WanFie Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Ik heb vandaag eens met m'n verbruiksmeter door het huis gelopen. Ik heb het stand-by verbruik van m'n set (met de eindversterkers aan), de server de set beneden en wat er in de meterkast staat gemeten. Met de huidige energiekosten (20 cent per kWh) kost dit € 273,- jaar, dus € 22,75 per maand. Best veel, voor iets waar je nauwelijks iets aan hebt. eindversterkers 40 W phonotrap 7 W voorversterker 7 W DAC 14 W scheidingstrafo 24 W totaal 92 W € 161.18 set beneden 22 W € 38.54 meterkast (modem + glasvezel) 15 W € 26.28 server incl. switch 27 W € 47.30 totaal 156 W € 273.31 Nou zijn er een aantal dingen die je lastig uit kunt zetten. Wanneer ik het modem uit zou zetten b.v. hebben we geen TV, telefoon en internet. Niet echt handig dus. Maar de server kan best uit wanneer we geen muziek draaien. En zelfs de zolderset gaat uit. wanneer ik muziek wil gaan draaien, zet ik hem een paar uur van te voren wel aan. De set beneden is alweer een lastige. het duurt n.l. nogal even voordat de digitale TV ontvanger is opgestart. Voor m'n zolderset ga ik een kast maken met hoofdschakelaars waarmee ik de hele boel spanningsvrij kan schakelen. De server en draaitafel hebben al een geschakelde stekkerdoos. eindversterkers 40 W phonotrap 7 W voorversterker 7 W DAC 14 W trafo 24 W Totaal 0 W € 0.00 set beneden 22 W € 38.54 meterkast 15 W € 26.28 server incl switch 0 W € 0.00 Totaal 37 W € 64.82 Besparing ca. € 210,- per jaar (wanneer ik helemaal niet zou luisteren. Nou luister ik ca. 900 uur per jaar van de ca. 9000 uur. Dus 10 %. Daar gaat dus € 21,- vanaf. En dan heb ik nog geluk dat ik energiezuinige versterkers heb. 50 W voor één eindversterker in de stand-by-stand is niet uitzonderlijk. Iets om eens over na te denken. (Gek hé, dat die reclame met die modeltrein door m'n hoofd flitste ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Ik heb vandaag eens met m'n verbruiksmeter door het huis gelopen. Je bent vergeten: 1) Koelkast 2) Diepvriezer 3) Wasmachine 4) Wasdroger 5) Vaatwasmachine 7) Gril/oven/magnetron 8) Boiler 9) Stofzuiger 10) Hoogte zon 11) etc Dat zijn pas stroomvreters Ik zou het eerder in die hoek zoeken. Vooral oude koel/vriezers in menig schuurtje ..... Oja audio ..... buizen zijn met een paar minuten op 200C dus standby hoeft niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2013 Author Report Share Posted 2 september 2013 Je bent vergeten: 1) Koelkast 2) Diepvriezer 3) Wasmachine 4) Wasdroger 5) Vaatwasmachine 7) Gril/oven/magnetron 8) Boiler 9) Stofzuiger 10) Hoogte zon 11) etc Dat zijn pas stroomvreters Ik zou het eerder in die hoek zoeken. Vooral oude koel/vriezers in menig schuurtje ..... Oja audio ..... buizen zijn met een paar minuten op 200C dus standby hoeft niet Kijk eens naar de topicnaam.?? Maar in mijn geval is het stand-by verbruik bijna 1/3 van het totale verbruik. 156W x 24 x 365 = 1366 kWh. Op een totaal verbruik van ca. 4000 kWh. Mijn boodschap dus... onderschat het verbruik van al die kastjes niet !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Kijk eens naar de topicnaam.?? Standby = verbruik zonder gebruik. Het is maar hoe je het ziet Hans, bij sommige apparaten zoals mijn led TV wordt afgeraden om de spanning er vanaf te halen. Mijn Array set deed ik ook nooit uit Die stond dan wel weer zo 10...12 uur per dag of meer aan. Het verbruik met alle genoemde apparaten valt in het niet. Mijn verbruik prive en zakelijk over 2012 was 2096Kwh + ongeveer 900Kwh van de zonnepanelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Modern spul met een SMPS zoals TV's. monitoren, PC's en aanhangend spul je kun beter op standby laten. Vaak in en uitschakelen van de netspanning daarvan is niet bevordelijk voor de levensduur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2013 