Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Kicke, KT! Dus van het weekend kwam ik erachter dat ik moeite heb de SME arm te balanceren. Nu zijn daar zwaardere contragewichten voor:

SME weight

Part No. 1902/HWR – weight range 13.8 – 21.3g

Eigen bouw - Ebay

XTC - SME3009 S2 IMPROVED tonearm UPGRADE COUNTERWEIGHT

http://www.ebay.com/itm/XTC-SME3009-S2-IMPROVED-tonearm-UPGRADE-COUNTERWEIGHT-75gm-90gm-101gm-/120990729956?pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item1c2b9c06e4

STABILIZING COUNTERWEIGHT SME tonearm 3009 3010 IMP

http://www.ebay.com/itm/STABILIZING-COUNTERWEIGHT-SME-tonearm-3009-3010-IMP-/180993004852?pt=US_Record_Player_Turntable_Parts&hash=item2a24061534

Adjustable heavy counterweight for SME 3009 S2 improve tonearm

http://www.ebay.com/itm/Adjustable-heavy-counterweight-for-SME-3009-S2-improve-tonearm-/160872384981?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item2574bdc9d5

Misschien toch maar voor de SME gaan. Ook al zal de andere opties vast ook werken.

• 2 weeks later...
Guest tubejack

Vanavond was Ivan10 op visite. Ik had speciaal voor hem mijn Array set neergezet.

Als je het goed match en een beetje nadenkt wat de filosofie van dit merk is, kun je alles draaien en blijf je luisteren.

Array laat dan precies horen wat je er in stopt. Zonder dat het te helder/fris/scherp/steriel wordt.

Je kunt ook vervorming vrij, op luidere volumes spelen, het blijft transparant.

De PP's zijn weer aardig stofvrij :)

Guest tubejack

Even zonder gekheid Wol. Het voegt weinig of niets toe, zo is het ontwerp en filosofie van dit merk.

Het is dat ik sommige bezoekers niet in verlegenheid wil brengen en hun uitspraken hier citeer, maar neem van mij aan, erg goed.

Even zonder gekheid Wol. Het voegt weinig of niets toe, zo is het ontwerp en filosofie van dit merk.

Het is dat ik sommige bezoekers niet in verlegenheid wil brengen en hun uitspraken hier citeer, maar neem van mij aan, erg goed.

Stel nou eens, ik zeg, stel, dat wat je hoort nooit alleen maar dat is, wat op de bron staat. Want wéét jij wat op die cd staat, of die LP? En hoe wéét je nou dat de Array precies dát, en niet meer, weergeeft?

Als een versterker inderdaad precies weergeeft wat op de bron staat, en niets meer, dan is dat toch de ideale versterker?

Dan snap ik ook niet dat je hem speciaal voor Ivan hebt neergezet. Die heb je dan toch altijd in het rek staan?

Audio is behoorlijk raadselachtig, dat zeg ik.

M :ph34r: rc

Audio is behoorlijk raadselachtig, dat zeg ik.

Integendeel. Het verzamelen van mooie apparatuur om zo nu en dan eens te wisselen is voor sommige liefhebbers nu eenmaal het doel. Het feit dat de meeste versterkers het originele signaal op een fractie van een procent na exact weergeven doet daar niets aan af.

Ja Ravon, dat klopt, van dat wisselen. Dat lijkt inderdaad het doel, maar ik vrees dat het meer te maken heeft met inwendige onrust, het nooit ten volle tevreden zijn, en het alsmaar op zoek zijn daarnaar.

Afgelopen zondag was ik ook bij iemand die dat al twintig jaar had meegemaakt, en nu eindelijk tot rust was gekomen. :)

Net als ik. Mijn onrust heeft gelukkig nog geen jaar geduurd, en mijn set is in de afgelopen 3, 4 jaar alleen maar eenvoudiger geworden. In die tijd heeft iemand als Hans van Liempd een andere opstelling geprobeerd, een andere versterker, een ander DAC en andere speakers gekocht.

Mijn hobby beperkt zich nu tot het aanschaffen van muziek, alsmaar meer :huh:

Guest tubejack

Marc ik krijg inmiddels, van alles naar mijn zin klinkend. De volgende keer zet ik weer eens een vintage set neer.

Van allemaal kan ik genieten. Langzamerhand krijgt Wol gelijk: `alle versterkers zijn goed...

:)

n die tijd heeft iemand als Hans van Liempd een andere opstelling geprobeerd, een andere versterker, een ander DAC en andere speakers gekocht.

Mijn hobby beperkt zich nu tot het aanschaffen van muziek, alsmaar meer :huh:

het begon met de andere speakers, omdat ik meer dynamiek zocht. Deze wilde in de lengte niet klinken, daarom dus in de breedte. De dac is er gekomen omdat ik helemaal zonder buizen wilde spelen. Bovendien heb ik nu de mogelijkheid om m'n laptop als bron te gebruiken. Wanneer er voor de versterkers geen update naar de 10 serie was geweest, was daar niks aan veranderd.

Vanalles veranderd, maar niet echt uit onrust, maar eerder uit evolutie.

Wanneer ik jouw onrust in die tussentijd lees met allerlei gehakt toestanden "werkt het nou wel", of "werkt het nou niet", en met de paniekaanvallen m.b.t. krimpkous en een stickertje, lijkt me dat toch anders.

....Langzamerhand krijgt Wol gelijk: `alle versterkers zijn goed...

Ik denk dat je dat wat moet nuanceren.

Niet ALLE versterkers zijn "goed". Alleen maar die versterkers die niets toevoegen of weglaten, die zijn "goed". Technisch goed.

Alle andere zijn "MyFi" en daar is niks mis mee, alleen moet je jezelf niet voor de gek laten houden dat je met werkelijkheidsweergave bezig bent.

Met bv. een SET versterker ben je nl. de technische basis van signaalverwerking en -versterking totaal aan het verkrachten.

Maar het kan soms verdomde goed klinken.

Want, zoals langzamerhand mijn credo lijkt te worden:" HiFi bestaat niet".

Guest tubejack

Ach deze vervormde in 1963 al! Maar 0,1% bij 25 watt uit volgens dit mooie boek :wub:

51WAZR23DWL._SL500_AA300_.jpg

De meeste versterkers die ik hier heb staan zijn net zo goed.

Maar niet zo mooi, dàt dan weer wel ;)

Alleen moet je jezelf niet voor de gek laten houden dat je met werkelijkheidsweergave bezig bent.

Ik zie daar geen kwaad in. Zolang het maar jouw (mijn) werkelijkheid is, hè.

Vanalles veranderd, maar niet echt uit onrust, maar eerder uit evolutie.

Wanneer ik jouw onrust in die tussentijd lees met allerlei gehakt toestanden "werkt het nou wel", of "werkt het nou niet", en met de paniekaanvallen m.b.t. krimpkous en een stickertje, lijkt me dat toch anders.

Ja, ook van alles veranderd hier, maar niet uit onrust (laat staan paniek), maar puur uit evolutie. En wel eentje die rechtlijnig naar meer werkelijkheidsweergave gaat, vanuit een simpele basis. En eentje die niks kost. Vergelijk het maar met jouw gevlochten kabels.

Guest tubejack

Ik denk dat je dat wat moet nuanceren.

Niet ALLE versterkers zijn "goed". Alleen maar die versterkers die niets toevoegen of weglaten, die zijn "goed". Technisch goed.

Alle andere zijn "MyFi" en daar is niks mis mee, alleen moet je jezelf niet voor de gek laten houden dat je met werkelijkheidsweergave bezig bent.

Met bv. een SET versterker ben je nl. de technische basis van signaalverwerking en -versterking totaal aan het verkrachten.

Maar het kan soms verdomde goed klinken.

Want, zoals langzamerhand mijn credo lijkt te worden:" HiFi bestaat niet".

Ik geloof dat we die discussie al er paar jaar terug gehad hadden, ik hou me er niet meer zo bezig.

Als ik mijn Array set neer zet heb ik het idee als of in een studio zit. Daar hebben ze meestal een

paar monitor luidsprekers staan om het geluid te mixen. Ze willen daar m.i. zo veel mogelijk details horen.

Dat effect heb ik dan in de woonkamer. Fraai en precies. Je hoort heel veel, erg mooi.

