WanFie Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Volgens Jacco is het onmogelijk, maar ik meer toch een duidelijk verschil te horen tussen de orginele opname en de kopien op de Hear test-CD. Sodejuu had ook al opmerkingen in die richting en Hansko verklaarde gisteravond ook verschillen te horen. Vraag 1: Is het dus zo dat een kopie ALTIJD hetzelfde klinkt als het orgineel en wat zou eventueel de (technische) oorzaak hiervan kunnen zijn. Vraag 2: Zijn wij de enige drie of ervaren nog meer mensen het verschil tussen een kopie en orgineel. Ik moet eerlijk bekennen.... eerder hoorde ik nooit verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 ook ik hoor verschillen,vooral bij erg goede opname's is er wel degelijk(kleine) verschillen.zo heb ik van bepaalde cd's een copie en het origineel,en bij mij uiten de verschillen zich voornamelijk in de ruimteinformatie,en bij sommige copie's ook de dynamiek.Maar vooral het 3d effect is met een copie minder,en ik heb het idee dat een copie wat minder warm klinkt,wat zich vooral uit in (vrouwen)stemmen.Maar hoe dat kan zou ik echt niet weten,misschien ook met de kwaliteit van de brander te maken?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Of ik het hoor is een tweede, maar de kans dat een kopie 100% feilloos is is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 september 2007 Author Report Share Posted 5 september 2007 Of ik het hoor is een tweede, maar de kans dat een kopie 100% feilloos is is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 september 2007 Author Report Share Posted 5 september 2007 Volgens Jacco is het onmogelijk, maar ik meer toch een duidelijk verschil te horen tussen de orginele opname en de kopien op de Hear test-CD. Sodejuu had ook al opmerkingen in die richting en Hansko verklaarde gisteravond ook verschillen te horen. Vraag 1: Is het dus zo dat een kopie ALTIJD hetzelfde klinkt als het orgineel en wat zou eventueel de (technische) oorzaak hiervan kunnen zijn. Vraag 2: Zijn wij de enige drie of ervaren nog meer mensen het verschil tussen een kopie en orgineel. Ik moet eerlijk bekennen.... eerder hoorde ik nooit verschillen. Jacco kan mij de boom in (kan hij naast dit dove aapje zitten ) Zelfs mijn buurman, op voorhand geloofde hij het absoluut niet, hoorde verschil tussen het orgineel en een copie daarvan. Dus dat zijn er al vier Hoor jij geen verschil dan... Ik ben overigens w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Enkele jaren geleden heeft het audioblad Stereo (of Audio) eens een test gedaan met het kopieren van CD's. De test bestond uit het kopieren van een complete cd, gebrand met verschillende branders en met verschillende software op diverse snelheden. Het ging eigenlijk om de verschillende merken lege cd-r's en er werden zowel computer cd-r's als ook specifieke cd-r-audio gebruikt. De uitkomst was dat alle kopieen minder waren dan het origineel. De snelheid van he branden maakte op zich niet zo heel veel uit. Als slechtste kwamen iig de traag gebrande 52x cd-r's uit de bus. Onder de microscoop waren de putjes nl helemaal niet meer goed te definieren. Frapant was wel dat de duurste, de zwarte MFSL Audio CD-R van Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 september 2007 Author Report Share Posted 5 september 2007 Hoor jij geen verschil dan... Is de hoofdreden dat ik totaal geen interesse heb in de door jullie samengestelde test-cd Ik begrijp het bijna (niet dus..) Enkele jaren geleden heeft het audioblad Stereo (of Audio) eens een test gedaan met het kopieren van CD's. De test bestond uit het kopieren van een complete cd, gebrand met verschillende branders en met verschillende software op diverse snelheden. Het ging eigenlijk om de verschillende merken lege cd-r's en er werden zowel computer cd-r's als ook specifieke cd-r-audio gebruikt. De uitkomst was dat alle kopieen minder waren dan het origineel. De snelheid van he branden maakte op zich niet zo heel veel uit. Als slechtste kwamen iig de traag gebrande 52x cd-r's uit de bus. Onder de microscoop waren de putjes nl helemaal niet meer goed te definieren. Frapant was wel dat de duurste, de zwarte MFSL Audio CD-R van Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Ik hoorde al gelijk in het begin een verschil tussen mijn gemaakte kopie en het origneel van Jacco, maar dacht dat dat eerst aan mijzelf lag. Nu n.a.v. meldingen van Hans en Sodejuu erover ben ik ook gaan vergelijken met een originele uitvoering die ik heb. De Beatles met Because/Get Back van de Love cd. Het origneel is rustiger en stiller. De kopie ruist en klinkt opgepepter en harder in klank. Bij de kopie zijn de wegvliegende duiven en de vlieg/bij meer uitvergroot dan bij het origneel om maar iets te noemen als voorbeeld Volgende week ga ik naar Sodejuu, dan zal ik mijn kopie meenemen en wellicht kunnen we onze kopieen eens beluisteren en vergelijken met elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Je verwart iets, Hans. Een data-cd is anders qua opzet dan een audio-cd. Bij een data-cd worden ook nog checksums geplaatst, om eventuele lees- en brandfouten te kunnen corrigeren. Die checksums zitten niet op een audio-cd. Die werkt via een foutcorrectiesysteem. Hoe het precies zit, moet je me niet vragen. Die discussie is echter ook al lang en breedt hier aan bod geweest. Ff zoeken Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 september 2007 Author Report Share Posted 5 september 2007 Je verwart iets, Hans. Een data-cd is anders qua opzet dan een audio-cd. Bij een data-cd worden ook nog checksums geplaatst, om eventuele lees- en brandfouten te kunnen corrigeren. Die checksums zitten niet op een audio-cd. Die werkt via een foutcorrectiesysteem. Hoe het precies zit, moet je me niet vragen. Die discussie is echter ook al lang en breedt hier aan bod geweest. Ff zoeken Hans Maar toen was onze "digigoeroe" Jacco nog niet actief. Ik hoop er nog op dat hij iets meer kan vertellen over de mogelijke fouten. En dan precies de punten als scherpte, dynamiek en ruis. Dat moet toch te meten zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Of ik het hoor is een tweede, maar de kans dat een kopie 100% feilloos is is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Afgelopen jaar veel muziek opgenomen en daarbij vaak origineel met kopie vergeleken. Kopie altijd minder om de hierboven al door Soundlover en Audiofreak genoemde redenen: vlakker, dunner, scherper, harder, onrustiger. Vindt m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Misschien http://www.exactaudiocopy.de/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 [...]Vraag 1: Is het dus zo dat een kopie ALTIJD hetzelfde klinkt als het orgineel en wat zou eventueel de (technische) oorzaak hiervan kunnen zijn. Als het loopwerk de nullen en enen uitleest en hierbij geen last heeft van mankementen, is het hetzelfde. Het heeft niets met analoog te maken en fouten zullen zich manifesteren als een sterke ruis of tikken. Bij kopieerbeveiligde cd's heb je dit soms want dan ontbreekt de tracking oid. Dan hoor je dat het loopwerk zich verslikt. Of bij versleten loopwerken (daar houd ik er 1 van "op voorraad") en die gaan metalig of met een fluittoon zich kenbaar maken in het geluid. Vraag 2:Zijn wij de enige drie of ervaren nog meer mensen het verschil tussen een kopie en orgineel. Ik moet eerlijk bekennen.... eerder hoorde ik nooit verschillen. Er zijn een heleboel mensen die verschil ervaren en nog veel meer die dat niet ervaren. Dat zegt op zichzelf niets. Typisch geval van toepassen van de tweede hoofdwet van de HiFi . Zo, en nu ga ik weer verder met vinyl op cd zetten, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Ik heb 2 stuks Fuji CD-R PRO fot audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Hoor jij geen verschil dan... Is de hoofdreden dat ik totaal geen interesse heb in de door jullie samengestelde test-cd Dat is geen enkele belemmering voor het gebruik van de test-cd. Als je vindt dat er een paar aardige/bruikbare tracks opziten dan koop je daarvan simpelweg het origineel en gebruikt die bij een eventueel verslag. (dat si in feite ook het meest aan te bevelen; het schijfje met de verschillende tracks is niet anders dan een voorbeeld voor de Hearders om de gebruikte muziek een beetje ingang te doen vinden en de organisatie van eventuele bijeenkomsten te vergemakkelijken) Het gaat niet om de fysieke test-CD als zodanig maar om de inhoud ervan en het beter kunnen delen van de geconstateerde luisterindrukken. In feite is de CD niet anders dan een tracklist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 @Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Ik ben in mijn omgeving nog de enige die zich bezighoudt met dat zwarte goud. Groet, Jacco Hoi Jacco, Ik gelukkig niet . Heb een leuke collega/audioot die ook nog in het zwarte zit. Maar ik had dit niet van jou verwacht. Meer CD zeg maar En natuurlijk jou postings, daar hoort het vinyl eigenlijk niet bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Wel off-topic, maar okay. Laat ik het er maar op houden dat ik vinyl kan waarderen en dat ik mij niet blind staar op wat er meettechnisch allemaal beter is aan een cd. Het is mi volkomen zinloos om een medium als vinyl links te laten liggen omdat een medium als cd beter zou kunnen zijn. Het gaat uiteindelijk om de inhoud en technisch gezien kan een vinylplaat al zo ontzettend veel goeds dat je het zeker niet moet laten liggen. En ik heb er ook plezier in om een plaatje te draaien. Groet, Jacco Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Groet, Jacco Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 6 september 2007 Report Share Posted 6 september 2007 Het mooiste vind ik nog dat het helemaal niet uitmaakt. Wanneer ik muziek mooi genoeg vindt koop ik het dus ook. Een kopietje is leuk om aan iets nieuws te snuffelen, en daarna is het kopen of weg ermee. Gaat het naar de volgende, kan die even snuffelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 6 september 2007 Report Share Posted 6 september 2007 Mis ik iets? is de orginele test cd die gemaakt is ook eigenlijk geen copie die is toch samengesteld door enkelen van jullie de meeste copiejen die ik heb zijn voor gebruikt in de auto en gebruik de orginel voor at home heb ook nog nooit eraan gedacht om de orgineel en copie te vergelijken kwa geluid draai ze nooit te gelijk ...................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 september 2007 Report Share Posted 6 september 2007 Nog sterker: de originelen (de offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts