Pjotr Posted 3 oktober 2018 Report Share Posted 3 oktober 2018 1 hour ago, Hans van Liempd said: De SBooster staat nu op de HD................ Kun je dat niet beter andersom doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 oktober 2018 Report Share Posted 3 oktober 2018 2 hours ago, Hans van Liempd said: Ik heb zelf ook alle spullen om een HD voeding te maken. Wanneer de lineaire voeding bevalt, eens met mijn voedinkje aan de slag gaan. Maar eerst tussendoor weer eens luisteren met de Pico voeding. Anders weet ik nog niet echt waar de verschillen zitten. Een wereld van verschil is het in ieder geval niet. Eigen voeding eerst! Ik denk dat die je het best zal bevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 oktober 2018 Author Report Share Posted 3 oktober 2018 3 hours ago, mumsoft said: Eigen voeding eerst! Ik denk dat die je het best zal bevallen. Zie m'n handtekening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 oktober 2018 Author Report Share Posted 3 oktober 2018 4 hours ago, Pjotr said: Kun je dat niet beter andersom doen? Ook goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 oktober 2018 Author Report Share Posted 3 oktober 2018 Na een avond luisteren en een keer terugschakelen naar de Picovoeding is er geen weg terug. Dit verschil is zo onwaarschijnlijk groot, dat doorspelen zonder lineaire voeding onmogelijk is. Veel transparanter, doortekender, beter hoorbare microdetails, beter hoorbare ruimte enz. Hopelijk werkt het op mijn voeding net zo goed. Vraag niet hoe 't kan, maar profiteer er van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 3 oktober 2018 Report Share Posted 3 oktober 2018 Mooi toch! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 11 hours ago, Hans van Liempd said: Na een avond luisteren en een keer terugschakelen naar de Picovoeding is er geen weg terug. Dit verschil is zo onwaarschijnlijk groot, dat doorspelen zonder lineaire voeding onmogelijk is. Veel transparanter, doortekender, beter hoorbare microdetails, beter hoorbare ruimte enz. Hopelijk werkt het op mijn voeding net zo goed. Vraag niet hoe 't kan, maar profiteer er van. Ik wil even wachten hoe Wol hierover denkt. Mogelijk maak je je toch te snel al blij met een dode mus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 12 hours ago, Hans van Liempd said: Na een avond luisteren en een keer terugschakelen naar de Picovoeding is er geen weg terug. Dit verschil is zo onwaarschijnlijk groot, dat doorspelen zonder lineaire voeding onmogelijk is. Veel transparanter, doortekender, beter hoorbare microdetails, beter hoorbare ruimte enz. Hopelijk werkt het op mijn voeding net zo goed. Vraag niet hoe 't kan, maar profiteer er van. Zie niet zo goed hoe wij hier profijt van kunnen hebben Maar goed, snel naar jouw eigen voeding. Dat kan alleen maar nog meer transparanter, doortekender, beter hoorbare microdetails, beter hoorbare ruimte enz. opleveren. Wel oppassen dat het niet zo transparant wordt dat je niks meer hoort. Beetje maat houden is wel het devies dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 (edited) On 30-9-2018 at 7:38 AM, Sodejuu said: Een SBooster is zeker een upgrade tov de standaard muurwrat, maar ik vind dat er teveel filters in zitten die de winst van een lineaire voeding weer gedeeltelijk teniet doen. Een lineaire voeding zonder al die fiiltertroep (liefst in een degelijke behuizing ipv plastic) levert in 9 van de 10 gevallen nog meer winst en is goedkoper. Nu weet ik dat de voeding die ik van Roger heb gekregen, lineair is. Het werkt zeker goed op de Auralic Mini en ik houd het voorlopig even hierbij. In het begin had ik een beetje dat er te veel warmte in het geluid kwam, nu is dat niet meer storend (strakker). Zou dat inspelen geweest kunnen zijn of gewenning? Overigens is mijn grootste probleem bij streamen dat het allemaal remasters zijn. God weet wat ze allemaal verklungelen. Ik heb het hele topic nog eens doorgenomen en het hangt toch wel aan elkaar van mogelijke invloeden. In principe komt het bij een computer toch op neer dat je niet te veel bits verliest. Aan de bits zelf is toch niets te veranderen? Bij de DAC ligt dat weer anders. Dat heb ik wel van Jack geleerd. Edited 4 oktober 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 De bitjes komen waarschijnlijk wel aan maar misschien is het belangrijk dat het usb of bij Hans het I2s zo schoon mogelijk bij de dac aangeboden wordt. Een aparte voeding op de ssd geeft een duidelijk mooiere geluidweergave. Meer detail en vooral ook levendiger. Bij streaming audio zijn voedingen erg belangrijk. Een pico PSU is niet geweldig mooi. Dit heb ik door veel te experimenteren wel gemerkt. Maar ik had niet gedacht dat de invloed van deze tweak zo groot kon zijn. Doe er je voordeel mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 (edited) 1 hour ago, carl said: Ik heb het hele topic nog eens doorgenomen en het hangt toch wel aan elkaar van mogelijke invloeden. In principe komt het bij een computer toch op neer dat je niet te veel bits verliest. Aan de bits zelf is toch niets te veranderen? Nee, een computer die bitjes verliest is sowieso niet erg praktisch. Stel je voor dat je daar je bankzaken mee zou moeten doen............... oeps paar bitjes zoek en nu mis ik een paar ton euries Auw! Het klopt wel Siem dat een voeding grote invloed kan hebben op het resultaat van ee DAC. Al zal daar bij een goede DAC niet veel aan te verhapstukken zijn. Maar dat speelt zich toch echt af in het analoge gedeelte van de DAC, niet in het digitale. Als dat laatste het geval is dan is ie rijp voor de Kliko. Edited 4 oktober 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 Volgens mij bestaat digitaal helemaal niet als het om geluid gaat. Het zijn allemaal stroompjes. Geen bitjes, maar elektronen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 Zal ik je eens wat verklappen: Elektronen bestaan ook niet Marc. Niemand heeft er ooit eentje gezien. Dat is maar een gedachtespinsel van een paar natuurkundigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 55 minutes ago, Pjotr said: Nee, een computer die bitjes verliest is sowieso niet erg praktisch. Stel je voor dat je daar je bankzaken mee zou moeten doen............... oeps paar bitjes zoek en nu mis ik een paar ton euries Auw! Dat lijkt me hele basale info Peter. Ik kan me wel voorstellen dat het speelt bij nuances dus detaillering bij kleur en muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 6 minutes ago, carl said: Dat lijkt me hele basale info Peter. Ik kan me wel voorstellen dat het speelt bij nuances dus detaillering bij kleur en muziek. Je hebt mijn post maar half gelezen zo te zien. Lees de andere helft ook eens, misschien wordt het dan duidelijker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 Ik ben natuurlijk geen technicus Peter, maar ik snap wel dat de omzetting digitaal/analoog vrij cruciaal is. Maar zouden daarvoor nog bits kunnen wegvallen? Dat een bit verder een bit is en blijft is volgens mij geen discussie over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 oktober 2018 Author Report Share Posted 4 oktober 2018 57 minutes ago, Pjotr said: Het klopt wel Siem dat een voeding grote invloed kan hebben op het resultaat van ee DAC. Al zal daar bij een goede DAC niet veel aan te verhapstukken zijn. Maar dat speelt zich toch echt af in het analoge gedeelte van de DAC, niet in het digitale. Als dat laatste het geval is dan is ie rijp voor de Kliko. Dan is mijn redelijk nieuwe pc met i2s kaart en lineaire/pico voeding rijp voor de kliko? Dacht t niet. Dat een ineaire voeding op de SSD zoveel verschil kan maken had ik ook niet voor mogelijk gehouden. Kennelijk heeft t iets met ruis of storing op t groundplane te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 Leg je er maar bij neer Hans. Het is een van de vele Audiomirakels Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 Bij mij staat de netwerk speler geïsoleerd tov het netwerk. Dan is het best bijzonder dat de voeding op de pc waar al mn muziek op staat ook nog invloed heeft. Het streaming protocol voor audio is zonder fout controle, het normale protocol heeft dat wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 Ik stream dus met een Squeezebox Touch die aan een YBA DAC hangt. De Squeezbox is voorzien van een lineaire voeding (nee geen SBooster, want daar ben ik allergisch voor). De stream gaat via Wifi naar de Squeezebox. Geen NAS, maar gewoon vanaf de PC. Het gros van de muziek staat op een externe HDD van 2,5" die via USB3 aan de PC hangt. Er staat ook nog een deel op een interne grote 3,5" HDD. Ik heb een aantal nummers die op beide opslagmedia staan. Toch klinkt het beter vanaf de interne HDD. Het verschil is voor mij duidelijk hoorbaar. Zo kan ik in mijn set ook duidelijk verschil waarnemen tussen FLAC en WAV (natuurlijk van hetzelfde nummer; zelf geript en omgezet naar FLAC).FLAC is dus absoluut niet Losless, want de WAV klinkt beduidend beter. Wat filters in een voeding (en in het algemeen) betreft, die kun je prima vergelijken met wegversmallingen en verkeersdrempels. In sommige gevallen zijn die nodig om veilig en toch goed van A naar B te komen, maar ze belemmeren in alle gevallen de doorstroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 1 hour ago, siem said: Bij mij staat de netwerk speler geïsoleerd tov het netwerk. Dan is het best bijzonder dat de voeding op de pc waar al mn muziek op staat ook nog invloed heeft. Het streaming protocol voor audio is zonder fout controle, het normale protocol heeft dat wel. Alles wat over het netwerk gaat, of dat nu bedraad is over UTP kabel of via WiFi maakt niet uit, heeft juist een 100% foutcontrole EN correctie. Wat over Toslink, S/Pdif, I2S gaat heeft dat juist niet, Maar daar is het ook niet nodig omdat de hardware foutloos garandeert. Verschillen die je daar hoort zijn echt van analoge oorsprong. En de simpele 1e generatie audio over USB heeft i.d.d. geen 100% foutcontrole. Je kunt daar soms zelfs de 1 kHz sync tikken doorheen horen. En meestal klinkt S/PDIF via je audiokaart dan beter dan via USB. Maar de latere USB audio formats over USB 2 hebben weer wel een betere foutcontrole Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 4 minutes ago, Sodejuu said: FLAC is dus absoluut niet Losless, want de WAV klinkt beduidend beter. Yep, dat heb ik al eens vergeleken n.a.v. soortgelijke ervaring van Miracle. (je weet wel, den dieje). Pak zo'n flacje, pak daarvan dezelfde wav, en ga wat stoeien met omzetten. Van wav naar flac en terug. Vergelijk dan de resultaten. Geen verschil, wat ik je brom. Punt is, een flac moet omgezet worden naar wave in de dac. Dat gebeurt met wat software, heel nauwgezet (bit perfect), in een chip. Die chip is vervuilend. Doet vieze dingen met de muziek, vernachelt de structuurinformatie. Wa's dat? Nou precies het verschil wat je hoort maar niet kunt meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 9 minutes ago, mumsoft said: Yep, dat heb ik al eens vergeleken n.a.v. soortgelijke ervaring van Miracle. (je weet wel, den dieje). Pak zo'n flacje, pak daarvan dezelfde wav, en ga wat stoeien met omzetten. Van wav naar flac en terug. Vergelijk dan de resultaten. Geen verschil, wat ik je brom. Punt is, een flac moet omgezet worden naar wave in de dac. Dat gebeurt met wat software, heel nauwgezet (bit perfect), in een chip. Die chip is vervuilend. Doet vieze dingen met de muziek, vernachelt de structuurinformatie. Wa's dat? Nou precies het verschil wat je hoort maar niet kunt meten. Ja, zo redenerend is CD sowieso niet lossless. Alles moet gecodeerd worden in sectoren, allerlei foutcorrectie codes aangehangen om uiteindelijk in plastic putjes gestampt te worden. Je zit dus bij een CD eigenlijk naar de kuilen in een platic plaatje te luisteren. Je wilt niet weten hoeveel structuur info daarbij niet door elkaar geschud wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 I.h.a. zijn cd's inderdaad niet geweldig. De meesten hier geven de voorkeur aan lp's, die klinken gemakkelijk lekkerder. Of jouw redenering opgaat? Ik heb wat anders begrepen, maar geef mijn mening graag op voor een betere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2018 Report Share Posted 4 oktober 2018 Lp's zijn uiteindelijk ook ronde stukken plastic. Leggen ze er nog zo'n RIAA curve overheen en comprimeren ze de boel flink. Maar niet verder vertellen hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts