WanFie Posted 2 augustus 2011 Report Share Posted 2 augustus 2011 Naar aanleiding van het topic betreffende het kopieren van software naar 'n CD, vroeg ik me af wat de houdbaarheid van de verschillende media is. Wanneer er niks mechanisch mis gaat valt het meestal nogal mee is mijn ervaring. Maar toch... CD's, CDr's, CDrw's HDD tape's vinyl SD enz. Al m'n LP's spelen nog goed. M'n oudste CDr is ca 15 jaar oud en speelt ook nog goed. Met CD's heb ik ook geen problemen. HHD heb ik al wel eens kapot gehad (gelukkig zonder muziek erop). Wat is jullie ervaring..?? En wat is nu het beste houdbaar..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 3 augustus 2011 Report Share Posted 3 augustus 2011 Vinyl, maar daar kun je vrij slecht mee opnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 augustus 2011 Report Share Posted 3 augustus 2011 Naar aanleiding van het topic betreffende het kopieren van software naar 'n CD, vroeg ik me af wat de houdbaarheid van de verschillende media is. vinyl en tape zijn redelijk goed, we hebben er al 50 jaar of meer ervaring mee. Nog beter is optisch op film, meer dan 100 jaar ervaring. Digitaal (HD etc) gaat goed mits je een heel strak regime van kopieren naar 'nieuwere' media aanhoud. Digitaal op geperste CD ziet er tot nu toe ook erg goed uit, CD-r etc zie ik niet zo zitten. Digitaal is theoretisch ook op film te zetten, weet niet of dat ook daadwerkelijk gedaan wordt. Het kopieren of opfrissen gaat ook op voor tape. Het nadeel van vinyl is dat hte slijt, dus altijd twee LP's kopen of zoals we vroeger deden, de LP meteen op band zetten (of nu digitaliseren). Nadeel van vinyl is natuurlijk dat je al met een "technisch inferieure" kopie begint. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar digitaal (HD) en maar bezien of het regime op langere termijn haalbare zaak blijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 augustus 2011 Report Share Posted 3 augustus 2011 LP's slijten langzaam, maar al dat digitale spul houdt er sneller compleet mee op. Houd je daar rekening mee, dan maak je backups, en dan kun je de muziek bit-perfect meenemen tot je erbij neervalt. Ik denk wel dat harde schijven de kroon spannen wat onhoudbaarheid betreft, maar daarentegen spannen ze ook de kroon wat opslagcapaciteit betreft. Als je die niet backupped, ben je dom bezig. Met tape en cassettebandjes heb ik niet zo'n goede ervaring als met LP's. En CDr's en CDRW's zijn sterk afhankelijk van het materiaal en de bewaarwijze. Die zou ik niet zo vertrouwen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 augustus 2011 Author Report Share Posted 4 augustus 2011 Is er nog verschil in houdbaarheid bij CD's..?? Ik heb n.l. een CD waarbij de randen onder het label lijken te oxideren. Hij speelt overigens nog wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Is er nog verschil in houdbaarheid bij CD's..?? Ik heb n.l. een CD waarbij de randen onder het label lijken te oxideren. Hij speelt overigens nog wel goed. Wat een mazel dat cdś van binnen naar buiten gelezen worden. Dan valt als eerste het laatste nummer er af mocht het verder gaan. De TOC zit gelukkig ook aan de binnen zijde dus hij zal heel lang speelbaar blijven. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Is er nog verschil in houdbaarheid bij CD's..?? Ik heb n.l. een CD waarbij de randen onder het label lijken te oxideren. Hij speelt overigens nog wel goed. Afgezien van de productieproblemen (o.a. Nimbus) in de begintijd is de productiekwaliteit redelijk constant, dus houdbaarheid zou in de zelfde orde van grootte moeten liggen. Uitschieters en missers zijn helaas nooit te voorkomen. De slechte cd die je hebt kun je mogelijk inruilen. Er is/was een site met overzichten van productiecodes van "mislukte" producties en de meeste maatschappijen doen niet moeilijk als je zo'n exemplaar het getroffen, ook niet na 15 jaar (mits nog in productie). Verder is de houdbaarheid denk ik voornamelijk afhankelijk van hoe je met je spullen om gaat, ik denk niet dat dat bij audiofielen het grootste probleem is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Ik denk wel dat harde schijven de kroon spannen wat onhoudbaarheid betreft, [...] Hoe is de houdbaarheid van een stilstaande schijf? Als die stilligt gebeurt er niets met de "TOC", corruptie van de TOC is het grootste probleem bij veel gebruikte schijven. Hardwarematig is het grootste risico het moment van opstarten of oververhitting. Wordt het opstart risico groter als een schijf een paar jaar heeft gelegen? Geen idee, ook geen idee of daar gegevens over zijn. Google heeft ervaringsdata over hun schijven gepubliceerd. Failure Trends in a Large Disk Drive Population (PDF) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 augustus 2011 Author Report Share Posted 4 augustus 2011 Ik denk wel dat harde schijven de kroon spannen wat onhoudbaarheid betreft, [...] Hoe is de houdbaarheid van een stilstaande schijf? Als die stilligt gebeurt er niets met de "TOC", Blijft het magnetisme dan "eeuwig" aanwezig..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Blijft het magnetisme dan "eeuwig" aanwezig..?? Hoe oud is je oudste nog functionerende casettebandje Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Ik denk wel dat harde schijven de kroon spannen wat onhoudbaarheid betreft, [...] Hoe is de houdbaarheid van een stilstaande schijf? Als die stilligt gebeurt er niets met de "TOC", Blijft het magnetisme dan "eeuwig" aanwezig..?? Nee, dat degradeert in verloop van tijd. Maar het kan wel heel lang leesbaar blijven denk ik. Wat ook meespeelt is dat de olie in het lager op den duur niet meer goed smeert, en de schijf dan niet meer op gang komt. En dan heb je nog de zich wijzigende standaards. Weet je wel, ATA, IDE, SCSI, SAS, SATA to name a few. In de tijd dat de cd alsmaar gelijk bleef, hebben we deze 'standaards' voorbij zien komen. Dus h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Nee, dat degradeert in verloop van tijd. Maar het kan wel heel lang leesbaar blijven denk ik. Wat ook meespeelt is dat de olie in het lager op den duur niet meer goed smeert, en de schijf dan niet meer op gang komt. En dan heb je nog de zich wijzigende standaards. Weet je wel, ATA, IDE, SCSI, SAS, SATA to name a few. In de tijd dat de cd alsmaar gelijk bleef, hebben we deze 'standaards' voorbij zien komen.Dus h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Ik vergiste me, ATA=IDE, klopt. Maar wat was er dan v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Blijft het magnetisme dan "eeuwig" aanwezig..?? Hoe oud is je oudste nog functionerende casettebandje heb net een oude machine met floppy drive geboot, floppy van ca. 15jr oud er in, geen probleem, geen bitje rot. @dhfreaky, een RAID lost niets op, als je pand / server afbrand is alles weg, RAID is geen backup. Vandaar, alleen een goed backup regime geeft enige kans op houdbaarheid.... of je moet alle eenen en nullen uitschrijven op zuurvrij papier met inkt van archiefkwaliteit en dan geconditioneerd opslaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Ik vergiste me, ATA=IDE, klopt. Maar wat was er dan vóór IDE? AT of zo? Mijn punt is, dat al die standaards veranderen in de loop van de tijd. In jouw Raid past ook maar één van die standaards. M rc Dat klopt, SATA, en ook nog eens een RAID kaart met PCI-X aansluiting op het moederbord. En voor ATA was er idd AT. @dhfreaky, een RAID lost niets op, als je pand / server afbrand is alles weg, RAID is geen backup. Vandaar, alleen een goed backup regime geeft enige kans op houdbaarheid.... of je moet alle eenen en nullen uitschrijven op zuurvrij papier met inkt van archiefkwaliteit en dan geconditioneerd opslaan. Dat ben ik op zich wel met je eens, niet iedereen zal/wil dat doen. Om even naar mijzelf te kijken, ik doe dat ook (nog) niet, dus in jou situatie met brand ben ik inderdaad alles kwijt. Maar een goede back-up is er wel een op 2 of meer locaties, dus locatie 1 origineel, back-up op locatie 2. En dit kan ook met een thuis servertje, of NAS, auto back-up naar back-up locatie via internet, het beste is dan om elke nacht een back-up te maken als je redelijk vaak aanpast of bijzet op de NAS. En even terugkomen op magnetisme op tape. Ik ben eens een keer er tegen aangelopen dat tape's ook niet alles zijn, je moet ze niet te vaak gaan overschijven, dan neemt de kwaliteit van de tape af. Ik kwam het toen tegen dat de back-up tape bij het terug willen zetten van de back-up faalde omdat de tape onleesbaar was geworden, ze hadden elke dag op dezelfde tape de back-up gemaakt, 6x in de week, 52 weken/p jaar, terwijl bij de back-up maken het altijd goed ging, maar na het wegschrijven werd de back-up niet gecontroleerd.... Bv bij bedrijven die dagelijks een back-up maken op tape moeten voor de veiligheid dan toch voor elke back-updag in de week een andere tape nemen, en elk jaar de tape's vervangen voor nieuwe, en dan nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 CD's, CDr's, CDrw's HDD tape's vinyl ... En wat is nu het beste houdbaar..?? Voor de Voyager is voor een gouden grammofoonplaat gekozen. Deze zal het op zijn minst 40.000 jaar moeten uithouden. Voyager Golden Record Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 augustus 2011 Report Share Posted 5 augustus 2011 .. Wat is jullie ervaring..?? En wat is nu het beste houdbaar..?? Vinyl wordt zelfs gebruikt als archive medium. Dat zegt wel iets. Het is duurzaam gebleken en er zijn dus archiven die gedigitaliseerd geachiveerd worden op vinyl. Mijn visie is dat veel bestaande media niet zo houdbaar meer zijn en dat je je software (dus ook muziek) moet veiligstellen op een computersysteem. Ik vermoed dat de mechanische harddisk nog lang blijft, en niet weggeconcureerd wordt door de geheugenchips. En hoe computersystemen er ook uit komen te zien, het maakt niet uit. Bij migraties wordt altijd de bestaande data overgezet. Zo zal het gaan. Wanneer je je software toevertrouwd aan computersystemen zul je het ook makkelijker meenemen naar nieuwe formats en media, doordat het deel uit gaat maken van je actual data storage system. Iets dat op een optische drager ergens in een kast ligt is niet handig. Tegen de tijd dat je het weer nodig hebt heb je geen afspeelmedia en is het maar de vraag of het nog leesbaar is. Ik denk dat de optische drager gaat verdwijnen. Ook Blu-Ray. Want de toverwoorden zijn On Demand, Streaming, Clouding. Harde schijven dus, die ergens in een netwerk hangen. Solid State lijkt me als archief medium te kwetsbaar. Electronica blijft gevoelig. Solid state is een pracht medium voor mobile, maar niet voor grote data storages. Harddisk blijft, samen met vinyl (vinyl met name in een exclusief segment zoals het archiveren van diverse dossiers, Rijksdocumenten) over. Tape is betrouwbaar maar kan die vele Tera Bytes moeilijk aan en is traag. Dus vervalt ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts