Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Toine....


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Toine in Nieuwkuijk: 28 juli 2021"

 

 

Toine in Nieuwkuijk

Toine is recent bij mij geweest en ik vond het leuk om zijn set eens te gaan beluisteren, met name omdat hij de Henri van der Heide filosofie heel ver heeft doorgevoerd. Mede daardoor heeft Toine de set al een jaar of tien niet aangepast en heeft hij ook niet de drang om dat nog verder te gaan doen. Wel bijzonder was dat Toine mij later heeft laten weten dat mijn feedback (zie verderop) over de cd versus streamer weergave hem die middag heeft geïnspireerd om, tamelijk impulsief voor zijn doen, achter een TvW CD-104 aan te gaan. Het is uiteindelijk dus een zeer recent gemodde CD-204 geworden...

 

Toine-1.jpg

Less is more....

 

Na een lekkere koffie en wat bijkletsen zijn we aan het luisteren gegaan. Ik had inmiddels al wel iets van de set kunnen horen, Toine had op de streamer een internet radiostation opstaan. Wat mij toen als eerste al opviel was de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld, ondanks het feit dat de luisterplek eigenlijk heel dicht op de set stond. Eerder had Toine in de lengterichting van de kamer gespeeld, nu was dat in de breedte. Hoewel ik dat ooit ook wel eerder bij een luisterbezoek had meegemaakt en daar ook “last” had van het te dicht op de muur zitten, was dat hier helemáál niet aan de orde. Toch denk ik dat het spelen in de lengterichting wel meer diepte in het geluidsbeeld zou kunnen geven. Nóg een extra stap zeg maar. Toch laat Toine in dit geval de kamerinrichting zwaarder wegen.

 

Toine-2.jpg

Streamer, passieve pre, eindversterker, CD-speler en de Audiotegel

 

Goed, het “echte” luisteren dan. We begonnen met de cd “Strange Little Girls” van Tori Amos. Het is eigenlijk een coveralbum, waarbij ze aan alle twaalf nummers een eigen draai geeft. We draaiden het nummer “Happiness Is A Warm Gun”, dit is een cd met heel veel laag en ook hier is dat heel duidelijk aanwezig. Toine had al gezegd dat bij mij het laag meer aanwezig is dan bij hem, en dat dat voor hem zelfs wat te veel was. Als ik dit hier hoor begrijp ik dat, maar ik vind het hier bij hem niet te weinig aanwezig, al is het minder dan bij mij, maar het moet ook kloppen met de rest. Ik vond de gitaar met wat meer nuance aanwezig dan bij mij, de piano klinkt juist in het lage middengebied wat aan de lichte kant. Ook bij de stem zijn mooie details hoorbaar, alleen mis ik wat kleine verbuigingen in haar stem.

 

Sparklehorse dan, met het prachtige album “It’s A Wonderful Life”. Ik ben echt van de melancholische muziek en dit is er weer zo eentje. Bij het nummer “Eyepennies” doet P.J. Harvey mee, waarop ze zo’n prachtige tweede stem in de achtergrond zingt, waarbij de zanger Mark Linkous helemaal rechts in het geluidsbeeld zingt en PJ Harvey helemaal links. Wat ik niet zo herken trouwens, er lijkt iets anders aan de hand maar daar kan ik op dit moment niet de vinger opleggen….

 

 

Ik heb ’s avonds thuis meteen weer die eerste twee beluisterde nummers opgezet en het lijkt duidelijk waarom Toine die voorkeur voor het lichtere midlaag heeft: het is bij hem veel minder aanwezig dan bij mij.

 

Bij de cd van Sparklehorse bleek trouwens dat bij mij de zanger Mark Linkous links staat te zingen en PJ Harvey ergens links van het midden de tweede stem doet. Het lijkt erop dat bij de cd speler van Toine het linker en de rechter kanaal van de interlink omgekeerd aangesloten is, of er is iets anders in de signaalweg wat daar dan niet goed is.

 

Toine-6.jpg

 

Overigens heb ik de volgende dag hetzelfde nummer op de laptop beluisterd en ja hoor, ook hier staat Mark Rechts te zingen: de verkeerde aansluiting zit dus bij mij….. Ik heb nog eens na zitten denken en ik heb inderdaad een interlink verwisseld en heb daarbij de kant die aan de eindversterker zit niet goed aangesloten. Normaal zit de rode connector aan de onderkant, maar bij deze Sugden zit hij aan de bovenkant, maar ik had hem natuurlijk op de onderkant aangesloten. Lekker suf hé….

 

Ik vond deze speler overigens niet helemaal fijn klinken, in die zin dat ik wel wat aan natuurlijkheid miste. We hadden het daarbij ook over mijn Philips CD104 die ik eerder gehad heb en de CD204 die nu in de set speelt. Beiden waren volledig door Theo van Wermeskerken gereviseerd volgens de Henri van der Heide filosofie. Toine had ’s morgens een 104 gezien die aangeboden werd en hij heeft daar meteen op gereageerd. Eigenlijk had ik zo’n speler hier al wel verwacht, omdat Toine al veel onderdelen in zijn set die volgens die filosofie behandeld zijn of onderdeel uitmaken van de set.

 

Ik heb hiervóór wat dingen over de gedraaide muziek benoemd die mij opvielen om tot een conclusie te kunnen komen over hoe ik hier de muziek beleef. En het was voor mij best wel verrassend dat deze set toch best wel overeenkomsten met die van mij heeft. Wellicht dat dat komt door de Henri van der Heide elementen, die zorgen voor een bepaalde rust, ruimtelijkheid en natuurlijkheid. Waarbij het laatste niet altijd het geval is, wat ik dan wijt aan de CD-speler. Toch mis ik wél dat midlaag, waardoor er een soort van lichtheid in het geluidsbeeld aanwezig is, dat voor mij dan weer een deel van de beleving wegneemt.

 

Iedereen heeft een eigen startpunt in de audio. En het is maar welke weg je inslaat, we streven allemaal naar een natuurlijkheid in de muziek. Neem ik aan dan…. Vanuit ieders eigen startpunt probeer je dan verbeteringen aan te brengen en dat zal dan ook als een verbetering gevoeld worden. Alleen zullen al die verschillende startpunten ervoor zorgen dat de beleving en natuurlijkheid bij eenieder van ons ook weer anders klinken. Zelfs al plaats je een identieke set in twee verschillende huizen, dan zullen die sets waarschijnlijk behoorlijk anders klinken.

 

Toine-9.jpg

De Audiolamp

 

Daarnaast is er nóg zo’n moeilijke vraag: wát is die waarheid? Wanneer klinkt iets natuurlijk? We weten allemaal dat we naar een reproductie zitten te luisteren, met heel veel schakels ertussen. Alleen is het dan de kunst, en dat probéren we dan ook, om zo dicht mogelijk bij live spelende instrumenten te komen, en dan natuurlijk onversterkt. Want ja, die (PA-)versterkers geven er óók weer een eigen kleurtje aan. Dilemma’s dus…..

 

Toine is verslingerd aan zijn Apogee Centaur luidsprekers. Hij heeft ook de  Apogee Duetta Signature gehad, maar die was te groot voor deze ruimte. Op een moment kwamen deze op zijn pad en dit paste beter in zijn ruimte en hier speelt hij nu al een hele tijd mee. Zou het zo kunnen zijn dat andere luidsprekers een coherenter geluidsbeeld laten horen? Voor mij wellicht wel, maar eigenlijk is dat ook niet aan de orde, want het gaat erom dat Toine op kan gaan in de muziek die zíjn set voortbrengt. En als dat het geval is, wie ben ik dan om daar wat van te vinden, met mijn eigen geheel ander startpunt, opbouw van de set en dus andere referentiekaders….

