spido Posted 18 april 2013 Report Share Posted 18 april 2013 Spido, ik heb het over dat vervorming varieert van een elpee van laag tot hoog met een gewone arm, als ik 1 khz toon meet op de plaat ,snap je dat of snap jij dat niet. mvg wol Beste Wol, Je meet 1 kHz vanaf een testplaat... dat snap ik! En je meet de vervorming van dat signaal*... dat snap ik óók nog! Maar wat bedoel je nu met "van laag tot hoog"? Je meet toch alleen maar bij die éne frequentie van 1 kHz? * Sta je er overigens bij stil dat de vervorming - ook bij alleen maar 1 kHz - enorm afhankelijk is van de amplitude? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 april 2013 Members Report Share Posted 18 april 2013 Mijn audiofiel dag bestond uit een set opbouwen in een Art Gallery. De akoestiek aldaar is nog beroerder als een doorsnee badkamer, maar wonder boven wonder, het resultaat mag er (met minimale dempende aanpassingen, want dat is not done in de Kunst branche) alsnog zijn. En daarbij ziet het er een partij goed uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 april 2013 Report Share Posted 18 april 2013 Met mensen in de ruimte zal het wel beter worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 april 2013 Report Share Posted 19 april 2013 Mijn houdbaarheidsdatum is by the way ook flink verlengt door iets bijzonders te trouwen: jong, blond en audiofiel! Kan ik iedereen aanraden... Pas maar op dat je niet opbrandt Marco (big smile) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 19 april 2013 Members Report Share Posted 19 april 2013 Mwahh, kan wel wat hebben hoor... Er zouden alleen 8 dagen van 25 uur in een week moeten zitten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 april 2013 Report Share Posted 19 april 2013 spido,vervorming nulpunt is veel lager als bij de grootste fout hoek,het is net een wip wap Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 april 2013 Report Share Posted 19 april 2013 Beste Wol, Aftastvervorming is, voor zover ik weet, wetenschappelijk gerelateerd aan de goniometrie van de toonarm, waarbij alleen lengte (afstand tussen draaipunt arm en draaipunt plateau), overstek / "overhang" en kophoek / "offset angle" van belang zijn. Dat heeft dus weinig te maken met wat men "de kwaliteit van de toonarm" (m.b.t. balans, lagerwrijving, resonanties e.d.) noemt. http://www.stereophile.com/reference/arc_angles_optimizing_tonearm_geometry Aftastvervorming heeft een aantal aspecten: fase- en amplitude intermodulatie vervorming (PIM en AIM), harmonische vervorming en fase kruis-modulatie (PXM). (Duane H. Cooper, University of Illinois, IEEE Transactions on Audio, Vol. AU-11 issue 2, pag. 41-46.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 april 2013 Report Share Posted 20 april 2013 Spelen foutloos die speksteen dingen van me. Heb de avond voor mezelf en ze eens anders opgesteld en dan valt het op hoe goed ze zijn. Dat wist ik natuurlijk wel maar ja huiskamer compromis he. Verder van de wand (wand - woofer nu 2meter normaal 60 cm) en weg is het boemlaag en terug is de diepte en ruimte en de klank is veel aangenamer want ik hoor nu de achterwand niet. En dat met die simpele spulletjes van mij. Genieten is het. Jammer dat ik ze niet zo kan laten staan. Zonde eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 april 2013 Report Share Posted 20 april 2013 Beste Goodtube, Zou je ze op industriële transportplateaus kunnen zetten? Bijvoorbeeld... http://www.logismarket.nl/torwegge/universeel-transportplateau/2314686034-275949383-p.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 april 2013 Report Share Posted 20 april 2013 Beste Wol, Lange tijd heb ik er mijn hoofd over gebroken, wat jij nu eigenlijk met "gewone armen" bedoelt. De "gewone armen", die volgens jou wip-waps zijn. Bedoel je daarmee toonarmen van gemiddelde kwaliteit? Of toonarmen van het/de meest voorkomende type(s)? Of bedoel je daarmee alle goniometrische, dus niet-tangentiaal aftastende toonarmen, ongeacht de kwaliteit? Leg het eens uit, alsjeblieft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 april 2013 Report Share Posted 20 april 2013 Beste Goodtube, Zou je ze op industriële transportplateaus kunnen zetten? Bijvoorbeeld... http://www.logismarket.nl/torwegge/universeel-transportplateau/2314686034-275949383-p.html Ze ziet me aankomen hihi Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 april 2013 Report Share Posted 20 april 2013 Beste Goodtube, Nou ja... je zou ze kunnen camoufleren met een kraagje van kant, zijde of fluweel. Of met een strengetje kunstbloemen of -lover: hulst (in geval van kerst) of bonte hedra wellicht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 april 2013 Report Share Posted 21 april 2013 in mijn cd-speler zijn alle voedingslijnen van ferrietringen voorzien door Marantz (behalve van net-ingang naar de audio versterker, daar heb ik de ferrietringen verwijderd en op andere wijze hf bestreden). ravon maakte laatst een opmerking die me deed realiseren dat de later geplaatste klok (Medevoort) en separate voeding (Tent choke voeding) nergens van ferrietringen voorzien zijn. dus de digitale rommel uit de klok gaat zo de voeding en de rest van de speler in. dus ik heb vandaag net voor die Tent voeding een ring gezet en dicht bij de klok nog eentje. had die dingen nog liggen. dat was eenvoudig scoren, weergave is subtieler, dieper, energieker. jippie. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 21 april 2013 Report Share Posted 21 april 2013 Leuk Robx, de ferrietringen in de Marantz, was dat af-fabriek of heb jij dat ook gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 april 2013 Report Share Posted 21 april 2013 hoi Ivan, af-fabriek zaten ze er in op alle voedingslijnen na de trafo, en ook nog eentje waar de 220v binnenkomt. dus ook tussen 220v en de analoog-delen zaten er meerdere. ik heb de f-ringen tussen net-ingang en audio-versterker verwijderd en ben daar HF met condensatortjes te lijf gegaan. ik vind namelijk dat de boel afgeknepen klinkt als je de bedrading van de voeding van het audiodeel met f-ringen bewerkt. en nu dus de klok en zijn eigen voeding geferrietringd. hadden de personen moeten doen die klok en voeding er in hebben gezet nmm. volgende week even de diodes op de klok-voeding vervangen. Zit nu 1n4004 of zo, gaan Schottky diodes in. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Goodtube mag gerust het verhaal vertellen ... Tov EL34 ga je zeker niet ontgoocheld zijn in deze buis ... herinner je je nogJack dat ik jaren terug de vraag stelde wat het verschil is tussen een KT66 en KT77 genoeg tips om te weten waar Goodtube de genalex gehoord heeft Gisteren geprobeerd, Electro Harmonix EL34 t.o.v Genalex Gold Lion KT77 Het hoog en laag van beide is werkelijk uitstekend, mooi strak en verfijnd, zo nieuw uit de doos.Wat opviel was het midden. EH, scoort daar -zo uit de doos- écht meer punten.Had ik echt niet verwacht en dat voor 15€ per buis of iets van 70€ voor een gematched kwartet + verzendkosten. Maar goed, even inspelen. Hoog spanning = +/- 415volt stroom 50ma. Vind wel dat ze ruisen die KT77 Heb jij dat ook Stef ? Volume dicht en oor in de luidspreker. E.e.a. zegt nog niet alles, het kan ook aan de instellingen en grid weerstanden van de versterker liggen. De KT-77 is speciaal gemaakt voor Ultra Lineair en mijn versterker staat nu in een soort triode stand. Voorlopig is de 6550 weer even de beste keus voor mijn versterker en instellingen. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 jack als ik het goed begrijp, zet ik de versterker aan in UL - volume 0 - luisteren aan tweeter of woofertje of ik een ruis hoor. Zal het ook eens doen in de triode stand ... Als ik het niet vergeet jack, doe ik het vanavond ... merk je dat ik niets gepost heb, mag je mij der altijd aan herinneren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Spido, ik heb het over Fout hoek vervorming van een gewone arm en een tangentiale arm, en bij een tangentiale arm is de vervorming continu --laag--en bij een gewone arm gaat die steigen --grootste fouthoek--en zakken --laagste fouthoek--, dus dan kan je zeggen vervorming bij versterkers is minder relevant,behalve als je de versterker heel flink uitstuurt. Want niemand spreekt er gehoormatig over. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Want ik heb een Garrard 1000 b gekocht ivm met die arm waarvan men denkt dat de fouthoek mini maal is. Wat blijkt nou over het loop werk het lijkt veel op het loopwerk scheu principe en lager loop heel lang uit zonder vloebare olie. er zit wel op het lager denk ik ,weet niet zeker gebakken olie film . Zelf heb ik geen bal verstand van deze platen speler,wie kan mij meer info geven dus ervaringen. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Heb nog nooit een eindbuis horen ruisen. Dit kwam altijd uit een voorbuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Jack, Is dat jouw testplank die versterker met 415 volt? Ik draai 345V @ 75 mA. Bewust gekozen voor max. Dissipatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Jack, Is dat jouw testplank die versterker met 415 volt? Ik draai 345V @ 75 mA. Bewust gekozen voor max. Dissipatie Nee het is mijn UL-40S2 in supertriode Ik meet bij 50ma ongeveer 415volt = ruim onder de aanbevolen dissipatie van 25watt. Immers, 415x50= 20,75watt Ik heb even de 6550 terug gezet en gelijk de ruststroom naar 85ma opgevoerd Deze buis regelt zo verschrikkelijk mooi in met autobias en in de huidige configuratie. Meet ook super goed. Ik vermoed dat ik voor KT77 het e.e.a. moet veranderen o.a. G2 naar 2x 22ohm, supertriode weg en gewoon in UL of triode. Maar dan moet ik de versterker weer verbouwen en die is nu zo mooi....... Ik wacht heel even de updates van Menno af die er mogelijk staan aan te komen. En daarna de KT77 de aandacht geven die hij verdient. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Jack,waar heb je die Electro Harmonix EL34 gekocht mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Jack ik dacht dat jij die buis ging testen in de versterker die je nu onder handen hebt. 415 volt heb ik er nooit uitgehaald ook niet bij 50 mA. Heb jij een hogere B+ Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 april 2013 Report Share Posted 23 april 2013 Jack, schermrooster 150 voldoet, ik heb er 75 van gemaakt. Ook goed. De updates van menno... Ik ben zeer benieuwd ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts