WanFie Posted 13 september 2015 Report Share Posted 13 september 2015 Toen we na ons bezoek in aan de audioshow van Gydotron in Westmalle vertrokken, vertelde Guido ons dat het z'n bedoeling is om de show telkens op een hoger niveau te krijgen. Dat gaat toch bet lastig worden, omdat wat we vandaag hoorde al op een erg hoog niveau speelde. Met de kleinste set te beginnen, een paartje kleine Harbets op een Lindemann setje. Deze stonden dan ook in de kleinste kamer. Er was slechts plaats voor drie stoelen. Maar wat klonk dit voor zo'n kleine luidspreker goed. Ok, het allerlaagste laag ontbrak, maar een contrabas klonk zeker realistisch. Uitzonderlijk voor die kleine spreeuwenkastjes. Maar ook de rest was van een erg hoog niveau. De tweede set was gebouwd met Manger speakers. De elektronica was van Vitus. De verfijning was extreem en lag erg dicht tegen de klank van elektrostaten. Het laag ging ook diep en goed op niveau, de doortekening kon iets beter, maar baslijnen waren toch best te volgen. Een grotere set wat opgebouwd rond elektronica van ASR. Een speelden een setje Engelse luidsprekers waar me de naam van ontschoten is. Deze klank was niet helemaal voor mij bedoeld, maar ik hoorde er toch ook enthousiaste luisteraars. Voor mij klonk het iets te rustig. Wim van Kranen had een versterker van Pathos meegebracht. Hierop speelde een setje Unison luidsprekers. Deze luidsprekers zijn met een hoorn voor het midden en hoog uitgerust. Ik vond het juist wat te rustig klinken terwijl een medeluisteraar het midden en hoog juist wat te fel vond. Nu zat ik uit het midden en hij precies op de hotspot, dat kan dus met de richtingsgevoeligheid te maken hebben. Het klonk in ieder geval niet agressief. Een topmodel van Nottingham werd als bron gebruikt. In een kamer op de begane grond speelde een setje Marten Luidsprekers. Qua model dacht ik eerst met Kharma te maken hebben. Dus niet.... Marten. De geïntegreerde versterker met ingebouwde DAC was van Jeff Roland. Als bron een streamer van Lumin Music. Dit klonk op een zeer hoog niveau. Zeker met opnamen die niet al te bassterk waren. In het laag begon de kamer behoorlijk mee te helpen. Maar een houten vloer en wanden kunnen dan ook lekker mee resoneren. De openbaring stond op zolder. De nieuwe Kii Three luidsprekers. Deze dus: Bij deze luidsprekers zag ik alleen een laptop. Kennelijk is alle elektronica in de luidspreker ingebouwd. Dit laat werkelijk alles horen wat er in de opname zit. Niet voor niets dat er verschillende opnamestudio's voor deze luidsprekers gekozen hebben. Je hoort dan ook gelijk op de muziek gecomprimeerd is of juist dynamisch opgenomen. Vooral de laatste klonken dan ook extreem goed. Was er dan niks aan op te merken?? Eigenlijk heel weinig, maar omdat de speaker(tje)s tot 20 Hz doorgaan hoor je bij grote volumes en grote orkesten dat de doortekening van het laag daar wat onder lijdt. Gydotron komt met deze speakers in november naar onze audioclub. Dan een hele avond deze luidsprekers. Ik kijk er al naar uit. Verder zijn de ruimten m.b.v. akoestisch materialen aangepast, en dat hoor je. Het klinkt in de ruimtes dan ook nergens galmerig of hard. Erg goed gedaan. Mensen die Guido kennen, weten dat er ook goed voor de inwendige mens wordt gezorgd. Een ruimte was ingericht voor de koffie en natuurlijk Westmalle bier. In de ruimte naast deze "kantine" stond Nutters Audio met de nodige LP's en Cd's. Daar stond ook weer erg mooi spul tussen. Ik ben even klaar met muziek te kopen. Er staat hier zo veel aan LP's, CD's en op de server, dat ik de komende jaren nog niet uitgespeeld ben. Gelukkig voor Gerrit is dat niet bij iedereen zo. Hij was in ieder geval erg tevreden over de verkoop. Rest mij nog om Guido en Katrien te bedanken voor de mooie dag. Ik hoop dat ze het volgend jaar nóg beter klinkend krijgen, maar ik vrees dat toch wel erg moeilijk gaat worden. Ik ben n.l. niet eerder op een audioshow geweest waar de sets in ALLE kamers zo goed klonken als hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 september 2015 Report Share Posted 13 september 2015 (edited) Dank voor je verslag. Leuk te lezen! Edited 13 september 2015 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 14 september 2015 Report Share Posted 14 september 2015 Beste Hans Ik kan alleen maar beamen wat je neergeschreven hebt ... ! Op akoestisch vlak zijn er grote inspanningen geleverd waardoor het deze keer echt heel goed klonk in bijna alle ruimten. En de Kii tja die blijft bij iedereen nazinderen. Bangelijk wat er werd gerealiseerd. Wat wij ons afvroegen was hoe de Kii zou klinken, of beter gezegd de muziek presenteren, moest deze vrijer in de ruimte staan. Waarschijnlijk gaat de ruimtelijkheid en diepte toenemen. In ieder geval adembenemend hoe deze Kii klonk De ASR set was met de nieuwe Russell K vloerstaander luidspreker, dit was nog een prototype dat zeer waarschijnlijk op punt stond. het was in ieder geval de eerste keer dat deze GB verliet ! Hans hebben jullie een mening over de Roma phonoversterker bij de Pathos set? PS Ik was er zaterdag Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 september 2015 Author Report Share Posted 14 september 2015 Hans hebben jullie een mening over de Roma phonoversterker bij de Pathos set? PS Ik was er zaterdag Zoals geschreven, vond ik het nogal rustig klinken. Ik ben meer van de dynamiek en leven. Maar dit kan ook komen omdat ik niet in het midden zat. Volgens mij bundelen die hoorns nogal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 september 2015 Author Report Share Posted 14 september 2015 En de Kii tja die blijft bij iedereen nazinderen. Bangelijk wat er werd gerealiseerd. Wat wij ons afvroegen was hoe de Kii zou klinken, of beter gezegd de muziek presenteren, moest deze vrijer in de ruimte staan. Waarschijnlijk gaat de ruimtelijkheid en diepte toenemen. In ieder geval adembenemend hoe deze Kii klonk De Kii stond eigenlijk vrij opgesteld. Er hing alleen een gordijn achter de speaker. Er was volgens mij geen wand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 14 september 2015 Report Share Posted 14 september 2015 jawel jawel er was een houten wand gebouwd en daarvoor hing het gordijn ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 14 september 2015 Report Share Posted 14 september 2015 (edited) Ik ben er op zaterdagdag geweest. We waren vrij vroeg, het was nog erg rustig. De eerste set die we hoorden was de Marten/Jeff Roland set. Het zal wel aan de opname hebben gelegen die we als eerste hoorden, maar ik vond dat met name het middengebied erg aawezig was. Not my cup of tea. Dit was voor mij een beetje te. Een paar oude bluessongs (jaren 50-60) klonken daarentegen weer heel mooi, heel realistisch. De tweede set was de Harbeth/Lindeman set (setje...). Dit klonk inderdaad zoals Hans het al beschreef erg goed. Hier hebben we een hele tijd binnen gezeten. Zelfs met het serieuze baswerk van Marcus Miller deden de kleine Harbeths goed hun best. De derde set: Manger + Vitus. Dit klonk heel beheerst. 'k Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Niks mis mee, maar d'r had voor mij wel wat meer pit in mogen zitten. Toen we wat langer zaten te luisteren, en wat aan de Mangers gewend waren begon het eigenlijk alleen maar mooier te klinken. Wat wel jammer en heel erg storend was, is dat de muziek van de andere kamers er bovenuit kwam. De vierde set die we te horen kregen was de ASR / Russell K set. Hier zaten we als enige in de kamer, samen met Russell K. Het bleek dat we ongeveer dezelfde muzieksmaak hadden (jaren 70, progrock, etc) We hebben meer over de muziek zitten praten en zitten luisteren dan "technisch luisteren"naar de set. Wat klonk dit ongelofelijk lekker. De luidsprekers die gedemonstreerd werden liepen ver, heel ver door in het laag. Af en toe leek het wel of er een sub naast stond. De vijfde: De Pathos / Unison set. Hierover kan ik eigenlijk heel kort zijn. Dit stond zo ongelofelijk hard dat het zwaar irritant was. Snel weg dus. Jammer dat de demogever geen rekening hield met andere demogevers. (zie mijn opmerking bij de Manger / Vitus set) De laatse stond op zolder. Ook hier stond de set op een veel te hoog volume te draaien. Is niet nodig en vooral erg storend voor anderen. Vanwege het hoge volume de set ook niet kunnen beoordelen. Zelfs als je beneden stond kon je deze set af en toe nog horen. Edited 14 september 2015 by edwin16 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 september 2015 Author Report Share Posted 14 september 2015 (edited) Mooie foto's Edwin. Op zondag stond het nergens extreem hard. Ook werden de deuren goed dicht gehouden. Het viel mij zelfs op dat er veel rekening met elkaar werd gehouden. Misschien een voordeel op de tweede dag. Jammer dat je op zolder niet had gevraagd of het wat zachter kon. Daar heb je werkelijk wat gemist. Edited 14 september 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 14 september 2015 Report Share Posted 14 september 2015 (edited) Ach, ik kan wel tot november wachten wanneer ze in "onze" audiofiel verantwoorde boerenschuur staan.... ;-) Edited 14 september 2015 by edwin16 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 14 september 2015 Report Share Posted 14 september 2015 De Russell K set Weet iemand wat dat rechthoekig opstaand doosje is achter de ASR phonoversterker? Indien ja, waarvoor het dient ... Mooie foto's Edwin Mss hebben we mekaar onbewust gesproken zaterdag Jij kwam met een vriend uit de Manger ruimte en jullie vonden de ruimtelijkheid heel mooi. Ik zwarte tshirt en bril stond op het punt binnen te gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 september 2015 Report Share Posted 17 september 2015 Dank voor het posten, Edwin. Het ziet er uit als een mooie show. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 september 2015 Report Share Posted 29 september 2015 (edited) Er ziten 6 Hypex Ncore's in die Kii's en een dsp (wellicht ook hypex). 1500 watt per kanaal dus... http://kiiaudio.com/en/tech.html Edited 29 september 2015 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 september 2015 Author Report Share Posted 29 september 2015 Er ziten 6 Hypex Ncore's in die Kii's en een dsp (wellicht ook hypex). 1500 watt per kanaal dus... http://kiiaudio.com/en/tech.html Tja.. dat is nogal watt hé... Met die DSP wordt oa de fase per luidspreker gecorrigeerd. Hierdoor zou de akoestiek minder invloed op het klankbeeld hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 september 2015 Report Share Posted 29 september 2015 Niet alleen fase maar ook richting wordt gecontroleerd. Een echte toverdoos http://www.linkwitzlab.com/Constant_directivity_louds.htm Als het 10K per paar is, dan is het mijns inziens een koopje. Ben wel benieuwd hoe die zich verhoud tov de Phantom Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 september 2015 Author Report Share Posted 29 september 2015 Volgens mij € 10.000,- per stuk. Maar dan heb je ook wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 september 2015 Report Share Posted 29 september 2015 Nee, de prijs is €10.000 per paar. Als je je niet stoort aan het "technische" geluid van een DSP is het idd een koopje. Je bent dan wel gelijk klaar met je hobby, want spelen met kabels en apparatuur is er dan niet meer bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 september 2015 Report Share Posted 29 september 2015 Ach, neem je toch een 2e set met buizen, vinyl en hoorns Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts