Jump to content

welke bijzondere platencollectie

hansko
 Share

Recommended Posts

Een mooie collectie vinyl verzamelen is een van de leuke aspecten van de audio hobby.

Hoe ver ga je daarin? Componisten, labels, uitvoerenden etc. Zelf beperk ik dat verzamelen vooral tot klassieke muziek. Jazz koop ik meestal lukraak zonder echt een bepaalde mate van compleetheid na te streven, toch heb ik bij dit genre ook zo mijn wensen.

Wat klassieke lp's betreft zijn dit o.a. mijn bijzonder collecties:

- Alle opnames van het Quartetto Italiano op het philips rood/zilveren label.

- Alle Bartok opnames op het Hungaraton label

- Alle Mahler en Bruckner opnames op rood/zilver Philips label van Haitink

- Alle (nog niet compleet) Decca opnames van Britten, liefst 1st edition

en wat Jazz betreft o.s.:

- Alle opnames van jazz zangeres Ann Burton (nog niet compleet)

- Alle opnames van jazz bassist Scott LaFaro

- Alle opnames van Eric Dolphy (meeste op cd trouwens)

Ben benieuwd naar jullie verzamelwoede

Ben benieuwd naar jullie verzamelwoede

Ik ben niet echt een verzamelaar, maar ik koop soms dingen voor de heb, en minder om er veel naar te luisteren.

Dat betreft tot nu toe eigenlijk alleen The Cure, daar heb ik heel veel van, maxi's enz. Maar het is de naam 'verzameling' niet waardig.

Eigenlijk kun je bij mij alleen van verzameling spreken bij het label Mobile Fidelity Sound Lab.

Hier kreeg ik eind jaren 80 toch wel een kick van.

Eerst alle titels kopen die muzikaal helemaal mijn smaak waren, maar later toch maar alles

gekocht wat er uit is gekomen.

Let wel we spreken over het echte MFSL, niet het label van nu, wat een gekochte merknaam is.

Het heeft in iedergeval geresulteerd in een komplete set MFSL LP's (in japan door JVC geperst) en

een komplete set MFSL Anadisk 200 LP's

Met als bonus, een paar test persingen van nooit uitgebrachte titels.

En nu ik er over nadenk, ik denk dat ook alles van het Nautilus label in de kast staat.

Analogue Productions is ook wel erg sterk vertegenwoordigd.

En ............

Ik heb alle singles van de Beatles

en ik luister er nooit naar, ik haat de Beatles :D

ik heb zo´n 25 jaar geleden een hele grote collectie gekregen en het toen zelf compleet gemaakt

het staat op zolder maar weg doen kan ik het niet :)

Mijn platen collectie zelf bestaat uit zo´n 2000 stuks en het meerendeel staat ook op zolder.

en daar zitten niet echt verzamelingen bij.

Het is leuk om 1 of 2 keer per jaar de zolder op te gaan en daar van alles nieuws te ontdekken ,meestal als ik de kerstversiering ga halen :D

Dat gaat dan mee naar onderen en waar ik dan weer een jaar na geluisterd heb gaat weer naar boven.

Ik heb een enorme verzameling, al zeg ik het zelf. Alleen, niet in de vorm van LP's, maar die andere ouderwetse vorm. Mag dat ook? (ze klinken als LP's, dat dan weer wel).

groet,

M :ph34r: rc

Mmm... ik koop op vinyl wat ik fijn vind. Misschien echt 'compleet' moet Michael Jackson zijn, inclusief re-releases. Maar dat is dan weer niet de Jackson5, ook al schiet ik daar ook wel mee op. Dan heb ik het over LP's, singles hoeft weer niet van me. Ook al spaar ik die ook.

Ik heb een enorme verzameling, al zeg ik het zelf. Alleen, niet in de vorm van LP's, maar die andere ouderwetse vorm. Mag dat ook? (ze klinken als LP's, dat dan weer wel).

groet,

M :ph34r: rc

Nee natuurlijk mag dat niet :D We houden dit topic zuiver. En cd's klinken nooit hetzelfde als lp's. Dat heb je bij mij ook gehoord.

Platen kopen kan nog steeds leuk zijn, maar als muziekliefhebber zou ik mijzelf dan toch wat te kort doen.

Die schijven zijn er wat mij betreft niet om te verzamelen maar om te beluisteren en wat niet op de ene soort schijf staat is nogal eens wel op de andere te vinden. Die hoort er dan gewoon bij.

Na aankoop niet meer wegdoen, zie ik niet als verzamelen. De ontbrekendevoetbalplaatjesdrive uit mijn prille jeugd is in de loop der tijd op natuurlijke wijze verloren gegaan. Net als de hekel aan mijn ouders en de bevooroordeelde keuze voor slechts

muziek verzamelen, tja ... vele wegen leiden naar Rome

Door de jaren heen, zijn er toch wel verschillende criteria gekomen!

Prijs, beschikbaarheid, kwaliteit, hoe graag wil ik die lp origineel ... om er enkele te noemen

mijn verzamelen heeft zich grotendeels beperkt tot het hebben van de offici

Van sommige band probeer ik alles wel compleet te krijgen, maar ik weet dat mij dat noit gaat lukken. Vaak zijn er obscure persingen geweest als promo materiaal, voor de fan club, testpersingen etc of van het oude werk zijn de oplages meestal zeer beperkt. Ik ga geen honderden euro's uitgeven voor een LP. Als ik ergens de rerelease van heb ipv de orginele serie vind ik dat ook prima. Laatst heb ik Blackwater Park van Opeth op vinyl gekocht deze heruitgave is maar zeer beperkt gemaakt. Ik heb wel meer van x van 500 LP's maar ik verzamel dat niet.

Kwa elpees heb ik de collectie compleet

van the beatles, stones, ledzeppelin, ten years after, the who,cuby & the blizzards, pink floyd ,scorpions, golden earring, jethro tull* en nog enkele andere groepen

* bijna alle elpees van Jethro Tull

komen uit engeland ( mijn vader bracht die mee )

en een enkeling van

lou reed

UFO

Paul mccartney

john lennon

magna carta

krokus

U2

humor

koot en de bie

fons jansen

monty python

en zo nog wat meer.......

enige nadeel is dat de dual draaitafel zo nu en dan wat kuren heeft waardoor het plaatjes draaien wat minder gebeurt

wordt in de vakantie weer even openen en de reserve draaitafel als donor gebruiken

Eind jaren 70, begin jaren 80 had ik als 20-jarige het hifi virus redelijk te pakken en heb toen veel MFSL's, Sheffield Lab, American Gramaphone, e.d. gekocht.

En hoewel er ook draken bij zitten (Lincoln Mayorga op Sheffield, bijvoorbeeld) heb ik er een stapel prachtige persingen van geweldige artiesten aan over gehouden - waarvoor nu waarschijnlijk veel geld zou worden betaald.

Mijn grote trots: een MFSL UHQR uitgave van Supertramp: "Crime of the century". Een on-ge-loof-lijk goed geluid.

Ik ben achteraf heel blij dat ik die elpees niet verkocht heb - want ook ik heb 15 jaar lang uitsluitend cd's gedraaid. Door Sodejuu is de interesse voor lp's weer aangewakkerd.

Echt bijzonder zal het bij mij niet zijn, maar ben wel blij dat ik bijna alles van Pink Floyd op LP heb, in elk geval grotendeels vanaf 1973.

Daarnaast heb ik de 3 LP's van het Boulevard of Broken Dreams orkest, al draai ik daar eigenlijk alleen de eerste van.