stefk Posted 22 december 2012 Report Share Posted 22 december 2012 Goeiemorgen,  Out of the blue werd ik attent gemaakt op het subplateau (+ delrin plateau) van het US merk GrooveTracer  Deze subplatter, 3 versies, zou veel beter en preciezer moeten lopen dan het plastieken dingetje van Rega zelf. Volgens de commentaren is het subplateau echt de moeite waard om te doen. Enkel in US te bestellen rechtstreeks bij GrooveTracer en dus heb je nietde mogelijkheid het eerst uit te proberen  Kan het veel uitmaken volgens jullie, en zou het een must zijn om aan te schaffen moesten jullie een Rega draaitafel bezitten? Ter herinnering, mn motorsturing is de Heed Orbit II Optioneel zou je kunnen nadenken of jet het delrin plateau ook aanschaft (eenmalige verzend- en andere kosten)  Moesten er onder jullie vrienden mensen zijn die het subplateau bezitten, en het stoort niet hun bevindingen te willen delen, mn mag steeds contact met mij opnemen  http://www.groovetracer.com/subplatter_groovetracer.htm  Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 december 2012 Report Share Posted 22 december 2012 Hoi stef leuk weer eens van je te lezen. Ik heb geen ervaring met het plateau maar heb nog wel kabels van je liggen hier. Laten we eens wat afspreken om deze wwer naar jou te krijgen. Â Groetjes george Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 22 december 2012 Author Report Share Posted 22 december 2012 Hoi stef leuk weer eens van je te lezen. Ik heb geen ervaring met het plateau maar heb nog wel kabels van je liggen hier. Laten we eens wat afspreken om deze wwer naar jou te krijgen.  Groetjes george  klopt George (die kabels) Ik heb een hoop PC en account problems gehad + outlook enz Mail mij anders nog eens, dan spreken we gelijk eens af want ik was echt wel fier in je plaats ivm het ontwerp van je luchtgelagerde arm  Andere ervaringen van (metalen) subplateau versus dat plastieken ding van Rega zijn natuurlijk ook welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 december 2012 Report Share Posted 22 december 2012 Haïti Stef. Leuk van je te horen. Waar kan je dit plateau kopen, misschien dat je hem daar kan lenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 december 2012 Report Share Posted 22 december 2012 Enkel in US te bestellen rechtstreeks bij GrooveTracer en dus heb je nietde mogelijkheid het eerst uit te proberen   M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 22 december 2012 Author Report Share Posted 22 december 2012 Haïti Stef. Leuk van je te horen. Waar kan je dit plateau kopen, misschien dat je hem daar kan lenen.  Hey Carl,  Marc heeft al geantwoord. Bijna iedereen is zeer positief over het subplateau. De prijs is in verhouding niet niks, 250 dollar + verzendkosten en invoerrechten. Als het echt een lonende upgrade lijkt, dan twijfel ik niet  Het topic op zich vind ik ook wel leuk om ervaring in op te doen. Er is al veel geschreven over massaloopwerk, motorsturing, belang van element en phonotrap, maar niet over een subplateautje Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 22 december 2012 Report Share Posted 22 december 2012 Apart, gaan plateau en arm niet onafhankelijk van elkaar bewegen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 22 december 2012 Author Report Share Posted 22 december 2012 Apart, gaan plateau en arm niet onafhankelijk van elkaar bewegen? Â Kun je je vraagstelling verduidelijken want ik weet niet goed waar je naartoe wil? Â Het GT subplateau is speciaal ontworpen voor rega platenspelers die over het plastieken subplateau beschikken Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 december 2012 Report Share Posted 22 december 2012 Ik denk dat het subplateau een behoorlijk verbetering is t.o.v. het plastic spuitgietdingetje wat Rega gebruikt. het draaiwerk ziet er prima uit. Het is best veel geld, maar het maken van dergelijk speciale onderdelen kost ook veel (kleine aantallen). bovendien is het een pakket met een nieuwe en betere kogel en bovendien een nieuwe oplegplaat. Je lager is daarna weer als nieuw. Â Aan kunststof plateaus heb ik een hekel. Dat klinkt nooit echt dynamisch. Aluminium met een kunststof mat gaat prima. Net zoals glas met een kurk mat. Â Maar alles "met mijn oren....". Â Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 22 december 2012 Author Report Share Posted 22 december 2012 Ik denk dat het subplateau een behoorlijk verbetering is t.o.v. het plastic spuitgietdingetje wat Rega gebruikt. het draaiwerk ziet er prima uit. Het is best veel geld, maar het maken van dergelijk speciale onderdelen kost ook veel (kleine aantallen). bovendien is het een pakket met een nieuwe en betere kogel en bovendien een nieuwe oplegplaat. Je lager is daarna weer als nieuw.  Aan kunststof plateaus heb ik een hekel. Dat klinkt nooit echt dynamisch. Aluminium met een kunststof mat gaat prima. Net zoals glas met een kurk mat.    Mijn gevoel + de ervaringen die ik lees, zeggen net hetzelfde Hans ik ben aan het bekijken hoeveel het uiteindelijk kost, invoerrechten meegerekend dollar versus euro is ongeveer 1.3 400 dollar is ongeveer 303 euro  Ik denk dat er toch wel een verschil is in weergave tussen de verschillende soorten kunststof zoals acrylic en delrin, soit ... is niet mijn betrachting om het plateau te vervangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 december 2012 Report Share Posted 27 december 2012 Oh je hebt zo'n plastic subplateau. Is dat hol van binnen? Ja, dat voelt niet chique aan, kan me voorstellen dat iemand in het gat springt. Vreemd dat Rega dat niet zelf doet als upgrade-pad. Goede vondst, Stef. Ben benieuwd wat je doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 december 2012 Report Share Posted 27 december 2012 Ik geloof er niks van die GrooveTracer, Rega is in het begin al helemaal door ontwikkeld ,in de jaren 90 heb ik al verbeteringen willen doen ook met verschillende plateau,s ,verschillen waren niet noemens waardig en wat resoneert meer glas of delrin Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2012 Report Share Posted 27 december 2012 Ik geloof er niks van die GrooveTracer, Rega is in het begin al helemaal door ontwikkeld ,in de jaren 90 heb ik al verbeteringen willen doen ook met verschillende plateau,s ,verschillen waren niet noemens waardig en wat resoneert meer glas of delrin  Meer of minder is één punt, op welke frequentie een ander.  Bij beide materialen ligt dat nogal verschillend. In mijn oren is glas met rubber mooier (krachtiger, dynamischer, natuurlijker) dan Delrin of andere kunststoffen.  Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 december 2012 Report Share Posted 27 december 2012 Als die de GrooveTracer met glas word het analytisch en minder vervormd geluid ,Thorens is daar een voorbeeld Je kunt wel op de huidige een kunstof grijs ,acryl ,pom of delrin plaatsen ,welke klank eigenschappen wil je hebben,hoor de verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 december 2012 Report Share Posted 27 december 2012 Ik vraag me wel af of de lagertjes van die Rega's dat extra gewicht wel zien zitten ...... ben bang van niet. Â Ik zou zelf ook voor glas kiezen of inderdaad 1 of andere acryl-laag; de eigenschappen daarvan liggen zeer dicht bij vinyl, ongewenste resonanties in de plaat worden zo met de minste versmering afgevoerd. Â Delrin zit ook wel in die richting, in ieder geval "klinkt" het niet als een bel zoals bij Thorens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2012 Author Report Share Posted 27 december 2012 voor alle duidelijkheid, het gaat mij in eerste instantie om het subplateau hoor ... Het delrin plateau weegt 5 ounce meer dan het glazen plateau Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 december 2012 Report Share Posted 27 december 2012 Als je wilt dat een hard subplateau niet "klinkt" (resoneert), zou je het waarschijnlijk net zo moeten behandelen als de wand van een luidsprekerkast: dus aan de onderzijde beplakken met een bitumineuze dempingsmat. Acryl heeft een grotere inwendige demping dan glas, zinklegering e.d. Het resoneert minder heftig, dus zal demping niet zo veel effect hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2012 Author Report Share Posted 27 december 2012 Als je wilt dat een hard subplateau niet "klinkt" (resoneert), zou je het waarschijnlijk net zo moeten behandelen als de wand van een luidsprekerkast: dus aan de onderzijde beplakken met een bitumineuze dempingsmat. Acryl heeft een grotere inwendige demping dan glas, zinklegering e.d. Het resoneert minder heftig, dus zal demping niet zo veel effect hebben.  Het gaat om het SUBplateau dat ik wil vervangen, dat kleine plastieken ding van rega waar het glazen plateau op rust  het subplateau Reference Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2012 Report Share Posted 27 december 2012 Tja Stef... soms gaat een topic hear een heel eigen leven leiden... Â Dat subplateau zie ik wel zitten, en met de betere kogel en oplegschijf is het probleem van KT88 ook gelijk getakkeld. Â Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2012 Author Report Share Posted 27 december 2012 Tja Stef... soms gaat een topic hear een heel eigen leven leiden...  Dat subplateau zie ik wel zitten, en met de betere kogel en oplegschijf is het probleem van KT88 ook gelijk getakkeld.   Hoi Hans,  dat geeft tocht niet, dat "eigen leven" ... uit spido zijn^post kan ik niet afleiden of hij nu het plateau wilt beplakken of het subplateau, het w wat door elkaar geschreven  ik ga voor het subplateau gaan, de reference, en dan post ik zeker de bevindingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 december 2012 Report Share Posted 28 december 2012 Kennelijk heb ik nooit goed begrepen wat er met "sub"-plateau wordt bedoeld... Ik meende dat elke draaitafel per definitie met een plateau is uitgerust: een schijfvormige platendrager die indirect door een aandrijfwiel of een snaar, ofwel direct door een motor-as wordt aangedreven. Het plateau zèlf is dus een vast, onlosmakelijk, intrinsiek onderdeel van de draaitafel. En ik meende dat een extensie van dat plateau, in de vorm van een extra oplegschijf ter vergroting van het platendragend oppervlak, dan wel "sub"-plateau zou heten: als onderordening van het onderscheiden woord "plateau". Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 december 2012 Report Share Posted 28 december 2012 Eigenlijk wordt hier het onderdeel ONDER het plateau bedoeld. Bij jouw Thorens zit er ook een. Neem het plateau er maar eens vanaf. Die aluminium of kunststof schijf waar de "elastiek" omheen gaat. Â Link to comment Share on other sites More sharing options...
tarquesh Posted 29 december 2012 Report Share Posted 29 december 2012 Hoi forummer, leuk om dit topic te volgen. Zelf heb ik een platenspeler die lijkt op de Rega RP1. Onder het draaiplateau zit het wiel waar de snaar omheen zit. Inderdaad ook bij mijn platenspeler is een goedkoop lijkend onderdeel waar het kunstof draaiplateau op rust. Ik ben nog niet zo ver dat ik het verschil in kunstof, acryl of glas kan horen. Wel schreef iemand om het kunstof draaiplateau met betumen van onderen te beplakken. Alleen zou ik mij wel zorgen maken over het vliegwiel effect dat verstoord kan worden als de betumen niet goed verdeeld aangebracht is. De fabrikanten hebben niet voor niets rekenmodellen gebruikt voor de ontwikkeling van het product, dus zou ik het draaiplateau laten zoals het is en wil je beter materiaal dan zou je een andere platenspeler moeten overwegen. Â Â Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 december 2012 Report Share Posted 30 december 2012 Hai Spido. Mijn Oracle heeft een plateau uit een stuk. Mijn Thorens maar ook mijn vroegere Linn Axis hebben een plateau dat bestaat uit twee delen. Wel makkelijk als je de snaar moet verwisselen. Ik denk dat Stef dat bedoelt maar hij gebruikt niet de juiste term. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 december 2012 Author Report Share Posted 30 december 2012 Hai Spido. Mijn Oracle heeft een plateau uit een stuk. Mijn Thorens maar ook mijn vroegere Linn Axis hebben een plateau dat bestaat uit twee delen. Wel makkelijk als je de snaar moet verwisselen. Ik denk dat Stef dat bedoelt maar hij gebruikt niet de juiste term.  Hey Carl  overal wordt de term subplatter of subplateau gebruikt voor hetplastieken ding van rega en het plateau is het glazen plateau ik weet niet hoe ik het anders moet noemen hoor  het wisselen van snaar moet ik niet meer doen om singletjes te draaien, mijn heed voeding schakelt naar 33T en 45T Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts