Jump to content

R.i.p. Nas

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik kreeg van een goede audiokennis een kapotte RIPNAS. De Nederlandse importeur is er mee opgehouden en de leverancier van het ding had er zo de buik van vol dat hij een alternatief heeft voorgesteld en geleverd.

mcubed-ripnas-cd-ripper-nas-media-stream

En nou staat dat kapotte ding dus bij mij. 2 schijven van 500 Gb (waarschijnlijk nog vol muziek) maar verder vrijwel levensloos. De CD drive zit er ook niet meer in.

Nou heb ik weleens in PC's gerommeld en daarbij geleerd dat het vaak niet zo kapot is dan het lijkt. Maar dit is wel een lastige.

Wat is het probleem...??

Wanneer je hem opstart (stekker in het stopcontact en op de startknop drukken), starten de harddisks wel met draaien, maar verder gebeurd er niks. Ik heb er een monitor op aangesloten, maar die vind het zelfs niet nodig om te starten. Geen signaal dus.

Ik heb er dus eerst alles maar eens uitgeschroefd en losgemaakt. Een los moederboard moet tenslotte toch minstens een foutmelding op de monitor geven. Helaas... nog niks.

Hoe is zo'n ding opgebouwd...? Eigenlijk is het een PC met als basis een mini ITX moederbordje van Intel (D945GCLF2) met een externe voeding (12 volt" + PICOPSU voedings "blokje"). Verder is het een normale PC, dus de software zal er wel de automatische ripper aan toevoegen. Bijzonder is verder dat de fan is vervangen door een soort van koelpijpenconstructie.

Nou zou ik het ding graag willen gebruiken als gewone NAS, rippen doe ik wel via de laptop.

Hebben jullie enig idee waar ik de fout zou moeten zoeken. Of is het gewoon een kwestie van.. moederbord vervangen en klaar??

:)

Eerst vaststellen of er voldoende stroom is om te kunnen booten.

Is dat voldoende dan kijken of je met een andere videokaart wel beeld krijgt.

Verder alles los halen dat niet direct nodig is.

Controleer of de cpu goed in de socket zit.

Geen verbogen pennetjes enz.

Geheugen goed?

Werkt dit alles niet dan een ander mobo proberen.

Het ding heeft gewerkt, maar is spontaan kapot gegaan.

Op het voedingsprintje van Pico brandt het rode ledje. Dit zou het teken zijn dat hij goed werkt.

Zonder geheugen krijg ik ook geen video. Zelfs geen seconde.

Een apparte video kaart zou kunnen, maar dan moet ik het moederboard er uit halen. De kast is n.l. te klein om het enige slot van een kaart te voorzien.

Hans hoi,

mss is het puur een hardware probleem waardoor de boel niet opstart. tehcnisch kan ik je niet helpen maar mss heb je de mogelijkheid om de schijven bij iemand anders eens in te pluggen of een PCwinkel tout court, dan weet je idrect dat deze ok zijn ...

Tis maar een ideetje

Zoeken naar hardware dat stuk is, is niet steeds simpel

suc6

Beetje offtopic (sorry), maar die naam. Dat vraagt er toch om, om ter ziele te gaan ;)

Verder misschien een mailtje naar de fabrikant wagen?

Support & Warranty Details

• Web: www.ripnas.com (support forum and FAQ)

• UK & USA Email: ripnas.support@dbpoweramp.com

• UK Telephone: 0845 052 4778 (during office hours 9am-5pm)

• In Spain, Email: ripnas.soporte@ripnas.es

• In Spain, Teléfono: 91 535 4 395 (de 9.30am-6pm)

Dat ie niet start kan meerdere oorzaken hebben. Er zit een Atom processor op (vergelijkbaar met de processoren in een netbook). Het eerste waar je op moet letten als je 'm open hebt liggen zijn bolle elko's. Zitten die erop (rondom de processor), dan kun je het beste het mainboard vervangen.

Wie heeft de drive eruit gehaald? Heeft diegene er nog meer uit gehaald (bijv RAM). Zonder RAM doet dat ding helemaal niks. Zit de RAM er wel in, dan kan die kapot zijn. Er kan maar 1 bankje in van max 2GB, type DDR2 400/533/567.

