Jump to content

Vintage - 1...?


WanFie
 Share

Recommended Posts

Dit is een mooie Yamaha C1 voorversterker.   SRPP techniek met Fet' s, net zo mooi als met buizen.

 

yamahac11.jpg

 

Het exemplaar op de foto is waarschijnlijk nog niet gereviseerd   :unsure: http://www.audioscope.net/yamaha-c1-pre-amplifier-p-1223.html

 

Top techniek uit de 70e jaren, kan straks weer lang mee.  Ik heb er al even aangemeten.  

 

Bij 1Khz 0dB uit meet ik zo 0,0065% vervorming en een S/N van -120dB voor de lijntrap = beter dan mijn buizen voorversterker  :(  :D

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hij wordt weer mooi Groovy  :) het is nu een oud ding.  

Er moet ongeveer 50 transistoren en > 100 elco's vervangen worden.  Vooral die in de voeding zijn gaar  :D

Verder zijn er een paar printen die opnieuw voorzien worden van nieuw tin.

 

Meeste werk is het schoonmaken van alle schakelaars,  regelaars en heel veel contacten. 

Maar dan heb je ook wat  ;)

Link to comment
Share on other sites

Schitterende c1 Tubejack.

Dat brengt veel geld op.

 

Ongetwijfeld een prachtig apparaat van uitzonderlijke kwaliteit.

En daarom zou het eerlijk zijn, als het na renovatie inderdaad veel geld zou opbrengen.

 

Maar of dat ook echt zal gebeuren?

Laten we het hopen, maar de voor vintage betaalde bedragen zijn vaak niet in overeenstemming met de objectieve (technische) kwaliteit.

Sommige apparaten zijn "hebbedingen". Hebben een "catch".

En andere apparaten worden niet op de juiste waarde geschat.

 

Het leven is niet eerlijk...

Link to comment
Share on other sites

Heeft vintage voor het luisteren van muziek meerwaarde, ik denken het van niet.

 

Mag wol

Dat hangt van de persoon af,  wat hij als meerwaarde ziet.   Ik speel nu, met spullen die niet voor mij weggelegd waren, toen ik 17 was.

Technisch is het zeker net zo goed als het spul wat je nu koopt.  Soms beter.   Het heeft in ieder geval het kwaliteit filter "tijd" doorstaan.

Lijkt me toch niet onbelangrijk in de huidige weggooi maatschappij.

Link to comment
Share on other sites

Ongetwijfeld een prachtig apparaat van uitzonderlijke kwaliteit.

En daarom zou het eerlijk zijn, als het na renovatie inderdaad veel geld zou opbrengen.

 

Maar of dat ook echt zal gebeuren?

Laten we het hopen, maar de voor vintage betaalde bedragen zijn vaak niet in overeenstemming met de objectieve (technische) kwaliteit.

Sommige apparaten zijn "hebbedingen". Hebben een "catch".

En andere apparaten worden niet op de juiste waarde geschat.

 

Het leven is niet eerlijk...

Tijd voor iets maken,  vind ik vaak belangrijker dan geld.  De meeste mensen hebben geen tijd, ik heb weer niet zoveel geld 

Per saldo maakt het dus niet zoveel uit, als je  tijd hebt, dan knap je zoiets op, als je veel geld hebt, dan koop je het.

Zo oneerlijk vind ik het dus niet. :) 

 

In deze C1 zit uitzonderlijke techniek die nu anno 2015 niet meer te krijgen is, zoals de beroemde VFet's 

Link to comment
Share on other sites

Ik geniet nog meer van muziek als het uit een apparaat komt wat ik mooi vind.

Ik mag graag naar mijn Buizenradio luisteren dat klinkt in mijn oren fijner dan een transistor.

Ik ben ook bereid om voor een apparaat wat ik mooi vind meer te betalen dan de waarde.

Maar wat is de waarde van vintage,wat de gek ervoor over heeft :)

Sommige apparaten zoals bv een c1 worden steeds zeldzamer.

Link to comment
Share on other sites

Indrukwekkende pre-amp. Persoonlijk zou ik als ik een opgefriste pre-amp zou kopen toch liever iets nieuwers kopen (< 20 jaar), bv een Plinius M16.

Plinius-M16-1.jpg

 

Natuurlijk zul je die hier niet zoveel aantreffen (al lang geen importeur meer enzo)

Link to comment
Share on other sites

Vintage is uit de tijd dat men met zijn vakmanschap ontwierp voor de eeuwigheid, Die tijd is wel over, dat klopt. Mede door de goedkope oosterse productie, Neemt niet weg dat je nu een trend ziet dat men als reactie op dat wegwerpspul wel steeds meer belangstelling krijgt voor wat de Engelsen zo mooi omschrijven als "Craftsmanship". Dat zie je ook aan de huidige top-audiospullen. Alleen schiet het daar naar mijn mening te ver door naar voor de meeste mensen onbetaalbare producten.

Link to comment
Share on other sites

In het algemeen is oud - mits in goede conditie - beter dan nieuw.

Vergelijk met muziek, bouwkunst, literatuur, jenever, filosofie, schilderkunst, bijvoorbeeld.

Alleen als het nieuwe héél erg goed is, zal het de kans krijgen ooit ook oud te worden.

Link to comment
Share on other sites

In het algemeen is oud - mits in goede conditie - beter dan nieuw.

Vergelijk met muziek, bouwkunst, literatuur, jenever, filosofie, schilderkunst, bijvoorbeeld.

Alleen als het nieuwe héél erg goed is, zal het de kans krijgen ooit ook oud te worden.

Het oude wat de tand des tijds goed heeft doorstaan was dus gewoon goed. Als je voor iets nieuws kiest, is het de kunst om diezelfde kwaliteit te herkennen en dan is nieuw beter. 

Link to comment
Share on other sites

In het algemeen is oud - mits in goede conditie - beter dan nieuw.

Vergelijk met muziek, bouwkunst, literatuur, jenever, filosofie, schilderkunst, bijvoorbeeld.

Alleen als het nieuwe héél erg goed is, zal het de kans krijgen ooit ook oud te worden.

vrouwen..?

Link to comment
Share on other sites

Ach, in de jaren '70 was het Japanse spul inferieur t.o.v. het Europese en Amerikaanse. Nu wordt veel daarvan als hoog kwalitatieve vintage gezien. Wie weet vindt men dat over 50 jaar net zo van het huidige Chinese :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vintage is uit de tijd dat men met zijn vakmanschap ontwierp voor de eeuwigheid, Die tijd is wel over, dat klopt.

 

De eeuwigheid is nog niet aangebroken, dus ik heb nog even te gaan met mijn vintage ding  :huh:  :D . Maar ik denk dat je het anders bedoelde.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Vandaag de 1e onderdeeltjes besteld voor de Yamaha C1.  Begin meestal met de voeding.  Een van de voeding elco' s begint zijn jas al uit te trekken.

De print is hier en daar slecht gerepareerd en zijn contacten groen geoxideerd. Heeft vast een plantje boven gestaan. :D Verder hebben bijna alle transistoren 

z.g.n. "zwarte pootjes......  vervangen dus  ;) 

Link to comment
Share on other sites

Vandaag de 1e onderdeeltjes besteld voor de Yamaha C1.  Begin meestal met de voeding.  Een van de voeding elco' s begint zijn jas al uit te trekken.

De print is hier en daar slecht gerepareerd en zijn contacten groen geoxideerd. Heeft vast een plantje boven gestaan. :D Verder hebben bijna alle transistoren 

z.g.n. "zwarte pootjes......  vervangen dus  ;)

Blijft er dan nog wel wat over van het origineel (behalve de behuizing)?

 

Btw wat betekent zwarte pootjes> Is zilveroxide niet zwart?

Link to comment
Share on other sites

Blijft er dan nog wel wat over van het origineel (behalve de behuizing)?

 

Voor de gebruikte onderdelen zijn moderne vervangers met dezelfde specificaties en lange levensduur. Voor mijn Yamaha CT-7000 heb ik dat uitgezocht.  

De klein signaal transistoren, condensatoren etc zijn in deze Yamaha C1 van hetzelfde type.  Dat was wel even zoeken :wacko:  

Er zomaar er wat  in proppen -wat veel "reparateurs" doen- geeft gegarandeerd teleurstellingen. 

