Jump to content

Waarom niet modulair?


Seed7
 Share

Recommended Posts

39 minutes ago, Wilke said:

automatische bias in je buizen versterker of dc koppeling of drie triode,s parallel met verschillend parameters,,wie zei dat nog eens ,was dat niet Menno van de veen, dat buizen nooit de zelfde juiste parameters hebben.

Het is wel off-topic Wilke maar hier wil ik wel even serieus op ingaan. Het is net als veel, een compromis. Bij veel buizen versterkers moet je de bias om de zoveel maanden zelf opnieuw instellen. Dat is nooit perfect.  Het gevolg is een klein beetje DC -magnetisatie in de uitgangstrafo. Waardoor hele kleine weis gebiedjes in het kernmateriaal permanent gericht worden. Hier verlies je microdetails door. Bij een goede autobias heb je dat niet,  je kunt het meten en bijregelen zo instellen dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Er zit dan  inderdaad  een schakelend element in je versterker.  Buizen zijn nooit 100% , zelfs niet als je gematchde paren koopt, dan verlopen ze toch weer na een paar maanden gebruik. Zo' n autobias kan dat een paar jaar bijregelen en op een gegeven ogenblik houd ook dat op. 

Meettechnisch en geluidstechnisch vind ik een goede autobias beter.  Anderen vinden dat niet, dat kan.... 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Wilke said:

Correctie,

krijg je wel meerdere audiolampjes er bij 😀, krijgt je wel het gevoel ,ze lopen door jouw huiskamer de zangeressen 😀.

Hoor ik iemand  in de keuken meezingen 😀

 

Dat kan ook met apparatuur die met zorg gemaakt is.  Het principe transistor of buis maakt daarbij niet zoveel uit. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wilke said:

Mijn eerste versterker was Philips in 1975,met levenslang  garantie cerficaat,bedrijf is al 30 jaar ter ziele 😀, trots als een Pauw , 32 knopjes. nu heb ik een knopje 😡.

Doet mij aan Sonneveld denken:

"Drie veren droeg zij slechts en soms geeneens geen drie
Soms droeg zij slechts een veer en als de klanten 't vroegen
Dan viel de laatste veer, tot algemeen genoegen"

Link to comment
Share on other sites

Lang geleden, ik denk rond 1970 stond er bij Vogelzang in Eindhoven een manshoog 19" rack met Revox apparatuur. Iedereen vond dat prachtig, maar helaas was het voor de doorsnee burger onbereikbaar. Voor horeca zaken werden dergelijke spullen wel aangeschaft, evenals voor andere professionele omgevingen zoals in kerken en theater(tje)s. En dan toch vaak met consumenten-electronica gevuld.

In de Revox A77 kon je trouwens verschillende printen insteken. O.a. voor afstandsbediening en versterking. In de PinkFaun DAC's kunnen ook insteekkaaarten voor verschillende ingangen geplaatst worden. Veel streamers zijn overigens niet meer dan opgebouwd uit een standaard moederbordje met daar wat om heen.

Ik denk dat gebruikers niet echt op modulaire apparaten zit te wachten. Die insteekkaarten of stekkers geven vaak ook weer problemen. En vaak blijft het apparaat jaren in dezelfde vorm staan. Wat is dan de toegevoegde waarde van modulair?

Iets dergelijks was ook jaren actueel:

s-l1600.jpg

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

In de PC wereld is er  wel een modulair "insteek systeem" ontstaan (wel met om de zoveel jaar een nieuwe "bus"). Wellicht omdat in het begin er alleen een paar hele grote spelers waren (IBM, Compaq, en nog wat andere). Ook wellicht omdat de kostprijs in die tijd erg fors was (20-30.000 gulden voor een pc AT was normaal) en vrijwel alleen zakelijk gebruik kende.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Duck-Twacy said:

In de PC wereld is er  wel een modulair "insteek systeem" ontstaan (wel met om de zoveel jaar een nieuwe "bus"). Wellicht omdat in het begin er alleen een paar hele grote spelers waren (IBM, Compaq, en nog wat andere). Ook wellicht omdat de kostprijs in die tijd erg fors was (20-30.000 gulden voor een pc AT was normaal) en vrijwel alleen zakelijk gebruik kende.

Traditioneel zijn computers altijd modulair geweest. Simpelweg omdat ze aangepast werden met welke delen benodigd waren voor het gebruiksdoel. Dat kon behoorlijk uiteen liggen. In het begin waren dat forse 19" racken met insteekkaarten.  Dit is simpelweg overgenomen bij de PC. De Mac heeft in het begin nog wel een all in one systeem gehad met de Mac+. Dat is later met de Macintosh II serie toch ook weer verlaten.

Link to comment
Share on other sites

Op zich zijn 19" systemen modulair, maar als je zo'n heel rack bekijkt zijn er nog heel veel doublures. Da's een van de dingen die in bijvoorbeeld de 500 series anders zijn. Er is een goed voeding. Niet iedere module een eigen. Een voltage en klaar.

@Hans van Liempd Als ik zo zie wat er binnen de audiowereld aan componenten gewisseld wordt, dan zou ik eerder aan modulair denken dan aan al die losse kastjes. Wat stevigheid, duurzaamheid e.d. betreft, die pro-audio "lunchboxes" zijn voor onderweg, opnames op locatie. Afhankelijk van wat je gaat doen steek je er een paar andere kaarten in. Ook worden ze veel in kleine studios gebruikt. Die insteek toestanden geven geen problemen.
 

De toegevoegde waarde is m.i. het zelf kunnen samenstellen van het geheel in een enkele compacte handzame kast. Meerdere phono versterkers, meerdere DAC's, misschien een ADC of actieve filters voor je luidsprekers. Het is niet heel anders dan inderdaad die oude receivers, daar zat voor die tijd bijna alles al in. Nu zijn er zoveel meer input mogelijkheden en steeds meer apparaten die steeds minder bieden. Tape loop (send return)?
 

Daarnaast, als er een dergelijke standaard zou bestaan/ontstaan, lijkt het me prachtig voor de makers van "boutique" audio componenten en zie ik nog wel wat slimmigheden opduiken. Je hoeft je niet met kasten bezig te houden, niet met voedingen, slechts een frontpaneel en misschien een achter paneel (dat ligt bij pro denk ik iets een voudiger, daar zit het achterpaneel al in de kast met alle aansluitingen voorbereid). Kosten kunnen lager zijn, oplages kunnen kleiner zijn en toch rendabel.
Een van de dingen die me bij DIY altijd weer tegenstaat is dat je er met je printje nog lang niet bent. Dan komen de onderdelen, kastje(s), de trafo's, de .... en dan loopt het toch ineens in de papieren.

Kijk eens hoe Schiit het gamma heeft opgebouwd. Losse ingangskeuze etc. Eigenlijk modulair maar helaas ook in allemaal losse kastjes (en dan ook nog eens niet van de zelfde afmetingen)

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Allemaal leuk, maar de meeste audiofielen weten wel dat de constructie van de kast een belangrijke factor in weergave kwaliteit is. Door zware aluminium kasten is er demping en absorptie van trillingen. De opstelling m.b.v. dempers is in één kast ook onmogelijk geworden.

Om de luidsprekerkabellengte en interlinklengte te beperken, staan mijn eindversterkers halverwege set en luidsprekers. Bij modulair ook al onmogelijk.

Maar dat zal allemaal wel onzin zijn. Ik hoef geen blikken prokastje met insteekprintjes. Voor mijn gevoel dan hé.

Link to comment
Share on other sites

Je mist het punt een beetje. Ik wil ook geen pro kastje. Dit zijn eenvoudig op te lossen zaken en als jij het belangrijk vindt dat een kast 3cm dik is dan maak/koop je die toch zo?  Bovendien is dat pro spul ingericht op mono. Ieder slot heeft een gebalanceerde in en uit en een lijn (instrument, jack) in en uit. Ik heb die dingen ook alleen maar aangehaald als een bron van inspiratie, maar om een of andere reden is men meteen daarop gefixeerd.

Eindversterkers zou ik er zo wie zo niet in stoppen, die stellen andere voedingseisen. Het gaat met name om alles t/m de voorversterker en een hoofdtelefoon versterker als "eindversterker module".

Heel simpel, ik ben nog nooit de audiocomponent tegen gekomen die ik zoek. Meerdere phono ingangen, meerdere digitale ingangen, een dac, een streamer, fm (DAB) radio, vv, meerdere hoofdtelefoon uitgangen, cross-feed instellingen en een tape loop voor m'n PEQ.

Overigens, ook ganzen dons kun je op 3Hz afveren. Massa op zich is niets.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Kijk eens hoe Schiit het gamma heeft opgebouwd. Losse ingangskeuze etc. Eigenlijk modulair maar helaas ook in allemaal losse kastjes (en dan ook nog eens niet van de zelfde afmetingen)

Gebruik Schiit 4 kastjes. Alle vier even groot. Wel losse kastjes.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Tubejack said:

Gebruik Schiit 4 kastjes. Alle vier even groot. Wel losse kastjes.  

Project heeft ook zo'n serie. 

Gelukkig heb ik voldoende aan éęn afspeelapparaat. Misschien daarom nooit aan modulair gedacht. Ik denk ook dat elk apparaat zijn eigen plankje nodig heeft. 

Maar een streamer met ingebouwde DAC en voorversterker zou wel handig zijn. Maar digitaal en analoog in een kast vinden we dan weer niks.

Overal zijn oplossingen te bedenken, maar dan moet er wel eerst een probleem zijn. Voor Seed7 ligt dat kennelijk anders. Zijn er hier nog meer mensen die wat in zo'n modulair systeem zien?

Voorlopig is er alleen haat en nijd tussen de verschillende merken/importeurs. Die krijg je nooit op een lijn voor een universeel systeem. 

Ik zie het er dus niet van komen.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Duck-Twacy said:

In de PC wereld is er  wel een modulair "insteek systeem" ontstaan (wel met om de zoveel jaar een nieuwe "bus"). Wellicht omdat in het begin er alleen een paar hele grote spelers waren (IBM, Compaq, en nog wat andere). Ook wellicht omdat de kostprijs in die tijd erg fors was (20-30.000 gulden voor een pc AT was normaal) en vrijwel alleen zakelijk gebruik kende.

Klopt wel. Toen ik nog werkte voor de kost, was ik verantwoordelijk voor de aanschaf van Compaq-pc's voor de buitendienst. Dat waren dus zgn. draagbare computers, maar best zwaar, en die moesten ook nog eens in enorme, stevige, op maat gemaakte koffers meegezeuld worden. Het waren geen IBM's, ik meen omdat IBM toen geen draagbare pc's had. Indertijd had ik zelf ook een draagbare pc, een Osborne I die op CP/M draaide. Die Compaqs deden het met PC DOS, later MS DOS geheten (en misschien heette het toen Compaq DOS)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...