carl Posted 3 september 2010 Report Share Posted 3 september 2010 Een weekje zeilen in Friesland na drie weken werken aan mijn nieuwe huis was de bedoeling. We hebben een paar keer fantastisch gezeild. Voor de rest onderbroken door heel veel regen en het hield niet op. Maar goed wel een paar leuke uitstapjes zoals de sauna in Joure en een bezoek aan Audioselectief. Nu loop ik wel vaker bij Henk en Aleida binnen maar deze keer wilde ik wel wat iets goed beluisteren. In verband met de komende verhuizing ben ik nu wat meer geinteresseerd in LS op dit moment. Ik heb daarom naar twee monitoren geluisterd op een Oracle Delphi met SME arm en Lyra Heriklon element, de goedkope Bluenote phono en Accuphase versterker. De Oracle heb ik zelf, de SME en Accuphase zijn behoorlijk neutraal. Geluisterd naar Diapason Adamantes en de Harbeth vervanger van de Rogers. Over die Adamantes heb ik tot nu toe alleen lovende artikelen gelezen en terecht. Fantastische speaker op alle parameters met uitzondering van de diepe bas. Met name ook plaatsing werkelijk voortreffelijk.Ook uitermate geschikt om lang naar te luisteren. Het geluid leek iets "sweet" ten opzichte van de volgende kandidaat de Harbeth. Laat het duidelijk al bij de eerste tonen viel het geluid verschrikkelijk tegen. Maar Henk keerde de LS 45 graden naar binnen en ik verkortte de afstand tot twee meter en kon me vervolgens alleen maar verbazen. De LS klonken droger dan de Adamantes maar wel heel en heel goed. Het zijn near field monotors en binnen die begrenzing heb je wel topkwaliteit. De Adamantes waren overigens mijn favoriet maar wel een fors prijsverschil. Al met al een leuke sessie. Met het plaatmateriaal ook even wezaen luisteren naar de hoofdset die me toch minder kon bekoren. Volgens Henk ben ik trouwens meer Lyra dan JA. Dat valt overigens wel te bezien. Misschien een keer deze elemnten met elkaar vergelijken en een CD erbnij met dezelfde nummers. Komt wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 september 2010 Report Share Posted 3 september 2010 Laat het duidelijk al bij de eerste tonen viel het geluid verschrikkelijk tegen. Maar Henk keerde de LS 45 graden naar binnen en ik verkortte de afstand tot twee meter en kon me vervolgens alleen maar verbazen. De LS klonken droger dan de Adamantes maar wel heel en heel goed. Het zijn near field monotors en binnen die begrenzing heb je wel topkwaliteit. Allereerst bedankt voor de recensie! Dit lijkt me meer een truc van een slimme verkoper om een matige speaker toch goed te laten klinken. " Near Field" klinkt alles een stuk beter! Dit doet me vermoeden dat de Harbeth een slecht afstraalgedrag hebben. Dan wil je de reflecties van de luisterruimte, die dan a.h.w. geinfecteerd zijn door de slechte off axis frequentiekarakteristiek, het liefst op een laag pitje zetten. Wat een speaker goed maakt is dat je hem niet van dichtbij hoeft te beluisteren. Anders koop je gewoon een setje van deze en ben je klaar: Near Fielder kan niet: Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 september 2010 Author Report Share Posted 3 september 2010 Die Harbeth is afgeleid van de bekende BBC monitor die ontworpen is voor opnamewagens e.d. http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=products&page=p3esr&model=P3ESR Daarbij ze klonken erg goed mits op bepaalde manier opgesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 september 2010 Report Share Posted 3 september 2010 Beide zien er mooi uit Carl. Maar waarom niet een of 2 maatjes groter ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 september 2010 Report Share Posted 3 september 2010 Leuk verslag Carl. Doet mij herinneren dat ik nog een e-mail moet beantwoorden van je, dit terzijde. Ik neem aan dat je toch ook nog even naar de Lyra Delos en Lyra Argo (als ik het goed heb onthouden) heb geluisterd in de hoofdset ? Dat de Harbeth 45 graden ingedraaid zijn heeft m.i. niets te maken met het ontwerp van de speaker, maar eerder met de ruimte en luisterafstand. Anders gezegd loudspeakerplacement is wat Henk hier heeft toegepast, denk ik. Ik denk dat je in de