Zet ik mijn buizen set neer. Iets minder resolutie, warmer, wat losser laag. Er iets niets in huis wat

mooier vrouwen stemmen kan weergeven, veel losser, je wordt omhult door geluid.

Kun je helemaal in opgaan en gelukkig van worden.

Zet ik een leuk gerestaureerd vintage setje neer. Probleemloos, meestal iets warm, relaxed vergeving gezind geluid ,

kun je uren naar luisteren. Wordt ik erg vrolijk van.

In hoeverre dat HiFi is, het meeste zal aan DIN 45500 voldoen.

Ik vind het wel prima zo en zet af en toe wat anders neer.

Al mijn versterkers, vind ik goed, ;)

Volgens mij zijn wij het hardstikke eens, alleen moet dat nog effe tot je doordringen ... :P

Ja, ja, in wezen willen we allemaal hetzelfde: goed geluid.

Alleen blijkt dat we daarbij wel verschillende "audio-idealen" hebben.

Sommigen hebben audio-idealen die m.i. neerkomen op een perversie: een sterke uitvergroting / verheviging van elementen die zij als kenmerkend voor de werkelijkheid beschouwen. ("Ik hou van een stevige bas!" "Geef mij maar een helder, sprankelend hoog!" "Er moet wel pace, drive, rythm, slam, wham (e.d.) inzitten!")

Bij anderen wordt het audio-ideaal daarentegen in belangrijke mate bepaald door angst voor plotselinge harde, zeer lage of anderszins als onaangenaam ervaren klanken (jeugdtrauma?).

We zien deze verschillen ten aanzien van werkelijkheidsbeleving terug in de keuze van muziek, maar ook bij de voorkeur t.a.v. de audio-componenten, m.n. de luidsprekers.

Spido denkt dat KT88 en Tubejack niet dezelfde audio-idealen hebben.

Dat meent hij te kunnen aflezen aan - ondermeer - hun totaal verschillende luidsprekerkeuze.

(...) Want, zoals langzamerhand mijn credo lijkt te worden:" HiFi bestaat niet". (...)

HiFi bestaat in de wereld van idealen.

In het koninkrijk van de geest.

Onaantastbaar en onvergankelijk...

zolang er nog mensen zijn die in haar geloven!

Guest tubejack

Volgens mij zijn wij het hardstikke eens, alleen moet dat nog effe tot je doordringen ... :P

Bijna:

HiFi is een norm: http://nl.wikipedia...._%28techniek%29

Werkelijke weergave bestaat niet, want geen enkel gewoon mens, heeft een referentie van die werkelijkheid.

Er is namelijk geen werkelijkheid , het geluid, de sound, van de meeste opnames wordt gemaakt in de studio.

Hooguit bij een live concert en dan mag je hopen dat dan wel zo realistisch mogelijk wordt doorgegeven.

MyFi is een verzinsel dat smaak aan geeft. Omdat referenties ontbreken moeten wij mensen dat zelf maar bedenken en uitzoeken.

Daarom vind volgens mij, de één een zo vervorming arme weergave "werkelijkheid" . De andere het natuurlijke geluid van stemmen

de "werkelijkheid" . En sommige maken ze zich niet druk en zetten een relaxed setje neer.

Leuk dat er tijdens de Hear dag een LP van Friend en Fellow gedraaid werd, ik heb ze een paar jaar live mee gemaakt op 2 meter afstand. Net als een bijna privé concert van Blof in de Wisseloord studio of een live radio programma van Jeff Wayne's war of the world.

Soms heb ik het idee, dat ik er dan bij ben. Techniek en het medium is voor mij niet meer zo belangrijk.

Ik ben al die mensen, daarom zijn al mijn versterkers goed. Mijn werkelijkheid ;)

Ja, ja, in wezen willen we allemaal hetzelfde: goed geluid.

Alleen blijkt dat we daarbij wel verschillende "audio-idealen" hebben.

Sommigen hebben audio-idealen die m.i. neerkomen op een perversie: een sterke uitvergroting / verheviging van elementen die zij als kenmerkend voor de werkelijkheid beschouwen. ("Ik hou van een stevige bas!"

En dan bouwen ze bijvoorbeeld basreflexsystemen, die kwantiteit met kwaliteit verwarren?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...