Jump to content

Graaf, Bow


Seed7
 Share

Recommended Posts

Ik heb de ZZ8 een jaar of 8 geleden ingeruild. Ik kreeg er toen iets van 1500 euro voor. Was nieuw ooit iets van 9000 fl.

Dat zal nu flink lager zijn, schat ik zo.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Is dat dan niet duidelijk?

 

Ik kan wel enigszinsvermoeden wat de vraag is nl. wat zou de beste keuze zijn?

Zonder meer info omtrent de luidsprekers, de kamer, de gewenste geluidsdruk, de (muziek)smaak etc. zou ik geen advies durven en kunnen geven.

 

Daar heb ik ooit met Harry van Dalen een leuk testje mee gedaan: we hadden een soort marktkraampje met allerlei kabels neergezet, van heel goedkoop tot heel duur, met daarbij de vraag welke kabel nou de beste was.

Harry zei; wedden dat bijna iedereen zonder mankeren de duurste eruit pakt terwijl de vraag zou moeten zijn in welk systeem ze gebruikt zouden moeten worden.

Hij kreeg gelijk.

 

De vraag zou ook kunnen zijn: welke versterker is het meest degelijk gebouwd. Of heeft de beste levensduur.

Of bevat audiofiele componenten. Moet een phonotrap hehbben, of juist niet.

Heeft een DAC aan boord, of niet. Zitten er WBT connectoren aan? Wat levert die op bij Ebay?

En ga zo maar door......

 

Maar goed, ik ben blij dat de prangende vraag van Seed7 blijkbaar is opgelost door Leo. ;)

 

Sorry voor het enorme offtopicgehalte overigens.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Graaf GM20?

Graaf WFB Two (discrete phono ipv buis)?

Bow ZZ-8 MkI?

Dat was ongeveer de set-up van Wim van Kraanen een jaar of 20 geleden, met een setje Adamantes en een Nottingham tafel erbij.

Die eindbak blijft fantastisch, wel zorgen dat je stroomgroep stabiel is, anders gaan ze om de haveklap naar de gallemiezen.

Link to comment
Share on other sites

Dat was ongeveer de set-up van Wim van Kraanen een jaar of 20 geleden, met een setje Adamantes en een Nottingham tafel erbij.

Die eindbak blijft fantastisch, wel zorgen dat je stroomgroep stabiel is, anders gaan ze om de haveklap naar de gallemiezen.

D'r hangt inderdaad ook een Nottingham voor, met een Grado. De vv is ook niet te versmaden, een beetje in de kategorie onbekend, onbemind. Heeft ook nog eens als voordeel dat'ie met de Grado overweg kan, ingesteld op MC versterking met MM impedantie. De GM20 stuurt twee oude Zingali's 2S aan.

 

De GM's hebben wat meer aandacht nodig dan ik ze kan geven, vandaar dat ik al een hele tijd naar iets anders kijk, maar ben altijd teleurgesteld.

 

Wim kende ik niet en het was wel grappig dat toen ik daar voor het eerst kwam voor nieuwe buizen er inderdaad een zeer vergelijkbare set stond te spelen.

 

@KT88,

 

geeft niks hoor, zelfs met leesbril kan ik de meeste (audio)discussies niet volgen ... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

D'r hangt inderdaad ook een Nottingham voor, met een Grado. De vv is ook niet te versmaden, een beetje in de kategorie onbekend, onbemind. Heeft ook nog eens als voordeel dat'ie met de Grado overweg kan, ingesteld op MC versterking met MM impedantie. De GM20 stuurt twee oude Zingali's 2S aan.

 

De GM's hebben wat meer aandacht nodig dan ik ze kan geven, vandaar dat ik al een hele tijd naar iets anders kijk, maar ben altijd teleurgesteld.

 

Wim kende ik niet en het was wel grappig dat toen ik daar voor het eerst kwam voor nieuwe buizen er inderdaad een zeer vergelijkbare set stond te spelen.

 

[...]

Idd een volledige van Kraanen set (zijn Music Maker elementen zijn ook Grado's btw). Voor wat betreft je officiele vraag, dit spul is waarschijnlijk ook 20 jaar oud? Wat de gek er dus voor geeft. Ik lees GM's? Als je er 2 hebt, lekker houden! Gaat je hoop geld kosten om dat te evenaren (Octave neigt naar dezelfde sound). Sommigen vinden de GM20's wat te clean (ik niet), als het je geluid is, nooit meer wegdoen! Ondanks de extra aandacht die ze vragen. De voorversterker is ook absoluut niet slecht, misschien wat gedateerd. Zal waarschijnlijk alleen inruil nog wat fatsoenlijks op kunnen leveren, dus is wederom houden nog geen heel stom idee. Leg het een keer bij een serieuze Graaf dealer voor, Audio21 is er zo 1, en binnenkort ook Octave dealer. Kun je dat ook een keer goed horen.

 

Nu ben je eigenlijk nog niet veel verder!

Link to comment
Share on other sites

Nu ben je eigenlijk nog niet veel verder!

 

Een beetje wel, ik keek net eens op de site van Wim en hij bied tegenwoordig een upgrade voor de GM20 aan zodat je zelf van buiten af bias en offset kunt afstellen. Dat maakt 'het beetje aandacht' wel makkelijker. Ik heb nog een hele stapel buizen voor die dingen liggen. Er staan hier twee GM's, niet als mono's maar als bi-amp.

 

Clean? Dat valt wel mee, het is vooral de "warm" associatie die men nog steeds met buizen hebben die mensen doet zeggen dat ze clean zijn.

 

Trouble is, he's too unassuming and too humble. Thank goodness that this is one time a designer has chosen to use an amplifier to express his alter ego rather than his empirical personality. The GM20 is too damned good for the majority of the world's audiophiles. Period. --Ken Kessler

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...