Jump to content

XLR aansluiten

toernedisk
 Share

Recommended Posts

Ik heb als phonopre een Violectric PPA V600, die goed presteert.

Dit toestel kan XLR aangesloten worden, een kabeltje om de platendraaier XLR aan te sluiten op de pre heb ik ook.

Mijn 2 versterkers, een oude T+A en een NAD C 368 hebben die mogelijkheid niet.

In de NAD is er achteraan wel voldoende plaats om 2 XLR connectoren bij te monteren.

Dit kan ik zelf nog wel uitvoeren.

En nu de technische vraag.

Is een electrische verbinding van XLR conectoren in de NAD mogelijk ?   

Bij een niet gebalanceerde versterker wordt er vaak ook niet beter van. Om het signaal gebalanceerd te maken is dan een extra opamp nodig in het circuit wat het originele ingang signaal inverteert. die zit dan alleen maar in de weg.

Gewoon de platenspeler op de pre gebalanceerd aansluiten...Vanaf de pre naar de versterker gebruik je een semi gebalanceerde cinch kabel. Semi gebalanceerd is een kabel met 2 aders en aardscherm, het aardscherm laat je aan de pre kant zweven. Beter ga je het niet krijgen.

30 minutes ago, kappa7 said:

Allemaal niet nodig en maakt het onnodig moeilijk.

Nou inderdaad... als je verbetering meent te moeten halen uit zulke trivia is de weg naar muziek nog lang. Wel of niet gebalanceerd maakt gewoon geen bal uit voor consumentenelektronikamuziekapparatuur. Opstelling, akoestiek, materiaalkeuze en muziekkeus daarentegen...

Ok, ik heb begrepen dat een versterker met gebalanceerde inputs anders is opgebouwd dan een versterker zonder.

Zoals de pre nu aangesloten staat, valt best mee te leven. 

Dit was nog maar eens een poging om meer rendement te halen uit de spullen die hier staan opgesteld;

Klopt de opbouw is anders.

Je heb eigenlijk 4 verstrekkers nodig voor gebalanceerd waar er 2 nodig zijn voor ongebalanceerd.

je hebt dan een heet en een koud signaal pad, elk pad moet dan apart versterkt worden.

Verder zijn er ook versterkers die wel gebalanceerde aansluitingen hebben maar toch qua opbouw maar 2 versterkers hebben.

In dat geval zit er een converter tussen.

Wil je gebalanceerd spelen dan moet dus het gehele pad echt gebalanceerd zijn opgebouwd.

met uitzondering van de eerste trap in je phono versterker.

Na de eerste trap komt eigenlijk standaard de riaa correctie en die wil je het liefst niet dubbel uitgevoerd hebben.

De trap die daar na komt kan dan weer wel gebalanceerd zijn.