 

Zwarte pootjes.  Wat voor oxide dat is weet ik niet, wat ik wel weet dat het langzaam door de behuizing van de transistor heen vreet.  Het begint met meer ruis, wat geknetter en op een gegeven ogenblik  is de transistor defect.

Vooral type 2SC458 is berucht en veel gebruikt in Japanse audio.  Zoek maar eens op het WWW ;)   

Link to comment
Share on other sites

Zomaar een idee. Misschien is het interessant om eens een workshop voor restoratie van audio apparatuur te organiseren. Je hebt unieke kennis en vaardigheden en ik denk dat er best wel mensen zijn die daar iets voor over hebben om dat ook te leren. Men brengt een eigen apparaat mee en in een dagdeel leer je een aantal kneepjes, krijgt een aantal tips...

 

Zou toch mooi zijn als meer (goede, oude) apparauur vakkundig opgefrist werd. Past mooi in het duurzaamheids ideaal.

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Over oude draaitafel, s is gewoon prijs opdrijving, ik moet er bij horen

Het zijn gewoon hebben dingetje, s, mar die zijn totaal achterhaald,

Bedrijven gaan zich er op specialiseren, vb Lenco met wiel aandrijving

die kon je voor 5 jaar kopen voor een 25 Euro, s, in bood voor 2 stuks 35 Euro, s, en ik kon ze gelijk meenemen.

Een Thorens 125 kleurt als de ziekte met zo iets ga je toch niet een plaat draaien, we leven toch niet meer in jaar toebak.

 

Mvg wol

 

Dat van die prijsopdrijving is wel jammer, gaat nergens meer over. Maar ik heb mijn Garrard gekocht omdat ik helemaal gek was van het ontwerp (de 301 dan hè....) en daarna na het lezen over wat hem bijzonder maakt, net zoals iemand dat heeft met een Fat Bob. En hij "klinkt" inderdaad heel anders dan een Ariston RD11s, die ik eerst had (en ook niet meer de jongste is  ;)). Als de 301 nú gemaakt zou zijn, als nieuwe speler, had ik hem waarschijnlijk ook gekocht..... En kleurt een 301? Waarschijnlijk wel, met de DIY kersenhouten plinth  :D , maar ík vind het een heerlijke speler. En ik zou bijvoorbeeld nooit een FB willen, hoe neutraal die ook klinkt. Het oog wil ook wat zeg maar, wat dat betreft sluit ik mij helemaal aan bij Groovy  :)

Link to comment
Share on other sites

Ik help al mensen Duck.  Op zeer bescheiden schaal Duck.  Een "dingetje"  is,  dat veel apparaten uniek zijn,  en net even anders in elkaar zitten.  Wat in A goed werkt, kan ik B té goed zijn...

Het mooiste als je als het ware "in de huid" van de ontwerper kruipt en je gaat verdiepen in de schakelingen en gebruikte onderdelen, de tijdgeest in de gaten houd etc.

Vaak ben ik daar  een hele middag of langer mee bezig om daar doorheen te spitten. Op elke plek een component dat goed werkt op die plaats in dat gedeelte van de schakeling.

Het leuke is dat je eigenlijk nooit uitgeleerd bent.   Globaal weet je het natuurlijk wel.   :)  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat inzicht en begrip voor het ontwerp voor de meeste amateurs (zoals ik) een brug te ver is. Ik denk dat het al mooi is als je weet welke componenten moet/kunt vervangen en hoe (desolderen is een kunst) en evenueel kunt controleren dat het daarna goed werkt. En natuurlijk de gebruikelijke kwalen als kraken en brommen kunt verhelpen. 

Link to comment
Share on other sites

Zoals Jack al aangeeft, vereist dat kennis en ervaring. Dat doe je niet even op in een workshop. Zonder dat kom je niet verder dan een schoonmaakdoekje er over halen. Sommigen spuiten dan de contacten en potmeters ook nog vol met kontaktspray met als gevolg dat het een week later 2x harder kraakt.

 

Een workshop zou handig zijn om mensen te verbieden aan de kontaktspray te zitten en refurbischen aan een vakman over te laten, veel verder komt het dan niet ::D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...