Author Report Share Posted 2 september 2013 Modern spul met een SMPS zoals TV's. monitoren, PC's en aanhangend spul je kun beter op standby laten. Vaak in en uitschakelen van de netspanning daarvan is niet bevordelijk voor de levensduur. Daarom mag mijn set gewoon helemaal uit. Het is toch van de zotte dat 1/3 van je verbruik nutteloos is ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Mwah, het is eerder van de zotte dat jouw apperatuur op stdby zoveel stroom vreet. Mijn PC op stdby is minder dan 1W, monitor en TV idem ditto enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Ik schrik wel een beetje van het verbruik dat je aangeeft. Ik heb in de weekenden mijn set doorlopend aan, dat als ik wil luisteren alles op bedrijfstemperatuur is. Door de weeks gaat alles helemaal uit. Mijn spullen hebben geen standby. Met het modem geldt het hier hetzelfde, alles zit erop: internet, TV en bellen. Wat mij eerder opviel is dat met de zomervakantie alleen de koelkast aan is gebleven en voor de rest bij de stopenkast alles is uitgezet. Het verbuik was zo goed als nul geworden en dat had ik niet verwacht. Kennelijk verbruikt een koelkast dan toch weer niet zoveel. Wellicht krijg ik nu een idee waardoor het komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2013 Author Report Share Posted 2 september 2013 De eindversterkers staan altijd aan en verbruiken dan 20 W per stuk. Dat valt op zich mee. Dat een scheidingstrafo 26 W verbruikt viel mij erg tegen. Eigenlijk zijn dit ook geen echte stand-by situaties, De voorversterkers staan op stand-by en verbruiken 7 W per stuk gewoon weinig dus. Zeker wanneer je weet dat de signaal voerende onderdelen op spanning blijven. De dac met 17 W is gewoon veel. Dat zou beter moeten kunnen. De CD speler is het best, daar zit een echte aan/uit schakelaar op. Maar ja... echte audiofielen laten dat ding dan maar aan staan. Het verbruik van de wifi versterker kon ik niet meten. Het apparaat bleef op 0 W staan. De vorige digitale TV ontvanger van KPN gebruikte 15 W in stand-by. De nieuwe die ik nu heb gekregen 5 W. Het zijn gewoon heel erg veel apparaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Koelkasten verbruiken i.d.d. relarief vrij weinig en zeker moderne. Wij hebben begin dit jaar een nieuwe aangeschaft (zonder vries gedeelte) met een A++ label. Viel wel op dat het gemiddeld opgegeven verbruik (64 - 80 KWh/jaar) minder dan de helft was dan de 35 jaar oude A+ die hij verving. En een aparte koelkast + aparte vriezer verbruikt ook weer veel minder dan een koel-vries combinatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Het zijn gewoon heel erg veel apparaten. Zeker Hans ik zit maar wat te plagen prima topic. Bij mij staat het meeste uit, als het even kan. Van mijn set verbruikt mijn tuner het meest daar blijft de gloeispanning 24/7 op 2 buisjes staan. De rest in huis is zuinig of zeer energie zuinig zoals mijn Gram koelkast en losse vriezer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Het schijnt dat elektrische apparaten al na betrekkelijke korte periode veel meer gaan gebruiken dan in het begin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Hoe kom je aan die wijsheid Carl ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 september 2013 Author Report Share Posted 3 september 2013 Het schijnt dat elektrische apparaten al na betrekkelijke korte periode veel meer gaan gebruiken dan in het begin. Klopt, wanneer ik m'n eindversterker aanzet verbruikt hij 9 W. Wanneer de testprocedure is doorlopen (duurt ca. 10 sec), gaat het verbruik naar 20 W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Koelkasten verbruiken i.d.d. relarief vrij weinig en zeker moderne. Wij hebben begin dit jaar een nieuwe aangeschaft (zonder vries gedeelte) met een A++ label. Viel wel op