René N. Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Na allerlei topics te hebben gelezen, adviezen gekregen te hebben en wat denkwerk dan toch begonnen aan het maken van een audiorack. Het is eigenlijk een kopie van het Callas superclamp rack, die wellicht niet meer leverbaar is (de racks zijn van de site afgehaald....). Als houtsoort heb ik gekozen voor Berken multiplex van 18 mm. dik en met een maat van 60x40 cm. Daar komen er per laag 3 van op elkaar. Bij de middelste worden stukken uitgezaagd om die te vullen met zilverzand. Beetje Siltech Ik heb niet gekozen voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Ziet er puik uit, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 P.S. Kijk uit met opslaan qua kromtrekken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Ziet er goed uit. Ik heb zelf het originele super clamp rack en met name bij de draaitafel geeft dat een mooie klankverbetering. Volgens mij heeft het callas board geen tussenverbinding en de vraag is of jouw aanpak tot verschillen leidt. Voor de constructie is het niet nodig lijkt me. Voor mijn mono eindversterkers heb ik zelf twee sound boards gemaakt. Volgens hetzelfde principe. Het vullen met zilverzand is nog best lastig. Aan de zijkant twee gaten geboord en dichtmaken met een duvel ging nog het beste. Tijdens het vullen steeds goed het board bewegen, zodat het zand goed inklinkt. Succes met het bouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Heel goed Rene, Kan niet anders zeggen dan dat jij het "professioneel" aanpakt. De constructie zoals jij hem maakt is prima, goede keus om die middenplank diagonaal verbonden te laten. Dit betekent alleen dat je per plank 2 vulgaten gaat krijgen maar ook daar valt mee te leven. Wees zuinig op de boren, duw niet te hard, laat de boor het houd snijden en niet hakken. Ga zo door en ik hoor het maandag wel weer. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Ha die Rene, Dat wordt een mooi stevig rack. Toch wel handig als je zelf handig bent Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 augustus 2006 Author Report Share Posted 20 augustus 2006 Toch wel handig als je zelf handig bent Ik ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 augustus 2006 Author Report Share Posted 20 augustus 2006 Hier de vorderingen van vandaag: Dit is de bovenste plank van het rack. Deze heb ik iets ingefreesd om de moer, die in de uitsparing in plank 2 komt, nog iets meer ruimte te geven. Aan de bovenkant van het rack zijn dus geen moeren te zien Om later toch nog te kunnen zien hoe de maatvoering was, dit maar zo vastgelegd. Want als die dicht zit, is dat niet meer te zien... Deze hulpplankjes gebruik ik om de druk van de lijmtangen te verdelen. Twee planken op elkaar.... En de derde erop: hij zit dicht. Later boor ik een gat in de tweede plank om het zand erin te laten lopen. Op de hoeken gebruik ik afvalstukken draadeind als klemmiddel. En nu maar drogen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 22 augustus 2006 Report Share Posted 22 augustus 2006 Ziet er netjes en stevig uit. Zie nogal wat planken liggen, hoe hoog gaat het worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 augustus 2006 Author Report Share Posted 22 augustus 2006 Het rack wordt 80 cm. hoog, met 5 lagen van 3 planken. Daarop komen de VV, CD, tuner en phono pre. Daarboven komt aan de muur een metalen frame, met daarop ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 augustus 2006 Report Share Posted 22 augustus 2006 Ik had dit niet achter je gezocht, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 22 augustus 2006 Report Share Posted 22 augustus 2006 Jaja, die Rene weet nog niet half waar die allemaal toe in staat is. Maar eerlijk is eerlijk, hij doet het heel netjes en met beleid zodat er ook niets mis kan gaan. Rene, je mag hem straks wel goed in de olie zetten, want als elke bezoeker hem "nat" gaat maken, krijgt hij toch wel wat te voorduren. dus extra bescherming is op z'n plaats. Ook een optie is om gewoon heel selectief te zijn met wie je uitnodigt om te kijken, scheelt een hoop dweilen. Ik zie trouwens weinig lijmresten uit de naden komen van de geklemde planken, smeer je wel genoeg lijm ook bij de randen. Het mag er best uit komen, je schuurt het overtollige toch heel makkelijk weg. Beter wat dat betreft iets teveel dan te weinig. Groeten, Marcel en tot morgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 augustus 2006 Author Report Share Posted 22 augustus 2006 Ik had dit niet achter je gezocht, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 augustus 2006 Author Report Share Posted 22 augustus 2006 Maar eerlijk is eerlijk, hij doet het heel netjes en met beleid zodat er ook niets mis kan gaan. Met dank aan ene Marcel, met al het meedenken Ik zie trouwens weinig lijmresten uit de naden komen van de geklemde planken, smeer je wel genoeg lijm ook bij de randen. Het mag er best uit komen, je schuurt het overtollige toch heel makkelijk weg. Beter wat dat betreft iets teveel dan te weinig. De planken zitten al heel snel "stijf" op elkaar zodat verschuiven lastig wordt, dus bij de volgende idd misschien een tikkie meer lijm..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 24 augustus 2006 Author Report Share Posted 24 augustus 2006 Na het "plakken" van 5 lagen planken zit ik, net als het huidige weer, een beetje in een depressie Het tijdens het lijmen en klemmen van de planken deze recht op elkaar houden is een waar kunststukje. Dat is mij dan ook niet gelukt . De onderlinge planken liggen soms wel een dikke mm. van elkaar geschoven. In het begin van het lijmen lijkt het nog wel te korrigeren, maar daarna trekt het toch weer scheef weg. Ook blijken de boorgaten voor de draadeinden soms wel 2 mm. van elkaar "verschoven" te zijn. Dit is o.a. veroorzaakt doordat de planken door de houthandel niet geheel rechthoekig zijn gezaagd, ook daar scheelt het soms een mm. En ik heb een aantal keren het hart van de gaten op 50 mm. van de rand af geboord, dus de hart op hart-afstand van de gaten heeft daarmee al direct een afwijking...... Dus weet ik nu hoe het moet (beetje laat ): 2 zijden als meetkant nemen, bijv. voorkant en rechterzijkant, en van daaruit alle metingen voor de gaten doen. Maar ik denk, dat er toch eerst beter gelijmd kan worden en dan pas gezaagd. En ook achteraf de gaten boren. Scheelt een hoop problemen achteraf. Maar goed, de houthandel kon geen 54 mm. (3x18) dikke planken zagen en de tip om per plank het gat te boren leek ook logisch: per plank minder kans op schuin boren. Per plank 0,5 mm. geeft uiteindelijk een maximale afwijking van 0,5 mm. in plaats van 3x 0,5 = 1,5 mm. afwijking. De laatste laag is de lastigste: dat is de bovenste plank, met de ingewerkte moer. Ik zal in het weekend een foto plaatsen om e.e.a. te visualiseren: het gat in de middelste plank is groot genoeg voor de sluitring, maar te groot voor de moer. Deze kan dus vrij draaien en ik kan daarmee (achteraf, als alles verlijmd is) de draadstang niet goed vastzetten of loshalen. Dus de demontabiliteit is daarmee tenietgedaan. En is dat ook niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 augustus 2006 Report Share Posted 24 augustus 2006 Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 24 augustus 2006 Report Share Posted 24 augustus 2006 Het tijdens het lijmen en klemmen van de planken deze recht op elkaar houden is een waar kunststukje. Dat is mij dan ook niet gelukt . De onderlinge planken liggen soms wel een dikke mm. Heb ik ook gehad, bij mij kwam het door die ellendige lijmtangen tijdens het aandraaien verschuift de boel... Als ik het opnieuw zou doen: de panken laten zagen bij de bouwmarkt, karwei levert echt nauwkeurig werk af hier. Geen lijmtangen gebruiken, maar een lijm/schroef verbinding. Dus eerst de gaatjes voorboren met de drie planken al recht op elkaar, dan lijm ertussen, schroeven in de gaatjes en de planken zitten recht op elkaar. Ook blijken de boorgaten voor de draadeinden soms wel 2 mm. van elkaar "verschoven" te zijn. Dit is o.a. veroorzaakt doordat de planken door de houthandel niet geheel rechthoekig zijn gezaagd, ook daar scheelt het soms een mm. Ik heb met een speedboor meteen door de drie op elkaar gelijmde planken gezaagd, dit ging goed. Stel dat de draadeindes 10 mm diameter zijn, dan zou ik een speedboor van 12 mm nemen, dan heb je enige speelruimte. De laatste laag is de lastigste: dat is de bovenste plank, met de ingewerkte moer. Kijk eens naar de foto van mijn rack in een ander draadje, ik heb het anders opgelost, simpel en nog steeds goed te verstellen. Hoe ga je het rack uiteindelijk afwerken? Of blijft het ongelakt hout? Groet Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 24 augustus 2006 Author Report Share Posted 24 augustus 2006 Kijk eens naar de foto van mijn rack in een ander draadje, ik heb het anders opgelost, simpel en nog steeds goed te verstellen. Hoe ga je het rack uiteindelijk afwerken? Of blijft het ongelakt hout? Groet Jeroen Hoe???? Ik zie namelijk niks zitten Ik ga het wel bewerken. Ik heb veel gehad aan Erik van Voorst die een topic heeft geplaatst op het HT forum. Hij heeft het afgewerkt met Danish Oil. Daarmee krijgt het hout wel een mooie uitstraling en blijft de berkenkleur gehandhaaft. Ik heb zelf een combinatie van olie en was in huis, voor onze planken vloer: Osmowax. Ik ga daar wel een test mee doen. Als dat goed bevalt ga ik dat toepassen, en anders ga ik een busje Danish Oil bestellen. Ik wil het rack dus wel een houten rack laten zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Fraai project ReneN! Zelf heb ik ook een verbeterd flexy-rack geflanst; wellicht heb je iets aan mijn ervaringen. De onderplaten die ik heb gekozen waren elk 18mm MDF, de bovenplaat 12mm en de tussenlaag van 5mm. Na verlijmen (plankje voor plankje met lijmklemmen) ben ik teruggegaan naar mijn houtleverancier en die heeft ze netjes op maat gezaagd. Het boren daarna heb ik weer zelf gedaan. Als vulmiddel heb ik gekozen voor zand en dat werkt perfect. Iets van een tril-unit heb je niet nodig, als je het zand maar droog genoeg maakt en de planken na het vullen op de grond "naklopt". Navullen is bij mij niet nodig gebleken: ook na 3 jaar zijn de planken nog perfect. Overigens was ik verbaasd hoeveel zand nodig was om alles te vullen. Van de 25kg hield ik na drogen ongeveer de helft over en dit was net voldoende. Het resultaat is te controleren met een stemvork. De draadeinden zijn bij mij 16mm dik, maar achteraf zou ik voor een iets grotere dikte zijn gegaan. Tussen de planken stukken buis. De moeren aan de bovenkant zijn verzonken en aan de onderkant zitten bolmoeren (werken als spikes). Al met al is het een aardige klus, maar de moeite waard: het ziet er prachtig uit en klankmatig te vergelijken met bijvoorbeeld een nieuwe interlink. Succes! BellaVista. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 augustus 2006 Author Report Share Posted 31 augustus 2006 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 september 2006 Author Report Share Posted 3 september 2006 Welnu, niet veel tijd gehad, maar toch gedaan wat ik wilde: de bovenste plank van het rack afgemaakt en gelijmd. Maar even in volgorde: En daarna de sluitring en de moer erin: De ruimte om de moer moest dus opgevuld worden om deze te fixeren: het rack moet wel demontabel zijn en de draadeinden moeten los van het rack gehaald kunnen worden. De eerste keer ging het dus mis Te weinig verharder.... Maar ja, als je hier nooit mee hebt gewerkt hebt, bepaal dan maar op een klodder plamuur wat 2-4% verharder is.... Het droogde dus niet Dus alles eruit gehaald en opnieuw begonnen. Maar toen werd het te snel hard: Link to comment Share on other sites More sharing options...
audioresearch Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 mijn tip voor het weg werken bouten bovenste plank. heb 4 plaattjes van ijzer gemaakt draad ingetapt. aan onderkant van de plank bevestigd met 4 schoefjes. daardoor is aan de bovenkant niets te zien. je kan dan de draadeinde in de plaatjes draaien. werkt perfeckt en ziet er netjes uit. heb wel roestvrijstalen buisjes.tussen de planken ziten.als je wat verschilende maten laat zagen kun je altijd nog je rek verandere. hoop dat dit een beetje duidelijk is. sucses.huub Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now