Jump to content

Mijn muziek PC

WanFie
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik zal ook eens bij MSI gaan kijken. Ik denk nu aan Asrock of Gigabite.

Ik noemde MSI omdat die Panasonic elco's gebruiken.....Tenminste iig wel op mijn Mobo, en is ook zwaarder uitgevoerd. Soort van "militairy grade".

Een muziekpc kan heel compact, tenminste als hij de af te spelen muziek van een NAS of zo kan halen.

Ik gebruik daar heel goedkope Intel NUCs voor:

41-TUSf0C%2BL._AC_.jpg(<klik!)

voor minder dan 100 euro.

Edited by Bloom

Just now, René N. said:

En vanwaar die voorkeur?

Ten eerste een economische. "5 voor de prijs van 1" en minder elektronica (alhoewel, de top low output Grado's zijn lastig met versterking).

Ten tweede vind ik het niets toevoegen en als, dan te veel op de verkeerde plek. Het bultje in het hoog. Dat laatste ging me vooral opvallen na het meer en meer gebruiken van een koptelefoon met goede EQ. Het is denk ik niet alleen de frequentiecurve, op een bepaalde manier sterft het ook in schoonheid.

Ten derde, er zijn fenomenale MM's en MI's. En in de wat meer budget gebonden versies hebben MM's wat meer "grunt" hetgeen vooral klassiek (kamermuziek) en vrouwenstemmen aangenamer maakt. In transienten blijven die dan wel weer wat achter.

2 hours ago, Bloom said:

Een muziekpc kan heel compact, tenminste als hij de af te spelen muziek van een NAS of zo kan halen.

Ik gebruik daar heel goedkope Intel NUCs voor:

41-TUSf0C%2BL._AC_.jpg(<klik!)

voor minder dan 100 euro.

Klopt, maar daar past de i2s kaart van Pink faun niet in.

Bij MSI heb ik gezocht, maar geen low power moederbord gevonden.

2 hours ago, Seed7 said:

Gingen de drivers maar zo lang mee, denkt Hans nu.

Het probleem met de driver is opgelost. Juist door een oudere versie te installeren. Nou nog hopen dat daar het probleempje van JRiver door kwam. Dat vastlopen gebeurd helaas (gelukkig) maar een paar keer per week. Voor storing zoeken is dat lastig.

Computerbedrijven zijn ook niet meer wat het was, althans zeker hun sites niet. Ik heb vandaag op de site van MaxICT in Tilburg gezocht. Er zijn zo'n 3000 verschillende computer geheugens tegenwoordig. Voor het door mij gekozen moederbord heb ik 2x 4 Mb of 1x 8 Mb nodig. DIMM 288 pins DDR 1,2V, non-ECC en unbuffered. En EXP is niet ondersteund. Dan moet het nog leverbaar zijn en van een fatsoenlijk merk.

Op die site kun je alle voorkeuren aanzetten. dat is ook wel nodig, anders zie je door de bomen het bos niet. Die site is dus telkens ca. 10 sec bezig om een voorkeur te verwerken. aangezien je ca. 15 vinkjes moet zetten om tot het geselecteerd gezelschap te komen, ben je dus 3 minuten aan het wachten, plus de tijd om de juiste vinkjes te vinden. Dat laatste is ook al niet makkelijk, omdat niet dezelfde termen worden gebruikt.

Ik ben er nog niet uit. Kennelijk stopt Intel met de Celeron processoren. Hoe het dan met de ondersteuning verder gaat, weet ik nog niet. Zeker met ouder spul, zal het rap ophouden.

53 minutes ago, Hans van Liempd said:

Klopt, maar daar past de i2s kaart van Pink faun niet in.

Bij MSI heb ik gezocht, maar geen low power moederbord gevonden.

Die I2S kaart is overbodig bij die NUC. Ik transfeer alle digitale data van de NUC via hdmi, dat ondersteunt probleemloos 32 bit en 384 kbit/s en zelfs Mbit/s. DSD ook geen enkel probleem.

Gigabyte heeft een low-power mobo: GA-AM1M-S2P.

41 minutes ago, Bloom said:

Die I2S kaart is overbodig bij die NUC. Ik transfeer alle digitale data van de NUC via hdmi, dat ondersteunt probleemloos 32 bit en 384 kbit/s en zelfs Mbit/s. DSD ook geen enkel probleem.

Gigabyte heeft een low-power mobo: GA-AM1M-S2P.

Maar kan ik met die data naar de i2s ingang van mijn DAC?

Dat Gigabitebord is uit 2014 en nergens meer te koop. Hoe gaat dat met drivers?

Edited by Hans van Liempd

4 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar kan ik met die data naar de i2s ingang van mijn DAC?

Niet direct. Omdat HDMI en I2S allebei digitaal zijn, kun je wel een verliesloze conversie van het ene naar het andere formaat doen met bijvoorbeeld zoiets: https://www.audiophonics.fr/en/diy-interfaces/audio-gd-diy-kit-hdmi-to-i2s-input-module-p-9346.html

33 minutes ago, Bloom said:

Niet direct. Omdat HDMI en I2S allebei digitaal zijn, kun je wel een verliesloze conversie van het ene naar het andere formaat doen met bijvoorbeeld zoiets: https://www.audiophonics.fr/en/diy-interfaces/audio-gd-diy-kit-hdmi-to-i2s-input-module-p-9346.html

Tja.. of ik daar nu blij van wordt.?

Zijn er geen NUC's met PCIe slot? Ik ga eens zoeken.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Tja.. of ik daar nu blij van wordt.?

Zijn er geen NUC's met PCIe slot? Ik ga eens zoeken.

Als je een DAC had met een hdmi-ingang (er zijn er ook met een hdmi i2s aansluiting, dat is niet hetzelfde als gewoon hdmi!) dan was zo'n tussenkaartje overbodig. De Intel NUC kan geen pci-express kaart aan boord hebben omdat de kast daar niet groot genoeg voor is. Je zou al moeten gaan voor zelfbouw op basis van een itx of micro/mini-atx en een zo compact mogelijke kast waar nog een halfhoge pcie-kaart in past.

Qua prijs ga je dan wel hoger zitten dan die 100 euro. Overigens is die NUC van 100 euro bij mij niet voorzien van Windows 10, maar dan Debian Linux. W10 is niet vooruit te branden op zulke beperkte hardware terwijl Linux werkelijk vliegt.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Dat Gigabitebord is uit 2014 en nergens meer te koop. Hoe gaat dat met drivers?

Oei, dat had ik niet gezien. Ik had gewoon gezocht naar een low-power motherboard.

Hardwarefabrikanten voorzien meestal geen W10-drivers voor hardware die zo oud is. Linux kun je daar wel op draaien.

6 hours ago, Seed7 said:

Ten eerste een economische. "5 voor de prijs van 1" en minder elektronica (alhoewel, de top low output Grado's zijn lastig met versterking).

Ten tweede vind ik het niets toevoegen en als, dan te veel op de verkeerde plek. Het bultje in het hoog. Dat laatste ging me vooral opvallen na het meer en meer gebruiken van een koptelefoon met goede EQ. Het is denk ik niet alleen de frequentiecurve, op een bepaalde manier sterft het ook in schoonheid.

Ten derde, er zijn fenomenale MM's en MI's. En in de wat meer budget gebonden versies hebben MM's wat meer "grunt" hetgeen vooral klassiek (kamermuziek) en vrouwenstemmen aangenamer maakt. In transienten blijven die dan wel weer wat achter.

Oké, dank je, ik zal me er eens wat over inlezen....

Ik heb hier bijna 40.000 nummers op de HP MicroServer( Celeron dualcore 2.3 GHz) staan en die voedt via netwerk naar bridge, dan een USB>I²S omzetter (Amanero) en verder geen problemen.

De afstand van omzetter naar I²S naar DAC is dan 4 cm. geen problemen.

Ik heb hier nog wel een MiniITX Intel board met externe voeding en een PCIe slot, prima te doen met de software, heb er een poosje Vortexbox op gehad.

11 hours ago, Bloom said:

Als je een DAC had met een hdmi-ingang (er zijn er ook met een hdmi i2s aansluiting, dat is niet hetzelfde als gewoon hdmi!) dan was zo'n tussenkaartje overbodig. De Intel NUC kan geen pci-express kaart aan boord hebben omdat de kast daar niet groot genoeg voor is. Je zou al moeten gaan voor zelfbouw op basis van een itx of micro/mini-atx en een zo compact mogelijke kast waar nog een halfhoge pcie-kaart in past.

Qua prijs ga je dan wel hoger zitten dan die 100 euro. Overigens is die NUC van 100 euro bij mij niet voorzien van Windows 10, maar dan Debian Linux. W10 is niet vooruit te branden op zulke beperkte hardware terwijl Linux werkelijk vliegt.

Ik heb dus een DAC met i2s ingang via een HDMI aansluiting.

En de PC die ik nu heb is een zelfgebouwde op basis van een Celeron J1900 op een micro ATX bordje (https://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900M Pro3/). Dat is een Quadcore op op 2 Ghz en royaal snel genoeg voor Windows. Het gaat juist mis met Volumio, Linux dus. Windows start op in ca. 30 sec en sluit af in 15 sec. Hij is met cat5e (1Gb) op het netwerk en internet aangesloten. Internet gaat hier via glasvezel met 200 Mbps. De PC heb ik ingebouwd in een Array kast. Dit is hierboven nog ergens te zien. So far so good dus.

Het ging echter mis met die driver. Dat is nu hersteld, dus ik wacht nu af of JRiver blijft werken. Gisteravond geen probleem gehad.

Minder afhankelijk zijn van de softwareleveranciers zou wel prettig zijn. Nu is er bij elke update de vraag... blijft het wel werken? Meestal kan ik het zelf wel oplossen, er staat binnen Windows ook erg veel uitgeschakeld. Daardoor is de belasting ook niet groot meer. De J1900 draait op 5% van zijn capaciteit.

10 hours ago, Roots said:

Wat zoek je nou eigenlijk Hans? Een nieuw moederbord of een geheugen uitbreiding voor je oude?

Hou er ook rekening mee dat je beter 2x4 ram kan hebben dan 1x8 ivm met dual channel.

Bedankt voor de tip. Ik had bijna 1x 8Gb besteld voor een nieuw bordje besteld. Maar het moederbord en nieuw geheugen schuif ik nu even op. Op het huidige moederbord zit wél 2x 4 Gb. Maar dit is DDR3 in een nieuwer moederbord komt meestal DDR4.

Door de vastlopers bij JRiver dacht ik aan een nieuw moederbord. Nu het probleem met de driver is opgelost, zijn de vastlopers hopelijk ook achter de rug en kan ik nog even verder met de J1900.

Een simpele UPnP/DLNA streamer zou voor mij voldoende zijn. Maar dan wél een met i2s en van een hoogwaardige uitvoering. Mét upsampling, memoryplay en voldoende snelheid. Die heb ik nog niet gevonden.