dat het gemiddeld opgegeven verbruik (64 - 80 KWh/jaar) minder dan de helft was dan de 35 jaar oude A+ die hij verving. En een aparte koelkast + aparte vriezer verbruikt ook weer veel minder dan een koel-vries combinatie. Hadden ze 35 jaar geleden al een energielabel? Er zijn verigens ook alweer A+++ KK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Hadden ze 35 jaar geleden al een energielabel?Er zijn verigens ook alweer A+++ KK Yup, er stond een A klassieficatie op het type label van de oude koelkast en ook een jaarlijks verbruik. Overigens hebben wij ook naar die A+++ kasten gekeken maar daarvan was het jaarverbruik niet veel minder maar de inhoud wel. Hadden een dikkere isolatielaag. Kennelijk is er toch een bepaalde isolatiedikte waar voorbij het niet meer veel gaat schelen. Het verbruik wordt ook sterk bepaald door hoe vaak je hem open en dicht doet. Daarom is een aparte vriezer ook zuiniger dan een combi. Tenzij je verslaafd aan ijsjes bent Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 september 2013 Author Report Share Posted 4 september 2013 Dit topic heet dan wel Standje bij..?? , maar realiseren jullie je ook hoeveel apparaten er voor streaming audio gewoon altijd aan staan. B.v. Modem, Glasvezelkastje, server, externe harde schijven en router. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 En daarom is het ook slimmer om voor je NAS een zuinig ding te kiezen. Ik heb bewust gekozen voor een niet al te snel ding met zuinige "green" netwerkschijven. Met 2 schijven draait ie op ca 17W contnue. en met piekbelasting 26W. Ding doet dan nog steeds 60 - 80 MB/s over gigabit lan. Je kunt ook kiezen voor een NAS met "wake on lan" maar dan duurt het steeds een minuut voordat ie boot. Mijn vrouw vond dat nogal hinderlijk met de muziekplayer Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 september 2013 Author Report Share Posted 4 september 2013 Mijn Nas met twee schijven verbruikt ook ca. 25 W. Maar daar komt de rest van het netwerk nog bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 Dat kan dus 8W zuiniger Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 Mijn Olive met 2TB schijf verbruikt 14 Watt, en slapend nog maar 9. De LFD heeft voldoende aan 8-17 Watt als ik me goed herinner. Verder heb ik niks nodig, al is een tablet erbij wel handig. Standje bij verspil ik dus 17 Watt. De router staat natuurlijk altijd aan, maar dat voor de telefoon en internet, en met 6 Watt is het daarmee wel bekeken. Tenslotte gaat de hele boel uit als dat kan. Wij hebben dan ook een heel lage elektricteitsrekening. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 Er zit een 850 watt voeding in mn PC... Maar mn kookplaat is 3500 watt Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 september 2013 Author Report Share Posted 5 september 2013 Toch is de kans groot, dat die kookplaat per jaar minder verbruikt dan mijn server. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 september 2013 Report Share Posted 6 september 2013 Als je elke dag uit eten gaat misschien wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2013 Author Report Share Posted 8 september 2013 Vandaag een kastje met drie geschakelde stopcontacten gemaakt. dit heb ik op de muur geschroefd i.p.v. de stopcontacten die er zaten. Nu had ik twee aparte groepen, maar Chris vertelde me dat ik beter alles op één groep kon zetten. Van de andere groep kon ik voor de steraarde van de set, beter alleen de aardedraad gebruiken. Dan loopt die niet naast de spanningsvoerende draden, was het argument. Zo is het nu dus aangesloten. Nu eens wat verschillende muziek draaien en binnenkort de fase nog eens controleren. Maar het belangrijkst... De set staat voortaan dus helemaal spanningsloos wanneer ik niet luister. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts