All Activity
- Past hour
-
Ik heb het gelezen en zeker ook de conclusies Roots (big smile).
-
Daar deed Alpha-audio juist onderzoek naar....Lees het nog eens op het gemakje door Carl.
-
De vraag is natuurlijk of de ene kabel dat nu substantieel beter doet dan de ander. Ik heb indertijd de oude Luisters met Jan Kool gelezen. Die wees toen al voortdurend op de kwaliteit van opnamen. Hij beweerde dat de meeste apparatuur indertijd al geschikt was die door te geven. Ik denk wel dat we de randvoorwaarden nu veel beter op orde hebben.
-
Als je iets wil opnemen heb je toch echt kabels nodig Carl..Daar begint het al....Fase zit in je stroom aansluiting en niet in je geluidssignaal, daar spreken we van plus en min...Of je moet faserein bedoelen. * Ah kijk aan
-
Toch nog even nagevraagd op Chat GPT. 1 Timingverschillen tussen links en rechts (fase-informatie) Je hersenen reconstrueren plaatsing en afstand van een geluid op basis van timingverschillen. Als een geluid eerder aankomt in links dan rechts (of andersom), plaats je het in het stereobeeld. Ook subtiele faseverschuivingen tussen kanalen geven een gevoel van diepte. Diepte = microscopische verschillen in tijd, fase en amplitude tussen kanalen. 2. Reflecties en galm in de opname zelf In een goede opname hoor je de natuurlijke reflecties van de ruimte (zaal, kerk, studio). Die informatie zit in het reverb-staartje (de nagalm) van instrumenten of stemmen. Onze hersenen gebruiken die galm om te bepalen: “Hoe groot is de ruimte?” Geen galm = droge, platte opname Natuurlijke galm = diepte, lucht en afstand 3. Kwaliteit van het opnameproces Microfoonplaatsing (bijv. ORTF, AB, Decca Tree) bepaalt hoeveel lokalisatie-informatie er in de opname zit. Meesterlijke opname-engineers weten hoe ze met afstand, reflectie en fase spelen. Diepte is dus vaak al vastgelegd in de opname zelf. Je systeem moet het alleen “loslaten”. 4. Precieze weergave van microdetails Een systeem moet zeer kleine signalen (microdynamiek) zuiver weergeven. Denk aan: ademhaling vóór een noot, de reflectie van een triangel, een voetstap op een houten vloer. Goedkope systemen vlakken die details af → plat geluid High-end systemen geven ze juist door → ruimte ontvouwt zich 5. Akoestiek van je luisterruimte Reflecties in jouw kamer kunnen het stereobeeld vervagen of versterken. Te veel vroege reflecties (van zijmuren of vloer) → diepte verdwijnt. Diffusie aan achterwand en demping op eerste reflectiepunten → ruimte opent zich. 6. Perfecte plaatsing van je speakers Symmetrie, afstand tot muren, toe-in en luisterdriehoek zijn cruciaal. Kleine afwijkingen (2–3 cm) kunnen het beeld naar voren of achteren trekken. Midrange moet “loskomen” van de speakers → dan ontstaat 3D-illusie. Bonus: Diepte komt ook uit stilte Hoe stiller het “zwart” tussen de noten, hoe duidelijker je afstand, richting en gelaagdheid ervaart. Daarom maken dingen als trillingsdemping, stroomkwaliteit en jittervrije digitale bronnen wél verschil bij echte high-end weergave. Aan al deze zaken (voorzover ik die in de hand heb) heb ik ruime aandacht gegeven in mijn set. Zeker de laatstgenoemde stilte mis ik hier niet terwijl de Vierdaagse feesten in volle gang zijn op 10 minuten fietsen hiervandaan
-
- Ik ben zoals je weet geen technicus Toine en ook Roots. Ik zou met mijn beperkte technische kennis zeggen dat de eigenschappen die jullie noemen bijvoorbeeld te maken hebben met fase en dat zit toch primair in de opname lijkt me. De apparatuur waaronder kabels moeten natuurlijk wel in staat zijn dat te laten horen. - ik heb trouwens genoeg sets van anderen gehoord om die eigenschappen die je noemt bij mij te missen als het er niet in zat.
- Today
-
Die metingen zijn ook niet gedaan en uitleg ervan in samenwerking met niet de minste personen. Het was dan ook geen kabeltest, maar proberen er achter te komen waarom ze anders klinken. Ik meet al heel lang mijn kabels..responstijd kan ik niet meten maar het staat altijd in relatie met capaciteit en inductie.
-
Mij leek het weer zo'n open-deur-vraag, maar bij nader inzien vermoed ik dat Carl echt niet beseft dat dergelijke cruciale eigenschappen niet meetbaar zijn. Althans niet met de huidige bekende methodes. Maar misschien zijn ze ook niet van belang voor elke audiofiel, dat kan best. Voor mij ging het de eerste 10 jaar in elk geval ook alleen maar over of het allemaal wel goed klonk... Waar het klonk zou me toen nog een zorg wezen.
-
Waar de dieptewerking vandaan komt, de ruimtelijkheid..Je kan via de gemeten parameters al weten hoe het *toon karakter van de kabels ongeveer gaat zijn. Psies Thingman! *edit
-
De ruimtelijke weergave die een kabel doorgeeft bijvoorbeeld? Of de dynamiekomvang? De mate waarin een podium met focus kan worden neergezet? Genoeg onmeetbare voorbeelden zo?
-
Wat zou dan niet meetbaar zijn Roots?
-
Inmiddels ben ik mijn schoonmaakregime aan het toetsen aan deze tekst. Zit redelijk in hun lijn. Ik koop tegenwoordig hoofdzakelijk nieuw vinyl. Die gaan altijd de Nessie wasmachine in. Vaak zijn ze erg stoffig en maak ik ze eerst stofvrij. Goed teken trouwens want dan is het vinyl goed afgekoeld voordat het de hoes ingaat (te vroeg betekent vaak een kromme plaat). In de machine gebruik ik altijd L’art du Son wasmiddel (zonder alcohol) met het zuiverste water wat ik kan krijgen. Omdat de plaat na “afzuigen” maar pakweg 90 % schoon is was ik daarna nog een keer na met gedestilleerd water. Bij niet nieuwe platen doe ik eerst een voorwas met wasmiddel waar wel alcohol in zit. Daar gebruik ik nu Quality service voor. Zonodig herhaal ik dat nog een keer extra. Volgens mij zijn nieuwe en oude platen zo brandschoon. Ook nooit last van statische elektriciteit. PS ik heb kort met een de Gritter gewassen. Was hem gelukkig snel kwijt.
-
Ik vind het een prima onderzoek...Het was dan ook geen kabeltest, maar een onderzoek waarom kabels allemaal verschillend klinken met behulp van metingen. En daar volgde een luistertest op om te kunnen aantonen dat hun metingen en de gedachten daarover wel zo ongeveer klopten. Maar dat er nog veel dingen niet meetbaar zijn....Goed gedaan Alpha Audio.
-
Je kan ook van iets heel complex naar iets tamelijk eenvoudig gaan. Ik denk dat mijn schoonmaakregime tot optimale resultaten leidt: witter dan wit bestaat niet volgens mij.
-
Ik ga op zoek...
-
+2 Wanneer we allemaal dezelfde weg naar Rome zouden bewandelen, kon het nog weleens verrekte druk worden op die weg.....
-
De stalen kogels zijn 1 inch. 25,4 mm dus. In het begin heeft Buell wel eens 20 mm stalen kogels geprobeerd. Dat werkte nit goed. Dus zou het bij 25 mm houden. De ervaring van Audiofreak met Rozekwarts had ik ook. Beetje te ingetogen. Hematiet maakt het net wat warmer dan staal. Ikzelf heb ook combi’s van staal en Hematiet. Gisteren aan Buell gevraagd of hij nog iets kan doen voor Hematiet kogels. Niet dus. groet, Leobus
-
Mee eens! Het is altijd interessant om op dingen die simpel lijken dieper in te gaan..;)
-
Je kan doorslaan Bedoelde je niet "overslaan" ? Ik wacht even de CD versie af, kijk er naar uit !
-
En dan op een foto van individueel schrobben met sop en onder de kraan afspoelen. Lekker arbeidsintensief.
-
Geweldig toch, dat iemand daar zoveel tijd en energie in heeft gestoken. Ik kan dat wel waarderen.