Jump to content

Wanneer moet de bias worden bijgesteld?


Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Toen ik de monoblokken kocht werd er geadviseerd elk jaar de bias bij te laten stellen.

Is dat afhankelijk van het aantal gebruikersuren?

Kun je horen wanneer het zover is?

Bij voorbaat bedankt voor jullie hulp.

Link to comment
Share on other sites

Welke type Dynaco buizen versterker heb je Wil ?

 

http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/catalog.html

Gerestaureerde MKIII monoblokken Jacques. Er zouden zeer dure buizen in zitten, volgens de verkoper!? Ik zal hem nog bellen voor informatie. 

Ik begin vervorming te horen bij sommige opnames. Kan dat er mee te maken hebben?

Link to comment
Share on other sites

Is het niet te warm om de buis te branden? Kan het zijn dat de vervorming toeneemt bij hogere temperaturen?

Anyway, ik zet maar iets op met watergekabbel. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Gerestaureerde MKIII monoblokken Jacques. Er zouden zeer dure buizen in zitten, volgens de verkoper!? Ik zal hem nog bellen voor informatie. 

Ik begin vervorming te horen bij sommige opnames. Kan dat er mee te maken hebben?

Dat kan, op een gegeven ogenblik wijken buizen zoveel van elkaar af dat je dit kunt horen. Dat gebeurt net zo goed bij dure buizen.

Bovendien wat is duur? Welk merk en type buizen zitten er in Wil?  KT88 of 6550 of? Hoeveel jaar zitten ze er in?

Hoeveel uur per dag staat de versterker aan?  

 

Mooie versterker zeg :) Dempingsfactor 15!  = top   http://www.the-planet.org/dynaco/Amplifier/Mark%20III.pdf

Link to comment
Share on other sites

Het kan i.i.g. geen kwaad om de bias eens per jaar te checken en zonodig bij te stellen. Buizen slijten nu eenmaal en dan loopt de steilheid terug. En ja dat is i.d.d. afhankelijk van het aantal gebruiksuren. Een paar uur per dag of ong. 1000 uur per jaar, dan is 1x per jaar niet overbodig. Mooiste is zo'n metertje zoals bij Groovy.

Link to comment
Share on other sites

Die contrabuisvoetjes heb ik nog.

De metertjes misschien ook nog,zal eens gaan zoeken

Die metertjes 2 stuks kosten een habbekrats e 7 dacht ik inclu verzenden op Ebay.

Wellicht heeft Conrad ze ook.

Buisjes gloeien in het donker :)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de 7 pins contrabuisvoetjes gevonden aan een ervan zit nog een metertje.

Ik ben niet zeker of dat het metertje nog intact is.

Om en om wisselen om te controleren of de bias nog goed ingesteld staat.

De buisvoetjes passen ook op de mk 3 denk ik.

Mocht je ze willen mijnheer Jongensdroom dan kom je ze maar halen.

:)

Link to comment
Share on other sites

Aha, als ze niet gloeien in het donker zijn ze niet meer goed. Duidelijker kan niet.

 

Jij hebt ook overal verstand van zeg, maar ik dacht toch vooral van duistere zaken. Ik moet toch even aanvullen dat ook in het geval de versterker niet aan staat ze niet behoren te gloeien. Zouden ze dan toch gloeien dan roepen we jou er beslist bij :D

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de 7 pins contrabuisvoetjes gevonden aan een ervan zit nog een metertje.

Ik ben niet zeker of dat het metertje nog intact is.

Om en om wisselen om te controleren of de bias nog goed ingesteld staat.

De buisvoetjes passen ook op de mk 3 denk ik.

Mocht je ze willen mijnheer Jongensdroom dan kom je ze maar halen.

:)

 

JD heeft toch de monoblokken? Dan kan ie toch gewoon over de kathodeweerstand de spanning meten? (Of laten meten).

Link to comment
Share on other sites

Dat kan ook.

De Bias moet 1,56 mv met kt88 of 5650 volgens een pdf bestand wat ik gelezen heb op het net.

Daar spreekt men ook over fixed bias.

Zelf ben ik niet technisch,ik papagaai maar wat :wub:

Link to comment
Share on other sites

Dat metertje zit aan een contrabuisvoet gesoldeerd.

Dat prik je aan de voorzijde in de buisvoet.

Dat zie je een 8tal postings terug op de foto.

Link to comment
Share on other sites

Dat metertje zit aan een contrabuisvoet gesoldeerd.

Dat prik je aan de voorzijde in de buisvoet.

Dat zie je een 8tal postings terug op de foto.

 

Ok op die manier. Volgens mij is jouw versterker daarvoor speciaal aangepast dan. Zou bij JD ook kunnen maar niet zonder meer. Is wel iets meer werk. In het schema wat Jack postte zie ik daar geen voorziening voor. Weet niet of JD de VV aansluiting gebruikt, als ie die niet gebruikt dan zou die daarvoor te gebruiken zijn. Is wel werk voor een ter zake deskundige.

Link to comment
Share on other sites

Ok op die manier. Volgens mij is jouw versterker daarvoor speciaal aangepast dan. Zou bij JD ook kunnen maar niet zonder meer. Is wel iets meer werk. In het schema wat Jack postte zie ik daar geen voorziening voor. Weet niet of JD de VV aansluiting gebruikt, als ie die niet gebruikt dan zou die daarvoor te gebruiken zijn. Is wel werk voor een ter zake deskundige.

Zeker werk voor een ter zake kundige technicus.

Het word gemeten over de roosterspanning dacht ik.

Ere wie ere toekomt zeg ik altijd in dit geval is dat Jerry.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...