. Kennelijk houden SSD's hier niet van. De PC vertikt het om op te starten.

Nu even een setje oplaadbare batterijen aangesloten. Maar met 4 penlights zal dat ook niet lang goed gaan. Maar het werkt wel. Ook dat klinkt erg goed.

Volgens de eigenaar van de Sbooster is dat "filterkastje" er juist ook voor om de voeding erg "snel" te maken. Kennelijk precies wat je nodig hebt voor SSD's

De rekenkracht benodigd voor het uitpakken van Flac verschilt niet veel met meer of minder compressie. Dat verschil is er alleen bij het inpakken, daar vereiste een hoge compressie ook meer rekenwerk. Maar dat geeft niet want dan luister je er niet naar. En het gaat sowieso vele malen sneller dan dat je het real time zou afspelen, oftewel hoelang een track in werkelijkheid duurt. Een hogere compressie levert echter niet veel besparing op, het wordt eigenlijk ook vrijwel niet gedaan. Overigens is Flac vergelijkbaar met Zippen en dan toegespitst op audio. Dat zou met Zip ook kunnen maar is daar eigenlijk niet zo efficiënt als Flac.

Nog even een andere voeding aangesloten. Een 5V 2,5A geschakelde voeding. De muziek klinkt hiermee super saai, Via de Pico gaat het dan nog beter.

Ik denk dat zo'n Botw voeding nog niet zo gek is. Voor een SSD dan, voor andere doeleinden weet ik t niet.

Edited by Hans van Liempd

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Flac wordt net zoals Wav omgezet naar PCM.  Wanneer er mensen zijn die denken dat eventuele verschillen door de rekenkracht van de PC komen. Sommige Wav bestanden vereisen meer rekenkracht dan Flac's met middelmatige compressie.

Ah, dus die flac's met middelmatige compressie hoeven niet naar wav omgezet te worden?? (en dan naar pcm, en wie weet waarheen de weg verder leidt). Het blijft m.i. een extra stap. Hier maakt het geen hoorbaar verschil. Ik heb eens een middagje zitten vergelijken tussen flac en wav op mijn Olive, en dat was een moeizaam gedoe. Ik merkte geen verschil. Maar let wel: hier, in mijn set. Die jij wel eens voor gek hebt gezet. En Pjotr zo nooit gehoord heeft.

Edited by mumsoft

4 hours ago, Pjotr said:

Alles wat over het netwerk gaat, of dat nu bedraad is over UTP kabel of via WiFi maakt niet uit, heeft juist een 100% foutcontrole EN correctie. Wat over Toslink, S/Pdif, I2S gaat heeft dat juist niet, Maar daar is het ook niet nodig omdat de hardware foutloos garandeert. Verschillen die je daar hoort zijn echt van analoge oorsprong. En de simpele 1e generatie audio over USB heeft i.d.d. geen 100% foutcontrole. Je kunt daar soms zelfs de 1 kHz sync tikken doorheen horen. En meestal klinkt S/PDIF via je audiokaart dan beter dan via USB. Maar de latere USB audio formats over USB 2 hebben weer wel een betere foutcontrole

De meeste streaming audio applicaties gebruiken het udp protocol, geen fout controle dus. Roon heeft het raat protocol.

Maar goed uiteindelijk moet de dac het toch omzetten en ook daar is geen fout controle.

2 hours ago, vintagemod said:

Ome Marc ,je wordt gewoon een dag je ouder.:)

Gelukkig maar, het alternatief is minder leuk. Net gisteren een docu over Jacques Brel gezien. Rookte 4 pakjes op een dag, werd maar 49.

4 hours ago, vintagemod said:

Siemetje  de slimste ,dus er is dan lekker geen foutcorrectie ,zou Philips mensen en Sony mensen ons iets voor gekauwd hebben?

mvg niet slimme wol.

Jammergenoeg ben ik niet zo slim dat ik precies weet waar het soms mis gaat in computer audio en ik heb ook niet de middelen om te meten. Ik kan alleen maar goed luisteren en lezen op fora, en dan maar gewoon proberen. De  ssd schijf voorzien van een eigen nette voeding werkt gewoon, in iedergeval in mijn setup en die van Hans ook begrijp ik, en nogmaals het is geen klein verschil.

Maar misschien is het wel slim om gewoon zelf dingen uit te proberen en te luisteren om zodoende je setup te verbeteren.

Gisteren nog eens goed aan de gang gegaan. Als mijn streamer beter klinkt dan LP heeft het alles te maken met de opnamen. Historisch Callas klink zowel op streamer als draaitafel een stuk minder.

Edited by carl

15 hours ago, siem said:

De meeste streaming audio applicaties gebruiken het udp protocol, geen fout controle dus. Roon heeft het raat protocol.

Maar goed uiteindelijk moet de dac het toch omzetten en ook daar is geen fout controle.

Naar welke streams luister jij  Siem? En met welk programma?  Volgens mij is het allemaal TCP. 

Ik was net even bij de Hifiwinkel in Beek. Rob liet me daar de nieuwe Playback  geïntegreerde Cd speler, streamer en  DAC zien. Hij was zelf erg onder de indruk van de klank (hij was niet aangesloten).  Dan vraag je hoeveel zo’n ding dan moet kosten: 30.000 euro B)  Nu zag alleen de kast er al vrij kostbaar uit.  Ik zal straks even een linkje zoeken.

5 hours ago, Tubejack said:

Naar welke streams luister jij  Siem? En met welk programma?  Volgens mij is het allemaal TCP. 

Ik gebruik Roon rock op een asrock j1900 moederbord met een 12v lood accu als voeding. Ultracaps op de ssd schijven. Roon is ook het besturingssysteem.  De Ultrarendu (een netwerkspeler) hangt voor de Kii control (met usb).

Ik speel nu alleen maar lokale bestanden. Tidal hifi en Qobuz hifi vond ik erg goed klinken maar niet zo goed als mn lokaal opgeslagen muziek.

2 hours ago, siem said:

Ik gebruik Roon rock op een asrock j1900 moederbord met een 12v lood accu als voeding. Ultracaps op de ssd schijven. Roon is ook het besturingssysteem.  De Ultrarendu (een netwerkspeler) hangt voor de Kii control (met usb).

Ik speel nu alleen maar lokale bestanden. Tidal hifi en Qobuz hifi vond ik erg goed klinken maar niet zo goed als mn lokaal opgeslagen muziek.

Wat voor bestanden gebruik je Siem? "gewone" 16 bit 44.1 Khz of Hi-res? 

1 hour ago, vintagemod said:

Nee Carl ,de draaitafel van jou is achter haald :D.

Dat wordt een nieuwe draaitafel ,verkoop de boot maar .

mvg wol

De Oracle is nog niet achterhaald Wiel. maar bij de nevenapparatuur blijf ik alert op verbeteringen. Ik denk wel eens dat als ik geen wensen meer heb op audiogebied ik oud wordt. Ik heb gelukkig nog veel wensen.

• 3 weeks later...

Vanmorgen bij een audiovriend bezig geweest om verschillen te horen, maar ook uit te zoeken waar de klankverschillen aan liggen.

We hebben dus Roon en JRiver vergeleken. Dit op een set met Blumenhofer luidsprekers en Pink Faun versterking, streamer en DAC.

Ondanks dat hier alles optimaal was ingesteld, klinkt Roon toch aanmerkelijk ronder dan JRiver. Soms is dat een voordeel, maar de beleving van de muziek is toch wel heel veel minder. Met het nummers Stlte van Stef Bos b.v. hoor je de dubbel ingezongen stem bij JRiver duidelijker en klinkt b.v. de gitaar en drums puntiger en daarmee realistischer..

We hebben dus eerst geprobeerd om de streamweg voor Roon zo vrij van storing mogelijk te maken. Er is een extra ethernetontkoppelaar op de netwerkkabel ingang toegevoegd. Maar dit bleek dus niet de oplossing. Een op het eind van de kabel is dus voldoende. 

We bleven het vreemd vinden. Het kan eigenlijk alleen aan het aansturen van de geluidskaart (in dit geval een PinkFaun i2s bridge) liggen. We hebben toen geprobeerd of we Roon niet via de WDM driver van JRiver te laten lopen. Dit bleek dus net zoals Tidal via die driver bij mij thuis, vreselijk te haperen. Hierna de buffers anders ingesteld en verhip, storing weg en een geluid wat erg op de JRiver versie leek. Krachtig, natuurlijk en transparant. Het lijkt dus inderdaad aan de aansturing van de geluidskaart te liggen. Wat hier wél gebeurde, dat de muziek gelijk stopt na het uittrekken van de netwerkkabel. Dus geen buffering van het hele nummer. Maar dit zou nog ook een instellingsfoutje kunnen zijn.

Daarna hebben we Mconnect geïnstalleerd en via UPnP naar JRiver gespeeld. Dit werkte meteen en klonk ook uitstekend. Veel eenvoudiger dan op die manier spelen is er niet (denk ik). Alle bronnen zijn beschikbaar: Tidal, Qobuz, en de bestanden van de NAS, cloud of lokaal. Bovendien kun je JRiver instellen dat deze het nummer eerst in het geheugen laadt en dan vanaf daar afspeelt. Netwerkperikelen zijn dan niet meer aan de orde, hooguit storing op de aarde. Dat is met zo'n ontkoppelaar niet mogelijk. Een goede netwerkingang op een PC of switch is kennelijk ook ontkoppeld.

Ook de iPad met Mconnect, stopt met muziek spelen wanneer deze op standby gaat. Dat is erg lastig. Een standbykiller is mi dus noodzakelijk.

Edited by Hans van Liempd

Het blijft een hele kluif om het allemaal netjes aan de gang te krijgen, jammer dat Roon het toch niet helemaal was. Maar goed aandacht maakt alles mooier ;) en dat geldt net zo goed voor je digitale bron.

Hier ben ik ook volop bezig . Eerst dus een ultracaps voeding op de ssd schijf nu inmiddels een week een nieuwe usb kabel. Het is nog wat vroeg voor een conclusie (helaas ook een vervelende oorontsteking sinds een paar dagen en dat maakt lekker muziek luisteren onmogelijk), maar om jouw woorden te gebruiken; hier is geen weg terug. Deze usb kabel is echt een verassing, ten opzichte van de uspcb adapter verwachte ik weinig verbetering. Deze uspcb was beter dan menige kabel maar de Lush^2 is echt een groot verschil. Ik dacht dat er alleen nog verbeteringen in de marge mogelijk waren maar niets is minder waar...