Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, carl said:

Ik zou eigenlijk wel een buizen phono willen bouwen, helaas vind ik geen professionele bouwpakketten met de kwaliteit van der Veen.

Het is de afgelopen > 5 jaar regelmatig aan de orde geweest op dit forum. o.a. hier  De bouwpakketten zijn helaas op. Of er nog wat nieuws komt, verwacht ik eerlijk gezegd niet. Het kan financieel gewoon niet uit. (ze waren in verhouding te goedkoop)  Verder is  Menno is druk om kennis door te geven  via TSS

Waar je nog wel bouwpakketten of printen vind  is op Ebay en natuurlijk als je zoekt met Google. Maar wat de kwaliteit daarvan is weet ik niet. Verder moet je vaak invoerrechten BTW en verzendkosten betalen. Dat hakt er soms behoorlijk in :wacko:   

10 hours ago, carl said:

Sinds ik met pensioen ben is het echt genieten Toine. Dat deed ik daarvoor eigenlijk ook wel, maar wel met een baas boven me en dat had ik gewoon gehad. Ik heb leuke spulletjes op audiogebied die ongetwijfeld te veel hebben gekost. Maar omdat ik niet vaak wissel valt dat over een aantal jaren eigenlijk ook wel mee. En die Oracle draaitafel is bijna liefde.Ik zou eigenlijk wel een buizen phono willen bouwen, helaas vind ik geen professionele bouwpakketten met de kwaliteit van der Veen.

Je hebt nou toch je Pearl?  Helemaal handgemaakt........... B)

2 hours ago, mumsoft said:

Schoenmaker, blijf bij uw leest. Kent u deze uitdrukking?

Zeker, maar af en toe uit je comfort zone is soms zo gaaf.. Zo was ik van de week een heg aan het snoeien met een heftige heggenschaar met benzine motor. Gewoon safety first met een speciale veiligheid broek. Rustig werken en goed nadenken wat je doet.

Deze Marantz 2250B, was vanochtend  nog een dood vogeltje.  Krijg hem niet helemaal goed, te veel in gerommeld. (kan wel duur)  Maar speelt zo ook weer prachtig.  :wub:

6193-marantz_model-2250b.jpg

1 hour ago, Pjotr said:

Die Pearl is toch ook zelf gebouwd? Weliswaar zelf laten bouwen, maar ach kniesoor die daar op let.

Fets of buizen zal ook geen wereld verschil zijn. :)

2 hours ago, Pjotr said:

Die Pearl is toch ook zelf gebouwd? Weliswaar zelf laten bouwen, maar ach kniesoor die daar op let.

Ik heb naast de Oracle nog een tweede draaitafel staan. Daar zou ik best een buizen voor willen hebben en DIY lijkt me wel een keer leuk voor niet teveel geld. Met die Pass Kloon heb ik wel veel geluk gehad en Roger ben ik erg dankbaar. 

1 hour ago, Tubejack said:

Fets of buizen zal ook geen wereld verschil zijn. :)

Mwah, denk het toch wel. Met buizen moet je jong beginnen. Anders wordt je nooit resistent tegen de optaters die je onvermijdelijk van de HS krijgt. Dat overleeft Carl niet meer op zijn leeftijd :lol: Fets zijn dan wel zo veilig, van de buizen kan ie maar beter afblijven.... ;)

11 minutes ago, Pjotr said:

Mwah, denk het toch wel. Met buizen moet je jong beginnen. Anders wordt je nooit resistent tegen de optaters die je onvermijdelijk van de HS krijgt. Dat overleeft Carl niet meer op zijn leeftijd :lol: Fets zijn dan wel zo veilig, van de buizen kan ie maar beter afblijven.... ;)

:lol: Dan heb ik nog een alternatief, ik kwam dit bijzondere project vandaag tegen.

SUPRA 2.0

[....] een high-end phono-voorversterker die extreem ruisarm is door per kanaal vier speciale opamps parallel te schakelen. 

https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-201607/29149

Vandaag iemand geholpen aan een mooie van de Veen versterker. Hij kreeg hem bijna gratis... Zelf een Leak Stereo 30+ gekocht. "Opknappertje" Technisch perfect gerestaureerd, geluidstechnisch helaas.... (wordt weer een smeuïg  verhaal)  Lekker bezig, ik heb het leukste beroep ondanks de shit soms... :)

23 minutes ago, Tubejack said:

:lol: Dan heb ik nog een alternatief, ik kwam dit bijzondere project vandaag tegen.

SUPRA 2.0

[....] een high-end phono-voorversterker die extreem ruisarm is door per kanaal vier speciale opamps parallel te schakelen. 

https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-201607/29149

Hmm, dat is wel precies het tegenovergestelde van wat je met een buizen PP beoogt klankmatig................... Laat Carl nou eerst maar een succesvol een paar plugjes aan een kabeltje solderen :rolleyes:

2 hours ago, Pjotr said:

Als ik zoiets zou doen Peter, laat ik hem voor gebruik doormeten. Ik heb in mijn jeugd trouwens best wat optaters gehad hoor. In die tijd deed je toch maar wat. Maar nu wil ik nog van onder meer mijn kleinkind genieten. Eigenlijk best druk hoor. Jouw soldeer wordt druk gebruikt hoor. Mijn schoonzoon is nu een gebalanceerde kabel aan het solderen. Ben je erg dankbaar. 

Edited by carl

2 minutes ago, carl said:

Als ik zoiets zou doen Peter, laat ik hem voor gebruik doormeten. Ik heb in mijn jeugd trouwens best wat optaters gehad hoor. In die tijd deed je toch maar wat. Maar nu wil ik nog van onder meer mijn kleinkind genieten. Eigenlijk best druk.

Dus je gaat hem weer niet zelf bouwen, maar laat hem zelf bouwen? Dacht dat je zojuist aankondigde om hem zelf te willen bouwen?  :wacko:

Doormeten is toch iets anders als bouwen Peter? Maar ja ik heb nog nies gevonden. Het idee van Pass was trouwens van Roger. Hij bracht hem mee toen ik een andere phono te leen had. Die Pass die Roger bij zich had deed het veel beter voor minder dan een derde van de prijs.

22 minutes ago, carl said:

Doormeten is toch iets anders als bouwen Peter?

Gaat samen. Net zoals een je van een aannemer verwacht dat ie een duimstok gebruikt bij de verbouwing van je huis en niet alles met zijn ene timmermansoog op elkaar stapelt.

5 hours ago, Pjotr said:

[...................] Laat Carl nou eerst maar een succesvol een paar plugjes aan een kabeltje solderen :rolleyes:

Precies. dat dacht ik ook gelijk. Volgens mij zou hij eigenhandig zelf kabels maken en solderen. Om te oefenen, zo herinner ik het mij.

Bouwdozen met buizen is echt iets anders dan een bouwdoos met electronica als Fets, weerstanden, condensators enz enz. En je moet weten wat je doet. Enige basiskennis van electronica en electriciteit is wenselijk. Om te weten wat je gaat doen en wat het doet.
Een DIY Shuman resonator als bouwpakket en dat in elkaar zetten is van een andere orde dan het bouwen van een BUIS phonotrap/amp/pre.

Dus Carl, als je echt iets ZELF wilt gaan bouwen, begin dan eenvoudig. Haal een 2e of meerder hands apparaat bij de kringloop voor een 10-25 euro en  haal het hele ding uit elkaar. Doe dat stap voor stap en pak een eenvoudige print en probeer die eens terug te lezen door de spoorbanen te volgen en teken dat op een papier.  Als je dat kan en je weet waar de onderdelen voor staan ( dus bijv wat is de condensator en wat doet die condensator in die schakeling enz enz).  Dan leer je iets en begrijp je ook beter waarom die schakeling of schema is gebruikt. 

Wellicht druk ik mij niet gpoed uit. maar de boodschap is : Als jezelf gaat bouwen, WEET dan waar je mee bezig bent en WAT je aan het doen ben en WAARVOOR het dient.

Zo heb ik veel geleerd van het scheidingsfilter van mijn oude B&W DM 640-1 speakers. Die had ik gemodificeerd met betere condensatoren en tritac spoelen in de midrange en een Trafokern spoel op het laag. Ik had alleen 1 fout hierin gemaakt en dat was de draaddikte van de Trafokernspoel voor het laag. Deze was te dik en daardoor overheerste het laag t.o.v. het midden en het hooggebied. Voor ik erachter was wat ik fout had gedaan, had ik diversen audiovrienden geraadpleegd en allen zeiden iets anders. De enige twee die het destijds juist hadden met wat ik fout had gedaan (te dikke draad in Trafokernspoel) waren Thingman (nabeluistering bij mij en zijn kennis over spealerbouw) en mijn goede legermaat en audiomaat Wilco. Nadat ik de trafokern spoel had vervangen voor een HQ spoel met dunner draad was de laagweergave weer in balans gekomen.
Mijn lering was achteraf..... begin niet zomaar aan iets zonder dat je weet wat je doet of waar je mee bezig bent. Verdiep je eerst in de materie. En het simpel vervangen van een onderdeel (bijv een spoel voor een betere) kun je niet zomaar ongestraft doen. Dat is wat ik geleerd heb. Sindsdien ben ik het anders gaan doen.
Zo heb ik mijn oude Marants PM80 versterker vakkundig gesloopt en enkele printplaten geprobeerd te doorgronden en op te tekenen als een schema. De juiste symbolen die ervoor staan te leren kennen enz. Gewoon basiskennis.

Ik heb een paar soldeerprojecten achter me Onno. Een paar dingen met Hans, zelf een aardedraad met vorkjes gemaakt en een los contact van een oude kabel hersteld. Een dinges zetten tussen de Grimm kabel lukte me niet/durfde ik niet. Vandaar dat ik voor de winter een groter project zoek. Met het mooie weer soldeer ik alleen uit noodzaak 😀 Je moet je verder realiseren dat ik een typische Alpha ben. Precisiewerk is verder geen probleem.

Ben nu weer lekker aan het luisteren en prutsen natuurlijk. Laat het horen of en wanneer je langs komt. 

Edited by carl

Onno heeft een zeer goed geheugen op dit gebied. Toen ik een TD 320 kocht wist hij het klankkarakter te beschrijven. Veel aan gehad.

Valt op zich ook wel weer mee hoor Onno. Menigeen heeft met succes een Philips bouwkit in/uit de jaren '60 gebouwd. Zoals b.v. de HF309 of HF10 zonder überhaupt te snappen hoe e.e.a. werkt. Simpel door de instructies op te volgen. Die kits bestaan niet meer maar die ontwerpen zijn nog immer populair en worden vandaag de dag nog steeds nagebouwd door beginnende zelfbouwers. Dat was met die kits van v.d.Veen niet anders, Menig kit is succesvol gebouwd zonder enige elektronica kennis. Gewoon letterlijk kopiëren en doen wat in de handleiding staat :D Enige knutselhandigheid is wel een must, dat wel!

33 minutes ago, Pjotr said:

Valt op zich ook wel weer mee hoor Onno. Menigeen heeft met succes een Philips bouwkit in/uit de jaren '60 gebouwd. Zoals b.v. de HF309 of HF10 zonder überhaupt te snappen hoe e.e.a. werkt. Simpel door de instructies op te volgen. Die kits bestaan niet meer maar die ontwerpen zijn nog immer populair en worden vandaag de dag nog steeds nagebouwd door beginnende zelfbouwers. Dat was met die kits van v.d.Veen niet anders, Menig kit is succesvol gebouwd zonder enige elektronica kennis. Gewoon letterlijk kopiëren en doen wat in de handleiding staat :D Enige knutselhandigheid is wel een must, dat wel!

Klopt Peter. Ik had een vriendje in de jaren 70 die zelf ook versterkers bouwpakketen bouwde, zoals die Philps versterkers. Maar ook zelfs dan kon het fout gaan, hoor. Ik heb er weleens zien uitfikken door een kortsluiting gemaakt te hebben in het circuit. Zulke bouwpakketten waren ook redelijk makkelijk om te maken, dat weet ik ook nog. 

De MVDV kits van Menno waren inderdaad ook goed te doen. Heel overzichtelijk en in stapjes met duidelijke instructies. Zelfs voor een beginner te doen. Zeker waar, Peter. Dat was ook het mooie van Menno. Hij wilde juist dat het voor beginner goed en gemakkelijk te doen was en dat je het ook kon upgraden met diversen modificaties. Met als doel dat je niet alleen leert om iets in elkaar te zetten, maar ook het plezier wat het zelfbouwen je kan geven. Daarbij ook meerdere modificaties aanbood om de versterker in stapjes (modificaties) beter te maken. Met weer als doel om elke modificatie een geluidsverbetering te geven. Hiermee je ook bewust te maken hoe het (nog) beter kan met een modificatie. Ook dat was een achterliggende gedachte van de ontwerper (Menno). Ik heb meerdere lezingen van Menno meegemaakt met dit project en zijn (proef) modificaties op de audioclub AVMN. Waarin hij dan op schoolse wijze uitlegde wat de modificaties was, hoe hij eraan was gekomen en wat het doel ervan was met ondersteuning van de metingen (meetplaatjes), bijgestaan met geluidsvoorbeelden/fragmenten om het te ondersteunen. Zo jammer dat die kits er niet meer zijn. 

1 hour ago, carl said:

Ik heb een paar soldeerprojecten achter me Onno. Een paar dingen met Hans, zelf een aardedraad met vorkjes gemaakt en een los contact van een oude kabel hersteld. Een dinges zetten tussen de Grimm kabel lukte me niet/durfde ik niet. Vandaar dat ik voor de winter een groter project zoek. Met het mooie weer soldeer ik alleen uit noodzaak 😀 Je moet je verder realiseren dat ik een typische Alpha ben. Precisiewerk is verder geen probleem.

Ben nu weer lekker aan het luisteren en prutsen natuurlijk. Laat het horen of en wanneer je langs komt. 

Zie het vette, Carl. Ik moest zo lachen om deze twee zinnen van je. 
Wat is nou weer een DINGES bij jou? Bij die Grimmkabel?
Lukken/durven?  Lukken is toch als je het wel geprobeerd hebt, maar niet gelukt is. Durven is toch dat je het niet eens hebt geprobeerd. Als je wel had gedurfd, dan had het wellicht wel gelukt of toch niet, maar dan heb je het wel geprobeerd. 
Grappig is dan je volgende zin: dat je een GROTER project zoekt voor de komende winter. 
Ik lees het dan als iets tegenstrijdigs met de bovenstaande uitgelegde gedachte die ik erbij krijg. Durven/Lukken? en dan een groter project? Dan moet ik lachen in positieve zin, hoor.

En dat langskomen is komende week met de 4-daagse, weet je nog. Ik zal je nog wel contacten erover. Ook over Duitsland met Roger. Komt goed.

2 hours ago, thingman said:

Dat je je dat nog herinnert, Onno! Die b&w's klonken sowieso altijd wel heel goed op zolder bij jou. Ik herinner me vooral het grote en fraai ruimtelijke beeld nog. Mooie match met, ik meen, die Italiaanse versterkercombi...

Oh Toine, ik herinner mij nog zoveel. Ik kan zoals Carl hieronder in zijn quote zegt geheel beamen. Ik heb wat betreft bepaalde dingen een heel goed geheugen. Dat is niet alleen op audio zo, maar ook nog heel veel uit mijn kindertijd en pubertijd. Nog maar te zwijgen over mijn 7 jarige militaire tijd, waar ik nog heel veel van herinner.

Ikzelf noem het een fotografische geheugen. Ik heb iets met jaartallen, tijdsperiodes en datums. Als ik het jaartal of tijdsperiode weet, dan komen de foto's op mijn geesteoog voorbij. Foto's zijn bij mij herinneringen en dan komen de verhalen/gebeurtenissen vanzelf erbij. Zo werkt dat ook met audio bij mij. Bij audio is het merk en type  wat ik opsla als een foto en de herinnering is de luisterindruk. 
Apparatuur die ikzelf niet heb gehoord heb ik ook geen geluidsherinnering van.

2 hours ago, carl said:

Onno heeft een zeer goed geheugen op dit gebied. Toen ik een TD 320 kocht wist hij het klankkarakter te beschrijven. Veel aan gehad.

Dank je, Carl. 
Grappig, laatst had ik het met mijn maatje Wilco over zijn Thorens TD 520 met SME 3012R arm, Ortofon MC 3000 element, die al jaren (meer dan 10 jr) staat te verstoffen. Dat hij die weer gaat opknappen. Het is zo dat Wilco jaren doof is geweest aan 1 oor en een piep had in het andere oor. Nu is hij laatst eindelijk geopereerd en nu hoort hij weer alles in beiden oren. Zo fijn voor hem. Door Wilco ben ik ooit besmet geraakt met het audiovirus. Wilco kon zich niet meer goed herinneren hoe zijn Thorens combi ooit klonk. Nou, dat kon ik nog wel. Niet zo moeilijk als je je bedenkt dat dat de eerste echte draaitafelcombi was die zo'n onuitwisbare indruk op mij had gemaakt, dat ik ook een Thornes toen met SME en Ortofon moest hebben. Wat dus mijn Thorens TD 320 met SME 3009R Serie II met Ortofon MC-2000 element werd. Die ik weer later inruilde op een Denon DP-80 met Fidelity Reserach FR-65S arm en Kiseki Blue Agaath/ Jan Allaerts MC One Boron element. Hiernaast heb ik nog een tijdje een Thorens TD-321 met Thorens TP-90 arm / SME 3009S Serie III arm met Dynavector DV 17 Carat element erbij gehad. De Denon DP-80 is later vervangen voor de huidige Transrotor Fat Bob S met SME 3500 JR arm en Jan Allaerts MC One Boron element. Het JA element is inmiddels vervangen voor een Goldring 2500 MI element. 
Prima draaitafel, Carl, die TD 320 van je.

Edited by audiofreak

15 hours ago, Pjotr said:

Hmm, dat is wel precies het tegenovergestelde van wat je met een buizen PP beoogt klankmatig................... Laat Carl nou eerst maar een succesvol een paar plugjes aan een kabeltje solderen :rolleyes:

Over  de te verwachte klank valt weinig te zeggen, zolang je verder niets van de schakeling en de gebruikte onderdelen af weet. Maar Elektor kennende zal daar weinig mis mee zijn. 👍🏻  

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...