Jump to content

Kenwood L-A1 volume kraakt


Benno75
 Share

Recommended Posts

Als ik het volume van mijn Kenwood L-A1 hoger of lager zet, maakt dat een krakend geluid. Sinds vandaag is ook het geluid aan de rechterkant weggevallen. Ik heb dit nog al eens meegemaakt, en toen heb ik hem binnen gedaan. Ze hebben toen de potmeter gereinigd en hij deed het weer perfect. Maar ik heb geen zin om hem terug binnen te brengen. Weet iemand hoe ik deze potmeter zelf kan reinigen?

Link to comment
Share on other sites

Mooie versterker. 🙂 Het kan ook slijtage zijn. Dan moet er een nieuwe volumeregelaar in en helpt schoonmaken niet of maar even. Mijn advies:  Niet zelf gaan rommelen met contact spray etc, als je er geen verstand van hebt. Dat middel werkt even, waarna het samen met het aanwezige stof en vuil tot een bruine drab vormt. Waarmee het middel erger is dan de kwaal. Gewoon wegbrengen, naar een professioneel reparatie bedrijf. 🙋‍♂️ 

Link to comment
Share on other sites

Het beste is om de potmeter te demonteren en ultrasoon te reinigen.

Vervolgens smeren en weer terug plaatsen op de print.

Alle andere vormen zijn lapmiddelen die snel weer het zelfde probleem geven.

Makkelijker is om de potmeter gewoon te vervangen als deze nog verkrijgbaar is.

Link to comment
Share on other sites

De potmeter is helaas niet meer te verkrijgen, daar heb ik al naar geïnformeerd.

En de potmeter demonteren en ultrasoon reinigen, daar durf ik niet aan te beginnen.

 

Ik wil de L-A1 eigenlijk verkopen samen met de zeer zeldzame Kenwood DR-W1, een cd-speler/cd-recorder.

Denken jullie dat ik die L-A1 kan verkopen zonder dat de potmeter gereinigd is?

 

Link to comment
Share on other sites

Wat ik zo zie is dit best wel een zeldzame versterker met redelijke hoge marktwaarde.

https://www.hifishark.com/search?q=kenwood+l-a1

Maar kapot zal het veel minder zijn.

 

Ms eens informeren bij een reparateur. Kwam bv deze tegen (geen ervaring)

 

https://www.dpaudio.net/content/146-kenwood-versterkers-repareren

 

NB service manual is eenvoudig te vinden, maar ik ben niet technisch genoeg om te zien hoe de volumeregeling werkt. Met een potmeter, of iets met relais ofzo

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ik zou inderdaad de suggestie van Duck-Twacy doen.

Met een krakende potmeter is de waarde een heel stuk minder.

En gezien de verkoop vraag prijzen is een goede reparatie de versterker wel waard.

 

De potmeter is naast dat hij niet meer gemaakt word, ook een met een aparte waarde (1K, + motorised).

Als het 10, 20, 50 of 100K was geweest had je hem kunnen (laten) vervangen door een ALPS motorised.

Edited by dhfreakie
Link to comment
Share on other sites

De Kenwood L-A1 heeft een ouderwetse volumeregeling, dus gewoon met een stereo-potmeter. De waarde is wel maf (1K). Een gemotoroseerde 1K stereopotmeter weet ik helaas niet uit te halen. Vervangen is idd het beste. Als dat niet mogelijk is, dan is het mechanisch schoonmaken de tweede optie. Als derde optie zijn er de bekende spuitbussen. Als je weet hoe je die moet gebruiken, dan is het daar ook prima mee mogelijk.  Ik heb zeer goede resultaten behaald met PRF 7-78 in combinatie met IPA. Juist gebruikt kun je weer jaren probleemloos spelen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...