ruimte heb geluisterd waar Rick altijd demonstreerd tijdens de analoog dagen. Ruimte 2 dus. De Adamantes is inderdaad een hele mooie speaker. Zelf vaak gehoord met Audio Analogue en Graaf versterking. De Adamantes aan de dikke Bluenote uit de hoofdset in de grote winkelruimte en je zult verbaasd staan, hoe mooi dat kan klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 september 2010 Report Share Posted 3 september 2010 die harbeth is erg goed binnen zijn domein. alleen vind ik de ls3/5a binnen datzelfde domein wel een klasse beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 september 2010 Author Report Share Posted 4 september 2010 Hai Freak, Inderdaad heb ik ook nog een indruk gekregen van de elementen. Zelf vind ik de de Lyra erg mooi. Wel een kwestie van smaak. Hai Tube, Ik moet nog overhuizen en beslissen waar het syteem het best klinkt: een L vormige woonkamer, een (slaap)kamer van 5,6 maal 3,6 of een zolder van 7 maal 4 of 5 maal 4 als je rekent vanaf de schoorsteen. Ik wilde nog een stukje aan het huis bouwen maar het valt behoorlijk tegen allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 september 2010 Report Share Posted 5 september 2010 (...) Dat de Harbeth 45 graden ingedraaid zijn heeft m.i. niets te maken met het ontwerp van de speaker, maar eerder met de ruimte en luisterafstand. (...) Beste Audiofreak, Als het indraaien g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 september 2010 Report Share Posted 5 september 2010 die harbeth is erg goed binnen zijn domein. alleen vind ik de ls3/5a binnen datzelfde domein wel een klasse beter De LS3/5A is volkomen uit de tijd! (De units bestaan zelfs niet meer: de B110 en de T27. Terecht! En dat complexe frutselfilter draagt de slijmerige sporen van correctie op correctie, compensatie op compensatie. Impuls-zwak, en fase-onrein.) De huidige Harbeths zijn stùkken minder slecht. Okay: ze zijn stukken "béter"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2010 Report Share Posted 5 september 2010 Harbeth is natuurlijk wel een spin-off geweest om de fabrieksels van de BBC ontwikkelafdeling onder een groter publiek te brengen. Dat betekent echter niet dat sinds 1976 (toen de LS3/5A het licht zag) de ontwikkeling daar stil heeft gestaan. De LS3/5A is een mooie speaker als je van een jaren '70 retro geluid houdt en wilt horen hoe het werkelijk in de studio's, of eigenlijk de mobiele vans want daarvoor was ie bedoeld, van de BBC destijds geklonken moet hebben. Ga er dan wel met je neus bovenop zitten en gebruik ze near field. Voor de liefhebber: Design of the miniature monitoring loudspeaker LS3/5A De huidige Harbeths hebben i.d.d. niet veel meer van doen met de BBC fabrieksels van weleer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 5 september 2010 Report Share Posted 5 september 2010 (...) Dat de Harbeth 45 graden ingedraaid zijn heeft m.i. niets te maken met het ontwerp van de speaker, maar eerder met de ruimte en luisterafstand. (...) Beste Audiofreak, Als het indraaien g Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 5 september 2010 Report Share Posted 5 september 2010 Harbeth is natuurlijk wel een spin-off geweest om de fabrieksels van de BBC ontwikkelafdeling onder een groter publiek te brengen. Dat betekent echter niet dat sinds 1976 (toen de LS3/5A het licht zag) de ontwikkeling daar stil heeft gestaan. De LS3/5A is een mooie speaker als je van een jaren '70 retro geluid houdt en wilt horen hoe het werkelijk in de studio's, of eigenlijk de mobiele vans want daarvoor was ie bedoeld, van de BBC destijds geklonken moet hebben. Ga er dan wel met je neus bovenop zitten en gebruik ze near field. Voor de liefhebber: Design of the miniature monitoring loudspeaker LS3/5A De huidige Harbeths hebben i.d.d. niet veel meer van doen met de BBC fabrieksels van weleer. idd nearfield komen ze het best tot hun recht Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Near Field komen de meeste speakers tot hun recht, die met rechte frequentiekarakteristiek op de as zijn ontworpen. Dat de BBC monitoren voor de luisterwagen zijn ontworpen snap ik wel. Vooral voor menselijke stem bedoeld, met een recht frequentieplaatje, dus neutraal. Hiervoor is elk bobbeltje gedempt door een filternetwerkje en is de conus van slap hoogdempend plastic gemaakt en zijn 24dB/okt. hellingen gebruikt alsof dat de norm is. Dit idee is blijkbaar nog steeds verwerkt in de Harbeth. Normaal opgesteld in een normale luisterruimte vallen ze door de mand, dus moeten ze gedraaid en near field. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 10 september 2010 Report Share Posted 10 september 2010 sorry maar wat betekent concreet nearfield luisteren en nearfield monitors opt net w ik niet veel wijzer tanx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 september 2010 Report Share Posted 10 september 2010 Hoi Stef, Nearfield is "dicht bij de speakers". Je gebruikt de speakers als het ware als hoofdtelefoon. Dit doe je idd in een studio, om alle foutjes eruit te kunnen horen. Ik vind het veel te intensief en vermoeiend, maar er zijn liefhebbers voor. De LS3/5, en nog een aantal andere, zijn speciaal ontworpen voor deze toepassing. Het was eigenlijk nooit de bedoeling om dergelijke speakers thuis neer te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 september 2010 Report Share Posted 10 september 2010 sorry maar wat betekent concreet nearfield luisteren en nearfield monitors opt net w ik niet veel wijzer tanx "Nearfield: Pertains to that range of listening distances in which the sounds reaching the ears are predominantly direct. The opposite of "Far Field"." Er is dus geen exacte afstand te geven wat near- en farfield is, het ligt erg aan het afstraal patroon van een speaker en de ruimte waarin ze staat. Een hoorn die erg sterk bundelt in een zeer grote ruimte kan op 4m afstand nog nearfield zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 september 2010 Report Share Posted 10 september 2010 Er is wel een mathematische omschrijving van "near field" en "far field" afhankelijk van de golflengte van het geluid en de breedte van een vlakke straler akoestisch gezien. Is de breedte van de straler groter dan de golflengte van het geluid dan bundelt het geluid sterk over een bepaalde afstand om verderop uit te gaan waaieren, dat heeft een soort van trechtervorm. Dat speelt met name bij ultra-geluid toepassingen waar de golflengten erg kort zijn t.o.v. de transducer. Het gebied waarbij een sterke bundeling optreedt noemt men dan het "near field" gebied en het gebied waar het gaat uitwaaieren het "far field" gebied. Hoe groter de verhouding transducer/golflengte hoe langer het "near field" gebied. Bij audio speakers ligt dat anders: Near field is meer het gebied waar alleen het directe geluid het geluidsbeeld bepaalt en reflecties nog niet mee gaan spelen: Dus dicht bij de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 10 september 2010 Report Share Posted 10 september 2010 (edited) Hoi Stef, Nearfield is "dicht bij de speakers". Je gebruikt de speakers als het ware als hoofdtelefoon. Dit doe je idd in een studio, om alle foutjes eruit te kunnen horen. Ik vind het veel te intensief en vermoeiend, maar er zijn liefhebbers voor. De LS3/5, en nog een aantal andere, zijn speciaal ontworpen voor deze toepassing. Het was eigenlijk nooit de bedoeling om dergelijke speakers thuis neer te zetten. Hey Roger, In de praktijk is de afstand zitplaats midden luidsprekers korter dan de afstand van de speakers onderling. Jij zou dan bij je thuis bijna op de salontafel moeten gaan zitten Ik wist dat near "kortbij" was maar ik was niet mee dat een bepaald ontwerp bedoeld is voor nearfield listening Tanx !! Ik had de post van seed7 nog niet gelezen het is mij volkomen duidelijk nu ... Intens lijkt mij dat, maar geen 10 uur uit te houden Gr Stef Edited 10 september 2010 by stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 september 2010 Report Share Posted 10 september 2010 Intens lijkt mij dat, maar geen 10 uur uit te houden Gr Stef Dat hoeft alleen bij sommige opera's van Wagner, Stef. Als je dat kunt uithouden... M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts