Jump to content

Remasteren en comprimeren!

WanFie
 Share

Recommended Posts

Met JRiver kun je instellen dat de muziek geanaliseerd wordt. Er wordt dan per muziekstuk gekeken naar de hoogste pieken, maar ook naar de dynamic range. En nog een aantal andere factoren, maar daar gaat het, wanneer het aan mij ligt, in dit topic niet over.

Nu ik al m'n muziek geanaliseerd heb valt met het volgende op.
1. Remasters zijn vrijwel zonder uitzondering gewoon harder opgenomen. Dit betekend dat de pieken (peak TP) boven 0 zit, soms wel 2 dB. En de dynamic range soms wel 10 dB is gereduceerd. Van 17 dB naar 7 dB is dan eerder regel dan uitzondering. M.a.w. die remasters zijn gewoon rommel.
2. Oudere opnamen hebben vrijwel altijd een hogere dynamic range en zijn vrijwel nooit boven 0 dB opgenomen. Moderne opnamen (ook de zg audiofiele !) hebben zelden meer dan 7 dB dynamic range, terwijl oudere soms wel tot 21 dB komen.

Bij een hogere dynamic range komen aanslagen van bv piano en drums verder boven de rest van de muziek uit en klinken daarmee realistischer. Bij bv uitsluitend vocale of orgelmuziek is de dynamic range meestal laag, dus het is niet per definitie zo, dat een lage dynamic range ook een slechte opname betreft.

Tis maar dat jullie dit weten en je ook niet, net als de rest van de wereld, gek laten maken met "het klinkt harder, dus het is beter". Het is dus echt andersom! Let maar eens goed op, en zet die zachter opgenomen muziek gewoon wat harder.

Maar dit wisten jullie natuurlijk al lang.

Edited by Hans van Liempd

Heb je dat ook gezien bij 'klassieke' muziek? Krijg de indruk dat het voornamelijk een issue is bij 'moderne' (populaire) muziek.

Bij klassieke muziek lijkt het inderdaad beter, al zie ik bij een Symfonie van Mahler ook 6 dB dynamic range. Maar op dezelfde CD ook 21 dB.  Nou is klassiek niet echt mijn ding, dus is weet niet wat oude en nieuwe opnamen of remasters zijn. Zijn er bij klassiek wel remasters?

Het gaat overigens niet alleen over moderne pop- of rockmuziek., maar ook bij jazz, blues enz. zie je het ook.

Maar is het is natuurlijk wat je populaire muziek noemt. In bepaalde kringen is klassiek het meest populair, of kerkelijk, of orgel, of blaasmuziek.

Bij klassieke muziek lijkt het inderdaad beter, al zie ik bij een Symfonie van Mahler ook 6 dB dynamic range. Maar op dezelfde CD ook 21 dB.  Nou is klassiek niet echt mijn ding, dus is weet niet wat oude en nieuwe opnamen of remasters zijn. Zijn er bij klassiek wel remasters?

Tuurlijk, zat ook. Ik worstel me al een tijdje door dit linkje heen: http://www.talkclassical.com/33051-new-maria-callas-box.html

dat is dan knap mislukt. er staat wel inderdaad remastered op. net gekocht, 2 cd's in kartonnen doosje. Love me do enzovoorts. niet best.

Tja. Daar zijn dan de meningen over verdeeld. :) Of komt het omdat je CD's nu in 'stereo' zijn?

http://www.cnet.com/news/dont-buy-the-beatles-remasters-unless/

https://www.soundonsound.com/sos/oct09/articles/beatlesremasters.htm

Bij klassieke muziek lijkt het inderdaad beter, al zie ik bij een Symfonie van Mahler ook 6 dB dynamic range. Maar op dezelfde CD ook 21 dB...

Welke CD is dat eigenlijk, Hans? Welke symfonie ook?

Welke CD is dat eigenlijk, Hans? Welke symfonie ook?

Uit deze box:

1400443984_1001200086.jpg

Carnegie Hall presents.

Symphony no. 8, Part I - Hymnus, Veni, creator spiritus: 8. Gloria sit Patri Domino

Dynamic range 6

Maar

Symphonie no. 1: III. Feierlich und gemessen, ohne zu schleppen

heeft een dynamic range van 18

Uit dezelfde box.

Ja, stom van mij.

Eigenlijk zou je diverse opnames van zo'n deel moeten vergelijken om een goed beeld te krijgen. Kan best zo zijn dat ook op andere opnamen die dynamic range niet veel anders is.

Bijv die eerste symfonie begint fffff...f en wordt later wel flink luider. Dat is bij andere opnames niet veel anders.

Ja, stom van mij.

Eigenlijk zou je diverse opnames van zo'n deel moeten vergelijken om een goed beeld te krijgen. Kan best zo zijn dat ook op andere opnamen die dynamic range niet veel anders is.

Bijv die eerste symfonie begint fffff...f en wordt later wel flink luider. Dat is bij andere opnames niet veel anders.

De dynamic range is niet het verschil tussen de hardste en zachtste stukken. Het is de hoogte van de pieken die op "de muziek" staan.

Ik vond dit plaatje wat het wat duidelijker maakt:

3973070_orig.jpeg

Bron: http://www.audio-activity.com/thoughts-from-the-world.html

Edited by Hans van Liempd

Okay, zo wordt het mij ook wat duidelijker. Toch denk ik nog steeds dat 'dynamic range' slaat op het verschil tussen de zachtste en de hardste geluiden. Als je alles luider maakt, zal dat verschil kleiner worden, lijkt me ook wiedes. De pijltjes duiden er ook op, meen ik. Alleen zou ik het pijltje van de pop wat groter maken, even naar rechts heb je meer verschil (boven de laatste "c van "Classical music".

Nog wat. 0 dB is toch zo hard mogelijk? Hoe kan dan een opname op +2dB komen? Of is dat alleen theoretisch?