Dus geen bolle elko's, ff een ander RAM bankje erin.

Het ding heeft nog een IDE socket op het bord. Mocht je nog ergens een DVD-drive hebben liggen die daarop past, ff aansluiten. Zoek op het web ff naar "knoppix". Knoppix is een stand alone Linux versie die gewoon vanaf CD (DVD) werkt, zonder alle toeters en bellen. Start ie wel op met drive en knoppix erin, is er weinig mis met het PC gedeelte.

Het is wel vreemd dat je nog niet eens in de BIOS komt. Mogelijke oorzaak zie boven, maar ook de voeding kan platliggen (ondanks de brandende LED).

De spaningen die de voeding moet leveren vind je hier: http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Die kun je meten. Is er eentje niet aanwezig, ff een andee voeding aansluiten en opnieuw proberen. Het kan ook met een normale ATX voeding, maar wel ff opletten op de aansluiting.

Kom je er dan nog niet uit, wil ik er wel eens naar kijken

Er zit een 2 GB Ram bank in, of die goed is weet ik niet, zonder RAM start hij in ieder geval ook niet op. Bedoel je met bolle elco'dat de achterkant van de elco een klein beetje bol staat...?? De rest van de elco's is mooi vlak, maar er zitten twee elco's in waarbij de achterkant ongeveer 0,5 mm bol staat. het valt me nu ook op dat die onderdelen met een viltstift zijn aangetekend. maar andere onderdelen hebben ook zo'n streepje.

Ik zie nu dat nieuwe moederborden die streepjes ook hebben.

De "bolle" elco's zijn de twee dikste in het midden van het moederbord.

Mijn moederbord heeft overigens geen fan, maar een koelpijp. Onder die fan zit overigens de chipset, de proc onder de andere koeling.

364457728_198.jpg

M.b.t. de voeding, is het in ieder geval zo dat er enkele spanningen uitkomen. De drives gaan tenminste draaien wanneer ik de startknop indruk. Deze blijven wel draaien tot ik de stekker er uit trek. Ik kan hem dan met de aan/uit drukker niet meer uitzetten. Ook gaat het groene ledje op het moederbord aan wanneer ik de voeding aansluit.

Ik heb er even een andere voeding aan gehangen, maar dat maakt geen verschil. Het ledje van de monitor knippert nog niet eens.

Waarschijnlijk is het moederbord dus kapot..??

Normaal kom je zelfs zonder dat er iets is aangesloten op de bios... toch..??

De drive is kennelijk een zwak punt van zo'n RIPNAS. Op YouTube staat zelfs een filmje hoe je die moet vervangen.

Bolle elco's hebben een bolle bovenkant (waar het kruis zit). Als elco's bol zijn, zijn ze geploft, uitgedroogd, opgeblazen en hebben ze hun waarde niet meer. Heel soms doet het MB het weer na vervanging, maar meestal is er meer aan de hand en betrouwbaar zal het ook niet meer zijn, mocht ie weer gaan werken. Heel vaak is het MB ook aangetast door de prut die uit de elco's komt.

Zonder geheugen start helemaal niks op. Dus mocht je ergens een ander RAM bankje hebben, dat ff uitproberen.

Zonder harde schijf, maar met werkend RAM, moet je iig in de BIOS komen. Kom je daar niet in, jammer dus, MB of BIOS defect.

De schijven hebben 12V nodig om te draaien. De 5V is voor het databoard dat op de HDD zit. Je hebt dus iig 12V DC. Maar om het MB werkend te hebben moet je ook nog 5VDC, -5VDC en 3,3V DC hebben. Vooral de laatste is belangrijk, want dat is de voeding voor je µproc.

Op de wiki-pagina staat welke spannng waar moet staan.

Wat je zo verteld lijkt het er idd op dat het MB naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. Hetzelfde MB is niet meer te koop. Mocht je een passend MB vinden, zul je zelf de hele installatie inc SW en drivers moeten installeren..

BTW, dergelijke MB's hebben zelden een fan op de µproc zitten. Die werken meestal met een heatpipe.

Dank je...

Ik heb er een tweede voeding op gehad. Hiermee werkt het ook niet.

Ik zal eens kijken of ik passend geheugen heb liggen.

Anders zal het inderdaad een nieuw (tweedehands)  moederbordje worden.

Maar wanneer ik jouw verhaal zo lees, zijn de elco's inderdaad bol. De achterkant van twee elco's is tenminste niet meer vlak.

Mwa, zal niet veel uitmaken. Zeker als je 'm als NAS wil gaan gebruiken. Dan zou het bovendien handger zijn om er Linux op te zetten (minder ballast en sneller).

Met welke mediaplayer zou jij linux combineren Roger?

Ik zou het niet weten Stef. Hans wil de RIPNAS als gewone NAS gebruiken. Dan is enkel Linus server nodig en heb je zo ver ik weet geen mediaplayer nodig, want die gebruik je dan van de mediaplayer zelf.

Ik stream zelf met de Logitech Touch (muziek) en via de Oppo bluray speler (films). Gewoon plain, vanuit de gesharede windows mappen op mijn PC (die op de achtergrond een zeer simpel serverprogramma draait). Dat fancy gedoe van XBMS en aanverwante SW hoeft voor mij niet.

Hij doet 't.... :)

Nieuw moederbordje en geheugen :wacko:

1 terrabite geheugencapaciteit en de hele collectie van de vorige eigenaar er op... :)  :) :)  

En zonder nieuwe installatie... :)  :) :)  :)  

Helaas vraagt hij om een paswoord wanneer ik directe toegang wil. Mediaplayer kan er wel op.

Maar JRiver nog niet. Die werkt volgens mij op fileniveau. En dat is dus afgeschermd. De vorige eigenaar eens vragen of hij het paswoord weet.

Hij doet 't.... :)

Nieuw moederbordje en geheugen :wacko:

1 terrabite geheugencapaciteit en de hele collectie van de vorige eigenaar er op... :)  :) :)  

En zonder nieuwe installatie... :)  :) :)  :)  

Helaas vraagt hij om een paswoord wanneer ik directe toegang wil. Mediaplayer kan er wel op.

Maar JRiver nog niet. Die werkt volgens mij op fileniveau. En dat is dus afgeschermd. De vorige eigenaar eens vragen of hij het paswoord weet.

Als je een zelfde MB hebt kunnen vinden, of die andere waar ik eerder naar verwezen had, dan is het idd gewoon een kwestie van inbouwen. De MB's verschiilen niet vel van elkaar, dus is de bestaande installatie voldoende. :)

Veel plezier met je RipNAS

Ik heb een gebruikt Foxconn D42s ATOM D425 bordje met geheugen op de kop getikt.

Dat is inderdaad niet zo'n probleem om dat in te bouwen.

Ik maak me alleen een beetje zorgen over de warmtehuishouding. De heatpipe constructie pastte niet, dus de orginele koelvin moet het doen. In het kastje zit geen enkele vorm van mechanische koeling, dus de warmte moet indirect via de koelvinnen en via de geperforeerde plaat aan de bovenzijde ontsnappen. Na een paar uur werd de bovenkant al tamelijk warm.

Ik kreeg van een goede audiokennis een kapotte RIPNAS. De Nederlandse importeur is er mee opgehouden en de leverancier van het ding had er zo de buik van vol dat hij een alternatief heeft voorgesteld en geleverd.

Ik kreeg van de vorige eigenaar het verzoek om een compliment voor de extreem goede service van de leverancier te geven. Het gaat hier om AudioXPerience uit Nuenen. Ondanks de afstand van zo'n 40 km, zijn ze telkens opnieuw bij hem gekomen om de problemen te verhelpen. En dit na ca. 4 jaar nog steeds. Er zijn dus nog echt service gerichte audio zaken.

Hulde.

Even een update:

Gisteravond de NAS (de rip is er ondertussen uit) op de draadloze router aangesloten. Zelfs high res nummers (24 bits 96 kHz), stuurt hij zonder enige hapering draadloos naar m'n laptopje. Wanneer ik echter een tweede laptop hetzelfde laat doen, gaat de stream ook zonder haperingen door. Het klinkt dan echter niet meer lekker. Alsof er een hoop vervorming in het geluid komt.