Jump to content

Laag.....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Thingman als jij al 45 speakers gebouwd hebt ,nou dan je heb je al heel veel ervaring ,pet je af,

maar ik hoop dat je niet zo eigen wijs bent als Klaasje,ik weet het beter :D ,

en niet lid bent van de spekstenen tafel :):D :D

Guest Heino

Tijdens de laatste Hear meeting hebben we toch duidelijk afgesproken om normaal en met respect met elkaar om te gaan.

Welkom in de nieuwe wereld, Jack.

Ik vind het zelf bijzonder oninteressant om jou moraliserende commentaar op M44 te lezen. Laat het lekker gaan, denk ik dan. Maar goed, we zijn online en hebben ons te schikken naar wat de moderator goed dunkt.

Zo kun je het natuurlijk ook zien, voorheen was het Hear forum echter een forum met een redelijke zelf moderatie.

Ik stel voor:

De forumregels in een pinned topic neer te zetten.

En twee de topic starter is tevens moderator van het topic.

Scheelt inderdaad een hoop gedoe.

Jack

Ik vermoed dat als dat inderdaad zo ingevoerd zou worden, de gemiddelde topic-lengte met meer dan de helft afneemt door de geheel verwijderde c.q. naar goeddunken van de topicstarter gemodificeerde posts.....

Heino dit is niet goed voor het Hear Forum , wat dan schaad je de objectiviteit in Hear ,dan word Hear een reclame en marketing forum waar alleen het vooroordeel van de topic starter wordt bevoordeeld,dan heb je allen maar machthebbers aan het woord --zin mij dat niet, uitvegen--

dan lees je alleen verhalen van zogenaamde eigenwijze slimme vogels die hun producten aansmeren aan anderen en dat is zeer onbetrouwbaar,van kritisch schrijven kun je alleen maar van leren,kritisch schrijven is niet negatief schrijven ,is wat de andere persoon gewoon er over denk :)

Thingman als jij al 45 speakers gebouwd hebt ,nou dan je heb je al heel veel ervaring ,pet je af,

maar ik hoop dat je niet zo eigen wijs bent als Klaasje,ik weet het beter :D ,

en niet lid bent van de spekstenen tafel :):D :D

Ik heb die 45 paar tussen 1979 en 1990 gebouwd.

Waarschijnlijk ben ik nog veel eigenwijzer dan die Klaas, omdat ik op een gegeven moment het plafond ontwaarde dat duid op de grenzen van zelfbouw en mijn conclusies trok. Voor dat plafond zijn praktische en zakelijke redenen te noemen, maar ze deden me hoe dan ook inzien dat zelfbouw me niet de weergeefkwaliteit kon bieden die ik zocht. Apogee bleek dat uiteindelijk wel te kunnen en jij snapt wel waarom las ik links en rechts. Kastloos is de way-to-go...

De middels zelfbouw gerealiseerde kwaliteit was weliswaar goed, maar niet goed genoeg. Logisch... je moet echt fabrikant zijn met alles erop en eraan om zoiets goed te doen.

En nee, ik ben in het geheel geen lid van de spekstenen tafel, alhoewel ik wel dubbelwandige zandgevulde behuizingen heb gemaakt.

Ik geloof niet dat het veel zin heeft om je geheel blind te staren op

Guest Moderator3

Tijdens de laatste Hear meeting hebben we toch duidelijk afgesproken om normaal en met respect met elkaar om te gaan.

Welkom in de nieuwe wereld, Jack.

Ik vind het zelf bijzonder oninteressant om jou moraliserende commentaar op M44 te lezen. Laat het lekker gaan, denk ik dan. Maar goed, we zijn online en hebben ons te schikken naar wat de moderator goed dunkt.

Zo kun je het natuurlijk ook zien, voorheen was het Hear forum echter een forum met een redelijke zelf moderatie.

Ik stel voor:

De forumregels in een pinned topic neer te zetten.

En twee de topic starter is tevens moderator van het topic.

Scheelt inderdaad een hoop gedoe.

Jack

De forumregels zijn al gepinned in de hear&see rubriek. Maar misschien is het een idee om deze forumregels in ALLE rubrieken te zetten en gepinned.

forumregels

Een topicstarter heeft altijd het recht om aan te geven dat het topic de verkeerde kant opgaat en kan een verzoek doen aan het moderatie team d.m.v. een klacht rapport.

Leden kunnen ook een verzoek doen als men zich stoort aan een ander lid of posting van een lid en niet comform de forumregels is d.m.v. een klacht rapport naar het moderatie team.

Verzoek : om de strijdbijlen te begraven en weer zich te richten op on-topic berichten in dit topic. Voorlopig blijven nog even alle postings staan, maar blijft men off-topic gaan, dan zal ook dit topic worden opgeschoond.

Tip : als men zich stoort aan een ander of de posting kan men het ook proberen op te lossen door het betreffende lid een PB te sturen i.p.v. in het topic je grief te uiten.

Topic is opgeschoond

Edited by Moderator3

Guest tubejack

Laag... volgens mij is het van belang dat instrumenten die laag weergeven ook natuurlijk klinken. En dat is heel wat anders dan wat ik vaak hoor. Er zijn maar heel weinig luidsprekers die laag (en ik bedoel dan het natuurlijk weergeven)goed kunnen weergeven.

Hans, valt het jou ook op, dat het laag van een LP anders is, als dat van een CD.

Veel rustiger, natuurlijker, minder "opgepompt"

Ik vind het mooier..... laag zonder stress.

Hoe die verschillen komen, kan ik niet helemaal verklaren.

Kennelijk, is niet alleen de weergever verantwoordelijk voor het laag.

Maar, hoor jij het ook?

Dat is een mening/ervaring die ik wel vaker gelezen heb (kan hem zelf niet bevestigen of ontkennen). Op zijn minst zeer opmerkelijk, het medium dat in het laag de grootste nadelen ondervind (akoestische terugkoppeling, arm resonanties, rumble) zou beter klinken dan het medium dat juist het sterkst zou moeten zijn op het laag (16bit/44khz is voor laag een ruimschoots overbemeten resolutie).

Ik zou daar wel eens een eerlijk vergelijk in willen zien (referentie bron materiaal vergeleken op vergelijkbare klasse goede apparatuur).

Als je rekent dat de ondergrens van een LP geschat tussen de 30 en 40 hz ligt, met afval van sterkte in het laag, dan ziet dat er heel anders uit dan bij CD. Ik denk dat dat een behoorlijke impact op het hele systeem heeft en dat LP daardoor minder gestrest klinkt.

Als je rekent dat de ondergrens van een LP geschat tussen de 30 en 40 hz ligt, met afval van sterkte in het laag, dan ziet dat er heel anders uit dan bij CD. Ik denk dat dat een behoorlijke impact op het hele systeem heeft en dat LP daardoor minder gestrest klinkt.

mee eens

ik heb zelfs een lp waar een naald echt uit de groef kon schieten. was toch een redelijk goed afgestelde naald. op een heel goed afgestelde platen speler zal dat zeker niet gebeuren maar het toont wel aan dat er mechanische stress bij komt kijken waarvan ik mij afvraag of dat het luisteren ten goede komt

meestal vind ik laag/bas via een cd speler strakker, minder zompig.

maar de plaat heeft in zijn totaliteit wel iets relaxed.

In het geval van b.v. een tweeweg speaker is het zeker zo dat als ik deze aan de onderkant van het frequentie spectrum ontlast de vervorming voor de rest omlaag gaat. Het is ook niet geheel toevallig dat b.v. Earl Geddes zo bouwt als hij doet.

Verder is het ook zo dat bij de meeste (grote) luidsprekersystemen de mid en laag drivers een grote invloed op het gedrag van de tweeter hebben. Ze laten de baffle zo heen en weer zwabberen dat de tweeter van zich zelf al veel beweegt, dus nog meer vervorming (stress).

Maargoed, dit gaat allemaal niet over het laag, voor een goed laag moet je er voor zorgen dat je in het berijk 80 - 500 Hz heel veel kwaliteit (m2) in huis hebt. Onder de 100Hz is het gewoon, noodgedwongen, behelpen. Er zijn echter wel mogelijkheden om ook daar bijna perfecte weergave te realiseren (Double Bass Array (pdf)), vergt gewoon veel middelen.

Een lage toon is meestal een toon die veel langer duurt dan een hoge toon.

Dus de kwaliteit van dat signaal moet erg goed zijn. Dat is voor de analoge LP wellicht makkelijker haalbaar dan voor een digitale bron. Jitter komt om de hoek kijken en ondanks de lage resolutie van een bastoon, moet die sinus wel zo analoog mogelijk gereproduceerd worden. Ik denk dat jitter een behoorlijke invloed heeft op de kwaliteit van de laagweergave van een digitale bron.

Bij LP vind ik de laagweergave ook erg mooi, rustig, drukkend. Wellicht zelfs wat opgepompt door het toegepaste RIAA filter, geen idee. Dat het mooi is, vind ik ook.

Dat is niet helemaal wat ik betoog, eerder het omgekeerde.

klopt. nu lees ik het ook

Guest tubejack

Dàt zou inderdaad, een verklaring kunnen zijn.

Toch even de spec's van mijn voorgaande element erbij gepakt een Ortofon X5-MC

Freq. bereik 20-20.000hz en -3db tot 45.000hz

M.i. kan het element dus 20hertz weergeven, een CD ook.....

Even een "zij-stapje" wàt is het frequentie bereik van Vinyl? Wie weet dat precies?

Guest tubejack

Dus kan ik aannemen, dat niet aan het frequentie bereik ligt.?

Dàt mono is ook interessant, zijn de lage tonen altijd mono? bij een LP?

@ Goodtube in mijn CD-speler heb ik een Tentklok en daardoor is het laag strakker.

Maar het laag van een LP, vind ik mooier.

Dat een LP, laag kan .... neem die helicopter uit Pink Floyd.

Pink-Floyd-Wish-You-Were-Her-445877.jpg

Sara K ..... :o

ik denk dat bij veel cd spelers er een boel fout gaat voordat het signaal de uitgang bereikt. vooral in voeding van van alles in de speler, en invloed van digitaal- op analoogsectie. en dat geeft o.a. een vermoeiende bas. alsof wat de speler er qua echt laag niet uit krijgt, terugkomt op een wat hoger frequentiegebied.

't is maar een gedachte.

groet

Guest tubejack

Jack, wat vindt je mooier in het laag? Welk aspect?

Hoi Seed7,

Geluid laat zich zowiezo lastig omschrijven. B.v. bij de 1e LP van Enya "Watermark" kun je het verschil tussen de LP en CD heel goed horen.

Het laag lijkt wel sneller is vloeiender, minder "aangedikt" zeg maar... en klinkt releaxer .... Dat is niet alleen bij mij zo, maar ook bij een paar vrienden.

Heb je wel eens een cd ge-ripped en er alle frequenties boven de 80 Hz uit geknipt? [.......]

Nee zo' n test nog niet. W

Guest tubejack

Even een paar goede (oorspronkelijk analoge) opnamen op LP vergeleken met de later uitgebrachte CD:

Allebei prima, hoor. Ook qua bas.

Spido dat is: "appels met peren" vergelijken.... "audiofiele XRCD" :rolleyes:

Neem eens, eenzelfde LP en CD en luister naar de verschillen in het laag.

Jack, alleen een nieuw klokje is geen garantie voor minder Jitter. Vooral een schone voeding is erg belangrijk. Een klokupgrade heeft pas zin als de rest van de speler al is opgewaardeerd (tenzij dit van huis uit al heel goed is, zoals in een enkel geval als bijvoorbeeld CD80). Maar natuurlijk mag je het laag van een LP mooier vinden. Ik vind dat ook mooi. En mijn CD speler klinkt ook heel analoog.

Zo, en nu weer lekker luisteren naar een CD van Jack Johnson. Mooi vol geluid hebben de opnames van deze artiest. <_<

Maar dat laag, mono op een LP staat.... Wist ik niet en is leuk om te weten. Misschien zit dáár wel de crux :)

Denk het niet. Want ik denk dat de lage frequenties bij vrijwel het gros van de opnames 50/50 verdeeld worden over L/R.

(behalve bij échte muziek (acoustisch) dat zonder verprutsmixt wordt uitgebracht)

Guest tubejack

Vergeten te vertellen, uiteraard was de cd-speler al bovengemiddeld, voordat Tent zijn intrede deed.

Hierna, is ook niets meer veranderd.

Uiteraard kan ik ook de verschillen laten horen.

Tussen een originele speler en deze en LP versus CD in beide combi's.