 

 

De set van Toine:

Streamer Noxon A-110/A-120
Streamer voeding: separate 5V voeding van een oude Olive streamer

CD speler: Marantz CD/SACD/DVD player DV8400 (die dus inmiddels vervangen is door een door TvW gemodde Philips CD204)

Voorversterker: Placette Audio Passive Line Stage

Versterker: Usher Reference 1.5 ideal class A

Luidsprekers: Apogee Centaur

 

Modificaties van Bert en uitgevoerd door Theo van Wermeskerken, volgens de Henri van der Heide filosofie:

 

AudioTegel onder de apparatuur

AudioLamp met tegel, met  gelijkstroomvoeding met geďntegreerde tegel

Behandelde aparatuur: alleen de Usher is ooit door Bert aangepast

Hoog-ohmige behandelde tijgerweerstand over de luidsprekerklemmen.

Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag van een mooie set. Thingman en Apogee is al jaren een goed huwelijk😁.
En voor jou Rene weer een leerzame ervaring met je omgekeerde interlink op de Sugden😉. Zo zie je maar weer dat een luisterbezoek altijd wel iets oplevert.
Vraag mij nu wel af wat een tijgerweerstand is, want daar heb ik nog nooit van  gehoord?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, audiofreak said:

Mooi verslag van een mooie set. Thingman en Apogee is al jaren een goed huwelijk😁.
En voor jou Rene weer een leerzame ervaring met je omgekeerde interlink op de Sugden😉. Zo zie je maar weer dat een luisterbezoek altijd wel iets oplevert.
Vraag mij nu wel af wat een tijgerweerstand is, want daar heb ik nog nooit van  gehoord?

 

:) Apogee en ik zijn vriendjes voor het leven, absoluut!

 

Ik vroeg dat mij als niet-techneut ook af toen Bert erover begon en Google bleek my friend te zijn.

Tijgerweerstanden zijn zeer hoogohmige hoogspanningsweerstanden, zo genoemd vanwege hun "streepjescode".

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Er zijn bijna geen slecht klinkende sets, alleen maar goede en hele goede voor zover ik ze gehoord heb.
Ik ben over een aantal jaren 3x bij Toine op bezoek geweest.
De eerste keer met de grote Apogees en een aantal difusers tegen het plafond en de versterker prominent midden op de vloer.
Toine speelde toen in de lengte richting, daar was ik danig van onder de indruk.
De tweede keer stonden de kleine Apogees ook in de lengterichting aan de andere zijde van de kamer.
Ondanks dat er van een van de Apogees de bassectie niet helemaal fris was kon ik horen dat het klankmatig wel goed zat.
De derde keer speelde Toine in de breedte,dat vond ik minder, ik kan mij ook niet herinneren dat toen de Apogees er stonden.
Ja ,allemaal jaren geleden, misschien is de herinnering niet meer zo fris🙂.
 

 

Leuk verslag Rene.
 

Link to comment
Share on other sites

Die laatste keer was met Jerry en cHansig. Een veel te drukke boel eigenlijk voor mijn gevoel. Sindsdien doe ik geen luistersessies meer met meer dan 1 gast. Niet goed voor de orde... ;)

 

Dat waren in elk geval al de Apogees die er nu staan en in dezelfde opstelling zoals op de foto's van René.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag René, bedankt.

 

Mijn broer speelde ook heel lang met de Centaurs. Ik ken die speakers dus erg goed. Van een gemis aan midlaag heb ik daar nooit last gehad. Hij had wel een paar kistjes onder de speakers staan. De basspeaker en het midden van de quasiribbon zijn eigenlijk de bron van het geluid. Wanneer de Centaurs op de vloer staan, moet je wel een heel lage stoel gebruiken om dat midden op oorhoogte uit te laten komen. De baskasten zijn van de gesloten soort. Heel laag gaan die dus niet. Onder de 50Hz komt er weinig uit.

 

Inderdaad een van de beste speakers die ik ooit hoorde, maar wél met zijn specifieke beperkingen. Én vanwege de lastige belasting voor de eindversterker mede oorzaak van het ontstaan van Array audio. Maar die Usher zal daar niet veel moeite mee hebben.

 

Overigens doet Pink Faun dat ook op hun DAC, rechts boven. Daar heb ik me ook al verschillende keren mee vergist.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ze hellen een paar graden achterover, Hans. Die optie is ingebouwd, juist voor de korte afstand.

 

Inderdaad wil ik nog eens (zandgevulde) voeten van 25cm hoog eronder zetten, maar nog liever bouw ik nieuwe, maar identieke kasten met zo'n voet geïntegreerd. Punt is dat ik 1 kast moet ontmantelen voor de maatvoeringen. Niet onoverkomelijk maar wel lastig, want ik wil wel kunnen blijven luisteren terwijl ik nieuwe bouw.

 

Ben van plan om via het Apogee forum te achterhalen of iemand dat ooit eerder ook al deed, zodat ik een tekening kan gebruiken en meteen kan gaan bouwen zonder eerst een speaker uit elkaar te halen...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thingman said:

Ze hellen een paar graden achterover, Hans. Die optie is ingebouwd, juist voor de korte afstand.

 

Inderdaad wil ik nog eens (zandgevulde) voeten van 25cm hoog eronder zetten, maar nog liever bouw ik nieuwe, maar identieke kasten met zo'n voet geïntegreerd. Punt is dat ik 1 kast moet ontmantelen voor de maatvoeringen. Niet onoverkomelijk maar wel lastig, want ik wil wel kunnen blijven luisteren terwijl ik nieuwe bouw.

 

Ben van plan om via het Apogee forum te achterhalen of iemand dat ooit eerder ook al deed, zodat ik een tekening kan gebruiken en meteen kan gaan bouwen zonder eerst een speaker uit elkaar te halen...

De Centaurs Minor hebben ook een losse voet. Mijn broer had simpele multiplex kistjes met een kussen er in gestopt. De spikes stonden op de hoeken van dat kistje. Dat was dus een stijve verbinding. Dat werkte uitstekend.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

De Centaurs Minor hebben ook een losse voet. Mijn broer had simpele multiplex kistjes met een kussen er in gestopt. De spikes stonden op de hoeken van dat kistje. Dat was dus een stijve verbinding. Dat werkte uitstekend.

 

Snap ik.

Mijn motief voor nieuwe kasten is vooral dat die een stukje fraaier kunnen zijn en ook wat steviger. Ik wil eigenlijk geen doek zien en weghalen is geen optie bij de originele kasten, want geen gezicht.

Daarnaast leent mijn setup zich niet voor spikes. Kom het geluid niet ten goede. Geprobeerd en ongeschikt bevonden. Tegelijk wil ik wel mijn onderbuurman ontzien, vandaar de zandgevulde voet, liefst één met de kast. Is optisch het mooist.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, thingman said:

 

Snap ik.

Mijn motief voor nieuwe kasten is vooral dat die een stukje fraaier kunnen zijn en ook wat steviger. Ik wil eigenlijk geen doek zien en weghalen is geen optie bij de originele kasten, want geen gezicht.

Daarnaast leent mijn setup zich niet voor spikes. Kom het geluid niet ten goede. Geprobeerd en ongeschikt bevonden. Tegelijk wil ik wel mijn onderbuurman ontzien, vandaar de zandgevulde voet, liefst één met de kast. Is optisch het mooist.

Of verwonderringen er onder ? Mijn luidsprekers staan met hun spikes op hardstenen platen of eigenlijk een sandwich van twee hardstenen platen met rubber er tussen. Tussen de onderste plaat en de vloer staan bij mij eierdoppen. Maar met het gewicht van de Centaurs zouden Verwonderringen ook kunnen.

Een zandgevulde voet lijkt me ook een mooie oplossing.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...