All Activity
- Yesterday
-
Volgende week woensdag bezoek! Erg leuk
-
Al een idea over je stekkers Carl?
-
Carl, wees verstandig en laat het doen door iemand met kennis van zaken. Netkabels moet je gewoon niet mee aanklooien, daarvoor zijn de potentiële gevaren gewoon te groot. Ik wil je er ook best mee helpen, ook wel op afstand, maar dat heeft dan wel wat tijd nodig. Maar aangezien jouw keuze proces meestal wat tijd kost is dat vast geen probleem
-
Dan heb je ook geen krimptang nodig toch? Carl. Viborg komt uit de stal van Monosaudio en daar halen de meeste hun neus voor op....Ik niet iig.
-
Hulsjes. krimptang kan hij van mij wel krijgen/lenen en een paar mooie viborg stekkers heb ik ook nog wel voor hem. Vergeet niet dat Sodejuu er niet meer is. Dat maakt een aantal van ons nogal onthand.
-
Je hebt mijn huis 15 geleden toen ik het kocht niet gezien Roots. Ik heb heel veel stekkers aangezet in mijn leven, maar nog nooit met een krimptang. Er is er ook nog nooit een losgekomen.
-
Ok ik ga kijken. Lamp is wel horizontaal gemonteerd. Misschien later een wat minder zware veer erop zetten? Weet alleen niet waar ik zoiets kan vinden.
-
Carl heeft nog nooit ergens een stekker aangezet. Hij had gewoon eerder moeten reageren op Walt zijn kabel aanbod..Met andere woorden hij heeft weer naast de pot gepiest. En daar zit hij dan met een meter Tunami zonder stekkers ..LOL.
-
Dit bijvoorbeeld. Of een mooie Weidmuller… Maar voor sporadisch gebruik zou ik een voordeliger versie zoeken met hetzelfde principe, namelijk een zeskant of vierkant krimpende tang.
-
Wat is nu een goede krimptang voor een brede toepassing. Ik ben hier nooit mee bezig geweest.
-
en.... het is een koud kunstje om de kabel verder te strippen dan het hulsje lang is zodat koper-koper contact gewoon blijft bestaan. Een paar jaar geleden was ik druk bezig met het bekabelen van een digitaal aangestuurde modelspoorbaan. Daarbij is goed contact op alle (honderden) punten het verschil tussen functioneren of niet. Echt veel kritischer dan audiotoepassingen. Adereindhulsjes bleken onmisbaar om de boel aan de gang te krijgen en te houden. Een goed contact is met die adereindhulsjes heel goed fysiek te controleren itt geschroefde meervoudig geaderde kabels. Ik denk wel dat Leobus het mooiste werkt maar je hebt natuurlijk niet altijd stekkers met zo'n plaatje. (de spoorbaan is overigens weg. Binnen een dag had ik de hele boel voor enkele duizenden euri verkocht; da's ook heel andere koek dan audiospulletjes.)
-
De standaard busjes zijn vertint koper..
-
Met een mooie Furukawa koper kabel en massief koperen stekkers weiger ik om daar een nikkel verguld busje tussen te doen. In een meterkast, schakel/relais kasten al of niet industrieel ben je wel verpicht om adereindhulsjes / amp te gebruiken natuurlijk...Trouwens die Monosaudio stekkers hebben kooiklemmen.
-
Zoals ik het doe- twee helften van de geleider tussen twee plaatjes en de plaatjes in het midden tussen de twee draadhelften vast draaien cq aanspannen- komt de vering uit de plaatjes. En wie weet er zeker dat koperdraadjes en busjes zelf ook niet vloeien. Het kan langer duren, maar op den duur vloeit alles. Dat geldt trouwens ook voor die plaatjes en voor de schroefjes. Ik controleer de boel wel af en toe. En tot nu toe zit alles nog stevig vast. Ga het binnenkort maar weer eens doen. Eigenwijs? Ach een beetje maar. Met de geleiders die ik gebruik, kan je niet zonder vertinnen. groet, Leobus
-
Een hard metaal geklemd is als stroomovergang ook niet ideaal. Er is vering nodig om het contact in stand te houden. Tin vloeit. (punt). of het nou loodtin of andersoortig tin is. Adereindhulsjes zorgen dat er een flexibele draad overblijft en kan nog een beetje veren. Met vertinde contacten heb ik wél problemen gehad, met de adereindhulsjes nog nooit. Ik heb eens ooit in al mijn domheid, vergulde adereindhulsjes van WBT na het klemmen gesoldeerd. De schroefjes van de stekkers (ook WBT) liepen steeds los, soms zelfs, dat het draad er uit viel.
-
Ik heb veel respect voor de klussers op dit forum. Eigen audio en klusforum, maar dan wel high end...
-
Je moet vooral de aanwijzingen van de fabrikant opvolgen over hoe het product te gebruiken, afwijken daarvan vind vooral de verzekering iets van mocht het toch fout gegaan zijn. Zelf nadenken kan dus wel maar kan toch gevolgen hebben als het toch fout gegaan is.
-
Ik bewaar dan ook dikke huishoudkabels van afgedankte huishoudelijke apparaten ( ik wilde geraete schrijven Kraus).
-
Dat vind ik al decennia
-
Als er “Kema keur” op staat, is dat laatste veilig en gek bestendig. Als hij uit China komt, moet je dat maar afwachten en controleren kan je het ook niet. En voor audio toepassing heeft hij waarschijnlijk een flink aantal “Feinde”. groet, Leobus
-
Mooi, mooier, mooist. Das Beste ist der Feind des Guten. Uiteindelijk beleven we hier toch maar mooi een absoluut leerzaam maar onvervalst netstroomkabeltopic. Ik trek er de les uit dat de gegoten stekker de ultieme en verstandigste toepassing is.
-
@leobus jouw punt 2 geldt dus dat vermoedelijk een kooiklem betreft en dan hoeft een adereindhuls niet.
-
Waarom zijn die adereindhulzen ingevoerd? volgens mij om twee redenen: - losse litze onder een schroef wordt aan de kant geduwd en draadjes kunnen kapot gedrukt worden. - vertinde draden met zacht loodsoldeer kunnen vloeien waardoor aandrukkracht verdwijnt. Deze regels zijn ongetwijfeld ingevoerd voor deze worst case scenarios. Alles wat daar niet onder valt, moet ook maar aan deze regels voldoen. Maar: 1) Vertinnen met veel harder soldeer geeft geen vloei. 2) In de door mij toegepaste stekkers wordt de draad niet aangedrukt door een schroef, maar door een plaatje dat dan zelf wel weer wordt aangedrukt door een schroef die midden door het plaatje loopt. Wat ik dan altijd doe is de draad aan het eind in tweeën splitsen, beide helften hard vertin en links en rechts naast de schroef tussen de plaatjes klem. Zit dat plaatje tenminste niet scheef. 3) Heeft iemand zich wel eens afgevraagd of die -meestal vertinde- hulzen zelf ook niet vloeien. Kortom; een beetje je verstand gebruiken geeft vaak ook prima veilige resultaten. Vergeet niet dat maatregelen als “verplichte hulsjes” vaak voor de meest onbenulligen worden uitgevaardigd. En dat geeft dan de “regels zijn regels” veiligheden. En dan nog even over de hardheid van mijn vertinde aders. Als ik vertin, doe ik dat in een badje. De tin die ik gebruik heeft een hoger smeltpunt dan het loodtin. Bij die temperatuur moet ik niet te lang dompelen omdat dan het koper van de draden al begint op te lossen in het tin. Daarbij vormt zich ongetwijfeld een legering van koper en tin en zilver. En die is gewoon keihard. Tot zover mijn privé mening. Groet, Leobus