Jump to content

Laat je niet gek maken.....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Er zijn hier enkele mensen die kost wat kost moeten vertellen dat je niet slim bezig bent wanneer je dure spullen koopt.

Daar ben ik het op zich roerend mee eens. Ik zie soms spullen langskomen waarvan ik denk... "wie trapt daar nou in". maar wanneer ik het effect soms hoor (DUS LANG NIET ALTIJD) blijken die dingen toch wel te werken.

Waar ik echt een hekel aan heb zijn de exorbitante bedragen die soms voor heel simpele constructie gevraagd worden. Houten knoppen van

Er zijn hier enkele mensen die kost wat kost moeten vertellen dat je niet slim bezig bent wanneer je dure spullen koopt.

Daar ben ik het op zich roerend mee eens. Ik zie soms spullen langskomen waarvan ik denk... "wie trapt daar nou in". maar wanneer ik het effect soms hoor (DUS LANG NIET ALTIJD) blijken die dingen toch wel te werken.

Waar ik echt een hekel aan heb zijn de exorbitante bedragen die soms voor heel simpele constructie gevraagd worden. Houten knoppen van

Voor veel mensen is het verdraaid moeilijk om het onderscheid te maken dat jij hier aankaart. ;)

Precies... vandaar dit lange verhaal.

:)

En dan ook nog met de ogen gaan luisteren,duimstok of rolmaat bij de hand want het moet nog wel passen tussen dressoir en theetafel. :)

• Members

Ik denk dat veel van die prijzen te maken hebben met de doelgroep. Er zijn mensen die 100.000 euro uitgeven alsof het tientjes zijn. Hetgeen wat zij interessant vinden, is niet de kwaliteit (die ongetwijfeld wel aanwezig zal zijn voor die bedragen) maar de exclusivieteit (schrijf je dat zo?). En hoe bereik je die? Door het produkt zo extreem duur te maken, dat het alleen nog te behapstukken valt door de happy few.

Er zal altijd wel een freak te vinden zijn die zijn hele hebben en houden verpatst om ook in het bezit te komen van zo een schaars goed, maar ik geloof niet dat daar nu zo snel op wordt gemikt.

Kom gewoon met een kabeltje van bijna zuiver zilver, wat wordt ''vervuild'' met goud zo puur als maar mogelijk. Stop het in een houten verpakking van een het liefst met uitsterven bedreigde boomsoort, verzin een verhaal waar geen touw aan vast valt te knopen, een belachelijke prijs, promotie op de miljonairs-fair, en de klus is geklaard...

Het fijne van deze doelgroep voor de producent is, men vraagt niet wat het moet kosten, er wordt gewoon besteld en afgerekend.

Nu wil ik niet het hele High-End circus over

Stel dat iedereen hear bijeen komt op een luistersessie en er wordt naar 5 verschillende sets geluisterd. Vervolgens stelt iedereen de volgorde vast welke set het beste is en welke 1 tandje minder enz.

Je hebt toch niet de illusie dat iedereen dan dezelfde volgorde zou opschrijven?

Bij de prijs is het gemakkelijk: iets van

Het "vervelende" is dat die dure spullen vooral gekocht worden door mensen die er van overtuigd zijn dat als het flink geld kost, 't ook goed moet zijn.

Mijn criterium is dat ik het gevoel moet hebben dat het prijskaartje in verhouding staat met de intrinsieke waarde van het apparaat / de kabel / het "ding". Ofwel: voor mij moet prijs/kwaliteit-verhouding in orde zijn. Met hifi-spullen met exotische prijskaartjes is die verhouding doorgaans uiterst scheef.

Het "vervelende" is dat die dure spullen vooral gekocht worden door mensen die er van overtuigd zijn dat als het flink geld kost, 't ook goed moet zijn.

Mijn criterium is dat ik het gevoel moet hebben dat het prijskaartje in verhouding staat met de intrinsieke waarde van het apparaat / de kabel / het "ding". Ofwel: voor mij moet prijs/kwaliteit-verhouding in orde zijn. Met hifi-spullen met exotische prijskaartjes is die verhouding doorgaans uiterst scheef.

Veel mensen laten zich leiden door de dikte van hun portemonee... :(

Veel mensen laten zich leiden door de dikte van hun portemonee... :(

Gaat natuurlijk nogal eenvoudig: je hebt een som geld beschikbaar en de verkoper van de gemiddelde hifizaak vraagt naar het beschikbare budget. Dat wordt altijd "iets meer, mag dat?".

Ik geef op zo'n vraag doorgaans geen antwoord. Zeg wat ik verwacht van een apparaat, laat de verkoper wat opties van duur tot goedkoop voorzetten en bepaal dan de keuze. De ontdekking is steeds dat er omgekeerd verband is tussen de stijging van de prijs en de toename van de kwaliteit.

Naarmate de prijsverschillen groter worden, wordt de toename in kwaliteit steeds kleiner.

Iemand die bulkt van het geld heeft meestal ook wel het huis en de ruimte om de boel netjes neer te (laten) zetten. Dus wat geeft het. Ik erger me daar totaal niet aan.

Ik erger me daar ook niet aan. De economie draait voor een deel op dat soort mensen.

Stel dat iedereen hear bijeen komt op een luistersessie en er wordt naar 5 verschillende sets geluisterd. Vervolgens stelt iedereen de volgorde vast welke set het beste is en welke 1 tandje minder enz.

Je hebt toch niet de illusie dat iedereen dan dezelfde volgorde zou opschrijven?

Bij de prijs is het gemakkelijk: iets van

Veel ergerlijker is het als zuurverdiende centjes worden uitgegeven aan half zo dure spullen die worden neergezet in een ruimte die nooit toelaat dat die spullen tot hun recht komen. Dat komt veel en veel vaker voor.

Daarom moeten mensen eerst thuis luisteren en dan pas beslissen.

Helaas betekend dat ook vaak dat je verplicht wordt om het apparaat te kopen waar je eerste mee naar huis kreeg om te proberen. Vaak staat daar dan n.l. een betaling tegenover.

Met tweedehands is het nog moeilijker. Zie maar eens iets te proberen wat je tweedehands wil kopen. Zeker partikulier... :(

Zal ik onthouden als ik ooit het geld heb voor een array set (wat nooit zal gebeuren want ik vind het erg duur, heb het nooit gehoord kan dus nix zeggen over de kwaliteit) :lol:

Array heeft geen komplete sets... Alleen versterkers.

En die mag je thuis proberen.

Duurder is zeker niet altijd beter, mee eens. Simpele koperen kabels klinken wat mij betreft vaak mooier dan de extreem dure merken als Siltech, Kimber etc.. MAAR een TOPniveau kan IK ook niet halen met die simpele koperen kabels, voor de laatste 10% in performance moet dan soms wel diep in de buidel getast worden bij een 'goed merk', in mijn ervaring.

Ik ben het er ook mee eens dat houten knoppen voor

Het gaat er niet om wat je krijgt, maar wat ze je wijsgemaakt hebben dat je krijgt. Je moet eens goed lezen wat er staat: "Koperkabels klinken vaak mooier dan de extreem dure merken als Siltech, Kimber etc". En verder: "MAAR een topniveau kan IK ook niet halen met die simpele koperen kabels, voor de laatste 10% in performance moet dan soms wel diep in de buidel getast worden bij een 'goed merk', in mijn ervaring".

Kennelijk zijn die extreem dure merken niet goed genoeg voor een topniveau en moet het allemaal nog extremer 'voor de laatste 10% in performance'.

Echt briljant.

Naja, ik hoef gelukkig niet zo diep in de buidel te testen als voor de topmodellen van die merken ;) Maar ik moet wel meer neerleggen dan voor de koperkabel van de elektronicawinkel om echt gelukkig te worden van het geluid.

En inderdaad, die zogenaamde topkabels zijn niet goed genoeg. Voor minder geld, maar MEER DAN DE GOEDKOPE KOPERKABELS, kom ik wel heel ver met door mij zorgvuldig geselecteerde kabels.

Wat ik wil zeggen komt neer op dat goede apparatuur niet heel duur hoeft te zijn. Maar 'perfecte' apparatuur is schaars, en dan automatisch vaak heel duur.

Deze stelling snijdt geen hout. Natuurlijk mag iedereen zelf weten wat en hoeveel hij waar aan uitgeeft, maar dat hoeft niks met kwaliteit (zowel build als ook performance) te maken te hebben.

Ik heb wel het idee dat de meeste audiofielen ook deze insteek hebben, nl zo goedkoop mogelijk een voor hun interessante set neer te zetten. Dat is ook de reden waarom ik me aan de wederkerende opmerkingen stoor (van beide fronten). En wat is er nou leuker dan iets wat niks of nauwelijks iets kost een mooie verbetering (verandering :confused: ) geeft

Audiofielen mag je niet met patsers vergelijken. Dat is weer een andere "soort". Ik heb ook het gevoel dat reMC erg gevoelig is voor de prietpraat van de gerenomeerde merken en dat er een boel psychologie bij meespeelt.

Ik heb hier ook wel het een en ander uit kunnen proberen met Harmonix. Dat spul is van de zotte zo duur. Sommige dingen werken naar mijn bescheiden mening, maar er zijn ook dingen bij waarvan ik de werking niet waarneem, laat staan dat het mij aan gaat zetten om er iets aan te gaan meten (dat gebeurd zowiezo niet zo snel omdat ik op dat gebied nogal laks ben aangelegd ;) ). Als ik er tevreden over ben en ik vind het bedrag dat ervoor neergelegd moet worden acceptabel (zowel relatief als absoluut), dan heb ik er geen moeite mee dat ding aan te schaffen. Maar aan exorbitante uitspattingen doe ik ook niet (volgens mij :rolleyes: ).

Ik wordt een beetje moe van al die zedenprekerige prietpraat hear (nu als van 2 fronten). Audio is puur een (niet noodzakelijk) tijdverdrijf. Als ik geld wil uitgeven dan doe ik dat, als het geen goede keuze blijkt te zijn, pech gehad.

Als ik alleen muziek zou willen luisteren (of spelen), zou ik hear helemaal niet komen.

Moet dat vermogen wat hier uitgegeven wordt nu verantwoord worden door te roepen dat jij degene bent die dat net iets beter en soms net iets goedkoper hebt gedaan dan een ander? :blink:

Marketing blijkt een machtig wapen, de mens blijkt hiertegen slechts met mate bestand en is derhalve veelal de verliezer in deze strijd.

Koopgedrag wordt in het algemeen niet bepaald door de kwaliteit van het product, wel door de kwaliteit van de imagobuilding en vergeet het uiterlijk niet, al die nutteloze fraaie verpakkingen, maken de koper week, het is een psychologisch drama, eigenlijk.............

;)

Ik wordt een beetje moe van al die zedenprekerige prietpraat hear (nu als van 2 fronten). Audio is puur een (niet noodzakelijk) tijdverdrijf. Als ik geld wil uitgeven dan doe ik dat, als het geen goede keuze blijkt te zijn, pech gehad.

Als ik alleen muziek zou willen luisteren (of spelen), zou ik hear helemaal niet komen.

Is je goed recht... :)

Ik ben het in grote lijnen met Hans eens. Voor mij is muziek en audio een hobby. Ik wil het in mijn ruimte optimaal hebben klinken en daar experimenteer ik mee. Toen ik een nieuwe versterker zocht hadden verschillende thuis uitgeprobeerde versterkers nadelen. Tot ik een buizenversterker van Conrad Johnson uitprobeerde - een gelukkig huwelijk ondanks de prijs. Als ik het kan betalen koop ik wat ik wil. Als ik het niet kan betalen wacht ik of koop niet.

Die Duitse "Bestenliste" geven inderdaad eerder de prijs aan dan de kwaliteit. Met uitzondering van Duitse produkten want die zijn voor de prijs altijd beter. Ik heb eens een keer zo'n "beste" uit de "Spitzenklasse" in huis gehad. Vanuit de gang riep mijn vrouw al dat ik die niet moest kopen en daar had ze gelijk in.

Tot slot behoedt een goede dealer je voor miskopen door je ruimhartig spullen mee te laten nemen.

Veel ergerlijker is het als zuurverdiende centjes worden uitgegeven aan half zo dure spullen die worden neergezet in een ruimte die nooit toelaat dat die spullen tot hun recht komen. Dat komt veel en veel vaker voor.

Daarom moeten mensen eerst thuis luisteren en dan pas beslissen.

Helaas betekend dat ook vaak dat je verplicht wordt om het apparaat te kopen waar je eerste mee naar huis kreeg om te proberen. Vaak staat daar dan n.l. een betaling tegenover.

Met tweedehands is het nog moeilijker. Zie maar eens iets te proberen wat je tweedehands wil kopen. Zeker partikulier... :(

Ik heb de meeste spulletjes van mijn set tweedehands gekocht. Alleen mijn meest recente aanwinst (de phono pre van Jasmine) heb ik nieuw gekocht. Net als al eerder het TA 2020 evaluation board van Tripath die als eindversterker dienst doet en de Behringer Ultracurve. Voor alledrie geldt dat ze relatief gezien niet duur zijn en veel waar voor hun geld bieden (vind ik tenminste).

Voor de rest van de set heb ik geregeld advertenties afgestruind, in de rubrieken tweedehands en occasion. Kijk, dat is nou mijn sport. Daarvan kan ik enorm genieten. Dat maakt voor mij mijn set exclusief. :D

Ik ben best bereid geld uit te geven aan mijn hobby, en behoorlijk wat ook. Maar inderdaad, sommige spulletjes zijn me veel te duur voor het gebodene. <_<

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...