Jump to content

Jaren 80 geluid....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Vanmorgen hoorde ik op radio 2 iemand 'n verhaal doen over Talking Heads. Hierbij merkte hij op dat de jaren 80 gekenmerkt werden door een slechte opnametechniek.

Plat en voorzien van weinig sfeer.

Zou dat iets te maken hebben me de opkomst van het digitale geluid...??

(ik heb zelf ook niet veel met jaren 80 opnamen...)

:(

Weet niet, misschien heeft het meer met de jaren '80 te maken. Ik weet ook niet wie het voor het zeggen hadden toendertijd qua sound. Maar als ik naar die analoge beelden kijk uit die tijd, dan zijn die vrij plat en futloos qua kleur.

Groet,

Jacco

Vanmorgen hoorde ik op radio 2 iemand 'n verhaal doen over Talking Heads. Hierbij merkte hij op dat de jaren 80 gekenmerkt werden door een slechte opnametechniek.

Ik vind juist "Speaking in Tongues" van "Talking Heads" een van de beter klinkende platen uit die tijd.

Maar misschien bedoelde de spreker dat in de jaren 80 de opname nog niet optimaal verziekt was voor de Nederlandse "kwaliteitsradio"-uitzendingen?

Ik heb ook het idee dat het in de jaren tachtig kil en plat was. Weinig klank. Maar ook na de jaren tachtig is er genoeg rommel gemaakt. Als ik nu bijvoorbeeld denk aan de laatste Gorillaz, dat is echt verschrikkelijke rommel.

Over het gecomprimeerde geluid van na die tijd in popmuziek.... Tja dat is helemaal hopeloos. :(

Maar na die tijd zijn er ook andere soorten muziek gemaakt die dan weer w

Ik ben het er helemaal niet mee eens!!!!

Ik vind de 80 juist heel veel sfeer hebben.

Meer dan nu of de jaren 90.

Dat platte heeft altijd de commerciele muziek gekenmerkt.

Als er 1 muziek stroming onstaan is die absoluut helemaal stijf staat van de sfeer dan is het wel de wave. Met alle sub stromingen die daar uit onstaan zijn.

Dat ze juist daar de opname techniek buiten beschouwing gelaten hebben komt vooral omdat dat helemaal niet meer boeit.

Maar ik moet wel bij zegen dat ik het dan niet over de top 40 heb!

Dat is even sfeerloos als nu.

Beetje onzin, beetje veel onzin eigenlijk :D En met digitaal heeft het al heel niets te maken want tot eind jaren '80 waren de opnamen zelf meestal nog analoog. Vraag mij af waar die meneer dan zoal naar luisterde. Luister eens naar pop uit de jaren '60, dat is nog veel platter uitgemixed.

En dat de jaren '80 geen sfeer zouden hebben? Hangt ook sterk af van wat. De sfeer zit hem vooral ook in de teksten zoals bij New Wave bv met de Cure .... (alhoewel dat meer eind jaren '70 is) maar ook The Communards en Godley and Cream (ex 10 CC) om maar wat zijstraten te noemen. En wat te denken van Jo Jackson? Als iemand sfeer probeerde te cre

Er is in die tijd heel wat afgesjoemeld door de heren van Philips en Sony. De uitvinders van de CD hadden er alle baat bij dat er duidelijke klankverschillen te horen waren tussen de LP en de CD. Het schijnt dat de kwaliteit van de LP, van eigen labels ten minste, bewust een stapje terug heeft moeten doen ten faveure van de CD.

Alles voor het geld nietwaar?

Wat klassieke lp betreft klopt dit bijna altijd. Een lp opgenomen in die tijd klinkt vaak beroerd. Zeker als het een digitale plaatopname betreft. Er gaat niets boven een Philips, DGG, Decca van begin jaren zestig tot medio 1970.

Een philips met rood/zilver label..........Fantastische opname vaak. Een vroege sxl Decca geperst in de UK uit de begin jaren 60.....kom maar op, beter kan bijna niet.

Zal wel met vakwerk toen te maken hebben en in de jaren 80 om zoveel mogelijk te verkopen tegen zo laag mogelijke kosten. In de jaren tachtig nam Karajan op DGG geloof ik elke dag wel een plaat op. Qua opname meestal troep.

In de jaren tachtig nam Karajan op DGG geloof ik elke dag wel een plaat op. Qua opname meestal troep.

Steriker nog per uur produceerde hij wel een plaatje :P:lol:

En kwa artistieke prestatie was het nog veel grotere troep :D

Blijf het raar vinden dat muziekliefhebbers zich vooral op troep concentreren terwijl er ook veel goeds te krijgen was :rolleyes:

De 80'er jaren was de opkomst van de independent studio's. Kleine achterbuurtstudio's met een beperkt budget en apparatuur. Met de komst van de PC werd het tamelijk simpel een opname de maken, en bovendien erg goedkoop. De Talking Heads zijn ook op een klein label begonnen, opgenomen ergens in een schuurtje in de Bronx of zo. Ik kan me prima voorstellen dat de kwaliteit dan achter blijft.

De dood van den goeie opname is de multimultimultisporentechniek geworden als je het mij vraagt. Een opname gedaan op 256 sporen, kan naderhand alleen nog maar plat en kil klinken. Melk vers van de koe smaakt ook echter dan melk uit een pak of fles.

Wat echt waardeloos klinkt? De pop/rock muziek uit de jaren '60. Daar zit helemaal niks in. Die kun je net zo goed door een T65 telefoon luisteren. Je mist niks <_<

Een opname gedaan op 256 sporen, kan naderhand alleen nog maar plat en kil klinken. Melk vers van de koe smaakt ook echter dan melk uit een pak of fles.

Ah, dus omdat melk direct uit de uiers lekkerder is dan uit een pak bij de supermarkt, kunnen 256 sporen-opnames niet goed klinken... Duidelijk... ;):P:lol:

Er is in die tijd heel wat afgesjoemeld door de heren van Philips en Sony. De uitvinders van de CD hadden er alle baat bij dat er duidelijke klankverschillen te horen waren tussen de LP en de CD. Het schijnt dat de kwaliteit van de LP, van eigen labels ten minste,  bewust een stapje terug heeft moeten doen ten faveure van de CD.

Alles voor het geld nietwaar?

Bij de bakelietplaten werd ook bewust een stapje terug gedaan ten faveure van de vinylsinglekwaliteit. Anders zou het niet verkopen...

Ik dacht al:

waar blijven de cd/lp complottheorie

Rauw vlees en rauwe vis is toch ook veel lekkerde Henrie. Dat gedoe van stoven, bakken en braden verziekt alleen maar de smaak, laat staan dat gedoe op een barbeque.

:lol:  :lol:  :lol:;)

Zet een eskimo een stuk gebraden vlees voor. Hij eet 't niet :P;)

Rauw vlees en rauwe vis is toch ook veel lekkerde Henrie. Dat gedoe van stoven, bakken en braden verziekt alleen maar de smaak, laat staan dat gedoe op een barbeque.

:lol:  :lol:  :lol:;)

Zet een eskimo een stuk gebraden vlees voor. Hij eet 't niet :P;)

Ja Kunst, maar die draait ook CD's die diepgevroren zijn ...

:D

De 80'er jaren was de opkomst van de independent studio's. Kleine achterbuurtstudio's met een beperkt budget en apparatuur. Met de komst van de PC werd het tamelijk simpel een opname de maken, en bovendien erg goedkoop. De Talking Heads zijn ook op een klein label begonnen, opgenomen ergens in een schuurtje in de Bronx of zo. Ik kan me prima voorstellen dat de kwaliteit dan achter blijft.

De dood van den goeie opname is de multimultimultisporentechniek geworden als je het mij vraagt. Een opname gedaan op 256 sporen, kan naderhand alleen nog maar plat en kil klinken. Melk vers van de koe smaakt ook echter dan melk uit een pak of fles.

Wat echt waardeloos klinkt? De pop/rock muziek uit de jaren '60. Daar zit helemaal niks in. Die kun je net zo goed door een T65 telefoon luisteren. Je mist niks <_<

Ik ben het altijd met je eens Sodeju, maar ik heb hier toch mijn twijfels. Ik heb overigens ook Direct Discs van de TH en die vind ik zonder meer goed. Zeer goede muziek trouwens.