Jump to content

vervangen luidsprekers

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Op de Iear-show 2016 speelde een Hegel- integrated AMP met ingebouwde Dac/Streamer (Hegel Rost van 2.500,- euro)

op de KEF-Blades II van 20.000 p/paar.    Dit klonk subliem...

Wellicht dat met een zwaardere/duurdere Hegel, er nog meer te winnen valt maar als je een bepaald budget heb,

gaat het toch om de verdeling.... hoeveel voor de AMP/Bron  ...& hoeveel voor de speakers.

Nou.. over die klank was ik niet zo enthousiast. Het midhoog klonk best wel scherp, terwijl ik dezelfde Blades 2 enkele weken eerder bij Audioexpert op McIntosch had gehoord, dat was toch echt een klasse beter. Wanneer je € 20.000,- aan luidsprekers uitgeeft verwacht ik wat beters. Dan liever de LS50 (of iets anders wat een stuk goedkoper is) op de duurdere Hegels.

Als je nog eens in de buurt bent, Hans.

Uiteindelijk telt er maar één ding: of je zelf tevreden bent of niet. Of je nou smaak hebt of wansmaak :unsure:

Gisteravond de hele avond vinyl. , 21e pianoconcert van Mozart door Friedrich Gulda, Franse chansons (Barclay opnamen zijn vaak heel mooi) en de soundtrack van Cabaret. Onverdund genieten.

Is Wol soms forumlid op audiofreaks? (De braderie afstruiners)

Edited by Kraus vonBentinck

Speakers die makkelijk zijn aan te sturen met redelijke rendementen, stellen je in staat om meer in speakers te investeren

en minder in de AMP  (m.i.z. de meest effectieve manier).  Wisselwerking tussen LS en ruimte komt veelal meer kritisch

Kun je niet zo maar stellen. Te vaak meegemaakt dat de versterker op zich behoorlijk veel verschil uit kan maken in het totaal resultaat. En dat hangt dan soms niet eens van het vermogen van de versterker af.

De Hegel 160 kost 3000 euro (misschien klinkt ie nu beter)

Hegel heeft een vrij neutraal, misschien wat helder geluid. Kefs zijn meestal ook wat koel/ingetogen. Als je van wat warmer geluid houdt, kan de combinatie niet je ding zijn.

http://www.stereophile.com/content/hegel-music-systems-h160-integrated-amplifier#1zKuvDs3Z6eVAm4U.97

De Hegel 160 kost 3000 euro (misschien klinkt ie nu beter)

Hegel heeft een vrij neutraal, misschien wat helder geluid. Kefs zijn meestal ook wat koel/ingetogen. Als je van wat warmer geluid houdt, kan de combinatie niet je ding zijn.

http://www.stereophile.com/content/hegel-music-systems-h160-integrated-amplifier#1zKuvDs3Z6eVAm4U.97

Wat ik hoorde, had niet met warmte te maken, maar met cherpte. Niet in de zin van te veel hoog, maar een krijsend midhoog. Dit hoor ik helaas te vaak en heb er zelf ook lang last van gehad. De oplossing kwam uit de hoek van de voeding. Andere voedingen in de Arrays en een betere aardings topologie, losten het probleem op.

Sommige mensen horen dat krijsen echter niet, of zijn er niet gevoelig voor. Ik en een aantal leden van de audioclub zijn er echter allergisch voor.

Het zou heel goed kunnen dat de "goedkope" Hegel dit onder andere omstandigheden beter doet, maar in Tilburg was ik niet enthousiast. De Blades in de andere ruimte (naast de muons) klonken daar heel veel beter. Maar dus ook op duurdere versterkers.

Maar ja. Ik ben verwend..

Als je nog eens in de buurt bent, Hans.

Uiteindelijk telt er maar één ding: of je zelf tevreden bent of niet. Of je nou smaak hebt of wansmaak :unsure:

Gisteravond de hele avond vinyl. , 21e pianoconcert van Mozart door Friedrich Gulda, Franse chansons (Barclay opnamen zijn vaak heel mooi) en de soundtrack van Cabaret. Onverdund genieten.

Is Wol soms forumlid op audiofreaks? (De braderie afstruiners)

Wanneer het uitkomt, kom ik graag eens aan.

Wol schrijft volgens mij niet meer op andere fora (en af geschopt?). De meningen van Wol zijn nogal eens ongenuanceerd, maar bevatten vaak een kern van waarheid. Zo zie ik dat tenminste. Iets uitgebreider reageren zou de postings van wol een stuk begrijpbaarder maken.

Sommige mensen horen dat krijsen echter niet, of zijn er niet gevoelig voor. Ik en een aantal leden van de audioclub zijn er echter allergisch voor.

Dat kan kloppen. Dat wat jij hier krijsen noemt kunnen evengoed flutterecho's zijn maar het kan ook gewoon je gehoor zelf zijn (een paar dwars liggende afgeknapte trilhaartjes of zo). Een collega lang geleden had er behoorlijk last van bij sommig geluid. Een jaar later hoorde ik hem er niet meer over, was het vanzelf over gegaan.

Flutter echo's heb ik eens heel duidelijk mee gemaakt met een uitvoering van het kamerkoor waarin mijn vrouw zingt. Niks versterking of wat dan ook, gewoon onversterkt a capella. Was een uitvoering in een liefelijk kerkje met een mooie akoestiek. Bij bepaalde passages i.d.d. een wat krijsend/snerpend geluid. Maar nergens een high-end audio set te bekennen hoor. Wat was dat nu? Een paar meter opzij en/of een paar rijen verder en niets meer van dat gesnerp te horen. Daar was het gewoon prima.

Edited by Pjotr

Dat kan kloppen. Dat wat jij hier krijsen noemt kunnen evengoed flutterecho's zijn maar het kan ook gewoon je gehoor zelf zijn (een paar dwars liggende afgeknapte trilhaartjes of zo). Een collega lang geleden had er behoorlijk last van bij sommig geluid. Een jaar later hoorde ik hem er niet meer over, was het vanzelf over gegaan.

Flutter echo's heb ik eens heel duidelijk mee gemaakt met een uitvoering van het kamerkoor waarin mijn vrouw zingt. Niks versterking of wat dan ook, gewoon onversterkt a capella. Was een uitvoering in een liefelijk kerkje met een mooie akoestiek. Bij bepaalde passages i.d.d. een wat krijsend/snerpend geluid. Maar nergens een high-end audio set te bekennen hoor. Wat was dat nu? Een paar meter opzij en/of een paar rijen verder en niets meer van dat gesnerp te horen. Daar was het gewoon prima.

Over die akoestische problemen heb ik ook wel gehoord. Jean-marie Geijsen van Polyhymnia vertelde er over lang geleden op de VAD. 

Het zou kunnen dat het een gehoor probleem is, maar over is het bij mij zeker niet. Tijdens verschillende demo's hoor ik dat nog regelmatig. Thuis gelukkig niet meer.

Edited by Hans van Liempd

Kaf ls 50 is toch iets voor de leek, hij kleurt in het hoog en kleurt in het laag nooit begrepen dat Cock het niet hoort en weet.

Cock speaker is een totaal ander verhaal, wat heeft die voor een versterker, speakers zijn gemodificeerd ,dan die tweeter filter .dat kun je toch niet vergelijken met een gewone ls 50.

Mvg wol

Natuurlijk niet te vergelijken met de "normale " LS50, maar Cock speelde in het begin ook met ongemodificeerde LS50. Cock is niet gaan modificeren omdat hij ontevreden was maar omdat het modificeren nu eenmaal in zijn bloed zit. De LS50 is voor het geld gewoon een ontzettend goede speaker. Gelukkig ben ik een leek

Je weet natuurlijk nooit precies wanneer het inspelen 'klaar' is maar er is best een merkbare toename van body. Ingespeeld moeten ze dus kennelijk wel degelijk. Draai veel muziek en dat is toch het beste criterium hoe het bevalt. Kom regelmatig thuis met de gedachte, ff lekker dit of dat luisteren :) en dan blijf ik lang er voor zitten.

Je weet natuurlijk nooit precies wanneer het inspelen 'klaar' is maar er is best een merkbare toename van body. Ingespeeld moeten ze dus kennelijk wel degelijk. Draai veel muziek en dat is toch het beste criterium hoe het bevalt. Kom regelmatig thuis met de gedachte, ff lekker dit of dat luisteren :) en dan blijf ik lang er voor zitten.

Dat is inderdaad een goed teken. De Chario's waren al langer aan vervanging toe ik las dat tenminste ergens in een topic van jaren geleden.

De kleine Kefs gaan in een vrije veld opstelling niet zo laag, maar door jouw dwarsopstelling wordt het laag behoorlijk opgehaald. Dat is waarschijnlijk ook het probleem met de Chario's. Dan wordt het te veel en dat is erg vermoeiend.

Dat is waarschijnlijk ook het probleem met de Chario's. Dan wordt het te veel en dat is erg vermoeiend.

Duh......??? Hebben die Chario's een probleem in het laag en zijn ze daar erg vermoeiend? Is mij nog nooit opgevallen, en beslist niet bij Kraus thuis. Integendeel.

Duh......??? Hebben die Chario's een probleem in het laag en zijn ze daar erg vermoeiend? Is mij nog nooit opgevallen, en beslist niet bij Kraus thuis. Integendeel.

Met de Charios in die ruimte.

Te veel laag is altijd vermoeiend (vind ik).

Maar het is al weer een tijd geleden dat ik daar was.

Met de Charios in die ruimte.

Te veel laag is altijd vermoeiend (vind ik).

Maar het is al weer een tijd geleden dat ik daar was.

Ja, ja, we hebben het over dezelfde ruimte: Bij Kraus. Maar te veel laag en vermoeiend laag is mij daar nooit opgevallen. Herhaling: Integendeel.

Hoe klein moeten dan wel monitorspeakers zijn voor jou om daar niet teveel laag te produceren?

Van echte laagproblemen was hier nooit dramatisch sprake. Hooguit het karakter van de Chario's maar geen gekkigheden. Van laagproblemen was tijdens jouw bezoek indertijd ook helemaal geen sprake. Bovendien zijn de verhoudingen hier niet zo extreem. De luisterruimte is 6x4,5 en de luisterpositie vormt min of meer een vierkant waarbij 1 speaker min of meer vrij staat en de ander ongeveer 1 meter van zijwand.

Hans wat is een vrije veld optelling...buiten?

Zoniet en bedoel je in een woonkamer met veel ruimte om de speakers dan praat je onzin.

Ik bedoel inderdaad buiten.

Wanneer het precies in je kamer past, kun je door een juiste opstelling en wat gebruik maken van drukopbouw bij wanden en door de immer aanwezige staande golven een heel eind komen.

laagproblemen .... zorg eerst dat de electronica geen rommel output. en als er dan onbeheersbare laagdingen overblijven: leen even een audiotegel (de vergeten hype) van iemand hier. ik heb dat ding een fors laag-probleem op slag horen oplossen. bevalt het niet, verder zoeken. \

groet