Jump to content

Luisterkamer maken


pjotr27
 Share

Recommended Posts

@pjotr27Er schoot me nog iets te binnen. Flutter echo's. Daar je wanden gaat plaatsen kun je die bij voorbaat voorkomen. Maak dat de kamer van de luidsprekers af langzaam wat breder wordt. Een cm per m is voldoende. Als je er een plafond in zet het zelfde. Je hoeft er in principe alleen je balken er een beetje voor op te dikken. De kans is dat je schuur nu al wel scheef genoeg is.

 

Het komt de verstaanbaarheid te goede zonder dat je er dempingsmateriaal voor hoeft in te zetten.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Seed7 said:

@pjotr27Er schoot me nog iets te binnen. Flutter echo's. Daar je wanden gaat plaatsen kun je die bij voorbaat voorkomen. Maak dat de kamer van de luidsprekers af langzaam wat breder wordt. Een cm per m is voldoende. Als je er een plafond in zet het zelfde. Je hoeft er in principe alleen je balken er een beetje voor op te dikken. De kans is dat je schuur nu al wel scheef genoeg is.

 

Het komt de verstaanbaarheid te goede zonder dat je er dempingsmateriaal voor hoeft in te zetten.

 Als je ziet hoe het gebouwd is hoef ik me geen zorgen te maken. Er is weinig echt recht.... 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Seed7 said:


Ik heb een sousterrain bijgebouwd Seed en in de ontwerpfase met een dergelijk programma gewerkt. Dat is inderdaad niet gelukt. Heb toen maar de zolder (met schuine wanden) opgezocht als luisterruimte. RAVON heeft me daarbij goed geholpen. En wat ik toen gelezen heb over akoestiek (zeer veel) daar ben ik vrij relativerend van geworden. 
 

Ik heb ook alle vertrouwen in de ruimte van Pjotr.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, pjotr27 said:

Kent iemand Knauff MW35? Ik kan een leuke partij kopen... 

Lijkt me prima bruikbaar. Ik vind alleen geen densiteit. En dat lijkt voor een bouwmateriaal toch wel handig.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan het ook niet vinden, het ziet er op zich goed uit. Ga komende week even kijken bij de verkoper...

Iemand nog ideeën voor isolerende vloerplaten voor over de betonvloer die er al ligt? Daar wil ik dan later nog eiken vloerdelen over leggen.

Link to comment
Share on other sites

Ik had het al gevraagd Pjotr, maar weet je zeker dat de vloer geen vocht optrekt. Voor de zekerheid een folie onder de isolatie. 
 

Ik zou later zeker een vloerkleed op het eiken leggen voor de speakers. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Heeft eiken voordelen in de geluidskwaliteit?

Het is in ieder geval massief hout. Nee geen idee, ik krijg gratis de vloer uit het huis van onze zoon. Brede dikke eiken planken. Kan nooit slecht zijn. 

 

Wat betreft de vraag van Carl, ja er is vast optrekkend vocht. Dus daar moet iets aan gedaan worden. 

Link to comment
Share on other sites

Misschien kan je de vloer met iets impregneren en daarna folie erop. Ga je dat eiken rechtstreeks op de isolatie plakken?

Link to comment
Share on other sites

Hangt van het soort isolatie af. Dacht eigenlijk aan een houten raamwerk, daar isolatie in en eiken eroverheen.

Maar er schijnen ook platen te zijn die in elkaar passen, goed isoleren en waar het hout zo overheen kan. 

Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt me een goede oplossing Pjotr. Houten regel werk wel even in de grondverf/menie. Ook als er folie onder komt. Gelijk maar een paar buizen leggen om kabels door te leggen.

 

Wil je nog aarde aanleggen.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

eigenlijk het zelfde principe als je wanden. Folie, regelwerk, opvullen met steenwol, dan de planken. De steenwol moet tegen de planken aan komen dan dempt het de beweging van de planken.

 

Houten vloeren kun je ook rechtstreeks op beton lijmen. Vraagt wel enig vakmanschap en een vlakke droge vloer.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou er niet vanuit gaan dat de vloer droog is Seed. Daar is die vast en zeker niet op aangelegd. Steenwol tussen de richels vind ik een uitmuntend idee. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, carl said:

Ik zou er niet vanuit gaan dat de vloer droog is Seed.

Wees maar niet bang. Ik ga nergens van uit. Zelfs als de vloer koud op het zand ligt zegt dat nog niets. Een goede kwaliteit stampbeton blijft kurkdroog, gewoon gestort kan ook droog blijven. Maar misschien watert het wel van de zijkant in.

Link to comment
Share on other sites

Ik zal het mijn dochter en schoonzoon vertellen Seed die in Schiedam wonen 😀 Bij hun komt er wel degelijk vocht omhoog bij een deel van de vloer: better be safe than sorry. 

Link to comment
Share on other sites

Ik snap je antwoord weer eens niet @carl Ik zeg dat ik er niet van uit ga dat een vloer nat of droog is en geef alleen maar aan dat je met eenvoudige middelen op een zandvloer een droge vloer kunt maken. Dat dat niet gedaan wordt, tsja...

 

Weet je hoe je een droge kelder metselt? Met geduld. Je graaft een gat. Bij voorkeur als de grondwaterstand maximaal is. Pompt het leeg en metselt met gewone bakstenen en cement de vloer en wanden. Je laat in het midden van de vloer een gat open. Je laat de kelder lekker helemaal vol lopen. Na een maand pomp je de kelder leeg en plaatst de laatste paar bakstenen. Klaar. Zo maak je ook drijvende kelders zoals b.v. in Enkhuizen.

 

Een vloeistofdichte betonvloer is nog simpeler, kwestie van de juiste toevoegingen in de mix, maar ja, men doet het niet, tsja ....

Link to comment
Share on other sites

EPS onder een vloer is het minst vochtgevoelig. Minimaal densiteit 20 gebruiken. Daar 5 cm beton met een krimpnet op en daarop de houten vloer. Wél eerst goed laten drogen. 15 cm EPS is thermisch voldoende.

De wanden het best met steen optrekken tot de bovenkant van de vloer. Anders heb je kans dat het hout gaat rotten.

Link to comment
Share on other sites

Carl heeft wel een punt hoor...Vroeger was beton poreus en vooral ook hygroscopisch(Betonrot!). Tegenwoordig is beton gewoon waterdicht.

Vroeger werd ook de eerste steenlaag opgetrokken(halve meter ofzo) uit een klinker die niet zoog. Een Trasraam.

Link to comment
Share on other sites

Er ligt al een betonvloer. Daar moet dus iets overheen komen (niet eerst EPS en dan weer beton).

Waar vind je trouwens de density van EPS? Net aantal artikelen bekeken en nergens wordt dit vermeld...

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Roots said:

Carl heeft wel een punt hoor...Vroeger was beton poreus en vooral ook hygroscopisch(Betonrot!). Tegenwoordig is beton gewoon waterdicht.

Vroeger werd ook de eerste steenlaag opgetrokken(halve meter ofzo) uit een klinker die niet zoog. Een Trasraam.


@Seed en Roots zoals ik al zei heb ik nog niet zo lang geleden een souterrain bij mijn huis aangelegd op zandgrond en op het hoogste punt in Nijmegen. Ik heb daar wel degelijk problemen gehad met vocht (goed bekende staande aannemer). Mijn dochter heeft net in Schiedam een huis opgeleverd gekregen waar 15 jaar geleden een vloer verdiept is. Ook daar is er iets met opkomend vocht aan de hand. Vanuit die ervaring adviseer ik Pjotr zeer voorzichtig te zijn met optrekkend vocht. Bovendien gaat het hier om een schuur waar een vloer ligt die niet voor woondoeleinden is aangelegd. Wat extra maatregelen die bovendien niets kosten zijn nooit luxe in het leven.
 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, carl said:


@Seed en Roots zoals ik al zei heb ik nog niet zo lang geleden een souterrain bij mijn huis aangelegd op zandgrond en op het hoogste punt in Nijmegen. Ik heb daar wel degelijk problemen gehad met vocht (goed bekende staande aannemer). Mijn dochter heeft net in Schiedam een huis opgeleverd gekregen waar 15 jaar geleden een vloer verdiept is. Ook daar is er iets met opkomend vocht aan de hand. Vanuit die ervaring adviseer ik Pjotr zeer voorzichtig te zijn met optrekkend vocht. Bovendien gaat het hier om een schuur waar een vloer ligt die niet voor woondoeleinden is aangelegd. Wat extra maatregelen die bovendien niets kosten zijn nooit luxe in het leven.
 

Ik ben het helemaal met je eens Carl. Het is niet voor niets dat ik de bestaande betonvloer flink wil verhogen en goed dicht wil maken. Het is inderdaad niet voor woondoeleinden gemaakt maar voor opslag, dat is iets heel anders. Intussen druk bezig met materialen verzamelen, even goed rondkijken spaart heel veel geld. Ik moest vier hardhouten latjes van 44*9 mm, 210 cm lang, bij Praxis 20,99 per stuk. Bij de lokale houthandel mocht ik in totaal 13,00 euro aftikken.... En dan nog gegrondverfd ook...

Link to comment
Share on other sites

Op zich vind ik het wel goed dat grondstoffen duurder worden. Het is wel goed dat de mensen wat meer inzicht krijgen in de eindigheid van de natuurlijke hulpmiddelen. Ik bespaar trouwens nooit op materiaal. Het staat meestal niet in verhouding tot de kosten van arbeid. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...