Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Pierre in Nijmegen


René N.
 Share

Recommended Posts

Om kwart voor acht ’s morgens werd ik gebeld: Pierre meldde dat zijn eindversterker voor het laag doorgebrand was. Of ik nog een transistorversterker had, want zo kon er niet gespeeld worden, zonder de aansturing naar het laag. Na lang nadenken en wat heen en weer praten dacht ik eindelijk aan mijn Leak dus nam ik die mee.

 

Toen ik bij Pierre arriveerde had hij inmiddels ook een ander alternatief, een oude versterker die het achteraf niet fijn deed. We begonnen met koffie via een theefilter. Pierre is creatief en dat heb ik later overal in zijn projecten terug kunnen zien.

 

De kamer heeft hij akoestisch vergaand aangepast. Dit ontstond al door het feit dat de huizen heel gehorig zijn, maar hij heeft dit voor zijn audio doorgetrokken. Muren waar heel veel lagen platen tegenaan zitten en ook op de vloer is dat toegepast, waardoor er een volledige ontkoppeling van zowel de luidsprekers als de set is ontstaan.

 

Pierre%201.jpg

 

De set staat op een zelfgebouwde kast voor het raam, met daarop de tv en links en rechts daarvan de Open Baffles. Deze zijn van Musical Affairs met prachtige units van PHY. De breedbander is van het oude type E17 LB15 en voor het laag is de H30 LB15 SAG (ook een breedbander overigens) aangeschaft en de wisselfrequentie is op 380 Hz.ingesteld. Tussen deze units in is de Siemens Klangfilmspeaker geplaatst, die als  supertweeter dienst doet. De E17 LB15 en de supertweeter staan parallel en er is daarover eenSprague Vitamin Q 0,1uF condensator in ebben houten tonnetje gevuld met bijenwas geplaatst. Over de achterkant van de Open Baffle is er messing gaas gespannen en is gedaan om het geluid wat er aan de achterkant uit komt wat te verstrooien.

 

Pierre%202.jpg

 

Door het gedoe met de eindversterker kwamen we niet heel veel aan het luisteren toe. Eerst dus met de alternatieve versterker, latermet de Leak van mij. Die klonk al veel beter maar volgens Pierre werd het nivo van de Akai absoluut niet gehaald.

Pierre heeft twee bronnen: de tv-tuner en de NAS die beiden via de Pink Faun Audio Streamer lopen. We hebben via Youtube geluisterd naar Melanie de Biasio, waarbij ik toch teveel in het mid/hoog miste, hoewel de opname wel behoorlijk goed leek. Dat was zeker niet het geval met My Brightest Diamond waar de kwaliteit van de opname gewoon slecht was, daar bleef dus logischerwijs niets van over. We hebben ook nog wat muziek van de NAS gedraaid en daar was het wel beter, maar ook daar miste ik wat in het mid en hoog. Bovendien waren het geen albums die ik had en ik heb zelf altijd wel een referentie nodig om een andere set tegen af te kunnen spiegelen.

 

Pierre%206.jpg

6C33C....

 

Grappig is wel dat de gedachten die Pierre heeft over audio wel sterk overeen komen met die van mij. Koper in plaats van zilver in de kabels, hout in plaats van metaal, ebbenhout en Padoek voor gebruik onder de apparatuur, de Open Baffles en natuurlijk ook de 6C33C, een buis die je niet veel tegen komt.

 

Als alles het weer doet, of als hij de Quad operationeel heeft, ga ik nog maar weer eens naar Pierre toe. Want de set heeft absoluut potentie, alleen ging het vandaag helaas mis……

 

Het volledige verslag is weer te vinden op mijn site: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..."

Link to comment
Share on other sites

Leuk allemaal dat geknutsel .....(met alle respect voor de technische vaardigheden).

 

Maar onder voorwaarde dat alles wel correct werkt, klinkt het objectief gezien dan ook een beetje?

 

Veel gebruik van "natuurlijke materialen" en oude elektronische onderdelen, en daarna aangewezen zijn op volledig Digitale bron snap ik ook niet zo goed.

 

Mij lijkt deze ingeslagen weg trekken aan een dood Paard.

 

Maar het blijft een leuk verhaal en daarom met plezier gelezen.

Link to comment
Share on other sites

Leuk allemaal dat geknutsel .....(met alle respect voor de technische vaardigheden).

 

Maar onder voorwaarde dat alles wel correct werkt, klinkt het objectief gezien dan ook een beetje?

 

Veel gebruik van "natuurlijke materialen" en oude elektronische onderdelen, en daarna aangewezen zijn op volledig Digitale bron snap ik ook niet zo goed.

 

Mij lijkt deze ingeslagen weg trekken aan een dood Paard.

 

Maar het blijft een leuk verhaal en daarom met plezier gelezen.

 

Ik vind dat Pierre goed bezig is en wil het niet scharen onder geknutsel  ;)  :) . Maar het is leuk hè? Objectief oordelen kan ik echter niet, want ik oordeel vanuit mijn eigen ervaringen en, ja ook dat, voorkeuren. Van dááruit schrijf ik het verhaal ook. Vind ik ook helemaal niet erg, maar ik kan mij wel voorstellen dat anderen daar beter in zijn en ook precies kunnen duiden wat er mis of goed is aan een set. Ik beluister het en het moet mij pakken. Punt. En als ik dan wat in het mid en hoog mis wat daar aan bij zou kunnen dragen benoem ik dat wel.

 

Ik snap het ook niet, dat mensen geen platenspeler (meer) hebben  :D  :D  :D. Neemt niet weg dat een digitale bron wel heel goed kan klinken, ik merk het als ik thuis "gewoon" internetradio stream en dan óók door de muziek gepakt kan worden.

 

Maar zoals gezegd de set heeft naar mijn idee héél veel potentie en wellicht ga ik dat ook nog een keertje horen  ^_^

 

En dank  :). Ik blijf het leuk vinden om dit soort bezoeken af te leggen en er iets over te schrijven.....

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad leuk verslag.

 

Maar met zo'n set alleen streamen is inderdaad bijzonder. Maar het maakt natuurlijk niet uit welke bron je kiest. Wanneer die goed is, klinkt de set toch zoals je zou willen.

 

Deze Musical Affairs luidsprekers vind ik niet op hun site. Iets speciaal gemaakt?

Link to comment
Share on other sites

Wellicht hebben er nog lezers HEAR  ^_^ tips? Gezien de beschrijving van het geheel en mijn opmerkingen daarover? Pierre staat wel open voor kritiek, gezien het feit dat hij de Siemens tweeter al vóórdat ik het verslag klaar had vervangen had door een CSS EL70  :huh:  :). Maar wellicht zien "we" wat anders in de set over het hoofd.

 

Wat ik mij nu wel zit te bedenken is dat de bovenste breedbander, die toch een heel groot gedeelte van het muziekspectrum voor zijn of haar rekening neemt, slechts aan de onderkant met twee schroefjes bevestigd is met de baffle. Terwijl deze aan de onderkant wél doorloopt tot 380 Hz en daardoor wel wat druk aan moet kunnen wat volgens mij op deze manier niet het geval is. Wellicht dat het volledig koppelen aan de baffle ook meehelpt in het mid/hoog?

Link to comment
Share on other sites

Ik ga ook een poging doen om op basis van een foto klankverbeteringen aan te dragen.......

 

Wat mij een doorn in het oog is: het platte beeldscherm tussen de speakers, direct vervangen door een Garrard 301/401

 

Met dit type "single ended" setopbouw roemt men vaak het "hoge rendement" van de gebruikte units. Om dit vervolgens direct verloren te laten gaan door een of andere vorm van akoestische kortsluiting. Vervorming van dit soort units is ook hoorbaar hoger dan modern spul. Wat zich m.i. altijd uit bij harder spelen, dan wordt het een geluidsbrij waar details verloren gaan (heel kort door de bocht).

 

Ik heb zelf ook een simpele speaker gebouwd op basis van hoorn i.c.m. open bafle mid (een soort van recycle). Ik blijf mij echter mateloos storen aan de rare fase en uitdovingsverschijnselen. Af en toe sluit ik dit project eens aan om te horen hoe superieur mijn fabrieksspeaker is......(je went helaas snel aan goed geluid). 

Link to comment
Share on other sites

Posted · Hidden 3 november 2016 - beetje dubbel
Hidden 3 november 2016 - beetje dubbel

Inderdaad leuk verslag.

 

Maar met zo'n set alleen streamen is inderdaad bijzonder. Maar het maakt natuurlijk niet uit welke bron je kiest. Wanneer die goed is, klinkt de set toch zoals je zou willen.

 

Deze Musical Affairs luidsprekers vind ik niet op hun site. Iets speciaal gemaakt?

 

 

De speakers zijn destijds als een soort van pilot gemaakt, er is er geloof ik ook maar ééntje (een set dan) van gemaakt....

Link to comment

Inderdaad leuk verslag.

 

Maar met zo'n set alleen streamen is inderdaad bijzonder. Maar het maakt natuurlijk niet uit welke bron je kiest. Wanneer die goed is, klinkt de set toch zoals je zou willen.

 

Deze Musical Affairs luidsprekers vind ik niet op hun site. Iets speciaal gemaakt?

 

 

De speakers zijn destijds als een soort van pilot gemaakt, er is er geloof ik ook maar ééntje (een set dan) van gemaakt....

 

Wat mij een doorn in het oog is: het platte beeldscherm tussen de speakers, direct vervangen door een Garrard 301/401

 

Hélemaal mee eens  :D  :D  :D

Link to comment
Share on other sites

 

Met dit type "single ended" setopbouw roemt men vaak het "hoge rendement" van de gebruikte units. Om dit vervolgens direct verloren te laten gaan door een of andere vorm van akoestische kortsluiting. Vervorming van dit soort units is ook hoorbaar hoger dan modern spul. Wat zich m.i. altijd uit bij harder spelen, dan wordt het een geluidsbrij waar details verloren gaan (heel kort door de bocht).

 

Hmmmm, je kan die akoestische kortsluiting genoeg opheffen door er maatregelen voor te nemen: baffle groot genoeg maken, "vleugels" aan de achterkant, asymetrische plaatsing, dat soort dingen. En iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren, ik ben zelf een beetje van de "kast" af en kan heel veel waardering hebben voor de dynamiek en open karakter van een OB. En dat je soms wat in moet leveren, dat is dan maar zo......

Edited by Ren
Link to comment
Share on other sites

Leuk om te lezen, ik speel ook met Phy units en heb het geluk ooit Bernard Salabert ontmoet te hebben. Echt een geniaal iemand die heel veel wist van materialen. Een mini baffle zoals hier is het voor mij niet. Geef me dan maar de PHy units in een kast zoals ik zelf heb. Waar ik echt van onder de indruk was waren de deuren met lood gevuld die Bernard gebruikte. Twee meter hoog, metertje breed , paar honderd kg per stuk. Met een simpel EL84 versterkertje en dvd speler van 25 euro klonk het super...

Link to comment
Share on other sites

Kijk een aan, dat zelfs de ontwerper van de Phy een veel grotere baffle gebruikt dan Pierre zegt ook wel iets.

Overigens gaat een groot deel van de theoretisch te behalen dynamiek verloren door de effecten van akoestische kortsluiting.

Een luidspreker zonder kast klinkt als concept interessant, maar is niet te verenigen met dit type dynamische units.

Een extra unit toevoegen door hem simpelweg aan een plank te schroeven is tegendraads aan alle natuurkundige voorwaarden.

Intuïtief een luidspreker bouwen is leuk, maar laten we de z.g.n. werkelijkheidsweergave niet teveel geweld aan doen (een beetje objectief blijven).

Een volledig eigen sound creëren is ook niets op tegen, maar dan moet je wel tegen kritiek kunnen........

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het niet met je eens dat een open baffle niet kan klinken. Ik heb er nu een aantal gehoord en was vooral onder de indruk van die van DHTRob, wellicht heb je dát verslag op mijn site gelezen. Ook met prachtige PHY's, in de field coil uitvoering. Ik zou de "kamerschermen" (ook op basis van het ontwerp van Bernard Salabert)  bij Rob gaan horen, hij heeft ze ook gehad maar vlak voor mijn bezoek heeft hij ze gewisseld voor die in het verslag zijn benoemd....

 

Ik ben ook heel blij met die van mij, hoewel ook dat project nog lang niet is afgerond. Maar goed, misschien luister ik wel niet zo kritisch als jij en mis ik dingen die jij wel op zou merken....

Link to comment
Share on other sites

Ik heb volgens mij niet gezegd dat het niet kan klinken.

Denk echter dat "open baffle" op het eerste gezicht laagdrempelig lijkt, maar dat echt fundamentele tekortkomingen uitdagingen van dit type graag gebagatelliseerd worden. Mijn open baffle kritiek met name gericht op de manier zoals voorbeeld Pierre het hier in de praktijk brengt. Het komt mij ook voor dat Pierre vrij onzeker is over zijn speaker modificaties..........Ik hoop dat dit bij het werken met hoogspanning anders is.

 

Ik vind het hele fenomeen "open baffle" juist ontzettend sympathiek en wat je nu steeds vaker ziet is dat men de intrinsieke problemen m.b.v. hardcore DSP (Digital Signal Processing) corrigeert. En daar gaat het voor mij wringen, omdat er geen sprake meer is van een analoog signaal. Deze aanpak past niet binnen het concept van een "single ended" filosofie (laag vermogen versterkers op hoog rendement luidsprekers). Een inschattingsfout kan zijn dat potentiële speakerbouwers een open baffle zien en denken "dat kan ik ook" echter m.i. is het onmogelijk zeer moeilijk om met dit principe een acceptabele speaker te bouwen (draait uit op een hobby binnen de hobby). Op dit laatste heb ik ook geen kritiek, ik erger mij wel aan het feit dat de "open baffle" scene een aura creëert van een superieur type weergever, terwijl het tot nu toe allemaal invalide ontwerpen zijn. En dan wil ik het niet meer hebben over "even een extra speakertje aan de plank schroeven" niveau want dat doet mijn sympathie voor de open baffle scene alleen maar slinken........... 

 

Bottom line: Open baffle ontzettend interessant, sympathiek en onderschat. Ik zou graag (voor het eerst) een goede willen horen.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat nu meer de kant op of het concept Open Baffle goed of niet goed klinkt en minder over de set van Pierre.....

 

Ik wilde hierop gaan reageren maar doe dat niet, want dan wordt het een wellies-nietes dingetje. Die hebben we hier al genoeg gehad. En ik neem aan dat je het niet over electrostaten en magnetostaten hebt want ook dat zijn eigenlijk een soort open baffles.....  ;). Om het maar niet te hebben over de line array's van Sonore, nu weer actueel.... :). Ga die laatste dan binnenkort eens beluisteren, dan ben ik benieuwd of dat dan in ieder geval de eerste goede wordt die je gehoord hebt.... ^_^

Link to comment
Share on other sites

Ik vind ook dat ik er eigenlijk al teveel energie ingestoken heb (een speaker aan een plank schroeven is sneller gedaan) dus ik stop hier ook liever.

 

De rode draad was dat een m.i. povere poging, om in dit geval een open baffle speaker te modificeren waarschijnlijk niet succesvol zal zijn. En dat binnen de open baffle scene verschillende stromingen zijn waar te nemen. Ik blijf echter nieuwsgierig naar nieuwe projecten en ontwikkelingen.

 

Overigens het Sonore project binnen dit topic benoemen is vrij misplaatst, want dit was/is bij uitstek een buitencategorie waar men zich kosten nog moeite spaarde teneinde perfectie te creëren. Ik heb ze ook eens mogen beluisteren bij Rhapsody. Dit was indrukwekkend (helaas alleen Opera muziek gehoord) maar later hoorde ik dat dit (net) niet goed genoeg was om definitief aan de vaste klandizie te presenteren.........Ik leefde met het idee dat het al afgelopen was met de Sonore Line Arrays. Voor normale mensen helaas niet te betalen, laat staan te plaatsen.

 

Voorlopig maar weer eens een tijdje in de leesmodus, Groeten. 

Link to comment
Share on other sites

Nou, dan heb je tóch een goede open baffle gehoord, weliswaar buiten bereik van velen, maar toch. En uit zeer goed ingelichte bron heb ik vernomen dat het niet de kwaliteit was die eraan ten grondslag lag, maar dat importeurs het als een bedreiging zagen voor hun eigen markt en daarom druk uitoefenden op Rhapsody..... Maar wellicht wel leuk om binnenkort in Hoek van Holland te gaan beluisteren?

 

Zoals je dan misschien gelezen hebt heb ik ook en open baffle en ben altijd op zoek naar verbeterpunten. Dus als je het leuk vind om eens te komen luisteren......

 

En nu terug naar Pierre..... ^_^

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...