Guest tubejack Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 Vintage ..... Klopt ik ben zelf ook vintage maar wel met een lijf van 38 Na dit mailtje dat ik net 5 min terug in mijn mail kreeg, weet ik het zeker. (het sappige gedeelte bewaar ik voor mijn website) Nog bedankt voor de gastvrije ontvangst en de hifi-adviezen en... natuurlijk de restauratie van de Onkyo tot een opnieuw muzikale tuner! Groeten van Carel Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 Af en toe denk ik weleens : Doe eens een raampje open, Jack ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 Stinkt het ach, het is de kift denk ik dan On topic , soms moet je iets een 2e kans geven, deze Marantz 2100 heb ik ooit terug gehad van een niet tevreden klant. Niet dat hij het niet goed deed of zo het tegendeel. Maar de man was een "kenner" en lampjes door ledjes vervangen kon echt niet. In de afstemnaald zit een nu een 3mm groot lampje, daar heb ik lang naar gezocht en ook de stereo-decoder is nu voorzien van glas i.p.v. led. Tja het heeft toch wel wat. Er gaan verder negen! buislampjes voor de schaal verlichting in Wel gezellig zo met de feestdagen Alle elco's waren al vervangen, toch kon ik het niet laten om de voeding iets te verbeteren. Ondanks dat dit de kleinste Marantz tuner uit de 2100 serie is, is het geluid en de ontvangst groots. Aanbevolen deze benjamin, je kunt hem erg mooi laten klinken. Groet, Jack P.s. foto is nog oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 Natuurlijk óók in het zilver (ben een voorraadje aan het maken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 Hoe moet ik al die apparaten nu in de tijd plaatsen Jack? Die Pioneer receiver bijvoorbeeld, middenklasser? Hogere middenklasse,? Absolutespitzenklasseueberreferentz? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 Leuk, in die tijd werkte ik ook in de audio en merken zoals Pioneer, Sony en Sansui hadden een heel breed assortiment. En zowel in de lagere prijsklasse setjes van rond de 1000gulden Pioneer SX-450, PL12D en Warfedale Denton 2 als in de dure voor die tijd topklasse. Die Pioneer SX-750 zit boven het gemiddelde heeft een beter FM gedeelte dan de SX-450-550-650 en is m.i. de kleinste telg uit de duurdere serie 750-850-950 en hierna de toen al onbetaalbare 1050 en vlaggenschip de SX-1250. Kwalitatief vind ik de hele serie goed in elkaar zitten en ook van de goedkoopste SX-450 zul je veel plezier hebben. Veel spelen er nog. Er is wel verschil tussen de onderste drie en de SX-750, naar boven toe dus tussen de 850 en 950 is dat klein v.n.l. een zwaardere versterker. Met name de 1250 heeft een nog betere FM ontvangst, maar op de kabel of goede buitenantenne maakt dat weinig uit. Het leuke van de 750 vind ik dat hij eigenlijk van alles wat heeft, een mooie phono-trap en een versterker die krachtig genoeg is voor de meeste woonkamers. Tel er bij op, dat hij 2e hands voor normale prijzen te koop is, Zodat er ruimte overblijft om hem te restaureren. Met die mooie audio onderdelen die je nu in 2011 kunt kopen. Zal t.z.t. wel een foto verslag op mijn website zetten. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 Net een SX-750 opgehaald, een juweeltje Zwaar nog.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 december 2011 Author Report Share Posted 12 december 2011 Bij de Stemvork in Uden staat een zware voor- eind combinatie van Sharp. Het spul mag er van Frans voor weinig uit, omdat hij grondig gereviseerd moet worden. Bovendien is Frans geen liefhebber van Sharp... Dus liefhebbers,,, grijp je kans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 En hoe klinkt het nu zo'n SX-750, nou schrikken zo slecht Het is net of je door een buis heen praat zo'n hol geluid en dan een overdreven vermoeiend laag Ik vermoed dat dit exemplaar bijna niet gebruikt is, zo nieuw ziet het er uit, erg stofvrij ook. Alle lampjes zijn nog origineel. Nu dat het apparaat een paar uur aan staat is het net of e.e.a. weer tot leven komt. Kan ook zijn dat ik aan het geluid begin te wennen. Het ergste vette laag lijkt weg. Wel super mooi gemaakt dat Pioneer spul, niet allen qua techniek maar ook het design en b.v. de volume en andere knoppen. Dat zie je niet of bijna niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 Net een SX-750 opgehaald, een juweeltje Zwaar nog.... Aha uit Alkmaar zeker, ik zag hem al op MP staan . Jammer dat deze nog niet helemaal goed klinkt maar mag het na al die jaren verstoft in een doos zitten. Ik ben benieuwd hoe het klinkt als het klaar is. Kom ik meteen je kabel terug brengen en kan eens horen wat je er van gemaakt hebt. Al enkele jaren ben ik opzoek naar een simpel setje voor in de woonkamer dat toch aardig muziek kan maken. aangezien ik er niet de ruimte voor heb om alles gescheiden neer te zetten zit ik aan een dergelijke receiver te denken. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 Leuk George Ik zit al te spitten in de servicemanual. In de voeding zit 2x 15000uF daar wil ik als het even kan, weer mijn favoriete Vishay elco's in zetten. Wel duur maar ze gaan heel lang mee en kunnen veel stroom leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 december 2011 Author Report Share Posted 13 december 2011 Al enkele jaren ben ik opzoek naar een simpel setje voor in de woonkamer dat toch aardig muziek kan maken. aangezien ik er niet de ruimte voor heb om alles gescheiden neer te zetten zit ik aan een dergelijke receiver te denken. Groetjes George. Bij de Stemvork staat al een hele tijd een nieuw Pereau setje op een eigenaar te wachten. Dit is een versterker met CD loopwerk en DAC met zeer compacte maten. Ik denk dat je het voor de helft van de prijs mag meenemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 december 2011 Report Share Posted 13 december 2011 nieuw Pereau setje [....] Het zal wel goed bedoelt zijn George, maar wat nieuw met Vintage te maken heeft? Maar al je zoiets zoekt, moet je daar natuurlijk voor gaan. Een gerestaureerde Pioneer heeft zo een andere gespierde baas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 december 2011 Author Report Share Posted 13 december 2011 Maar al je zoiets zoekt, moet je daar natuurlijk voor gaan. Tis niet meer dan info... Er zit ook geen tuner bij.. dus waarschijnlijk bedoeld Kappa toch wat anders. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2011 Report Share Posted 13 december 2011 (edited) Bij de Stemvork staat al een hele tijd een nieuw Pereau setje op een eigenaar te wachten. Dit is een versterker met CD loopwerk en DAC met zeer compacte maten. Ik denk dat je het voor de helft van de prijs mag meenemen. Dat is niet helemaal het geen dat ik zoek Hans. In ieder geval bedankt voor het mee denken. (edit Ik zie dat je het zelf ook al aangeeft) Als ik die kant op zou willen dan zou ik eerder kiezen voor de NAD all in one doos. Maar ik wil juist wel 19" apparaten hebben maar dan wat minder in aantal. Zo zal de DVD speler ook dienst doen als CD transport en de versterker een simpele receiver zijn. Mogelijk aangevuld met een losse DAC om ook de PC op deset te kunnen aansluiten. Om dat mijn meisje graag een ouderwetse radio wil met een gewone afstemschaal kom ik bij een vintage receiver uit. Zelf heb ik deze nog staan. Maar die heeft nog behoorlijk wat aandacht nodig voor dat deze de kamer in mag. Nu vind ik het een rot ding om naar te luisteren en doet deze dienst als versterker voor de pc op zolder. Wat denk jij Jack is dit ding het waard om nog tijd en geld in te stoppen? Ik heb ook nog even naar de Pioneer SX-1080 gekeken dat vind ik dus echt een mooi ding om te zien. Maar wordt niet vaak aangeboden. en hoe dat dan weer klinkt geen idee. Mocht hij klaar zijn dan kom ik dus zeker luisteren naar het eind resultaat ik ben zeer benieuwd. Groetjes George Edited 13 december 2011 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 december 2011 Report Share Posted 13 december 2011 Als ik eerlijk ben, zou ik geen geld in die Kenwood stoppen. Tenzij hij, emotionele waarde heeft. De Pioneers die ik hier heb, klinken ongeveer gelijk, de duurdere ietsje beter en hebben meer opties. Overgens veel receivers zijn iets breder dan de standaard 43cm of 19" Als je goede kwaliteit wilt en klein ga voor Meridian, die heeft ook een mooie tuner de 504. Succes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 december 2011 Report Share Posted 13 december 2011 Ik heb ook nog even naar de Pioneer SX-1080 gekeken dat vind ik dus echt een mooi ding om te zien. Maar wordt niet vaak aangeboden. Ik weet er sinds vanavond een te koop. Een mooie, maar duur en dan komen de kosten van revisie er nog bij. Het is een monster qua gewicht > 21kg qua vermogen > 2x 150watt aan 4Ω en hij is maar liefst 52,6 cm breed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 Ik weet er sinds vanavond een te koop. Een mooie, maar duur en dan komen de kosten van revisie er nog bij. Het is een monster qua gewicht > 21kg qua vermogen > 2x 150watt aan 4Ω en hij is maar liefst 52,6 cm breed. In de Hi-Five / HVT Koopgids van 1980 staat over dit apparaat ondermeer: "Continuvermogen: 140 W aan 8 ohm (...) Harmonische vervorming versterker bij 1 kHz: < 0,05% bij 140 W. Intermodulatievervorming versterker bij 1 kHz: < 0,05% bij 140 W. (...) Prijsindicatie: ƒ 2.584,-" Zo'n apparaat lijkt me wel enige investering (aankoop plus renovatie) waard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 De SX1080 is een beest van een ding, heb er ooit eentje ter reparatie gehad. Pas wel op, de eindtransistoren zijn heel speciale types die uiteraard nergens meer zijn te vinden. Behalve mechanische aanpassingen (vervanging door MT200 transistoren) moet ook de schakeling iets worden aangepast om stabiel te blijven. Dan kan er nog een probleem zijn met de schakelaarbanken, die moeten eigenlijk geheel van de print af en in een ultrasoon bad. Nogal een klus. Verder elco's en de gewone blabla en het ding kan er weer 20 jaar tegen. Als je er eentje vindt voor een acceptabele prijs ( < 500 euro) zeker doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 (edited) Het is wel een snoepje he Pioneer SX-1980 Klein foutje dit is de SX-1980 i.p.v. de 1080 .... Edited 14 december 2011 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 Wat een ding, kwijl... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 Heel eerlijk, neh, erg lelijk, veel te druk, gewoon niet mijn ding. In die tijd had ik veel meer met de TU / TA reeks van Sansui. Wat een enorm verschil in vormgeving ... Over de inhoud kan/zal ik niet oordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 december 2011 Author Report Share Posted 14 december 2011 Ik vind dus ook dat die vintage apparaten veel te veel knopjes hebben. Vroeger vond ik dat ook al. Ik was meer voorstander van de sobere uitstraling van Quad, Revox en Thorens. Hoe vaak ik in die tijd trouwens niet bij mensen met Japanse apparatuur kwam, die alle knopjes willekeurig hadden staan en het dan vreemd vonden dat het niet meer werkte of niet klonk zoals het moest. Maar het kan heel prima klinken hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 Het is wel een snoepje he Pioneer SX-1080 Erg mooi. En al die knopjes en die wappers tja dat is misschien wel iets teveel van het goede maar ik vind dat gewoon mooi en is iets dat ik altijd wel leuk en interessant gevonden heb. Voor in de woonkamer een prima apparaat lijkt mij zo. Het is alleen wel de SX-1280 op de foto. De 1080 is net wat kleiner. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 Ok dan wat minder knopjes De meeste kunnen ook gewoon "uit staan" of geheel overbrugd worden. Hoeven niet noodzakelijk, in de muziek weg te zitten, de duurdere Pioneers zoals deze hebben zelfs aparte voor versterking, mét en zonder toonregeling. Morgen komt deze. Test uit de Hi-Fi ChoichE uit 1980? (kan geen datum vinden) Continu vermogen 97 watt beide kanalen 8Ω piek vermogen bijna het dubbele 160 watt bij 8Ω Bij 4Ω nog meer... Gewicht hernia + > 19 kilo En zeg nu zelf dit ziet er toch véél mooier uit dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts