Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

41 minutes ago, Tubejack said:

Verder vind het leuk om dingen te onderzoeken, hoe kan het dat een DAC die slechter meet, beter klinkt ?👋🏻

Gééén idééé. Het most niet maggen.

Jaloers? :lol:  Ach, het wordt nu wel heel intiem, 'Tis net als met je ega: "Schat de aardappelen zijn zwart, jij bent de liefste die de lekkerste aardappeltjes van de hele wereld bakt".

Edited by Pjotr

1 hour ago, mumsoft said:

Gééén idééé. Het most niet maggen.

Als je goed in dit (mijn) topic hebt opgelet, is dit niet de 1e keer.  "Slechter meten" toch beter klinken. Het kan :)

19 hours ago, Tubejack said:

Ze zeggen best veel.  Ik vind het fantastisch dat je dit ook kunt meten (en daarmee meer inzicht krijgen)  met relatief goedkope meetapparatuur. 

Als ik eerlijk ben Jack zou ik die Schiit niet gekocht hebben als ik alleen op de cijfers en plaatjes moest afgaan. Maar goed, er zijn wel meer dingen die beter klinken dan de metingen doen verwachten.Ik kan van mijn low-budget dac geen metingen vinden op het web, alleen lovende recensies. Hij schijnt beter te presteren dan sommiger dac's die 5 keer zo duur waren en is ontwikkeld door jongens van Nuprime. Ik heb hem gekocht op aanraden van mijn dealer die hem verkoos boven de Audioquest Dragonfly 2 en de Cambridge Audio dacmagic. Als je toch nog iets wilt proberen voor een leuk bedrag kan ik hem van harte aanbevelen. Evenals de behandeling door Berret, daar wordt ie nog beter van.;)

Dit zo ongeveer alles wat ik aan specs en gegevens kan vinden:

The mDSD is built around the Sabre ESS 9010K2M DAC chip with XMOS USB chip.

32-bit/384kHz PCM and native DSD 256 decoding
Discrete USB audio receiver and D/A converter
Asynchronous transfer mode for doubled jitter-reduction at data input and over-sampling filter stages
High-performance headphone amplifier
Optical output (shared with 3.5mm headphone out) capable of S/PDIF and DoP stream
USB powered, no external power supply required
Diminutive size measuring just 2 – 3/8′′ x 1 – 3/16′′ x 3/8′′
Works with Android (4.1 & above with OTG), iOS (with camera adapter USB cable), Windows 7/8/10, and Mac.
Available in silver or black finish.

Voor reviews googelen of duckducken op Encore mDSD.

Edited by TL 200

1 hour ago, TL 200 said:

Is dat niet beetje tegenstrijdig TL 200?.  De ene keer zijn kennelijk technische gegevens belangrijk (don't blame the messager) een paar quotes verder niet.  Nu weer wel. Wat is het nu TL 200.?  :huh:   Verder als je dit topic ( mijn proza meer is het niet) leest dan weet  je dat er een heleboel ESS chips zijn die allemaal tot dezelfde familie horen Dan snap je ook dat ze in een DAC van €119 of een Auralic mini van €500 niet een ESS9018S +/- €80 en meer of de nog weer "betere PRO modellen" kunnen stoppen. Zoek de verschillen maar eens op. Leuk en leerzaam.  ;) Voor €119 heb je dus een prima instap ESS 9010KM dac.

De Auralic mini heeft uit mijn hooft een ES9018KM2 dat is een uitgeklede ESS9018 zie ook hier  en dat is m.i. ook een leuke instapper. Maar die chips kosten hooguit een paar € en hebben relatief weinig meer electronica nodig. Nu we toch technisch bezig zijn.Vergelijk dat een met een multibit chip die in de medische wereld gebruikt b.v. in een MRI scanner gebruikt wordt vanwege zijn nauwkeurigheid. €20 ...AD5547CRUZ .€90 AD5791BRUZ per stuk afhankelijk van het type.  Het is een totaal andere wereld, gemaakt door anders denkende mensen. 

Ik hou van anders denkende mensen en vind het leuk om af en toe een gokje te wagen. Een multibit of R2R, ladder (of hoe ze het ook noemen) werkt gewoon met een heel ander principe.  100% perfect? dat kan niet, al helemaal niet gezien de relatief lage prijs en de grote hoeveelheid gebruikte electronica rondom zo' n multibit chip .  Klinkt het anders dan mijn DAC met een ESS9018S zeker. ;)

1 hour ago, Tubejack said:

Is dat niet beetje tegenstrijdig TL 200?

Zo was het niet bedoeld Jack. Ik vermeldde de technische gegevens hier meer ter info, zodat mensen zoals jij, die er wel wat vanaf weten zich een beeld kunnen vormen van het dingetje wat ik gebruik. Misschien schrik ik me ook wel de pleuris als mijn dac gemeten wordt en ik daar de plaatjes van zie.

3 hours ago, TL 200 said:

Als ik eerlijk ben Jack zou ik die Schiit niet gekocht hebben als ik alleen op de cijfers en plaatjes moest afgaan. Maar goed, er zijn wel meer dingen die beter klinken dan de metingen doen verwachten.Ik kan van mijn low-budget dac geen metingen vinden op het web, alleen lovende recensies. Hij schijnt beter te presteren dan sommiger dac's die 5 keer zo duur waren en is ontwikkeld door jongens van Nuprime. Ik heb hem gekocht op aanraden van mijn dealer die hem verkoos boven de Audioquest Dragonfly 2 en de Cambridge Audio dacmagic. Als je toch nog iets wilt proberen voor een leuk bedrag kan ik hem van harte aanbevelen. Evenals de behandeling door Berret, daar wordt ie nog beter van.;)

Dit zo ongeveer alles wat ik aan specs en gegevens kan vinden:

32-bit/384kHz PCM and native DSD 256 decoding
Discrete USB audio receiver and D/A converter
Asynchronous transfer mode for doubled jitter-reduction at data input and over-sampling filter stages
High-performance headphone amplifier
Optical output (shared with 3.5mm headphone out) capable of S/PDIF and DoP stream
USB powered, no external power supply required
Diminutive size measuring just 2 – 3/8′′ x 1 – 3/16′′ x 3/8′′
Works with Android (4.1 & above with OTG), iOS (with camera adapter USB cable), Windows 7/8/10, and Mac.
Available in silver or black finish.

Voor reviews googelen of duckducken op Encore mDSD.

Wou ik net vragen... je bent me net voor.  Zijn er ook meetrapporten TL 200?  In ieder geval indrukwekkend cijfers zeg.zoals 32-bit/384kHz PCM and native DSD 256 decoding. In een qua prijs vergelijkbaar dacje zoals de Modi 3 zit een AK4490 up to 768kHz PCM data and 11.2MHz DSD data :wacko: wat er nóg indrukwekkender uitziet... En maar €6 duurder is dan die mDSD.  Dan zit het ook nog in een stevig metalen kastje met 3 digitale aansluitingen zodat je niet alleen je PC of streamer kunt aansluiten maar ook de rest van je digitale spullenboel.  Je krijgt dan ook nog een externe voeding zodat de DAC niet via USB gevoed hoeft geworden wat sowieso een van de slechtste interfaces is. Het wel is zo' n standaard USB dingetje dus stel niet zoveel voor. Toch is het de beste metende dac die Schitt verkoopt en dat voor maar €125  :o Het meeste van al die cijfertjes is leuk voor advertenties. Net als de vermelding "ESS of AKM chip" het zegt zo weinig.

Bedenk me net wat leuks, zijn het nu de "bits" waar mee gesmeten wordt, zeker in de jaren 70 en 80 waren het aantal "watts"  Ook al zo niets zeggend. Als consument wordt je gewoon voor het lapje gehouden.  Want waar zijn de 32bits bestanden met sampelingrates van 768Khz?  Dat is toch totale waanzin. ;) 

Verder had ik die metingen allang gezien nog voordat de DACs kocht 👋🏻 zie http://www.high-endforum.nl/topic/15426-aries-en-vega/page/5/?tab=comments#comment-494579

Ik wou dat ik meetrapporten kon vinden, is me tot nu toe niet gelukt. Ik heb hem gekocht omdat ik streamen op een gegeven moment wel interessant begon te vinden. Eerst gewoon via de pc, de line -out van de pc op m'n versterker  aangesloten. Ik ben gaan zoeken naar een dac met een usb-ingang omdat ik dan de geluidskaart kon omzeilen. Heb recensies gelezen en twijfelde tussen DacMagic en een Dragonfly. Mijn dealer had de Encore zelf geprobeerd en vond hem klankmatig beter. Ik heb hem gekocht, mocht hem terugbrengen als het niet beviel maar hij is dus gebleven. Ik was tevreden en in combinatie met een Raspberry met Jitterbug en wat gehakt klinkt het boven verwachting. Ik geniet tenminste van de muziek. 

Dat hij niet zo duur is komt ook omdat het een crowdfundingproject was. https://www.indiegogo.com/projects/encore-mdsd-portable-usb-dac-headphone-amp#/

Voor wie het nog niet weet, dit is een Jitterbug;https://www.audioquest.com/jitterbug/jitterbug-usb-data-power-noise-filter/usb-data-power-noise-filter

2 minutes ago, vintagemod said:

Ik vind het wel knap dat Jack dat doet metingen laten zien ,kun je precies zien waar je de dac kan in zetten en of het vervormd klinkt of goed klinkt

Ja hoor Wol 🤣

Ehm Jack. Ik hoef niet te weten dat er medicinale chips in een DAC zitten. Wat zegt dat nou? Is dat een DAC die als een hartmonitor alarm slaat bij het weergeven van Madonna?  :lol: Ik koop een DAC voor het afspelen van muziek en het ziekenhuis blijf ik liever uit.

14 minutes ago, TL 200 said:

Zo was het niet bedoeld Jack. Ik vermeldde de technische gegevens hier meer ter info, zodat mensen zoals jij, die er wel wat vanaf weten zich een beeld kunnen vormen van het dingetje wat ik gebruik. Misschien schrik ik me ook wel de pleuris als mijn dac gemeten wordt en ik daar de plaatjes van zie.

Yup en meer doet het niet. Het schetst niet meer dan een "Couleur Locale", het geeft een klein beetje beeld van wat er in zit voor de "kenners". Over hoe het klinkt zegt het hoegenaamd niets.

8 hours ago, Pjotr said:

Ehm Jack. Ik hoef niet te weten dat er medicinale chips in een DAC zitten. Wat zegt dat nou? Is dat een DAC die als een hartmonitor alarm slaat bij het weergeven van Madonna?  :lol: Ik koop een DAC voor het afspelen van muziek en het ziekenhuis blijf ik liever uit.

Ja hoor maak het maar weer belachelijk.  Ik ga weer lekker luisteren. Wens jullie allemaal veel 💩 toe :)

1 minute ago, Pjotr said:

Over hoe het klinkt zegt het hoegenaamd niets

Klopt, ik was er al tevreden mee vóór ik naar specs ging zoeken. Maar mocht ik ooit ineens schathemelrijk zijn dan koop ik wel wat anders. Dan ga ik eerst een set samenstellen en laat er dan een huis omheen bouwen. Zoals meneer de Sony-directeur destijds.

Net terug van Rotterdam via Maasluis waar ik mijn Nakamichi voor service heb achtergelaten. Uiteindelijk besloten dit door de oud Transtec man te laten doen. Hij heeft eerst gekeken of de speler het wel waard is. Dat was al een hele gebeurtenis met scoop, diverse testcassettes en noem maar op. Absoluut een technisch begaafde man die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Nakamichi. Toen dat klaar was liepen we naar beneden en vroeg ik of hij nog een audio kamer had. Dat was een andere bezigheid want in die kamer had hij zelfs Arnold Swarzenegger gehad.

https://maassluis24.nl/nl/nieuws/nieuws/schwarzenegger-bij-uitvinder-op-de-stoep/9727

Beneden nog even naar ESL 55 geluisterd. Abnormaal wat voor een laag in die dingen zit.

Edited by carl

Leuk, die discussie over dacs, luister eens naar een oude 47labs 4715 dac. Daar zit bijna geen onderdeel in, oud Philips dacje... Maar het maakt muziek. Misschien niet de hoogste resolutie of detail. Maar qua muzikaliteit heb ik nog niet beter gehoord... 

22 hours ago, Pjotr said:

Beslist waar! Maar alleen als je ook de luxe hebt daarvoor je eigen tijd in te kunnen delen. Moet je meer doen dan je fysieke mogelijkheden dan is/wordt het minder leuk. En die fysieke rek neemt nou eenmaal af met het verloop der jaren. Of je dat nou wilt of niet, je hebt er zelf beperkt invloed op.

Zelf ben ik serieus aan het bekijken of ik eerder met pensioen kan. Daarnaast een beetje relaxed bij rommelen met electronica, op zo' n een manier dat ik mijn eigen tijd in kan delen. Dat heeft wel financiële consequenties, maar geld was toch al nooit mijn belangrijkste drijfveer. Bovendien hebben wij heel weinig nodig. Ik wil vooral ergens plezier in hebben.  Probleem is alleen de fiscus. Je mag je pensioen niet eerder dan 5 jaar naar voren halen. Pensioen en een "baantje" ernaast is ook gebonden aan regels, dus dat moet ik nog even goed uitzoeken. Maar voor mij schiet het op, voor mij is dat 62 en 3 maanden zeg 62,5 ruim een jaar nog. 

Wat fysiek betreft klopt, je kunt je lichaam zelf lang sterk houden door naast werken, veel te bewegen.  Maar ik merk dat het lopen van een halve marathon niet meer vanzelf gaat.  Helaas zijn er in mijn omgeving mensen die ruim voor hun pensioen al overlijden, zoals dit weekeind nog een kennis van 59. Dat geeft je toch een andere kijk op het leven en nóg meer redenen om te doen, wat er nu echt toe doet.  Zoals mooie dingen maken, te genieten van het leven samen met mijn vrouw, kinderen en kleinkinderen.   

Vandaag ga  ik de 1e stap maken die richting.   Om eens een deel van jou voetnoot eens te gebruiken Don't obsess over it. Life's too short ......;)

5 hours ago, pjotr27 said:

Leuk, die discussie over dacs, luister eens naar een oude 47labs 4715 dac. Daar zit bijna geen onderdeel in, oud Philips dacje... Maar het maakt muziek. Misschien niet de hoogste resolutie of detail. Maar qua muzikaliteit heb ik nog niet beter gehoord... 

Dank je. Ik heb wel eens meer het idee dat die "discussie" eenrichtings verkeer is.  Mensen zijn toch geneigd om vooral bij hun eigen ding te blijven. Jammer dan.

Inderdaad heel muziekaal! zo' n 47labs speler de eenvoud zelve zoals het meeste van dit merk. Als me niet vergis zit dat dacje/chip ook in een Philips CD-speler type CD-713. Die haalde je voor kort voor €10 weg uit de kringloop. Dat komen en nog €15 aan andere onderdeeltjes bij en een uurtje solderen.  En dan heb je een inderdaad een hele muziekale speler.  Een minpuntje het display ziet er niet uit. Het lijkt wel een UFO :o:lol:

67899-0-cd-player-philips-cd-713.jpg

8 hours ago, vintagemod said:

Over dac,s kan ik heel kort ,zijn julie ouwehoeren te veel  over dac,s,en over metingen,lees eens  15 jaar le audiophile ,komt je metingen de strot uit daar worden metingen omgezet in praktijk

laten ze metingen zien van een tot tiende harmonische vervormingen Jack ,van een piano ,fargot,stemmen clavacimbel  en schakelingen van versterkers is toch wat anders..groet wol

Of we te veel ouwe hoeren?  Nou zie mij opmerking hiervoor over "discussies" .  Verder heb ik nog maar een jaar of 4..5  apparatuur beschikbaar om wat spectrumanalyse te kunnen doen.  Of het meten aan muziekinstrumenten anders zal zijn, kan ik niet over oordelen, wat dat doe ik zelf niet. Daarvoor had je eigenlijk bij Klaas moeten zijn, die maakte wel metingen in ruimtes.  👋🏻

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...