Jump to content

Kennismaking met Primare

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Ik ken de DVD-30 van Primare, beluisterd op Sprectral voor- en eind met Avalon Avatar luidsprekers. Het klinkt zeker niet verkeerd, maar wel ronduit saai. Voor dat geld is beters te koop.

Jammer dat veel leveranciers van Primare te sterk afhankelijk zijn van de importeur 'More Music', want ik vind veel van hun spullen emotieloos. Avalon klinkt schittterend als je klassiek afspeelt, maar muziek met passie... dat komt er totaal niet uit. Te emotieloos, te Amerikaans misschien.

Primare komt uit Finland toch? Nee, gauw vergeten.

Avalon klinkt schittterend als je klassiek afspeelt, maar muziek met passie... dat komt er totaal niet uit.

Beste Richard,

Klassiek is dus in jou opinie zonder passie :blink::unsure:

Overigens ben ik wel eens over je mening wat betreft Avalon...beetje saaie emotieloze speaker <_<;)

Ik heb een paar maanden de A30.1 versterker in mijn bezit gehad.

Klonk strak maar verder gebeurde er inderdaad niet veel.

Weinig diepte en plaatsing en zeker geen beleving.

Kostte wel weer de hoofdprijs maar na het verkopen van de Primare

en het aanschaffen van een Jadis Orchestra Reference ging Ik echt weer

muziek luisteren. Sinds een paar weken trouwens mijn Sonus Fabers verkocht

en ingeruild voor een paar Harbeth's Compact 7es2. Dit was echt de grootste stap

voorwaarts die ik gemaakt heb de afgelopen jaren. Zeer gedetaillerd, en de mooiste

stemmen die je je maar kunt bedenken.

Sorry ik dwaal af maar voor mij geen Primare meer.

Zweden ;)

En jij kan het weten :P:lol:;)

Nou ben ik noors. En zeggen dat ik en sweed zou zijn, is ongeveer hetzelfde als een nederlander een belg noemen. :o:D;)

Maar het is in de buurt, en er zijn een paar goede ontwerpers/fabricanten daar (ook). :lol:

Zweden ;)

Nou ben ik noors. En zeggen dat ik en sweed zou zijn, is ongeveer hetzelfde als een nederlander een belg noemen. :o:D;)

Maar het is in de buurt, en er zijn een paar goede ontwerpers/fabricanten daar (ook). :lol:

Nou, Sodejuu scheld je echt niet uit als je hem Belg noemt hoor. Hij is Limbo namelijk ;):D (grapje, Sodejuu ;) ). En Nederlander Duitser noemen is erger trouwens :lol:

Zweden ;)

Nou, Sodejuu scheld je echt niet uit als je hem Belg noemt hoor. Hij is Limbo namelijk ;):D (grapje, Sodejuu ;) ). En Nederlander Duitser noemen is erger trouwens :lol:

En de Zweden zijn de Duitsers van het noorden :lol::D

Zweden ;)

Hehe ;):lol:B)

Zweden ;)

Tja, wat is hier nog aan toe te voegen :P

BTW: Ik vind het niet bepaald prettig als Belg bestempeld te worden en Duitser is ook niet echt liefkozend, maar het mag allemaal. Zolang je me maar geen Fransman noemt, want dan wordt ik pas echt kwaad :blink:<_<

En Vikingen hebben hun oorspron toch meer in Denemarken en Zweden zitten dan in Noorwegen? Of heb ik vroeger teveel geslapen tijdens de geschiedenislessen :blink::huh::lol:

Zweden ;)

Tja, wat is hier nog aan toe te voegen :P

BTW: Ik vind het niet bepaald prettig als Belg bestempeld te worden en Duitser is ook niet echt liefkozend, maar het mag allemaal. Zolang je me maar geen Fransman noemt, want dan wordt ik pas echt kwaad :blink:<_<

En Vikingen hebben hun oorspron toch meer in Denemarken en Zweden zitten dan in Noorwegen? Of heb ik vroeger teveel geslapen tijdens de geschiedenislessen :blink::huh::lol:

Dit word wel heel erg off topic maar...

Ik ben bang dat je dan goed hebt geslapen. De vikingen uit Zweden gingen oostwaarts op de rivieren. Denen, Noren en Ijslanders over zee. Maar er was wel soms (na de eind van eigenlijke vikinge tijdperk) gesamenlijke koningen/koniginnen in de landen. En naa de vikinge tijdperk zakte Noorwegen een betje weg. Het land is daar een beetje minder vruchtbaar dan in Zweden/Denemarken.

Ik ben/wordt nieuwsgierig mbt Primaire. Overigens heb ik Avalons in het verleden wel eens gehoord, ze konden zeer en zeer hard, maar voor de rest was ik niet echt onder de indruk. Ik dacht dat dat weer een van mijn persoonlijke meningen was. Ook erg duur hier in NL.

Dan hoef je onderstaande set ook niet te proberen

kwpspec1.jpg

kwfront.jpg

Technisch perfect :unsure: .......maar plat/emotieloos/a-muzikaal :(

Dit setje (rond de 70.000euro

Edited by Ruud

Jaaah, ziet er indrukwekkend uit. Maar waarom worden dat soort setjes altijd met van die gemakkelijke akoestische en pingelmuziek gedemonstreerd. Als je dan met een cd van bijv. de Hellacopters aan komt kijken ze je aan alsof je van een andere planeet komt. Dat moet zo'n set ook kunnen weergeven maar waarschijnlijk zijn ze bang dat het niks toevoegt en daarmee door de mand vallen.

• 4 weeks later...
De Primare I 20 is nu 3 dagen in huis en ik heb hem dusdanig beluisterd dat ik er wel iets zinnigs over kan zeggen. Ik heb veel cd's gedraaid, maar ik zal slechts op een 3 tal daarvan wat dieper ingaan.

John Adams- Fearful symmetries. Dit is een zogenaamde moderne componist.

De sound is heel clean. Dit komt zowel tot uiting in de zachte als de zeer dynamische passages. Alle instrumenten zijn exact te traceren. Dus je kunt echt zeggen: de paukenman zit daar en daar. Het verschil met de Rega Brio kwam het beste tot uiting in drukke passages. Die waren mooi vol en de versterker verloor het overzicht niet. Ik bedoel hiermee dat alle instrumenten ook in die passages precies aan te wijzen waren. Het geheel bleef wel muzikaal.

Miles Davis- Ascenseur pour l'echafaud.

De trompet klinkt nog erg upfront, maar dat zit in de opname. Het klinkt minder scherp dan met de BRIO. De sfeer is nagenoeg gelijk, maar de instrumenten zijn nog iets beter te plaatsen. Hoewel dat voor de Brio in zo'n kleine bezetting ook niet zo moeilijk is.

Steve Reich-Proverbe. Dit is ook een moderne componist.

De vrouwenstemmen klinken minder scherp dan met de Brio. Een betere plaatsing van de stemmen onderling. Dus je kunt zeggen: zangeres 2 staat achter zangeres 1. Ook dit is echter een opname waar veel hoog in zit en als een versterker dan dat hoog "gewoon" weergeeft, kan dat als scherp beoordeeld worden. Ik bedoel dat je eigenlijk continu hoog hoort. Ik zal dit in de conclusie nog verduidelijken.

Steve Reich- Nagoya marimbas.

Heel mooi geluid van de houten instrumenten. Genuanceerder dan met de Brio. Het stuk wordt gespeeld met 2 marimbas. Je kunt elke noot volgen, zonder dat het te analytisch wordt. Het blijft muzikaal.

Steve Reich- City life.

Sublieme plaatsing, ook van de samples, binnen het gebeuren. Dit levert een betere differentiatie op dan met de Brio. En het geheel blijft toch zeer muzikaal.. Zo heb ik dit stuk nooit eerder gehoord!

Is die REGA Brio 2000 dan zo'n slechte versterker? Nee, dat is hij zeker niet. Ten eerste is die Primare 2x zo duur (grofweg). En de Rega geeft die muziek ook op een prettige manier weer. Het sterkste punt van de REGA is zijn levendigheid. Als je muziek draait ga je daar in op, hij is emotioneler.

En de Primare? Die klinkt minder scherp, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij ook wat terughoudender klinkt. Hij geeft de muziek soms zelf zeer muzikaal weer zonder emotioneel te worden. Hij is een meester in plaatsing van stemmen en instrumenten. En hij klinkt over de hele linie hetzelfde, dus zachte passages of harde, drukke of stille hoge en lage worden allemaal op dezelfde manier weergegeven. En hij klinkt wat zuiverder dan de Rega Brio.

Op zich zou ik wel kunnen leven met de Primare I 20. Maar een versterker met dezelfde eigenschappen en een scheut emotie zou mijn voorkeur hebben.

Set up: REGA Planet 2000 gemodificeerd, REGA Brio 2000/Primare I 20, Tannoy Sensys DC1, Audioquest G-Snake, Kimber 4 VS.

Even over die rega brio, ik vond deze niet mooi klinken. Ik heb er een keer naar geluisterd samen met een Arcam A75 (weer niet meer of het de plus was of niet) een Rotel RA 1062.

Zelf vond ik de Rotel veruit het mooiste klinken en de Rega het minste. Maar gelukkig heeft iedereen zijn eigen smaak.